Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 augustus 2011, 13:35
Karma Karma is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2011
Berichten: 3
Karma is on a distinguished road
Standaard HBO wel/niet twijfels...

Hallo,

Stiekem lees ik al een paar weken mee op dit interessante forum en heb al veel vragen kunnen beantwoorden door de oude topics te lezen. Nu heb ik toch een aantal vragen waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik zal eerst kort even iets vertellen over mijn situatie, zodat jullie een beetje een idee krijgen met wie jullie te maken hebben en wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb door omstandigheden nooit echt iets bereikt wat scholing en werk betreft. Ik ben begonnen met 1e brugklas havo/atheneum, het 2e schooljaar ben ik naar het gymnasium gegaan en heb dat jaar tot mei afgemaakt. Ik had mooie cijfers, gemiddeld een 8 voor alles (behalve voor Duits een 6je), dus leren kan ik in principe wel. Het ging thuis helemaal niet goed en daardoor ben ik gestopt met school. De jaren daarna heb ik niks gedaan om een diploma te krijgen. Ik zat in een relatie (vast) en door mijn beschadigde jeugd zat ik ook behoorlijk in de knoop met mijzelf. Ik wil mijn jeugd niet als excuus gebruiken, maar het is in mijn geval wel een belangrijke reden geweest om niets aan te pakken. Tot nu dan...

Ik ben nu 35 en loop al een paar maanden serieus te overwegen om aan een HBO opleiding te gaan beginnen bij de NTI. Ik heb alleen een paar punten die meegenomen moeten worden in mijn keuze. Ik ben nu bijna 2 jaar alleenstaand met kleine kinderen en voor mijn levensonderhoud ben ik afhankelijk van de sociale dienst. Door mijn situatie heb ik voorlopig vrijstelling en hoef ik nog niet meteen aan de slag. Ik heb inmiddels door dat de mensen (zonder afgeronde opleiding) meestal op een plek belanden waar ikzelf erg ongelukkig zou worden en een (degelijke) opleiding hoef ik ook niet te verwachten. Ze geven geen toestemming voor HBO, zelfs niet als ik het zelf zou betalen. Ergens logisch, want als ik kan studeren, dan kan ik ook werken en hoef ik niet te leven van een uitkering, maar als ik zou werken, dan wordt studeren wel een stuk lastiger.

Ergens wil ik (stiekem) toch gaan voor mijn eigen toekomst en dus een opleiding doen terwijl ik leef van een uitkering. Zo kan ik straks mijn kinderen een betere toekomst geven en is de maatschappij uiteindelijk beter af. Maar aan de andere kant voelt dat gewoon oneerlijk en ik wil niet liegen. *zucht* Mijn gevoel zegt "doen", maar mijn verstand (misschien ook wat faalangst/onzekerheid) zegt bereik iets op de eerlijke manier en dus "niet doen". Daarnaast loop ik het risico dat ik opeens wel aan de slag moet en ik dus alsnog met een studie zit naast werk. Ook hoort er een stage bij de opleiding die ik graag zou doen (SPH). Ik heb een leuk contactpersoon bij de sociale dienst en ik weet zeker dat hij persoonlijk mij zou steunen in mijn beslissing een studie te beginnen, maar hij heeft zich natuurlijk te houden aan de regels. Dus.. Ik denk dat als ik eenmaal zover ben dat ik aan een stage moet beginnen hij mij zal steunen om een werkplek te vinden die als stageplek kan functioneren. Maar dat weet ik niet zeker en ik durf het hem niet te vragen. Slapende honden...

Omdat ik blijf twijfelen heb ik mij een aantal weken geleden wel aangemeld voor de 21+ toets van het NTI. Eerst maar eens kijken of na al die jaren niks doen HBO nog wel haalbaar is voor mij.
Inmiddels de toets gedaan en deze viel reuze mee. Ik twijfel zelfs of dit serieus een test was om te zien of je HBO aankan of meer een manier van het NTI om wat extra's te verdienen. Maar goed, nu maar wachten op de uitslag. En verder met twijfelen.... Haha...

Nu is mijn eerste vraag of iemand hier bekend is met de 21+ toets van het NTI? De toets bestond uit 34 vragen waarvoor je 180 minuten kreeg. Ik kreeg een tekst en moest daar wat vragen over beantwoorden. De rest van de vragen bestonden uit syllogismen, cijferreeksen en wat rekensommen. Ik vond het allemaal wat simpel en ik ben echt geen genie. Ik was binnen 45 minuten al klaar. Is dit niet te makkelijk geweest? En als ik slaag betekent dit dat serieus dat ik HBO aankan?

Verder ben ik benieuwd naar jullie mening? Wat zouden jullie doen in mijn schoenen? Ik heb al veel gelezen over de opleiding. Ik heb veel tijd om te studeren, elke avond van 19:00 tot 22:00 is haalbaar. Ik ben supergemotiveerd, heb er ontzettend veel zin in, ben bereid om al mijn vrije tijd 's avonds in te leveren, ook om erg zuinig te gaan leven om de opleiding te kunnen betalen, etc. Ik WIL gewoon iets bereiken nu. Maar ergens ben ik bang dat het niet haalbaar is, dat het niet eerlijk is, dat ik het niet kan, dat het weggegooid geld is, verspilde tijd.

Moeilijk hoor. Ik denk dat ik er wel voor ga als de uitslag positief is. Ik hoop alleen dat ik er geen spijt van krijg. Zijn deze gevoelens herkenbaar of spoor ik niet helemaal? Ik vind het best spannend allemaal. Nou, ik hou er maar mee op. Het is alweer een heel verhaal geworden, zie ik.

Alvast bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Of jullie misschien nog argumenten weten toe te voegen waar ik niet bij stil heb gestaan.

Groetjes Karma
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 september 2011, 05:00
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ten eerste wil ik je toch complimenteren met het feit dat je hier als alleenstaande met kinderen toch nog overna denkt. In het verleden kon je het niveau gymnasium op de middelbare school 'makkelijk' aan. Ja, dat mag ik wel zeggen - vooral als je 8-en stond -.

Je bent (pas) 35 jaar, je hebt geen startkwalificatie, geniet een bijstandsuitkering en je hebt jonge kinderen. Hoe zie je jou en je gezin over 10 jaar? Is dat nog steeds zoals ik net beschreven heb, alleen 10 jaar in leeftijd erbij en eventueel een parttime baan als cassiere bij de AH, of iemand die een HBO opleiding afgerondt heeft en op datzelfde niveau arbeid verricht en zelf in de onderhoud van haar gezin kan voorzien?

Voor mij zou die keuze wel makkelijk zijn. Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten aangezien ik jouw situatie nooit heb meegemaakt.

Wat dacht je van een deeltijd opleiding, 1 of 2x per week een avond naar school en de rest studeren en/of werken? Alhoewel de combinatie van een HBO studie volgen, werken en kinderen me vrij pittig lijkt. Maar je komt op mij over als iemand die het echt wilt en daarvoor best wel geduurende de studie door de zure appel wilt bijten.

Ik ben van mening dat je de kans moet wagen, want het niveau en de motivatie is er! Het zou zonde zijn als je hier niets mee gaat doen.

Ik ben benieuwd naar je antwoord, en misschien dat je aan mijn bericht wel iets heb gehad.

Let me know!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 september 2011, 11:41
Karma Karma is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2011
Berichten: 3
Karma is on a distinguished road
Standaard

Hallo,

Wat leuk dat je een reactie hebt achtergelaten! Bedankt! Ik vond het leuk om te lezen en je hebt helemaal gelijk hoor. Ik moet er ook gewoon voor gaan. Inmiddels ook de uitslag van de 21+ toets binnen en die was positief, dus ook dat houdt mij niet tegen.

Ik twijfel nu alleen of het slim is om bij het NTI een opleiding te gaan beginnen, omdat ik toch het idee krijg dat het niet zo serieus genomen wordt als een gewone opleiding. Ook een stageplek wordt lastig. Dus ik was ook al aan het nadenken over een deeltijdopleiding. Dit jaar goed sparen en dan zorgen dat ik volgend schooljaar alles geregeld heb (opvang voor kinderen, stageplek, werk, etc.) om te kunnen beginnen. Ik moet nog even goed rondneuzen wat de mogelijkheden zijn.

Waar ik ook aan denk is om te beginnen bij het NTI en daar een groot deel van de studie te volgen om daarna over te stappen naar een deeltijdopleiding en daar de studie af te ronden. Of om thuis genoeg modules te doen om in aanmerking te komen voor een verkorte opleiding. Maar ik ben bang dat dat niet mogelijk is. Ik ga er in ieder geval eens achteraan.

Nogmaals bedankt voor je positieve reactie, zeker motivatie bevorderend.

Groetjes Karma
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 september 2011, 14:28
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Misschien eens gaan praten met een HBO school bij jouw in de buurt en eens kijken hoe je de financiën rond kunt krijgen. Gezien je nog niet eerder een hbo studie hebt gevolgd heb je geen extra kosten die sommige nu wel moeten betalen.

Ondanks dat er wel qua kosten wat verschil zit tussen de nti en een reguliere hbo school is het tweede vaak qua diploma meer waard en daardoor zijn de kosten die iets hoger liggen het ook wel waard.

Ik weet niet hoe het allemaal geregeld kan worden als je in ww of bijstand zit maar daar zou je met een adviseur over kunnen praten, gezien we in Nederland er altijd op gericht zijn mensen aan het werk te houden en een opleiding daar in het verlengde bij aansluit.

Bij een reguliere hbo school moet je gewoon heel kritisch kijken na welke boeken je wel en niet hoeft aan te schaffen omdat het veel voorkomt dat alle belangrijke informatie op sheets staan en je vaak de boeken niet veel nodig hebt voor het leren. Ook zijn er vaak genoeg tweedehands boeken te vinden waardoor de kosten gedrukt kunnen worden.
De hbo school heeft ook vaak een goed netwerk die je kunnen helpen met stage/werkplekken afhankelijk van wat jij wilt en kunt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 september 2011, 13:16
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Waar ik ook aan denk is om te beginnen bij het NTI en daar een groot deel van de studie te volgen om daarna over te stappen naar een deeltijdopleiding en daar de studie af te ronden. Of om thuis genoeg modules te doen om in aanmerking te komen voor een verkorte opleiding. Maar ik ben bang dat dat niet mogelijk is. Ik ga er in ieder geval eens achteraan.
Dat is mooi bedacht, maar zo werkt het in de praktijk helaas niet. Je kunt niet zomaar overstappen van de ene naar de andere opleiding.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 september 2011, 20:07
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Ik weet dat het Windesheim het EVC traject niet meer doet mede door het hele gedoe met Inholland. Weet niet of andere scholen/opleidingen hier ook kritischer naar kijken nu.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 september 2011, 20:46
Karma Karma is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2011
Berichten: 3
Karma is on a distinguished road
Standaard

Hallo allemaal,

Na rondgekeken te hebben denk ik toch dat het beter is om een opleiding te volgen bij een hogeschool en niet via een thuisstudie. Ik loop tegen de stage aan, kan geen plek vinden die een studie via het NTI ziet zitten. De stageplekken in mijn omgeving worden gereserveerd voor de verschillende hogescholen in de buurt. Ik heb inmiddels al meerdere afwijzingen binnen. Daarnaast krijg ik toch steeds meer het gevoel dat een thuisstudie echt als "minder" wordt gezien. Ik ga dus maar een gesprek aan met mijn contactpersoon en hoop dat hij wat voor mij kan betekenen. In het ergste geval moet ik werken en studeren tegelijk en dat zal naast de zorg voor mijn gezin niet makkelijk zijn, maar ook niet onmogelijk.

@Cealis: Ik heb al telefonisch contact gehad met Stenden Hogescholen en denk dat ik daar inderdaad maar eens een informatiegesprek ga aanvragen. Bedankt voor de tips! Ik zal zeker kijken of ik tegen die tijd kosten kan besparen door tweedehands boeken te kopen.

Nou, ik ga in ieder geval beginnen met sparen, zodat ik straks in ieder geval het lesgeld voor het 1ste jaar heb.

Groetjes Karma
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 oktober 2011, 16:14
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Voor Karma!

Hoi karma,
First of all: een studie of cursus is NOOIT weggegooid geld! Ik vind het altijd leuk om wat nieuws te leren en met een beetje geluk is het nog nuttig ook Ik denk wel dat je het kan trouwens, qua niveau. Ik heb zelf een HBO studie gedaan en vond dat niet heel moeilijk ofzo. Ik ben geen genie....

Voor de poster hierboven: Karma moet misschien niet te moeilijk denken, maar jij moet goed lezen! ze wil helemaal gaan BKB. BKC, PDB of MBA doen, ze wil SPH doen...toch een geheel andere richting
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 oktober 2011, 18:56
CherrieRazcall CherrieRazcall is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2011
Berichten: 14
CherrieRazcall is on a distinguished road
Standaard

Hoi Karma,

wat goed dat je als alleenstaande moeder toch wilt studeren! Zeker zullen de (faal)angsten naar boven komen, maar je weet duidelijk waar je het voor wilt doen! Top!
Uiteraard weet ik niet bij welke gemeente jij je WWB ontvangt, maar als ik me niet vergis doet dit er ook niet toe. Bij onze gemeente is het namelijk zo, dat je vanuit de WWB, zonder startkwalificaties (dus minimaal een mbo!) een vergoeding krijgt voor een MBO opleiding. Hier zitten wel eisen aan verbonden wat dan weer wel per gemeente kan verschillen. Bij mijn gemeente is dit bijvoorbeeld; opleiding mag maximaal 2 jaar duren, mag niet voltijds zijn (dus BBL) en je moet eerst een mogelijke stageplaats hebben voor je begint.

De voorwaarden zijn misschien niet ideaal, maar het kan je financieel gezien een heel stuk ontlasten! Ook kun je als voordeel hebben, dat wanneer je een studie via de gemeente kunt doen, je meer rechtelijke zekerheid hebt. Dat wil zeggen, wanneer je een stage aangaat, of een deeltijd leer-werkplaats vindt, dat je dubbele contracten tekent, met werkgever en met de gemeente.
Als single moeder zijn de heffingskortingen die je krijgt ook van belang. Deze vervallen niet wanneer je via een gemeente je studie kunt doen.
Wanneer je zelf je studie financiert en studeert naast een fulltime job, zijn dit wel extra mogelijke struikelblokken.

Ik zie dat je wel graag HBO doet in plaats van MBO, maar je hebt tegenwoordig ook MBO+ opleidingen die qua niveau bijna gelijk zijn aan HBO's alleen iets korter duren en iets betaalbaarder zijn, misschien dat je daar eens naar kunt kijken?

Verder weet ik niet hoe de tests van het NCOI zijn, maar je kunt altijd gratis een vaardighedentest, een CTC test en een competentietest doen via het werkbedrijf, deze uitslagen kun je ook gebruiken als bewijs dat je een HBO aan kunt bij het aanmelden voor een studie.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaaltje en ik wil je ook veel succes wensen met je keuze!

Vriendelijke groetjes,

Cher
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 november 2011, 22:41
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Volgens mij is het met een uitkering ook zo, dat wanneer je thuis studeert, en dus nog steeds fulltime beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt zodra je weer sollicitatieplichtig bent, niemand jou kan tegenhouden om een studie op te pakken. Ik denk alleen wel dat je de studielast niet moet onderschatten, en dat je er waarschijnlijk meer tijd aan kwijt bent dan een paar uur s'avonds. Wel denk ik dat je je niet moet laten tegenhouden door de sociale dienst om keuzes te maken voor je eigen ontwikkeling, en dat je ook aan je werk toeleider moet voorleggen dat je jezelf graag beter wilt scholen om je arbeidsmarktperspectief te vergroten. Misschien zijn er trajecten waar je in kunt stromen, of deeltijdopleidingen waar je voor in aanmerking komt. Ik ken een vrouw die op haar 40e is begonnen met een deeltijd hbo-opleiding, en tegelijkertijd een uitkering ontving. Er zijn echt wel mogelijkheden, en vragen kan geen kwaad, sterker nog, ik denk dat je niet bij de pakken moet neer gaan zitten en net zolang moet doorvragen en misschien zelfs wel doorzeuren totdat je daar bent waar je wilt zijn, en staar je niet dood op die ene opleiding, of opleidingsvorm (thuisstudie, deeltijd, duaal) maar denk maar zo, dat iedere mogelijkheid er een is. Laat je vooral ook niet afwijzen, of meteen uit het veld slaan door misschien een poging tot studeren die mislukt of een mannetje van de sociale dienst die zegt dat het niet mogelijk is, deze mensen willen vooral dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, en of dat voor langere termijn haalbaar voor iemand is omdat het misschien zwaar onder hun niveau is, zal hen een worst wezen. Het is jouw leven, heel veel succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Studiekeuze, HBO deeltijd en doorstroom van HBO naar WO Floor Opleiding kiezen en volgen 5 29 juli 2011 22:24
Advies gevraagd over hbo Personeel en Arbeid in deeltijd Rammer Opleiding kiezen en volgen 3 13 september 2010 22:21
Naast HBO Informatica: studeren, nevenactiviteiten, bijbaan of eigen bedrijf? Olaf88 Loopbaanvragen 2 19 augustus 2010 11:10
MBO-plus hospitality management, deeltijd HBO Facility management Lady86 Opleiding kiezen en volgen 1 7 november 2008 13:50
Twijfels twijfels twijfels.... jmdebruin Loopbaanvragen 3 16 juni 2007 16:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon