Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 juli 2012, 03:43
hero hero is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2012
Berichten: 4
hero is on a distinguished road
Question Wel of geen pak aan tijdens een sollicitatie?

Aangezien ik al met moeite de eindjes aan elkaar moet knopen heb ik echt geen geld om een 300 a 400 euro duur maatpak te kopen om interessant te doen tijdens een sollicitatiegesprek. Het gaat om een creatief beroep, dus ik weet niet zeker of een pak wel een harde eis tijdens is tijdens een eerste gesprek maar overal lees ik dat het wel belangrijk is om representatief over te komen en dus een pak te dragen.

Hmm, toch aan het twijfelen nu, pak aanschaffen of in een nette spijkerbroek met een overhemd? Ik ben bovendien in mijn early twenties, en ik weet niet of een pak op mijn leeftijd niet een beetje te overdressed is?

Voor de mensen die bekend zijn met het solliciteren met of zonder pak, wat zijn de voordelen om met pak te solliciteren?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 juli 2012, 04:31
hero hero is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2012
Berichten: 4
hero is on a distinguished road
Standaard

Omdat ik het oorspronkelijke bericht niet meer kan wijzigen wil ik nog even aanvullen dat ik hier ook nauwelijks overhemden heb. Ik kan er natuurlijk wel één kopen, kost gelukkig een stuk minder dan een compleet pak.
Waarom doen werkgevers hier zo moeilijk over, waarom niet gewoon in normale kleding? Je kleding zegt toch niets over je kwaliteiten, en waarom moeten die pakken nou zo belachelijk duur kosten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 juli 2012, 11:52
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1: Je kunt bij een kringloopwinkel vaak voor weinig een pak scoren.
2: Je kunt bij familie en/of vrienden vaak een pak lenen.
3: Zoek naar oplossingen en niet naar manieren om tegen het systeem te vechten. Dat verlies je 99 van de 100 keer toch.
Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juli 2012, 14:57
Danjel's schermafbeelding
Danjel Danjel is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 november 2008
Berichten: 342
Danjel is on a distinguished road
Standaard

Het lijkt mij, als je solliciteert bij een bank/commercieel, dat je dan in pak zou kunnen gaan, maar voor een creatieve functie is denk ik een nette spijkerbroek met overhemd en blazer voldoende.
Hebben zij ook een website waar foto's op staan waar je misschien uit kunt opmaken wat voor kledingcultuur zij hebben?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 juli 2012, 16:22
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Aan doen waar je je lekker in voelt! Zoals je zegt in een creatief beroep, denk ik dat het wat informeler mag.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 juli 2012, 20:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hero Bekijk bericht
nette spijkerbroek
Dat is een contradictio in terminis. Als je geen pak wilt dragen, kleed je dan in ieder geval 'smart casual'. En wat je ook doet, géén spijkerbroek
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 juli 2012, 00:25
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat is een contradictio in terminis. Als je geen pak wilt dragen, kleed je dan in ieder geval 'smart casual'. En wat je ook doet, géén spijkerbroek
Mwah, dat zie ik niet zo Rene. Een nette spijkerbroek kan best wat mij betreft voor een creatieve functie (zeker voor een twintiger - het moet wel bij je persoonlijkheid passen uiteraard).

Ik zou er idd. proberen achter te komen wat de kledingcultuur is en daar je keuze op afstemmen. Als je dit niet te weten komt, is de gemiddelde leeftijd van de werknemers van dat bedrijf, en/of de leeftijd van jouw gesprekspartner(s) misschien een indicatie.

Als je voor een nette spijkerbroek en overhemd gaat, zorg dan wel dat het een geheel is en ik zou een niet te saai overhemd nemen. Voor een creatieve functie mag dit best een overhemd zijn met een kleurtje/patroontje (wel netjes gestreken uiteraard )

Als je trouwens toch moet kiezen voor een pak: bij C&A heb je een pak voor zo'n € 75,-, overhemdje er nog bij zit je op € 100,-. Dit is natuurlijk wel serieus geld, maar je ziet het kan nog wel redelijk goedkoop dus. Binnenkort beginnen ook de summersales bij de kledingwinkels, als je de foldertjes daarvan goed in de gaten houdt en je hebt een beetje geluk, kan je nog veel goedkoper uit zijn. Dus, zo duur hoeft het allemaal niet te zijn :-) .

Succes met solliciteren. Horen we nog hoe het afloopt?

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 juli 2012, 11:13
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard

Persoonlijk heb ik al een aantal keer tijdens sollicitaties een compliment gekregen over mijn kleding

Mijn advies is: Zoek op internet naar info over het bedrijf en mensen die er werken. Kijk of je op linked-in/ Facebook/Hyves wat foto's kunt vinden en probeer dan een beeld te vormen over het bedrijf.
Als je je dan moet kleden voor een gesprek: ga ietsje netter dan je denkt dat iedereen er daar dagelijks bijloopt. Dat betekent dus niet dat je altijd strak in het pak hoeft.
Mijn mening is wel dat ook een nette spijkerbroek not done is! Voor wat voor functie dan ook...

Shoptips: Er zijn zat winkels waar je voor weinig geld een leuk pak kan kopen met overhemd: C&A, WE, H&M, Suitsupply....
Het is nu ook nog eens SALE! dus met een beetje goed zoeken kun je voor een leuk bedrag een pak kopen... Ook met een klein budget! Ik denk dat als je je best doet dat je onder de 100 euro klaar kunt zijn....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 juli 2012, 14:03
Berkeap Berkeap is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juli 2012
Berichten: 3
Berkeap is on a distinguished road
Standaard

Tip: Ga de dag voor je sollicitatiegesprek rond een uur of 4, of wanneer het bedrijf de deuren sluit, even op wacht staan. Kijk wat voor kleding de medewerkers dragen. Een beter beeld kun je waarschijnlijk niet krijgen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 juli 2012, 15:19
Tigress Tigress is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2011
Berichten: 28
Tigress is on a distinguished road
Standaard

Ik vind dat een nette (dus donkere, goedzittende (=geen laaghangend kruis etc) zonder 'hippe' gaten of wasplekken) spijkerbroek echt wel kan, zeker voor een twintiger die solliciteert op een creatieve functie. Ja als je bij een bank, advocatenkantoor etc gaat solliciteren is een pak denk ik wel een vereiste, maar in andere, informelere, bedrijven lijkt een nette spijkerbroek met mooie blouse of overhemd me prima op z'n plek! Denk ook dat ze niet heel gek zullen opkijken als je geen pak aan hebt hoor.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Ik werk, maar wil een opleiding in deeltijd gaan volgen. Hoe pak ik dat aan? Tamtam Opleiding kiezen en volgen 7 25 februari 2011 21:42
sollicitatiebrief operatieassistent stuud Sollicitatiebrief en cv 4 9 oktober 2009 15:48
Reis Siebrich Loopbaanvragen 20 19 oktober 2006 16:39
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon