Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juli 2008, 13:50
Loesje08 Loesje08 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 juli 2008
Berichten: 3
Loesje08 is on a distinguished road
Standaard Graag tips en trucs bij mijn brief

Graag zou ik wat tips willen, het gaat om een functie bij een research centrum en zit ff vast. Het afdelinghoofd hiervan heeft mij zelf gevraagt te solliciteren en ben tot dit gekomen. Alvast bedankt voor de reacties!


adres van mij

adres van bedrijf

Amsterdam, 21-07-2008

Betreft: Open sollicitatie research centrum

Geachte heer/ mevrouw,

Naar aanleiding van een poliklinisch consult en telefonisch contact bij Dhr. ***, maak ik mijn enthousiasme bekend voor een functie in het research centrum.

Al geruime tijd ben ik op zoek naar een opleiding\ werkplek die bij mij past.
Ik ben al jaren werkzaam in de zorg maar ben erachter gekomen dat het administratieve gedeelte en het beperken van de zorg tot onderzoeken mijn voorkeur heeft gekregen. Ik ben goed in het organiseren, plannen en documenteren van gegevens.
Kantoortijden hebben ook mijn voorkeur gekregen en dat is met mijn huidige baan niet te realiseren.
Ik ben zeer leergierig en verruim graag mijn blik en ervaring.

Graag zou ik mijn motivatie nader willen toelichten. Ik hoop dat deze brief en mijn ervaring ertoe leidt dat u mij uitnodigt voor een gesprek.

Met vriendelijke groet,





Marloes ***.





Bijlage: CV
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 juli 2008, 19:36
Docent NT2 Docent NT2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2008
Berichten: 7
Docent NT2 is on a distinguished road
Standaard Re: Graag tips en trucs bij mijn brief

Dag Marloes,

Weet je ook wat de functienaam is? Want je schrijft nu "een functie" in "bekend voor een functie in het research centrum." en dat klinkt mij als "om het even welke functie" en het gaat toch om een specifieke functie?

De zin "Kantoortijden hebben ook mijn voorkeur gekregen en dat is met mijn huidige baan niet te realiseren." zou ik eruit laten. Dat geeft alleen aan waarom je je huidige baan niet langer wilt doen. De functie waar je op solliciteert wordt, vermoed ik, alleen alleen tijdens kantooruren gedaan? Anders is het iets wat je beter pas bij een gesprek naar voren brengt.

Een tip: refereer expliciet aan je CV ("zoals u in mijn CV kunt zien..") en licht je ervaring en de koppeling met dit research centrum toe.

Het onderstaande stuk kan dan als volgt:
---------------------
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een opleiding\ werkplek die bij mij past.
Ik ben al jaren werkzaam in de zorg maar ben erachter gekomen dat het administratieve gedeelte en het beperken van de zorg tot onderzoeken mijn voorkeur heeft gekregen. Ik ben goed in het organiseren, plannen en documenteren van gegevens.
---------------------

Zoals u in mijn CV kunt zien, werk ik al enige jaren in de zorg. Ik ben er echter achtergekomen dat het administratieve gedeelte en het beperken van de zorg tot onderzoeken mijn voorkeur heeft gekregen. De functie van xxx sluit daar bij aan.

Ik ben goed in het organiseren, plannen en documenteren van gegevens en heb dat in mijn huidige functie etc
.

Misschien kun je nog aangeven wat je zoals georganiseerd en gepland hebt?

Hopelijk heb je wat aan deze tips. Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juli 2008, 00:42
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Graag tips en trucs bij mijn brief

Grappig DocentNT2, want als ik in mijn rol als recruiter in een brief lees "zoals u in mijn CV kunt lezen" dan gaan mijn haren overeind staan omdat dat als een aanval op mijn intelligentie, vermogen om zelf te lezen en opmerkingsvermogen aanvoelt. Natuurlijk lees je het CV en kun je daarin zien wat iemand op zijn kerfstok heeft.
Persoonlijk vind ik dat dus een hele lelijke zinsnede en vooral erg overbodig, want met zo'n zin ga je eigenlijk gewoon dubbele informatie geven.

Laat een CV voor zich spreken en vermeld in je brief gewoon dat je CV is bijgesloten. (hoewel ik dat zelfs al een open deur vind)


Loesje, je brief is wel erg kort. Voor een open sollicitatie geldt het AIDA principe eigenlijk nog 2x zo erg als voor een normale brief.
Je maakt mij niet nieuwsgierig genoeg naar jou.
Vertel meer over jezelf als persoon en welk probleem jij voor hun kan oplossen.

Maar er is misschien toch iets mis met mijn intelligentie blijkbaar want ik begrijp niet wat je met deze zin bedoelt: Ik ben al jaren werkzaam in de zorg maar ben erachter gekomen dat het administratieve gedeelte en het beperken van de zorg tot onderzoeken mijn voorkeur heeft gekregen.

Formuleer het anders en geeft daar iets meer uitleg bij.

Dat over die kantoortijden kan je beter weglaten. Als je ze zo nieuwsgierig en enthousiast hebt gemaakt over jou zelf, dan komen jullie daar vast wel uit bij de onderhandelingen....

Succes!!

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juli 2008, 18:29
Loesje08 Loesje08 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 juli 2008
Berichten: 3
Loesje08 is on a distinguished road
Standaard Re: Graag tips en trucs bij mijn brief

Iig allebei bedankt voor jullie reacties!

Ik heb geprobeert om er wat dingen van op te steken en toe te passen.
Dus bij deze de vernieuwde en hopelijk verbeterde brief!

Geachte heer/ mevrouw,

Naar aanleiding van een poliklinisch consult en telefonisch contact bij Dhr. ***, maak ik mijn enthousiasme bekend voor de functie poliklinisch assistent in het research centrum.

Al geruime tijd ben ik op zoek naar een opleiding\ werkplek die bij mij past.
Ik ben al jaren werkzaam in de zorg maar ben erachter gekomen dat het administratieve gedeelte, zoals het documenteren van cliëntgegevens, afspraken maken, familie gesprekken voeren en verwerken, zorgplannen maken(o.a. digitaal) artsenvisite lopen en afronden en evv-schappen waarnemen e.a. mijn voorkeur heeft gekregen.
Ik ben goed in het organiseren, plannen en documenteren van gegevens. Ik ben van het regelen maar een kantoorbaan trekt mij niet, de omgang met patienten vind ik ook nog steeds erg leuk. Ik ben iemand die met haar handen werkt maar niet meer de in de basiszorg, zoals mijn huidige baan eist.
Mijn idee van de functie poliklinisch assistent in het research centrum lijkt mij dus ook de ideale baan voor mij, daar ik denk dat ik een aanvulling kan zijn voor het team. Ik kan zelfstandig werken maar ook in teamverband, ik ben sociaal, zeer leergierig en verruim graag mijn blik en ervaring.

Graag zou ik mijn motivatie nader willen toelichten. Ik hoop dat deze brief en mijn ervaring ertoe leidt dat u mij uitnodigt voor een gesprek.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 juli 2008, 00:57
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Graag tips en trucs bij mijn brief

1: Nooit afkortingen gebruiken in formele brieven omdat dit niet prettig leest;
2: Je gebruikt teveel opsommingen en comma's in zinnen;
3: Sluit af met hoogachtend.

Zelf vind ik de brief niet bijzonder prettig om te lezen maar aangezien je bent uitgenodigd om te solliciteren is je CV wellicht voldoende. Zelf zou ik de brief aanzienlijk inkorten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 juli 2008, 10:53
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Graag tips en trucs bij mijn brief

"Ik ben van het regelen maar een kantoorbaan trekt mij niet, de omgang met patienten vind ik ook nog steeds erg leuk."
Wat wil je met deze zin zeggen? In de zin ervoor zeg je dat je goed bent in organiseren, waarom dat hier herhalen? En wat is het verband met de kantoorbaan? En vervolgens het verband met de omgang met patiënten? Het is beter een aantal korte zinnen te maken, eventueel met een reden waarom je iets wel of niet leuk vindt, dan zaken die geen verband houden met elkaar in één zin te proppen.
Vermijd het gebruik van het woordje "daar": omdat is beter.
Mij is altijd geleerd dat wij niet hopen, maar vertrouwen. Dus eindig je de brief met "Ik vertrouw erop dat..." in plaats van "Ik hoop dat..."
Nog een tipje: het komt niet in je brief voor, maar wel tot twee keer toe in de inleiding die je geeft op de brief. Let op de spelling van de voltooid verleden tijd. Niet "gevraagt" maar gevraagd, niet "geprobeert" maar geprobeerd.
Succes!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juli 2008, 11:52
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Graag tips en trucs bij mijn brief

@ Henk, "hoogachtend" is vreselijk ouderwets hoor en past helemaal niet bij de stijl van Marloes.

En de afsluitzin moet sowieso krachtiger... niet vertrouwen of hopen maar er impliciet van uit gaan dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek
(is dat niet al zo aangezien je gevraagd bent te solliciteren?)

En ik sluit me verder wel aan bij de vorige sprekers, de brief leest niet prettig.

Maak hem wat overzichtelijk met alinea's / witregels.

Geef hem een duidelijk verdeling van alinea's.

Alinea: openingen en aanleiding van de sollicitatie
Alinea: waarom jij de perfecte kandidaat bent, welk probleem jij voor hun gaat oplossen. (kan in 2 alinea's)
Alinea: krachtige afsluiter.

Groetjes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie hulp bij mijn brief voor stage. Ellennn123 Sollicitatiebrief en cv 5 8 januari 2009 16:32
sollicitatiebrief KLPD. Graag commentaar e/o tips Victoria Sollicitatiebrief en cv 5 19 september 2007 22:20
werkervaringsplek bij ngo- graag tips! jolein Sollicitatiebrief en cv 1 7 juni 2007 13:43
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11
graag tips en advies voor mijn sollicitatiebrief : " jonge managementkracht" lost Sollicitatiebrief en cv 4 28 december 2006 18:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon