Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juli 2010, 17:44
Blanchimont Blanchimont is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 22
Blanchimont is on a distinguished road
Standaard Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Daar sta je dan: na wat doorstuderen op je 27e HBO MER Vastgoed & Makelaardij op zak, twee jaar relevante werkervaring, werkloos en inmiddels alweer 30 jaar.

Dat de kredietcrisis de vastgoedmarkt geen goed zou doen mag geen verrassing zijn. De manier waarop mijn werkloosheid tot stand ik gekomen kwam, voor mij, echter als een volslagen verrassing. Nadat ik zelf op eigen verzoek was vertrokken bij een vastgoedbelegger, kon ik direct na het aflopen van mijn contract in dienst treden bij de ‘grootste makelaar van Nederland’ in de rol van assistant makelaar, een functie die vooral bestond uit het opstellen van prijsadviezen en adviesrapporten. Voor mij een ideale fucntie, omdat enige vorm van commercieel talent mij ontbreekt alsmede de ambitie daarin.

Na een goed half jaar werd aangekondigd dat het bedrijf verkocht zou worden, waardoor het personeel met een tijdelijke contract op straat zou komen te staan. Ikzelf had het geluk om mijn ontslag nog een half jaar uit te stellen doordat een kleinere vestiging op dat moment met onderbezetting kampte. In dat half jaar heb ik de taak van commercieel medewerker op me genomen. Deze functie lag me aardig, maar hieruit putte ik weinig voldoening. Desondanks putte ik hoop uit de gedachte dat mijn contract nog eenmaal verlengd zou kunnen worden met nog een half jaar. Helaas was dit uiteindelijk niet het geval. In de tussentijd heb ik mij ingeschreven op diverse banensite en bij diverse bureaus. Zonder resultaat.

Inmiddels ben ik alweer vanaf december werkloos. Na twee maanden was bij mij de illusie voorbij dat ik snel aan werk zou komen. De laatste maanden heb ik werkzaam doorgebracht bij KPN en nu aan de lopende band in een fabriek. Maar een baan in het vakgebied waar ik van houd zit er voorlopig niet in en in het meest positieve geval zal het nog wel een goed half jaar duren voordat ik weer een passende baan vind en krijg. Ik vind het moeilijk om mij op een goede manier te presenteren op een gesprek. Een van de redenen daarvan is dat ik voor mijn gevoel na twee jaar nog steeds niet over voldoende kennis en ervaring beschik. Beschikbare vacatures schrikken me dan ook af, omdat ik mij onvoldoende geschikt vind voor een dergelijke functie en er toch kandidaten zijn die beter gekwalificeerd zijn. Daarnaast is er op dit moment geen enkele organisatie te vinden die zit te wachten op een 30-er die het vak nog moet leren.

Ondertussen voel ik me ongewenst, huilerig en lichtelijk depressief. Ik had me mijn loopbaan anders voorgesteld alsook mijn priveleven. Na 30 jaar heb ik nog steeds niet de stappen in het leven kunnen maken die ik dolgraag wil maken. Simpelweg omdat ik dat financieel niet op kan brengen. Voor mijn gevoel sta ik met mijn rug tegen de muur, zonder enige kans op een escape. Dit en andere zaken hebben er toe geleid dat ik mijn toekomst op dit moment erg somber in zie en de gedachte dat ik de rest van mijn leven een baan onder mijn niveau zal moeten accepteren maakt het er niet beter op.

Ik heb geen idee wat ik met dit topic moet, maar ik wilde dit gewoon even van me afschrijven. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juli 2010, 18:22
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blanchimont Bekijk bericht
Daar sta je dan: na wat doorstuderen op je 27e HBO MER Vastgoed & Makelaardij op zak, twee jaar relevante werkervaring, werkloos en inmiddels alweer 30 jaar.

Inmiddels ben ik alweer vanaf december werkloos. Na twee maanden was bij mij de illusie voorbij dat ik snel aan werk zou komen. De laatste maanden heb ik werkzaam doorgebracht bij KPN en nu aan de lopende band in een fabriek. Maar een baan in het vakgebied waar ik van houd zit er voorlopig niet in en in het meest positieve geval zal het nog wel een goed half jaar duren voordat ik weer een passende baan vind en krijg. Ik vind het moeilijk om mij op een goede manier te presenteren op een gesprek. Een van de redenen daarvan is dat ik voor mijn gevoel na twee jaar nog steeds niet over voldoende kennis en ervaring beschik. Beschikbare vacatures schrikken me dan ook af, omdat ik mij onvoldoende geschikt vind voor een dergelijke functie en er toch kandidaten zijn die beter gekwalificeerd zijn. Daarnaast is er op dit moment geen enkele organisatie te vinden die zit te wachten op een 30-er die het vak nog moet leren.
(.
Je bent niet 'al' 30 jaar; je bent 'pas' 30 jaar.

Je hebt ervaring als assistent-makelaar en commercieel medewerker. Dat is zeker niet slecht.

Ik denk zeker dat onzekerheid/ gebrek aan zelfvertrouwen je parten speelt. Je voelt je niet geschikt voor de functie en straalt dat wellicht ook uit. Twee jaar werkervaring vind ik absoluut niet slecht. Je wilt blijkbaar graag werken, gezien wat je nu doet en bent nog jong genoeg. Kortom: een werknemer waar werkgevers wel wat mee kunnen.

Helaas is de arbeidsmarkt nu toch wat anders dan toen je begon. Dat is heel vervelend, maar 6 maanden werkloos is op zich niet abnormaal tegenwoordig.

Probeer niet te kijken naar de stappen die je nog niet hebt kunnen maken (leven loopt toch altijd anders), maar naar wat je al bereikt hebt. Je hebt een HBO- opleiding voltooid, hebt 2 jaar werkervaring dat je mooi op je CV kan zetten.

Geloof me: dit komt allemaal goed. Probeer wat meer vertrouwen in jezelf te krijgen. Probeer jezelf krachtig, want je hebt heus wel wat in je mars!!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 juli 2010, 21:52
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blanchimont Bekijk bericht
Daar sta je dan: na wat doorstuderen op je 27e HBO MER Vastgoed & Makelaardij op zak, twee jaar relevante werkervaring, werkloos en inmiddels alweer 30 jaar.
Welkom in de nieuwe realiteit: een aanhoudende recessie de komende jaren. Ga op zoek naar een beroep waar je persoonlijkheid wel op aansluit.

Vastgoed is per definitie commercieel.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 juli 2010, 22:48
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Hassan,

Er is wel recessie, maar er zijn nog steeds mensen die van baan wisselen of werkloos zijn en een nieuwe baan vinden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 juli 2010, 00:08
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rosina Bekijk bericht
Hassan,

Er is wel recessie, maar er zijn nog steeds mensen die van baan wisselen of werkloos zijn en een nieuwe baan vinden.
Uiteraard. Maar zoals aangegeven heeft de kandidaat vrijwel geen werkervaring, is hij niet commercieel onderlegd en is hij de 30 al gepasseerd.

Er studeren ieder jaar jonge twintigers af die de makelaardij/het vastgoed ingaan. Plus deze sector heeft het zeer zwaar.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 juli 2010, 00:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
en is hij de 30 al gepasseerd
Kanonnen! Dan kan hij al bijna met pensioen
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 juli 2010, 07:23
Blanchimont Blanchimont is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 22
Blanchimont is on a distinguished road
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Welkom in de nieuwe realiteit: een aanhoudende recessie de komende jaren. Ga op zoek naar een beroep waar je persoonlijkheid wel op aansluit.

Vastgoed is per definitie commercieel.
Nee, dat is het niet. Ik heb nooit de intentie gehad de commerciele kant op te gaan, maar ben er als het ware 'in gerold'.

Verder biedt deze opleiding legio mogelijkheden om het vastgoed van diverse invalshoeken te benaderen, zowel profit als non profit. De banen zijn er echter op het moment niet en mijn leeftijd en zelfvertrouwen spelen mij parten. Voor mijn gevoel val ik in een spagaat.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 juli 2010, 10:10
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk hebt na deze periode. Het is nu niet makkelijk om nieuw werk te vinden. Zeker niet als je niet blaakt van het zelfvertrouwen. Het belangrijkste is dat je eerst weer in balans komt.

Misschien is het een idee om de komende tijd wat baantjes te pakken en je niet te veel bezig te houden met je carrière. Denk ondertussen na, hou je ogen open en praat veel met vrienden. Misschien pas je niet zo goed in een vastgoedomgeving. Gooi je weer in de strijd als je weet wat je wil, waarom je dat wil en waarom je daar goed in bent.

Veel sterkte en succes.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 juli 2010, 16:24
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blanchimont Bekijk bericht
Nee, dat is het niet. Ik heb nooit de intentie gehad de commerciele kant op te gaan, maar ben er als het ware 'in gerold'.

Verder biedt deze opleiding legio mogelijkheden om het vastgoed van diverse invalshoeken te benaderen, zowel profit als non profit. De banen zijn er echter op het moment niet en mijn leeftijd en zelfvertrouwen spelen mij parten. Voor mijn gevoel val ik in een spagaat.
Zonder relevante werkervaring is het moeilijk om in niet commerciele functies terecht te komen. En zonder commerciele insteek is het moeilijk om ervaring op te doen. Verder zijn de meeste functies in vastgoed zonder commerciele insteek vaak financieel (dus eerder HBO BE, WO BE of bedrijfskunde) of technisch (MBO, HBO bouwkunde, WO bouwkunde, HBO architect, WO architect) van aard. HBO MER (makelaardij/vastgoed) is een opleiding die voor aspirant makelaars bedoeld is (+ aanvullende opleidingen van het MVM of soortgelijke organisaties).
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 juli 2010, 17:02
Blanchimont Blanchimont is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 22
Blanchimont is on a distinguished road
Standaard Re: Mijn carrière is voorbij nog voordat hij begonnen is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Zonder relevante werkervaring is het moeilijk om in niet commerciele functies terecht te komen. En zonder commerciele insteek is het moeilijk om ervaring op te doen. Verder zijn de meeste functies in vastgoed zonder commerciele insteek vaak financieel (dus eerder HBO BE, WO BE of bedrijfskunde) of technisch (MBO, HBO bouwkunde, WO bouwkunde, HBO architect, WO architect) van aard. HBO MER (makelaardij/vastgoed) is een opleiding die voor aspirant makelaars bedoeld is (+ aanvullende opleidingen van het MVM of soortgelijke organisaties).
Als het zo zwart/wit zou zijn zoals jij beschrijft, had ik de opleiding natuurlijk nooit gekozen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails? ihbaars Loopbaanvragen 10 20 mei 2011 19:29
Na full-time werken weer full-time studeren? Faithy Opleiding kiezen en volgen 26 5 mei 2009 22:17
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19
Ik ben mijn baan echt spuugzat Chanthal Loopbaanvragen 5 9 augustus 2008 12:09
nog wat vragen over mijn CV Lones Sollicitatiebrief en cv 2 17 mei 2007 05:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon