Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 november 2016, 11:30
javaansejongens javaansejongens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2016
Berichten: 4
javaansejongens is on a distinguished road
Standaard Baan die niet bevalt op tafel leggen of ziektewet?

Even uitleg vooraf. Werk al jaren in een sector met hoge werkdruk. Daarnaast in mijn vrije tijd een master gevolgd. Helaas had me dat zo uitgeput dat ik in een burn-out terecht kwam. Ik ben in januari rustig aan weer aan het werk gegaan. Een coachingstraject, wat gestart was vóór de burn-out, leverde een bepaalde baan op die perfect bij me zou passen.

In die week kwam de functie intern vrij én ik ben daar ook aangenomen. Het probleem is dat ik heel veel moeite had met wennen. Ik heb mezelf ook de tijd gegeven, maar nu na 4 maanden begin ik zware last te krijgen om door te werken. Ik merk dat ik door op mijn tenen loop weer op aan het branden ben. Elke dag vecht ik tegen hevige angst en paniek. Die energie is op zijn einde. Ik weet niet wat ik moet doen. Onbewust sprokkel ik al dagen mee waarbij ik thuis werk, of vrij neem. Mijn baas is op de hoogte van de paniekstoornis en de behandeling daarvan.

Gewoon ontslag nemen is geen optie omdat je dan niks qua inkomen hebt. Wel de situatie op tafel leggen en uitleggen dat ik de collega's bloedsaai vind, mijn werkinvulling compleet verkeerd heb ingeschat en dat ze gelogen hebben tijdens de sollicitatie. Ze zeiden dat er leiders waren die vanuit vertrouwen op output stuurde. Maar nu zit er alsnog een dominant type iedereen in zelfsturende teams te sturen. Het zuigt energie.

Moet ik nou gewoon in de ziektewet (alweer?). Ik zie dat als gezichtsverlies en zwak en moeilijk om terug te komen. Is wel goed voor me! Of moet ik open kaart spelen en aangeven dat deze functie gewoon niet gaat werken. Maar wat dan? Wat gaan ze dan doen? Is dat slim? Volgens mij werken ze met outplacement. Moet ik er dan na een bepaalde tijd uit? Heb een vast contract. Als ik me ziek meld heb ik twee jaar gewoon mijn geld. Ik heb een idee voor een eigen bedrijf wat ik ga doen, dus solliciteren is geen optie. Doorwerken tot dat klaar is dus nu ook niet... dilemma. Help!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 november 2016, 09:15
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Keuzes

Als ik je verhaal lees, ben je gruwelijk vastgelopen in het bedrijf waar je nu werkt en moet je daar weg - al is het alleen al voor je gezondheid.

Ik ken jouw situatie niet exact en ik kan ook niet inschatten hoe het bedrijf hiermee om zou gaan. Maar doorgaans zou ik adviseren: Neem de regie in eigen handen. Loop naar je leidinggevende en leg het probleem bij hem voor. Mogelijk staan ze open voor outplacement en/of een vaststellingsregeling waardoor je WW gegarandeerd is.

Succes met de afweging. Zorg goed voor jezelf.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 november 2016, 09:43
javaansejongens javaansejongens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2016
Berichten: 4
javaansejongens is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je antwoord. Outplacement kan geloof ik. Bovendien is het bedrijf zo groot dat ze ook wel ander werk hebben, maar ben inderdaad daar vastgelopen. Hoe lang duurt het zo'n Outplacement traject? Als ik binnen twee maanden weg moet schiet het niet op voor mijn gevoel. En wat is die ww regeling die je bedoelt?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 november 2016, 12:05
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Een outplacementtraject duurt gemiddeld een maandje of drie - afhankelijk van de omstandigheden.
Wat ik met de WW regeling bedoel is dit: Als je zelf opzegt, zonder dat je nieuw werk hebt, verval je in de bijstand. Wanneer je een vaststellingsovereenkomst sluit met de werkgever, waarin die het initiatief tot beëindigen neemt, kun je als je voldoende werkervaring hebt opgebouwd WW aanvragen. Dat is een tijdelijke uitkering op basis van 75 -70% van je laatstverdiende salaris. Je hebt een sollicitatieplicht, maar je kunt dan de gelegenheid pakken om je eigen bedrijf op te zetten. Misschien kun je even googlen op vaststellingsovereenkomst en via de site van het UWV uitzoeken of je recht hebt op WW.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 november 2016, 12:44
javaansejongens javaansejongens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2016
Berichten: 4
javaansejongens is on a distinguished road
Standaard

Oke dan houdt het inkomen na zo'n drie maanden op. Zo'n vaststellingsovereenkomst zou ook een optie zijn. Lastig. De meest laffe optie is alleen nog niet van tafel. Ziek melden. Nou ja laf... ben ook echt ziek. Zit tegen mijn tweede burn-out aan... maar bedankt voor het meedenken alvast.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 november 2016, 14:50
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

De ellende nu van ziekmelden, is dat ze aan je gaan trekken om te re-integreren. Terug in die baan die je je heel anders hebt voorgesteld, de functie die energie wegzuigt, dat bedrijf met de torenhoge werkdruk, de controlling 'baas' van het zelfsturende team.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 december 2016, 13:23
wever1987 wever1987 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 december 2016
Berichten: 2
wever1987 is on a distinguished road
Standaard

ziek melden is geen optie
zal geen goede indruk achterlaten als ik u was zou ik eerlijk en oprecht zijn en naar de leidinggevende gaan en een oplossing voor dit probleem gaan zoeken. als er geen oplossing voor is moet u zich gaan afvragen of dit de plek is waar u wilt blijven werken.


ps.
misschien kunt u met de baas overleggen omscholing traject te gaan volgen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 december 2016, 17:03
javaansejongens javaansejongens is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2016
Berichten: 4
javaansejongens is on a distinguished road
Standaard

Kun je vanuit deels ziek zijn. Dus voor 33% nog arbeidsongeschikt een vaststellingsovereenkomst aan gaan? Is dat niet tricky voor het uwv, want volgens mij moet je namelijk dan beter zijn. Ben nu ziek thuis en ga in januari weer terug. Het dragen van de angst had me even uitgeput. Dus denk wel dat ik weer een tijdje energie ervoor heb, maar ga dan wel weg. Ik moet weg uit het kantoorleven. Ook al heb ik nog geen alternatief. Als het echt op is is het op. Denk dat die keuze die ik puur met gevoel ga maken alleen maar goeds kan brengen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kaart, ontslag, open, ziektewet

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik wist het toen niet en ik weet het nu nog steeds niet Hoogniels Loopbaanvragen 1 29 september 2014 19:12
Vast in een baan waar ik niet geschikt voor ben marco700 Loopbaanvragen 4 30 november 2012 13:21
Ontslag genomen voor nieuwe baan die niet door gaat lior63 Je rechten en plichten als werknemer 7 7 maart 2010 19:56
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon