Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 november 2012, 18:42
Gideon Gideon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2012
Berichten: 2
Gideon is on a distinguished road
Standaard Museum geeft opdracht voor sollicitatiegesprek: in 2 dagen tentoonstellingsconcept

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie mening over het volgende.

Over twee dagen heb ik een sollicitatiegesprek bij een Nederlands museum, voor een functie als museummedewerker ( de exacte functieomschrijving laat ik voor het gemak even achterwege).

Twee weken geleden heb ik het bericht gekregen dat ik ben uitgenodigd voor een gesprek. Het gesprek staat uiteraard nog steeds, maar nu krijg ik vandaag (twee dagen voor aanvang van het gesprek) via e-mail een behoorlijke opdracht voorgeschoteld waarvan ik de resultaten moet presenteren tijdens het gesprek.
De opdracht bestaat uit het bedenken van een concreet tentoonstellingsconcept voor het museum.

Nu ben ik uiteraard bereid om dit te doen, maar ik vind twee dagen erg kort om met een concreet en realistisch voorstel te komen.
Want:

A) In de vacature werd niet vermeld dat deze opdracht onderdeel is van de sollicitatieprocedure.
B) In mijn correspondentie met de werkgever is dat nooit ter sprake gekomen.
C)Ik vraag me af waarom ze me deze informatie niet eerder hebben gegeven, bijvoorbeeld toen ze me uitnodigde voor een gesprek twee weken geleden.

Ik word hier behoorlijk zenuwachtig van, want ik heb zeker meer tijd nodig om met een concreet voorstel te komen en me goed te kunnen voorbereiden.

In mijn eerste paniekreactie dacht ik: Als ik binnen nu en twee dagen niets concreets kan bedenken moet ik dan maar afzien van het gesprek om te voorkomen dat ik een modderfiguur sla tijdens het gesprek, of gewoon doorbijten en het eerste idee dat in me opkomt presenteren als een 'mogelijkheid'?
Nu verwachten ze geen volledig uitgewerkt concept (dat is onmogelijk), maar toch moet het plan/idee zodanig zijn dat het uiteindelijk verwezenlijkt kan worden in de betreffende functie. Er hangt dus best veel af mijn presentatie en gesprek.


Wat vinden jullie van deze gang van zaken. Vreemd? Normaal? Uitdaging?

Bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 november 2012, 20:03
crow crow is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 3 september 2011
Berichten: 37
crow is on a distinguished road
Standaard

Twee dagen is inderdaad kort, zeker naast je reguliere plannen. Weet je of als je de baan eenmaal hebt je dan ook zulke plotselinge opdrachten zal krijgen? Want als het de dagelijkse gang van zaken is dat je snel even iets in elkaar moet kunnen draaien, dan is het niet vreemd dat ze daarop "testen". Ik zou er later in ieder geval een uitleg daarover verwachten.

Anders is het inderdaad heel raar. Verzeker je in elk geval ervan dat je alles goed doorgelezen hebt en ook dat dit niet iets is dat in het museumwereldje gangbaar is. Ik bedoel als je bij Google wilt gaan werken moet je vreemde vragen gaan beantwoorden en als je als beurshandelaar wilt werken rekensommen oplossen, beide onder tijdsdruk. Het kan zijn dat dit iets is wat meerdere musea doen. Maar dat weet je zelf vast het best.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 november 2012, 20:41
Gideon Gideon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 november 2012
Berichten: 2
Gideon is on a distinguished road
Standaard

Dag Crow,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf wel wat de nodige kennis van de museale wereld, ik heb onder andere in een groot Nederlandse museum gewerkt. Maar ook daar is twee dagen veel te weinig om een tentoonstellingsconcept te bedenken. Het kan wel, maar dan moet je een grondige kennis hebben van de collectie waarmee je werkt, en dat heb je meestal niet als je nieuw bent in een museum. En zeker niet als sollicitant. Ik ken het museum alleen vanuit de kant van de bezoeker en wat het bedrijf zelf publiceert, maar dat geeft nooit een volledig beeld natuurlijk.

Ik heb wel een 'ideetje', maar wat mij zenuwachtig maakt is dat het lijkt alsof ze concrete plannen verwachten. Ik beschik wel over de nodige competenties, maar nu begin ik te twijfelen of ik over de passende vakinhoudelijke kennis beschik om de functie goed te kunnen uitvoeren. Het museum is namelijk zeer regionaal en streek gericht, en zelf kom ik niet direct uit de betreffende regio. Dus dat maakt het moeilijker om een passend tentoonstellingsconcept uit te werken. Maar ik neem aan dat de recruiter dat wel uit mijn cv heeft kunnen afleiden... Maar goed, ik zal mijn beste beentje voorzetten en varen op de kennis die ik wel heb en vertrouwen op mijn 'gut instinct'...

Nogmaals bedankt voor je reactie. Zo kan ik mijn frustratie/zenuwen lekker van me af schrijven
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 november 2012, 14:25
sel72
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind dat ze wel erg laat zijn met zo'n grote opdracht! Zeker als de sollicitatieprocedure al langer loopt, zoals ik opmaak uit jouw bericht.
De opdracht lijkt me te groot om 'even' te doen, met name als je in die twee dagen ook nog een vaste baan hebt.
Ik zou in dit geval een klein, misschien niet zo uitgebreid of vernieuwend, idee opperen, liever dan dat je het eerste idee kiest dat in je opkomt.
Beter iets dat niet vernieuwend is, maar dat je wel kan onderbouwen.
Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 november 2012, 10:24
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik begrijp dat dit verzoek je overvalt en dat je het liefst had gewild dat ze je dit eerder hadden verteld, maar van de andere kant: deze vraag hadden ze je ook tijdens het gesprek kunnen stellen en dan had je je helemaal niet kunnen voorbereiden. Of misschien had je even tien minuten tijd gekregen en had je daarna je concept mogen toelichten.

Citaat:
Maar goed, ik zal mijn beste beentje voorzetten en varen op de kennis die ik wel heb en vertrouwen op mijn 'gut instinct'...
Kijk, dat is de juiste instelling!
Ze verwachten echt niet dat jij in twee dagen een plan schrijft waar je normaal twee weken over doet. De sollicitatiecommissie wil een beeld van jou krijgen: hoe creatief ben je? Welke invalshoek kies je? Aan welke aspecten heb je gedacht? Aan welke aspecten heb je niet gedacht? Jouw plan geeft hen aanknopingspunten voor vragen. En wanneer je iets bent vergeten: niet in paniek raken. Geef aan dat je nu ziet dat je iets bent vergeten en licht toe hoe je dit zou aanpakken. In de praktijk kan dit ook gebeuren en het gaat erom dat je laat zien hoe je met zulke situaties omgaat.

Veel succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 november 2012, 10:47
sel72
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gideon Bekijk bericht
Het museum is namelijk zeer regionaal en streek gericht, en zelf kom ik niet direct uit de betreffende regio. Dus dat maakt het moeilijker om een passend tentoonstellingsconcept uit te werken. Maar ik neem aan dat de recruiter dat wel uit mijn cv heeft kunnen afleiden...
Als ze iemand zochten die de streek perfect kent, hadden ze wel kandidaten uitgenodigd die in de regio wonen. Dus dat zal het niet zijn waarschijnlijk
Misschien zoeken ze juist iemand die met een tentoonstellingsconcept wat minder op de regio is gericht?

En ik zou gewoon toegeven dat je het museum niet goed genoeg kent voor zo een opdracht. Dat je niet door de mand valt als ze met inhoudelijke vragen over de collectie komen. Als je er nog nooit of niet vaak bent geweest is het een ander verhaal natuurlijk, dan heb je niet de 'feeling' met het museum denk ik zo.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 november 2012, 17:11
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Ik vind dit eerlijk gezegd wel een mooie manier om jouw flexibiliteit, creativiteit, visie en daadkracht te testen. Het twee dagen van tevoren kenbaar maken van die opdracht is waarschijnlijk welbewust gedaan. Inderdaad geeft het je te weinig tijd voor een volledig uitgewerkt plan, maar het geeft ze wel een idee of je onder druk kunt presteren.

Als je die baan in deze organisatie wilt en dus werkdruk fijn vindt, zou ik je adviseren om je borst vooruit te steken, je twijfel weg te stoppen en een vlammende presentatie neer te zetten!

Succes!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 november 2012, 01:31
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Hallo Gideon,

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe dit afgelopen is. Was het inderdaad de bedoeling van de commissie om je slechts twee dagen de tijd te geven of was er een misverstand in het spel?
Hoe heb je het opgelost? Heb je een zo compleet mogelijke presentatie gegeven, of heb je juist in je presentatie opgenomen dat naar jou idee een complete presentatie niet haalbaar is in twee dagen en heb je je beperkt tot een schets waarbij je aangeeft welke onderdelen verder uitgediept dienen te worden en welke onderdelen voor jou onbekend zijn omdat je huidige kennis van de collectie ontoereikend is?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
museummedewerker

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon