Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 30 december 2008, 08:16
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Ik zou idd. iedereen kunnen afraden om een hbo studie te volgend via een instelling als het LOI.


Een HBO studie is niet een cursusje wat je er zo even bij doet, en persoonlijk contact met mede studenten en leraren is absoluut een pre. Daarnaast zorgt het voor een bredere ervaring en is de kwaliteit over het algemeen gewoon beter.

Er veel te doen over de kwaliteit van zulke 'thuisstudie opleidingen', accreditatie doet daar weinig aan af. Ik denk dat werkgevers (als ze de keuze hebben) liever mensen hebben die naar een reguliere hogeschool zijn gegaan.

Nu we tegen een recessie aan gaan kijken lijkt het een overschot op de arbeidsmarkt te gaan opleveren (vooral in deze sector). Dat betekend dat werkgevers die keuze gaan krijgen. Je moet zorgen dat je te onderscheiden bent van andere werkzoekende.

En dat doe je niet met een papiertje van het LOI geloof me.

Mijn advies is ga naar een reguliere hogeschool en volg daar een deeltijd opleiding.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 januari 2009, 17:25
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Ik zou idd. iedereen kunnen afraden om een hbo studie te volgend via een instelling als het LOI.


Een HBO studie is niet een cursusje wat je er zo even bij doet, en persoonlijk contact met mede studenten en leraren is absoluut een pre. Daarnaast zorgt het voor een bredere ervaring en is de kwaliteit over het algemeen gewoon beter.

Er veel te doen over de kwaliteit van zulke 'thuisstudie opleidingen', accreditatie doet daar weinig aan af. Ik denk dat werkgevers (als ze de keuze hebben) liever mensen hebben die naar een reguliere hogeschool zijn gegaan.

Nu we tegen een recessie aan gaan kijken lijkt het een overschot op de arbeidsmarkt te gaan opleveren (vooral in deze sector). Dat betekend dat werkgevers die keuze gaan krijgen. Je moet zorgen dat je te onderscheiden bent van andere werkzoekende.

En dat doe je niet met een papiertje van het LOI geloof me.

Mijn advies is ga naar een reguliere hogeschool en volg daar een deeltijd opleiding.
Ik ben het daar niet eens.
Bij de LOI opleidingen krijg je ook een bachelor titel (Bachelor of ICT).
Voor veel werkgevers weegt werkervaring veel zwaarder dan bij welk instituut men het diploma behaald heeft. Het is overigens ook niet realistisch om met alle files van tegenwoordig een deeltijd HBO te volgen bij een hogeschool. Ik ben het wel eens met het feit dat men "zonder" werkervaring beter kan starten met een reguliere duale/deeltijdse HBO opleiding.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 januari 2009, 14:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Zelfstudie vergt een hoop zelfdiscipline en daar valt ook wat voor te zeggen wanneer iemand de studie op deze manier af weet te ronden. Overigens wordt een aantal of alle (ICT)examens afgenomen bij het landelijke EXIN in Utrecht en niet via LOI.

Bovendien: als je nu in een totaal ander vakgebied werkzaam bent, dan kun je niet of onvoldoende aantonen dat je huidige werkplek voldoet aan de voorwaarde van de deeltijdopleiding. En het is knap lastig om een baan binnen dit CDM-vakgebied te krijgen als je geen opleiding of ervaring hebt in die branche. In die zin is de studie via LOI een uitkomst. Je krijgt in de eerste periode(n) opdrachten waar je niet persé een werkplek in die branche hoeft te hebben. Wellicht dat de kans om een (starters)baan te krijgen binnen het CMD-vakgebied wel iets makkelijker wordt in het laatste jaar, maar dan heb je in ieder geval kunnen starten met de opleiding.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 januari 2009, 14:32
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

aanvullend op vorige bericht: bij de reguliere hogeschool instellingen (dus met persoonlijk contact) is het vaak een vereiste om in geval van deeltijdstudie een relevante werkplek te hebben. Die vereiste is (zeker bij de eerste 2 jaren) bij de zelfstudie van LOI geen vereiste.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 januari 2009, 20:18
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Ik ben het daar niet eens.
Bij de LOI opleidingen krijg je ook een bachelor titel (Bachelor of ICT).
Voor veel werkgevers weegt werkervaring veel zwaarder dan bij welk instituut men het diploma behaald heeft. Het is overigens ook niet realistisch om met alle files van tegenwoordig een deeltijd HBO te volgen bij een hogeschool. Ik ben het wel eens met het feit dat men "zonder" werkervaring beter kan starten met een reguliere duale/deeltijdse HBO opleiding.

bachelor of ict is volgens mij geen titel maar een graad.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 januari 2009, 23:13
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Bachelor of ICT is een graad. De titel ing. (ingenieur HBO) is daarvan de ouderwetse variant van voor Bologna. Wederom geldt hier ook dat je beter een informatica deeltijd opleiding aan reguliere HBO kunt doen dan aan de LOI. Maar dat is mijn ervaring en opinie.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 januari 2009, 23:16
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Argumenten zoals files en een zelfstudie is zwaarder spelen geen enkele, maar dan ook geen enkele, rol van betekenis bij vacatures. Het gaat de werkgever om een gekwalificeerde kandidaat van bij voorkeur een reguliere (bekende, vaak ook omdat collega's en misschien de manager of managers zelf een reguliere HBO hebben gedaan) HBO. Of je daar nu wel of niet in thuisomstandigheden moeite voor hebt moeten doen is misschien heel even onderwerp van gesprek maar je vaardigheden en ervaring zijn het belangrijkste zodra ze hebben geselecteerd op diploma. En selecteren op diploma zal heel veel meer gaan gebeuren de komende 2 jaar want de recessie die zich nu ontwikkelt zal tot een zeer hoge werkeloosheid gaan leiden (lees: NRC, FD, CBS, CPB, Computable, Automatiseringsgids enzovoorts enzovoorts). Ook zijn er honderden zo niet duizenden die via een reguliere deeltijd HBO hun informatica gaan behalen.

Tip: zoek eerst werk in de ICT zodat je de opleiding combineert met relevante werkervaring. De mogelijkheden om vanuit een vreemde achtergrond eerst HBO informatica te studeren en vervolgens een leuke baan in de ICT te scoren tijdens een zware recessie zijn zeer minimaal. Tenzij je voor een hongerloon wilt werken (Magiq, Peak IT) of in de Randstad woont.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 januari 2009, 21:59
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Om de stageopdrachten uit te kunnen voeren zal je voor deze LOI-opleiding ook een relevante werkplek moeten hebben. Het is dus wel degelijk de bedoeling dat je naast theorie ook werkervaring opdoet.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 6 februari 2009, 14:16
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Het argument dat een LOI diploma op bachelor niveau minder zal aanspreken op een CV is m.i. onzin. Zeker als je dit diploma kan combineren met een aantal jaren werkervaring is dit een ijzersterke combinatie. Een net afgestudeerde hbo'er maakt zowieso al weinig indruk op dit moment. Als ik zou moeten kiezen tussen een HvA man met 2 jaar ervaring of iemand met 10 jaar ervaring icm een bachelor degree via de loi dan zou ik het wel weten. Zelfstudie i.c.m een baan getuigd van discipline en doorzettingsvermogen. Ik denk dat de negatieve signalen vooral afkomstig zijn van mensen die hebben moeten zwoegen op een reguliere hbo opleiding en het niet kunnen uitstaan dat een dergelijk diploma ook op een alternatieve manier te behalen is. Volgens mij is de gedachte dat een dergelijke opleiding via het LOI makkelijker te behalen is... geloof me dit is echt niet het geval. Nu steeds meer onderwijsinstellingen dergelijk nvao geaccrediteerde opleidingen kunnen bieden zal het verschil van aanbieder dergelijke studies minder belangrijk worden. Het gaat om het behaalde niveau. Beide aanbieders moeten voldoen aan de hiervoor opgestelde eisen.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 22 februari 2009, 12:02
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign

Ik ben net gestopt met de CMD-C deeltijdopleiding aan de HAN. Was zeer gemotiveerd maar dat is weggevallen. Deels doordat de docenten weinig gemotiveerd (onvoorbereid) aan de les begonnen, zodat je dan te horen kreeg dat je maar iets voor jezelf moest doen. Lesgeven gebeurde grotendeels door mensen uit het vak (lees- bijbaan) en zonder didactische vaardigheden. Nadeel was tevens dat de studiehandleiding voor voltijd was geschreven en je zodoende vaak geen idee had wat je nou exact moest doen. Hierdoor haakten er veel studenten af en had je daardoor voor de achterbeleven groepsgenoten het nadeel dat zij veel meer moesten doen voor de oplevering van het uiteindelijke groepsproduct, de studiebelasting zou incl de 8-urige studiedag 20 uur zijn maar dat was in realiteit veel meer! Daarbij kwam nog dat we nauwelijks feedback kregen op onze opdrachten zodat je in het geheel niet wist of je wel op het juiste spoor zat. Ik zou alleen daarom al voor de LOI kiezen. Dan weet je dat de lesstof én de opdrachten afgestemd zijn op één persoon. En je ontvangt tijdig feedback op je huiswerk. Dat maakt het wel een stuk meer haalbaar!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Baankansen Hbo studie loi Ann Opleiding kiezen en volgen 15 9 mei 2010 12:49
HBO communicatie via NTI of LOI of ergens anders? barbie Opleiding kiezen en volgen 1 14 december 2007 20:00
Loi hbo propedeuse overstap uni cewinta Opleiding kiezen en volgen 1 31 oktober 2007 10:18
Feedback op artikelen mbt HBO Digitale Communicatie Polivy Over Carričretijger 4 5 oktober 2007 16:49
LOI, NCOI, of....??? Di_23 Opleiding kiezen en volgen 3 31 augustus 2007 09:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon