Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 november 2012, 22:08
Anne96 Anne96 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 november 2012
Berichten: 7
Anne96 is on a distinguished road
Question Wat zijn mijn mogelijkheden?

Hallo allemaal!

Ik ben nogal nieuw hier en AUB, let niet op mijn spelling

Ik zit nu in mijn 4e jaar HAVO met het profiel N&G met Natuurkunde én Aardrijkskunde. Ik wil heel graag een arts worden and daarna doorstuderen voor chirurg maar laten we het eerst maar gewoon op Arts houden.

Nou moet ik aan het einde van het jaar al precies weten wat ik wil gaan doen, hoe ik het ga doen en waar ik het ga doen.

Ik heb wat rondgekeken en ik wist al dat je voor een opleiding Arts op z'n minst een VWO-diploma moet hebben of een HBO-opleiding op VWO-niveau. Nou, ik ben pas vijftien en om eerlijk te zijn heb ik voor de helft geen idee wat al die mensen zeggen op al die voorlichtingen (sommige zijn jusit heel duidelijk en andere vertellen niet eens wat de toelatings-eisen zijn).

Voor een VWO-diploma is het blijkbaar verplicht om Duits of Frans te doen (En ik kan je nu al vertellen dat dat echt vreselijk word sinds ik met hard leren maar nét voldoendes haalde in de onderbouw en zelfs alleen onvoldoendes heb gestaan voor Duits).

Mijn vraag is dus... wat zijn nou eigenlijk alle mogelijkheden?

-Kun je toegelaten worden als er voor Frans /Duits een onvoldoende staat op je raport?
- Kun je een HBO-opleiding doen in die richting zonder VWO?
- Meer informatie als dat zou kunnen

Het is niet dat ik VWO opzig niet aankan (Ik leer nog niet eens meer dan 1 uur per dag voor proefwerken nu en (heb eerlijk gezegt nog geen SE's gehad maar die hoop ik niet te onderschatten!)) en ik ben tot nu toe elk jaar gewoon over gegeaan en het laatste jaar heb ik de onderbouw zonder onvoldoendes afgesloten dus de hoop om m'n HAVO gewoon te halen zonder een jaartje over doen is best groot.

Ik heb gewoon ene probleem met dat Frans en Duits...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2012, 13:34
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Anne,

Heb je ook een mentor op school waar je mee kunt praten?

En ben je al naar open dagen van scholen geweest? Als je gaat neem dan je ouders (of een andere volwassene) mee. Zet van te voren vragen op papier en probeer dan antwoorden te krijgen op je vragen. En vraag door! Dus als je geen antwoord krijgt, dan stel je de vraag aan iemand anders of je stelt de vraag op een andere manier.

Succes.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 november 2012, 11:22
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Mijn vraag is dus... wat zijn nou eigenlijk alle mogelijkheden?

-Kun je toegelaten worden als er voor Frans /Duits een onvoldoende staat op je raport?
- Kun je een HBO-opleiding doen in die richting zonder VWO?
- Meer informatie als dat zou kunnen
Om arts te worden, moet je naar de universiteit. Je wordt toegelaten tot de universiteit:
  • met een vwo-diploma profiel Natuur en Gezondheid met Natuurkunde of profiel Natuur en Techniek met Biologie of
  • een hbo-propedeuse (dit is een bewijs dat je het eerste jaar van een hbo-diploma hebt behaald) of
  • of een hbo-diploma
Maar, dan ben je er nog niet. Geneeskunde is namelijk een lotingsstudie. Dit houdt in dat er jaarlijks slechts een beperkt aantal studenten aan de opleiding kan beginnen. Je weet dus nooit zeker of je aan de opleiding kunt beginnen (uitzondering: als je gemiddeld een 8 of hoger staat voor het vwo, word je direct toegelaten).

Je hebt dus een aantal mogelijkheden:
  1. Na de havo vwo gaan doen en je dan inschrijven aan de universiteit
  2. Na de havo naar het hbo (een medische opleiding) en na het eerste jaar (wel eerst je p halen) of na het behalen van je hbo-diploma overstappen naar de universiteit
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 november 2012, 00:49
Anne96 Anne96 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 november 2012
Berichten: 7
Anne96 is on a distinguished road
Standaard

Dank je wel! Daar heb ik een hoop aan!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 november 2012, 00:04
Bertus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Neem ook bijlessen DU FR NL: die vakken zijn op VWO HBO WO ook belangrijk.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 november 2012, 11:03
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Neem ook bijlessen DU FR NL: die vakken zijn op VWO HBO WO ook belangrijk.
Hoezo zijn Frans en Duits in het hbo en wo belangrijk? Nederlands kan ik nog volgen, maar wat hebben Frans en Duits met een studie Geneeskunde of Sociaal Pedagogische Hulpverlening te maken?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 november 2012, 15:53
Bert
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Als het vakken zijn in de P of zelfs nog later dan zijn ook die studiepunten van belang om de studie successvol (met hoge cijfers) af te ronden.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 november 2012, 10:47
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Als het vakken zijn in de P of zelfs nog later dan zijn ook die studiepunten van belang om de studie successvol (met hoge cijfers) af te ronden.
??

Wat bedoel je nu precies?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 november 2012, 15:19
Bert
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Lijkt me duidelijk. Om de propedeuse te kunnen halen moet je soms ook voldoendes halen voor talen. En soms zitten ook in het 2e jaar van een HBO talen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 december 2012, 12:41
Anne96 Anne96 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 november 2012
Berichten: 7
Anne96 is on a distinguished road
Standaard

Ik heb geen Frans of Duits gekozen in mijn pakket, ook omdat ik ze niet [I]mocht[I] kiezen met de lage cijfers die ik behaalde. Maar ik ben van plan een deelcertificaat te halen met een HBO-propedeuse diploma. Dat zou mogelijk moeten zijn volgens her VU.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
geneeskunde, havo, hbo-opleiding, vwo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
DSPS en mijn verdere loopbaan: wat nu? VitaLibertasEst Loopbaanvragen 3 12 oktober 2013 01:10
Welke beroep sluit aan bij mijn interesses/vaardigheden? Wat wil ik doen?! MeljeuG Loopbaanvragen 9 25 september 2012 11:53
Open sollicitatiebrief medewerker F&C LennartL Sollicitatiebrief en cv 3 7 januari 2012 20:04
Juist wél of juist niét rekening houden met vakdiploma bij zoektocht marketingfunctie RichWes Loopbaanvragen 3 3 januari 2012 10:13
Geen passie meer voor werk, wat zou een leuke opleiding zijn om te volgen? Remco Opleiding kiezen en volgen 2 30 december 2009 13:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon