Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 oktober 2008, 14:25
Frenkpie Frenkpie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 oktober 2008
Berichten: 1
Frenkpie is on a distinguished road
Standaard HBO bedrijfskundige informatica bijna klaar.. welk beroep?!

Hallo,

ik ben 23 jaar, heb al een MBO Niveau 4 diploma (ICT) op zak en ben over een paar maanden klaar met mijn opleiding bedrijfskundige informatica op HBO.

Ik ben nu aan het afstuderen binnen een meer bedrijfkundige gedeelte van mijn opleiding (Projectmanagement) bij een grote IT detacheerder.

Ik kan nu waarschijnlijk na m'n afstuderen hier iets in gaan doen en groeien naar projectleider, manager of director. Alleen ik weet niet zeker of projectmanagement enz mij wel écht iets lijkt...

Ik ben erachter gekomen dat ik vanálles kan gaan doen met mijn opleiding:
architectuur
IT-auditing
beheer
logistiek
consultancy
projectmanagement

Ik heb eigenlijk niet echt een idee wat ik nu écht wil en hoe ik daar nu achter kan komen? Ik ben iemand die graag bezig is, graag concreet en praktisch aan de slag kan gaan en ik zit niet graag de hele dag achter de computer maar ben ook graag in contact met mensen.

Hoe zijn jullie in jullie vakgebied gekomen?
Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de huidige werkgever? Waarom heb je voor die gekozen?
Hoe ben je te werk gegaan bij het zoeken naar het vak(gebied) waar jij wilde gaan werken?

Ik hoop dat iemand me hier een beetje bij kan helpen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 november 2008, 10:50
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: HBO bedrijfskundige informatica bijna klaar.. welk beroep?!

Je zegt dat je een praktisch en concreet persoon bent. Ga daarom gewoon aan de slag bij een bedrijf waar je veel leuke mogelijkheden hebt. Kijk goed rond om je heen naar collega's en kijk welke aspecten je in hun functies je leuk lijkt en welke niet. Ervaar dat ook eens bij jezelf.

Daarnaast: Op je 23-ste wandel je niet gelijk je droombaan binnen. Je bent nog volop in ontwikkeling en de droombaan op je 23-ste is misschien niet waar je uiteindelijk je voldoening uit zal halen. Je hebt alle tijd en benut die om goed rond te kijken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 december 2008, 21:52
joniba's schermafbeelding
joniba joniba is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Berichten: 6
joniba is on a distinguished road
Standaard Re: HBO bedrijfskundige informatica bijna klaar.. welk beroep?!

Hoi Frenkpie,

ik zie veel dingen die je 'kunt' worden volgens jou, maar niet veel wat je 'wil' doen. En dan bedoel ik geen functies, maar je kunt vast wel aspecten opnoemen van IT welke je echt aanspreken.

Ikzelf ben na die(zelfde, maar dan de I-kant) opleiding bij een heel klein webdeveloper bedrijf begonnen. Die keuze zou ik nu niet meer terug willen draaien want het heeft me in de afgelopen jaren zoveel nieuwe informatie en kennis opgelevert!

Ik zou, vooral als je zo twijfelt, nooit beginnen bij een groot bedrijf. Daar krijg je vaak een specifieke functie toebedeelt welke je vervolgens moet vervullen. Dat wordt immers van je verwacht.

Het staat overigens niet goed op je CV als je iedere 'zoveel maanden' van baan verandert, dus probeer het 'uit te zitten'.
Dan is een klein bedrijf waar je wellicht meer verantwoordelijkheid hebt in mijn ogen een betere keus!

nou goed, succes in ieder geval!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 december 2008, 12:09
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO bedrijfskundige informatica bijna klaar.. welk beroep?!

Allereerst zou ik zo snel mogelijk een functie bij een grotere dienstverlener binnen tikken (Logica, Getronics, EDS, Sogeti, Ordina, LogicaCMG, Accenture Technology Solutions) et cetera. Al deze bedrijven zullen heel snel een vacaturestop invoeren vanwege de zwaarste recessie sinds de jaren 30.

Verder over de beroepsvelden waar je het over hebt.

Architectuur: lijkt me niet realistisch. Hier zie je meestal HTS-ers en TU-ers.
IT-auditing: dat kan bij kleinere accountantskantoren, grotere advieskantoren en soms bij andere bedrijven. Maar je hebt het nadeel dat het traditioneel een WO-werkveld is waarbij je met alleen HBO zonder meer een post-WO opleiding moet volgen (RE) en ook daarna minder kansen op doorgroei hebt dan je (con)collega's met WO.
Beheer: functioneel beheer is precies waar BI voor bedoeld is. Je zit dan op het snijpunt van automatisering en bedrijfsproccessen. Dat is de beste keuze vanuit de opleiding bezien.
Logistiek: dat heeft volgens mij niets met BI te maken. Daar zie ik juist mensen met de opleiding logistiek economisch of logistiek. Of het heeft ook met beheer te maken.
Consultancy: echte consultancy bestaat niet voor HBO-ers. Dan zit je extern als beheerder op een project (zie beheer). Consultancy zoals bij Accenture, Berenschot, CapGemini, ATKearny, BostonConsultingGroup, APConsulting enzovoorts is meestal alleen voor WO-ers.
Projectmanagement: daarin groei je pas na een aantal jaren werkervaring.

IT-beveiliging: dit is ook een gebied waarin je met BI goed terecht kunt zodra je op de beheerskant zit of misschien op een junior beleidsfunctie (bijvoorbeeld ondersteunen bij het schrijven van het informatiebeveiligingsplan).

Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bedrijfskundige informatica

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica: moeilijk zonder aanleg voor wiskunde? Remco Opleiding kiezen en volgen 16 30 oktober 2008 23:43
hbo informatica cybersteefje Opleiding kiezen en volgen 3 13 oktober 2008 11:16
21+ Motivatiefbrief Opleiding HBO Informatica naga87 Sollicitatiebrief en cv 0 17 september 2008 23:52
HBO opleiding Informatica of Bedrijfsinformatica: school of LOI/NTI? thompsonR Opleiding kiezen en volgen 6 1 juni 2008 21:05
Open sollicitatie afstudeerstage bedrijfskundige informatica, graag commentaar jelbo Sollicitatiebrief en cv 3 15 november 2007 23:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon