Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 mei 2011, 13:11
James_ James_ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2011
Berichten: 3
James_ is on a distinguished road
Standaard Onplezierig Sollicitatiegesprek

Hallo mijn naam is James en ik heb een onplezierig sollicitatiegesprek gehad vandaag.

Ik ben al een tijd (2 jaar) aan het zoeken voor een (bij) baan, naast mijn HBO studie te doen dus ik een sollicitatie brief sturen naar een bedrijf bij mij in de stad. Vorige week kreeg ik bericht dat ik op gesprek mocht, mijn dag kon niet meer stuk, ik had er veel vertrouwen in en heb de tips op deze site goed bestudeerd.

Vandaag was voor mij de grote dag, vanochtend met de auto naar het gesprek toe. Er zaten twee mensen waarmee ik het gesprek had. Toen begon het gesprek:

In het begin was het gewoon een normaal gesprek, moest vertellen wie ik ben, wat de werkzaamheden inhielden. Daarna stelden ze de vraag: 'James heb jij verkering of vrienden?' Ik dacht echt bij mezelf: 'wat heeft dat nou met het gesprek te maken'? Ze wilden het gewoon weten. Beetje lacherig te doen over mij tijdens het gesprek. Daarna moest ik een formulier invullen met mijn gegevens, zonder schrijfgerei mee te geven. Hoorde ik de manager tegen een medewerker te fluisteren: 'hij komt vast zo terug'. Ik had gelukkig zelf een pen mee dus vulde het papier in.

Het gesprek was afgelopen, ik hoorde over een week of ik het was geworden. Om 10:50 was het gesprek afgelopen en om 11:00 had ik al een afwijzing in mijn inbox. Hoe voel je je dan: echt klote op dat moment. (excuses voor het taalgebruik)

Heeft iemand dit ook eens meegemaakt, ik ben echt helemaal verbijsterd en teleurgesteld.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 mei 2011, 13:53
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Zat eerst te twijfelen toen ik het las. Mijn eerste reactie was dat je een klacht moest indienen. Zou het toch niet doen.

Ik herken het wel een beetje; heb ook wel eens een raar gesprek gehad. Ze vroegen niet of ik verkering had o.i.d. maar ze begreep niet waarom ik met zo'n CV had gereageerd, nare vragen enz. Vroeg me af waarom ik eigenlijk uitgenodigd was. Wilde er eigenlijk niet eens meer werken.

Degenen die het gesprek hebben gedaan, zijn gewoon heel onprofessioneel bezig geweest. Een vraag of je verkering hebt of vrienden, is totaal niet relevant.

Probeer het los te laten. Misschien kun je iets leuks gaan doen, zodat je er niet meer aan denkt.

Je schreef dat je al 2 jaar zoekt. Misschien kun je ondertussen via uitzendbureau werken?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 mei 2011, 14:29
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik kan me goed voorstellen dat je geen goed gevoel aan dit gesprek hebt overgehouden. Mijn eerste reactie was ook: wat onprofessioneel, maar daarna dacht ik ook: het zou ook kunnen dat ze je expres uit de tent probeerden te lokken. Hartstikke flauw natuurlijk, maar het gebeurt. Ikzelf heb ooit eens meegemaakt dat ik op gesprek moest en op het afgesproken tijdstip bij het bedrijf aanbelde. De deur ging open en vervolgens werd me verteld dat het vorige gesprek was uitgelopen. Of ik over een half uurtje terug wilde komen. Achteraf hoorde ik dat ze dit bij iedereen hadden gedaan om te kijken hoe flexibel je was.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 mei 2011, 15:38
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Voor bepaalde functies kan ik het me voorstellen dat je getest wordt op flexibiliteit of het bewaren van je kalmte. Zeker voor functies waarin managementvaardigheden worden gevraagd. In die functies moet je mentaal tegen een behoorlijke stoot kunnen. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Maar dit vind ik toch wel alle perken te buiten gaan gezien de functie (bijbaan).

@James: dit is niet normaal en ik wil je adviseren het je ook niet persoonlijk aan te trekken. Het zegt meer over het bedrijf en de interviewers dan over jou.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 mei 2011, 16:54
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Voor bepaalde functies kan ik het me voorstellen dat je getest wordt op flexibiliteit of het bewaren van je kalmte. Zeker voor functies waarin managementvaardigheden worden gevraagd. In die functies moet je mentaal tegen een behoorlijke stoot kunnen. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Maar dit vind ik toch wel alle perken te buiten gaan gezien de functie (bijbaan).

@James: dit is niet normaal en ik wil je adviseren het je ook niet persoonlijk aan te trekken. Het zegt meer over het bedrijf en de interviewers dan over jou.

Helemaal mee eens. Het zegt meer over bedrijf en de interviewers dan over jou. Ik vind de vraag of jij verkering hebt of vrienden ook echt te ver gaan. Dat is al onbehoorlijk, maar is ook een persoonlijke vraag, waar je werkgever niets mee te maken heeft.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 mei 2011, 17:22
Boudewijn bergman
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Solicitatie

Heel jammer voor je James, maar als je al 2 jaar op zoek bent... Zou ik toch langzamerhand aan mijn competenties gaan twijfelen!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 mei 2011, 18:25
James_ James_ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2011
Berichten: 3
James_ is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boudewijn bergman Bekijk bericht
Heel jammer voor je James, maar als je al 2 jaar op zoek bent... Zou ik toch langzamerhand aan mijn competenties gaan twijfelen!
Hoe bedoelt u?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 mei 2011, 19:15
James_ James_ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2011
Berichten: 3
James_ is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de reacties, ik heb er nu wel vrede mee. Hopelijk heeft het uitzendbureau nog wat vacatures.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 mei 2011, 20:44
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi James,

Je brief is in ieder geval goed genoeg bevonden om je uit te nodigen. Hieruit blijkt dat desbetreffend bedrijf jowu competenties wel heeft gezien die nodig zijn voor de job.

Een sollicitatiegesprek is een dialoog met wederzijdse vragen. Niet alleen moet jij bij het bedrijf passen maar ook andersom!!!
Op de vraag of je verkering hebt en/of vrienden had je bijvoorbeeld mogen vragen in welk perspectief deze vraag staat ten opzichte van de vacature.

Zi wordt je zelf niet uit de tent gelokt en mag je het antwoord afwachten.
In mijn beleving is dit niet brutaal, eerder assertief.

Succes bij het vinden van een gepaste bijbaan.
Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 juni 2011, 14:30
Shanna1989 Shanna1989 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2011
Berichten: 5
Shanna1989 is on a distinguished road
Standaard

Ik had laatst ook een gesprek en de beste man vroeg aan mij of ik nog contact had met mijn biologische vader (had al aangegeven dat dat gevoelig lag), waarom ik mijn achternaam had aangepast naar de meisjesnaam van mijn moeder en waarom ik zo vaak verhuisd ben.
Op zo'n moment word je overvallen, en wil je eigenlijk gewoon heel erg graag die baan en laat je je grenzen overgaan. Ik heb dus geantwoord, maar vond het zeer ongepast. Het gaat, in het kader van de vacature, hen niets aan.

Ik ben ook niet aangenomen trouwens.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afgekraakt worden tijdens sollicitatiegesprek Marieke J Sollicitatiegesprek 17 21 december 2011 01:12
Tips sollicitatiegesprek? Safiya Sollicitatiegesprek 2 1 december 2010 15:35
Sollicitatiegesprek via uitzendbureau Jan1964 Sollicitatiegesprek 4 20 november 2009 22:37
Sollicitatiegesprek voor klantmanager: welke vragen kan ik verwachten? nahla Sollicitatiebrief en cv 2 21 september 2008 14:17
Morgen een sollicitatiegesprek, maar de zenuwen gieren door mijn lijf Yfke Sollicitatiegesprek 10 7 november 2007 16:30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon