Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 april 2012, 16:25
Michel Michel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2012
Berichten: 1
Michel is on a distinguished road
Standaard Carričreswitch verstandig?

Hallo,

Om gelijk met de deur in huis te vallen zal ik me even voorstellen:

Ik ben dus Michel. Ik ben 35jaar oud, gelukkig getrouwd en vader van 2 kinderen.
Ik werk inmiddels 6 jaar bij een middelgrote aannemer als werkvoorbereider. Nu heb ik in het verleden ook al 10 jaar op een architectenbureau gewerkt als bouwkundig tekenaar. Dus heb ik al aardig wat werkervaring en bijbehorend salaris in bouwsector. Als basisopleiding heb ik een MBO diploma op zak. Nadat ik van school ben gegaan heb ik nog 2 meerjarige opleidingen gedaan waardoor ik min of meer HBO opleidingsniveau heb.

Ik doe dit werk al jaren met veel plezier maar door verschillende omstandigheden begin ik steeds meer te twijfelen of het verstandig is om dit werk te blijven doen. Hoofdreden is dat de bouw dermate hard getroffen is door de crisis dat de toekomst erg onzeker is. En bij verlies van baan het zeer moeilijk is om vergelijkbaar werk te vinden in deze sector.

Omdat de onzekerheid steeds groter wordt ben ik de laatste dagen steeds meer rond aan het kijken. Daarbij heb ik ooit geroepen dat als ik mijn huidige baan verlies (zeker in deze crisis) ik me laat omscholen. Een voorkeur naar welke sector heb ik ook al namelijk de ICT branche en dan iets in de richting van programmeur of ontwikkelaar. Dit omdat ik het zeer leuk vind om voor complexe problemen oplossingen te vinden, ben een perfectionist, werken met pc's mijnhobby is, etc. Bijkomend voordeel is dat er in de ICT-wereld nog altijd vraag is naar goede werknemers.

Om een eventuele overstap te maken ben ik best bereid om weer een meerjarige opleiding te volgen. Ik ben iemand die als ik ergens voor ga dat ik er ook volledig voor ga. Alles zal moeten wijken om het einddoel te bereiken. Moet ik hiervoor een studie volgen dan doe ik dat.

Alleen nu komt het grote probleem waar ik tegenaan loop. Ik heb een gezin waar mijn inkomen niet gemist kan worden. Dit is echt mijn grootste onzekerheid waar ik mee zit en waar ik me dus geen raad mee weet.

Zijn er meer mensen die in een vergelijkbare situatie zitten of zaten? Of andere mensen die mij hierin kunnen adviseren. Elke reactie is welkom.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 april 2012, 11:58
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Alleen nu komt het grote probleem waar ik tegenaan loop. Ik heb een gezin waar mijn inkomen niet gemist kan worden. Dit is echt mijn grootste onzekerheid waar ik mee zit en waar ik me dus geen raad mee weet.
Dat begrijp ik. Dit is altijd het grootste struikelblok bij mensen die op latere leeftijd een carričreswitch willen maken. Je hebt dan bepaalde verplichtingen en verantwoordelijkheden die je niet zomaar aan de kant kunt schuiven. Je zult hier rekening mee moeten houden en binnen die beperkingen moeten kijken welke mogelijkheden je hebt. Je schrijft dat je inkomen niet gemist kan worden. Ik denk ook niet dat het verstandig is als je je baan opzegt en fulltime gaat studeren. Je kunt beter blijven werken en in deeltijd een opleiding volgen. Zo heb je toch een inkomen, terwijl je daarnaast aan je toekomst werkt. Het zal pittig zijn, maar waar een wil is, is een weg.

Ik raad je aan om eerst eens uit te gaan zoeken welke opleiding je precies wilt gaan volgen. Zo kun je beter inschatten hoeveel tijd en geld het je gaat kosten en hoe je de opleiding in je leven kunt integreren.

Hoe je het wendt of keert: een dergelijke switch kost tijd én geld en het is aan jou om te bepalen hoeveel je ervoor over hebt.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 april 2012, 12:29
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michel Bekijk bericht
Een voorkeur naar welke sector heb ik ook al namelijk de ICT branche en dan iets in de richting van programmeur of ontwikkelaar. Dit omdat ik het zeer leuk vind om voor complexe problemen oplossingen te vinden, ben een perfectionist, werken met pc's mijnhobby is, etc. Bijkomend voordeel is dat er in de ICT-wereld nog altijd vraag is naar goede werknemers.
Er is momenteel wel vraag, maar vooral naar WO-geschoolde en ervaren programmeurs. Makkelijk is het zeker niet omdat je moet concurreren met jonge mensen die zo van de opleiding komen. Ook zij hebben het moeilijk. Gezien jouw achtergrond en ervaring wordt het denk ik heel moeilijk om op dit moment als programmeur aan de bak te komen. Het zal wel weer beter worden in de markt, maar dat duurt nog wel even.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michel Bekijk bericht
Om een eventuele overstap te maken ben ik best bereid om weer een meerjarige opleiding te volgen. Ik ben iemand die als ik ergens voor ga dat ik er ook volledig voor ga. Alles zal moeten wijken om het einddoel te bereiken. Moet ik hiervoor een studie volgen dan doe ik dat.
Een opleiding is gezien je plannen hoe dan ook noodzakelijk. Let hierbij wel op de juiste richting die aansluit bij wat je wilt. Veel HO opleidingen zijn redelijk algemeen gericht op informatiekunde. Kun je de opleiding zelf financieren? Dan ben je al een eind onderweg. Als je een werk-leertraject in zou willen zou ik me richten op bedrijven die je kent. Bij de grote detacheerders is het momenteel sappelen. Ze nemen daar alleen nog mensen aan die direct geld opleveren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Carričreswitch van het onderwijs naar de zorg karinnetje Sollicitatiebrief en cv 3 28 april 2011 13:44
Carriereswitch van HBO CE naar Accountancy DJMaster Loopbaanvragen 5 13 oktober 2010 19:29
Carričreswitch binnen je vakgebied als pas afgestudeerde? ericje85 Loopbaanvragen 3 12 augustus 2009 09:03
Carriereswitch IT - Financieel Mirakels Loopbaanvragen 7 23 februari 2009 12:43
Carričreswitch in 5 stappen René Loopbaanvragen 16 19 januari 2009 15:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon