Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 november 2008, 14:22
SLN88 SLN88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2008
Berichten: 3
SLN88 is on a distinguished road
Standaard Toelatingsexamen HBO

Hoi iedereen,

Ik zit in mijn maag met een vraag over het toelatingsexamen voor de HBO opleiding Fiscale Economie aan de Hogeschool van Amsterdam. Aangezien ik alleen een VMBO4 en een MBO2 opleiding heb (gebrek aan motivatie en zelfkennis in het verleden ) zal ik een 21+ examen moeten maken.

Het probleem is als volgt. Omdat ik toen ik jonger geen flauw idee had welke richting ik op wilde, hebben mijn ouders maar gewoon voor mij besloten dat ik het profiel techniek op het VMBO zou gaan doen. Ik heb hierbij geen economie gedaan, en heb dus welgeteld 0 uur les gehad in economie. Nu ik ouder ben, weet ik echter dat economie juist wél is wat mij het meest aantrekt.

Mijn vraag is dus of er iemand is die ervaring heeft met het moeten maken van een onderdeel in een HBO toelatingsexamen waar hij/zij in het verleden geen les in heeft gehad. En zo ja, hoe heb je dat dan aangepakt? Moet ik bijvoorbeeld boeken economie gaan bestellen en leren van ieder HAVO jaar, of zou ik beter slechts de boeken van jaar 4 en 5 kunnen gaan leren? Dezelfde vraag geldt ook voor wiskunde. Dit heb ik wel gehad, maar het is inmiddels al wel een tijdje geleden dus ik wil graag alle belangrijke dingen even herhalen om weer goed onderbouwd te zijn.

Ik heb in principe ongeveer een half jaar te overbruggen voordat ik de toets ga afnemen, dus zat tijd om te leren. Ik ga hiernaast ook slechts part-time werken, in de beveiliging (dus zat gelegenheid om te leren op het werk). Het leren hiervoor is dus geen haastklus en ik heb de tijd om flink wat studie uren erin te investeren, en dus op het gewenste niveau te komen. Hoeveel werk dat ook mag kosten.

Ik wil echter geen tijd en geld verspillen aan boeken die ik niet nodig heb, maar ik wil wel zeker weten dat ik up-to-date ben met alle kennis, zowel voor de toets als voor de opleiding zelf. Ik wil bijvoorbeeld niet in een situatie komen waar ik het toelatingsexamen wel goed afsluit, maar dan vervolgens tijdens de opleiding een vraagstuk moet beantwoorden en me dan realiseer dat ik dat niet kan omdat ik bijvoorbeeld voorkennis nodig heb die word geleerd in HAVO jaar 2 maar daarna niet meer aan bod komt tot het HBO.

Oftewel, heeft iemand enig advies met wát ik nou precies moet leren om zowel tijdens het toelatingsexamen alsmede gedurende de opleiding de juiste kennis te hebben?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2009, 16:36
View
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Toelatingsexamen HBO

Hey,

Ik zit eigenlijk met het zelfde probleem als jouw. En ben ook zeker benieuw naar evt reacties. Ik hou dit topic in de gaten.

Gr,
Kees
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juni 2009, 22:38
SLN88 SLN88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2008
Berichten: 3
SLN88 is on a distinguished road
Standaard Re: Toelatingsexamen HBO

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door View Bekijk bericht
Hey,

Ik zit eigenlijk met het zelfde probleem als jouw. En ben ook zeker benieuw naar evt reacties. Ik hou dit topic in de gaten.

Gr,
Kees
Ik heb mijn 21+ examen inmiddels gehaald. Niks gedaan aan wiskunde. Was ook niet nodig zeiden ze bij de hogeschool. Toen ik ging leren pakte ik de dingen die ik nog niet wist snel genoeg op. Ik heb mijn examen gemaakt op de Hogeschool van Amsterdam, en het was helemaal niet moeilijk. Wat betreft Management & Organisatie (het keuzevak waarin ik examen moest doen) moet je wel cijfermatig inzicht hebben, maar het is niet nodig om echt wiskundig onderbouwd te slagen voor een 21+ examen M&O.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 juni 2009, 14:26
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Toelatingsexamen HBO

Hey,

Ow das mooi om te horen. Bevalt het studeren?

Kun je misschien vertellen hoe zo een examen gaat?
Ik weet dat het verschil per school en opleiding.

Wou zelf HBO-rechten in Utrecht gaan doen.

Gr,
Kees
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 juni 2009, 16:04
SLN88 SLN88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2008
Berichten: 3
SLN88 is on a distinguished road
Standaard Re: Toelatingsexamen HBO

Ik moest 3 examens maken. Nederlands, engels en M&O.

Voor Nederlands moest ik opdrachten begrijpend lezen maken (vragen over de tekst) en een betoog schrijven in reactie op de tekst.

Voor Engels hoefde ik slechts vragen te beantwoorden (in het Nederlands) aan de hand van een Engels stukje tekst. Dit was bijzonder makkelijk.

Voor M&O kreeg ik 20 meerkeuzevragen en 1 open vraag. Was ook makkelijk.

In jouw geval moet je even hier kijken: http://www.hu.nl/Zwevend/Zwevendrich...ionUnpublished
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Is er wel werk voor HBO psychologie? sanuk Opleiding kiezen en volgen 4 4 september 2012 19:51
Opleiding HBO Toeristisch management judithhuizinga Opleiding kiezen en volgen 15 25 mei 2012 18:11
MBO-plus hospitality management, deeltijd HBO Facility management Lady86 Opleiding kiezen en volgen 1 7 november 2008 12:50
HBO Rechten, kans op een baan? Randy Opleiding kiezen en volgen 0 7 juli 2008 16:25
Loi hbo propedeuse overstap uni cewinta Opleiding kiezen en volgen 1 31 oktober 2007 09:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon