Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 mei 2009, 17:24
Beedee Beedee is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2009
Berichten: 3
Beedee is on a distinguished road
Standaard Minder uren werken; wanneer aankaarten?

Beste mensen,

In 2008 zijn wij gaan samenwonen, mijn partner en ik. Precies een maand na de verhuizing ben ik een 40-urige werkweek als administratief medewerker begonnen bij een nieuwe werkgever. Men is gelukkig nog steeds tevreden over mij, en het contract zal dit jaar worden verlengd.
De situatie thuis is echter zodanig veranderd dat het voor mij steeds moeilijker wordt werk en privé te combineren. In de tijd dat het dienstverband tot stand kwam kon ik nog onmogelijk inschatten hoe ons leven er nu uitziet. Daarbij wonen wij een behoorlijke afstand van mijn werklokatie vandaan.

Graag zou ik zo spoedig mogelijk een aantal uren minder gaan werken. Het zou gaan om 4 uren, een halve dag. De resterende 4 uren zou ik graag op zaterdag (als mijn werkgever daarvoor open staat) werken zodat er een hele doordeweekse dag voor mij ter beschikking komt. Dit zou mij al enorm helpen. Het werk kan overigens goed gedaan worden in 36 uren.

Het contract zal in juli worden verlengd.

Ik vraag mij nu de volgende zaken af:
Wanneer zal ik dit aankaarten bij mijn werkgever?
Moet dit voor de verlenging of kan een contract ook door het jaar aangepast worden?
Mag ik dit na een jaar al aanvragen of is daar een termijn aan gebonden?
Mag de werkgever mijn verzoek afslaan?
De sfeer is overigens zeer informeel te noemen, ik weet niet of dit ook een rol speelt ...

Wat raden jullie mij aan?

Met vriendelijke groet,
Beedee
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 mei 2009, 19:08
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Minder uren werken; wanneer aankaarten?

Als je een jaar in dienst bent, kun je het verzoek doen om je uren aan te passen. Naar boven of naar beneden, dat mag allebei.

Een jaar dienstverband is daarvoor de grens.

Als het bedrijf waar je werkt meer dan 10 werknemers heeft, mag hij dit verzoek niet weigeren, tenzij er een hele zwaarwegende bedrijfseconomische reden is waarom het niet mogelijk is om minder uren ter werken, maar de bewijslast ligt bij de werkgever.

Dit kan je vragen voordat je contract wordt verlengd, maar wees er dan 100% zeker van dat je verlenging rond is. Het mag ook later in het jaar.



Hier kun je meer info vinden over dit onderwerp: http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek...909&set_id=216


Succes ermee!
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 mei 2009, 18:56
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Minder uren werken; wanneer aankaarten?

Formele inwilliging is een ding. Misschien vlieg je er een tijd later wel uit op andere gronden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 mei 2009, 09:34
Beedee Beedee is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2009
Berichten: 3
Beedee is on a distinguished road
Standaard Re: Minder uren werken; wanneer aankaarten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk_ Bekijk bericht
Formele inwilliging is een ding. Misschien vlieg je er een tijd later wel uit op andere gronden.
Goh Henk,

Wat een pessimistische benadering.
Als iemand uit ervaring weet dat je, als het erop aankomt, 'zeer makkelijk vervangbaar bent' ben ik het wel. Maar om nu ervan uit te gaan dat ze mij later een draai om mijn oren gaan geven om iets wat (hopelijk) in goed overleg tot stand gekomen is gaat me toch iets te ver. De verstandhouding is goed, de lijnen zijn kort. Als ze van me af zouden willen hebben ze daar dit verzoek niet voor nodig ...
Het gaat om 4 uren, ik vraag niet om het dienstverband te halveren of iets dergelijks.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 mei 2009, 14:46
pauline pauline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2009
Berichten: 11
pauline is on a distinguished road
Standaard Re: Minder uren werken; wanneer aankaarten?

Val je onder een CAO? er zijn CAO's waarin is opgenomen dat je extra vakantie-uren kunt bijkopen. Dit zou je evt. ook kunnen doen zodat je wekelijks of om de week ofzo een paar uur vrij kunt nemen.
Verder vind ik je verzoek om 36 uur te werken ook niet onredelijk ofzo, je wil niet drastisch minder gaan werken. Als de onderlinge verhouding inderdaad zo goed is kun je best eens informeel vragen of de directie hiervoor open staat.
Succes!
Pauline
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 mei 2009, 21:47
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Minder uren werken; wanneer aankaarten?

Hoi,

De vraag uitzetten kan dus zoals je al gelezen hebt op diverse momenten. Waarom vraag je niet om 4 dagen van 9 uur te werken, dan ben je er ook en het scheelt zowel voor je werkgever als voor jou in de reiskosten.

Succes ermee.
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 mei 2009, 10:30
Beedee Beedee is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2009
Berichten: 3
Beedee is on a distinguished road
Standaard Re: Minder uren werken; wanneer aankaarten?

Hoi Rens,

Daar ga ik inderdaad eens over nadenken. Het is wel een aantrekkelijk idee om 4 i.p.v. 5 dagen de afstand te moeten rijden. Een uur per dag langer werken is geen drastische verandering, ik gooi normaal gesproken ook niet alles gelijk neer om 17.00 uur.
Als ik vroeger begin ben ik ook de drukte voor en toch even laat thuis.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 september 2012, 17:18
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard minder werken werknemer

Sinds een jaar loopt mijn winkel niet meer goed. de omzet daalt en zelf houd ik ook steeds minder over. Ik zou graag willen dat mijn werknemer die ik nu voor 15 uur per inhuur nog maar voor 8 uur komt werken.

Hoe kan ik dit het beste vertellen.
Ik heb de werknemer gezegd dat we maandag een gesprek hebben.

wat zijn de te nemen stappen. hoe kan ik de werknemer overtuigen
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 september 2012, 17:22
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je hoeft niets te overtuigen: feiten zijn feiten en jij bent de baas. Gewoon aangeven dat de zaak niet goed loopt en dat de uren moeten worden teruggedraaid. Ga wel na of je dit zonder meer kunt doen en dat je arbeidsrechtelijk in je gelijk staat.
Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aantal uren gevraagd (36 uur) hoger dan ik zou willen werken (24 uur) Kaartje Sollicitatiebrief en cv 1 9 september 2008 17:09
Kan minder uren werken dan gevraagd. Hoe zeg ik dat? Zeynep Sollicitatiebrief en cv 11 21 april 2007 19:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon