Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 augustus 2005, 05:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Wink Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Leuke column van Beatrijs Ritsema in HP/De Tijd: Solliciteren is een tombola. Een paar sappige citaten:
Behalve bij het kiezen van een levenspartner gaat het er nergens ondoorgrondelijker aan toe dan bij het solliciteren. Het uitverkiezen van de ene gegadigde boven de andere gebeurt niet volgens rationele, objectieve criteria – het is het bingo!-gevoel dat de doorslag geeft.

[...]
Zodra een sollicitant in levende lijve binnenkomt, ziet de commissie meteen met wat voor afkomst, sekse of leeftijd men te maken heeft en kan het discrimineren beginnen.
[...]
De mensen die een baantje te vergeven hebben, willen de kandidaten besnuffelen en op irrelevante, vaak onbewuste, gronden ‘bingo!’ kunnen roepen. Die macht wil men terecht behouden.

Er zit wel iets in, denk ik. Het gedoe over discriminatie voorkomen is nogal theoretisch. Overal waar mensen mensen kiezen wordt gediscrimineerd. Soms functioneel, soms kwestieus, soms boosaardig

Kijk, discriminatie op etnische afkomst, seksuele geaardheid, levensovertuiging e.d. is vrijwel altijd verwerpelijk. Maar leeftijdsdiscriminatie, om maar eens wat te noemen, daar is toch niks mis mee? Mensen veranderen nogal van baby tot bejaarde, het zou onzin zijn om daar geen rekening mee te houden. Wie zou willen verdedigen dat een 60-jarige recht heeft op een krantenwijk met leeftijdconform salaris? En dat een 22-jarige recht heeft op een functie die om enige levenservaring vraagt?

En sekse? Gisterenavond in RTL nieuws ofzo: de vrouwelijke autoverkoper doet het heel goed, maar de mannelijke peuterleidster moest nog wat weerstand bij de ouders overwinnen. De woorden vroedman en vuilnisvrouw vielen ook, maar leken niet serieus bedoeld
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 november 2006, 13:44
Claudia Claudia is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Berichten: 9
Claudia is on a distinguished road
Unhappy Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Ik ben ook een paar maanden aan het solliciteren. Als ik geen antwoord of een afwijzing krijg, kan ik het niet laten om te denken dat er door mijn afkomst komt.
Ik zou alleen willen dat iemand mij een kans geeft, om te laten zien dat ik het echt kan. Niemand geeft me die kans, tenminste nog niet.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 november 2006, 20:34
Haai's schermafbeelding
Haai Haai is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2006
Berichten: 7
Haai is on a distinguished road
Standaard Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Misschien ben ik wel hartstikke naief hoor...

Maar een sterk CV gaat toch boven de uiterlijke verschijning - ieder bedrijf wil toch dat uiteindelijk de beste sollicitant op de functie komt te zitten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 september 2008, 12:45
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Unhappy Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Een goed cv, daar kom je sneller mee op gesprek en het geeft vaak aan wie je bent.
Ik heb zelf altijd hard gewerkt en een mooi cv gebouwd, waarmee ik vaak wel door gesprekken kom. Mijn probleem is dat mijn afkomst niet mooi op de cv staat en het gevolg is dat ik wel wordt aangenomen (want ze willen mijn ervaring en talenten zeker gebruiken), maar doorgroeien wordt me niet gegund ofzo. Men is toch bang dat ik er niet tussen pas en ik wordt niet helemaal als 1 van de anderen gezien. Maar mijn werkzaamheden en resultaten worden overal wel ingezet en vaak van me gestolen zelfs.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 september 2008, 16:23
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Allemaal oud nieuws.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 september 2008, 17:27
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Het schrijven van Rene is van 2005, maar het onderwerp is nog wel actueel.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 mei 2009, 11:05
HenkGert HenkGert is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 april 2009
Berichten: 4
HenkGert is on a distinguished road
Standaard Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Moet je in je CV ook je lengte aangeven?
Ik ben 2.06 meter lang en als personeelsfunctionarissen mij binnen zien komen is het vaak iets van, zoooooooohooooooooooo, pas jij wel in een of op een...?
Ik word daar een beetje ziek van, kan ik er wat aan doen?
Aan dik zijn of puistjes kun je zelf wat doen, maar niet aan je lengte.

Henk
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 mei 2009, 11:10
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Nee, net als je gewicht en je haarkleur hoef je je lengte niet in je cv te vermelden

Ik kan me wel voorstellen dat mensen van je lengte opkijken en dat dat heel vervelend is voor jou. Op wat voor soort functies solliciteer je eigenlijk?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 mei 2009, 01:30
HenkGert HenkGert is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 april 2009
Berichten: 4
HenkGert is on a distinguished road
Standaard Re: Solliciteren is een tombola: willekeur en discriminatie alom

Vreemd eigenlijk dat je zoiets als je lengte of haarkleur niet vermeld op je CV.
Het gaat per slot van rekening om een visitekaartje van je eigen persoontje.
Overigens ben ik op het ogenblik aan het zoeken in de categorie LBO en MBO.
Daar wordt nog heel wat in gevraagd. Helaas is de spoeling hier in de Randstad wel een beetje erg dun. Maar ja, ik zit nog niet zonder werk. Pas vanaf juli.
En een uitkering moet ik wel aanvragen, want met een gezin met schoolgaande kinderen en een leuke hypotheek, kun je alle kakies wel gebruiken.
Grtz Henk
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
discriminatie, leeftijdsdicriminatie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Welke management opleiding/cursus? labella Opleiding kiezen en volgen 9 24 oktober 2008 22:37
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon