Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juli 2006, 18:41
nicky1983 nicky1983 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 april 2006
Berichten: 99
nicky1983 is on a distinguished road
Standaard Voorbereidingsvragen

wat gaan ze je vragen.....
Ik heb hier en daar de belangrijkste bij elkaar gezocht en mijn ervaringen opgesomd en er een lijstje van gemaakt.
  • Vertel iets over jezelf?
  • Omschrijf jezelf in 4 woorden
  • Wat weet je van ons bedrijf?
  • Waarom solliciteer je juist bij ons bedrijf?
  • waarom pas je binnen ons bedrijf/ team?
  • Wat spreekt je aan in deze baan?
  • Hoe ben je als nieuweling binnen de organisatie?
  • Wat zijn je sterke en je zwakke eigenschappen en kun je die motiveren met voorbeelden?
  • Waarom moeten we jou aannemen? Wat maakt jou geschikt voor deze baan en ons bedrijf?
  • Waarom jij in plaats van een ander?
  • Waarom heb je voor deze opleiding(en) gekozen?
  • Hoe zouden je huidige collega’s of vrienden je omschrijven?
  • Wat vind je belangrijk in de samenwerking met jou collega’s?
  • Hoe denk je dat dit werk en team eruit ziet? En wat vind je daar positief en negatief aan?
  • Wat is jouw rol in een team?
  • Hoe ga je te werk, qua uitvoering en voorbereiding?
  • Kun je een situatie beschrijven waarin je het heel druk had en hoe je je prioriteiten stelde?
  • Op welk resultaat, dat je de afgelopen tijd hebt bereikt, ben je het meest trots en waarom?
  • Hoe denk jij over de huidige trends en ontwikkelingen binnen het werkveld?
  • Hoe reageer je een cliënt niet wil deelnemen aan de door jouw opgezette activiteit?
  • Hoe kom je aan informatie en ideeën?
  • Stel je wilt dingen graag anders aanpakken, hoe overtuig je collega’s ervan?
  • Een activiteit, is goed bevallen, wat doe je als een collega die niet meer wil uitvoeren?
  • Hoe handel je tijdens een conflictsituatie?
  • Wat denk je over vijf jaar te doen?
groetjes Nicky
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 augustus 2006, 13:13
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Dank voor je uitgebreide lijst van vragen die gesteld kunnen worden tijdens een sollicitatiegesprek.

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van andere forumlezers. Wie heeft nog meer voorbeelden?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 december 2007, 15:31
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Ik heb nog wel een vraag die mij is bijgebleven. Ik zat voor een commissie van 8 mensen en de algemeen directeur vroeg het volgende:

Beste..., je solliciteert voor de functie van [functie]. Iedereen weet dat dit een hondenbaan is. Waarom zou je dan toch voor deze baan gaan?

Toegegeven, daar had ik toch heel even niet van terug...

Thor2002
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 december 2007, 17:20
Laura83 Laura83 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 12
Laura83 is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

De vragen waar ik maar weinig mee kon waren de volgende:

'Je hebt op je CV niks gezegd over de sport die je beoefend. Wij vonden dat een ernstige lacune. Heb je dit bewust zo gedaan en waarom?'

'De chef belt op met de mededeling dat hij ziek is. Je bent alleen, het is je eerste dag, de eerste klant die belt kondigt een kleine ramp aan, hoe kom je door deze dag heen?'

In beide banen had ik na dit soort vragen overigens nog weinig zin (het was vaak een opeenstapeling van vragen die daarvoor zorgde, deze vragen vormden de druppel).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 december 2007, 23:52
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Hallo,

In een gesprek krijg je vaak van die vragen welke je niet zou willen krijgen. het is een methode om te achterhalen hoe je in situaties handelt en hoe je met stress om kunt gaan. Zorg dat je kordaat antoord.

Bijv: de vraag over je zieke chef en het telefoongesprek erna.
Het antwoord zou kunnen zijn dat je de boodschap aanneent en vanwege je, nog onbekendheid, intern naar een antwoord gaat zoeken. wanneer je het antwoord hebt zeg je terug te bellen en geef aan wat een redelijke reactietijd is. (2 dagen)

Zo geef je aan met je hart voor de zaak te werken maar even tijd nodig hebt om te kunnen antwoorden. Een nieuwe werkgever heeft hier genoeg aan.

Hoe denken jullie erover?
Groet,
rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 december 2007, 12:47
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Citaat:
Het antwoord zou kunnen zijn dat je de boodschap aanneent en vanwege je, nog onbekendheid, intern naar een antwoord gaat zoeken. wanneer je het antwoord hebt zeg je terug te bellen en geef aan wat een redelijke reactietijd is. (2 dagen)
Briljant antwoord!

Uit pure nieuwsgierigheid ben ik erg benieuwd wat de sport van Laura is dat het een "ernstige lacune" is dat die niet vermeld is. Sporten is gezond en het vormt je karakter, zou ik zeggen...

Veel bedrijven vergeten tijdens een sollicitatiegesprek dat de kandidaten ook zin in de functie moeten krijgen. Zo'n commissie van acht man... Elke vraag is dan een moeilijke vraag.

Wat ik als personeelsfunctionaris zoek in een sollicitatiegesprek is een klik. Uit het cv weet ik al dat de kandidaat voldoet aan de harde criteria (opleiding, ervaring). Nu moet ik het vertrouwen krijgen dat de kandidaat het kan en in het team past. Daar horen af en toe vragen bij die je uit het lood slaan. Ik wil zien hoe je dan reageert. Het is niet erg dat je het dan even niet weet. Zeg dat gewoon en neem even de tijd om na te denken. Daar verpruts je niet een heel gesprek mee.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 december 2007, 23:57
Laura83 Laura83 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 12
Laura83 is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Die ene vraag was er één in 'n reeks waarin vele, vele doemscenario's werden geschetst. Ik was op zoek naar een baan waarin ik veel begeleiding kreeg, een soort traineeship, en uit die vragen bleek gewoon duidelijk dat ik nog niet klaar was voor deze baan. En dan kun je wel het ' correcte' antwoord gaan geven, maar wat was ik daar zelf mee opgeschoten?

Dat andere bedrijf vond het gewoon niet kunnen dat ik überhaupt niks over sport op mijn cv had gezet. Ik sport wel degelijk, en dat heb ik ze toen desgevraagd ook gezegd. Maar zij vonden het, en ik citeer, 'even erg als het vergeten te vermelden van je contactgegevens of je opleiding.' En dat vond ik een beetje overtrokken. Dat is het toch ook?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 december 2007, 11:59
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Hoi Laura,

Bij beide bedrijven zou ook ik niet willen werken.

Natuurlijk proberen ze wat doemscenario's uit, omdat het natuurlijk geen paradijs is met alleen maar lieve aardige mensen. Ze willen testen of je daartegen opgewassen bent. Maar als ze een uur lang doemscenario's kunnen spuien, dan moet het wel een hondenbaan zijn.

En het "vergeten" van het vermelden van een sport. Kom op, zeg! Een cv gaat over zakelijke activiteiten en een sport is leuk als achtergrondinformatie. Dat is geen normale reactie en met die mensen moet je niet willen samenwerken.
Als je nou aan kooigevechten zou doen...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 januari 2008, 21:16
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicky1983 Bekijk bericht
[*]Vertel iets over jezelf?
Heb deze vraag vaker gehad, maar vind hem lastig?

Iemand wat tips, wat ongeveer te vertellen?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 januari 2008, 22:02
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: voorbereidingsvragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Heb deze vraag vaker gehad, maar vind hem lastig?

Iemand wat tips, wat ongeveer te vertellen?
Vertel wat je wilt vertellen, bijvoorbeeld:

Dat je uit een gezin komt waar je vader bijvoorbeeld arts is en je moeder helpt in de praktijk van je vader en daarnaast het huishouden doet. Je hebt 2 broes en 5 zussen welke werkzaam zijn in onderwijs, leger, autobranche..... en dat je zelf nu hier zit en dat de keus heb gemaakt om te gaan studeren aan de opleiding voor (noem het maar) en dat deze solliciatie daarom een te rechtvaardigen volgende carrierestap is.

Vraag na je relaas of het antwoord toereikend is, of willen ze misschien meer of andere dingen weten/horen.

Je kunt dus precie vertellen wat jij wilt omdat die ruimte geboden wordt. Maak daar dan ook gebruik van. Vaak illen werkgevers hier weten uit wat voor gezinssituatie je komt.

Misschien kan Hetty hier ook iets over zeggen?

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon