Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 februari 2011, 15:55
IrisvanLeeuwen IrisvanLeeuwen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2011
Berichten: 8
IrisvanLeeuwen is on a distinguished road
Standaard Sollicitatieopdracht neuroprofessional (fysio) afdeling neurologie in ziekenhuis

Voor mijn minor neurorevalidatie (fysiotherapie) moet ik een sollicitatiebrief schrijven met de volgende criteria:
- Werkervaring met de doelgroep
- Mijn visie op de doelgroep in relatie tot de maatschappelijke context (blik op maatschappelijke participatie mbt deze doelgroep)
- Visie op multidisciplinair samenwerken
- Visie op de rol van de fysiotherapeut bij de doelgroep
- SWOT, POP en CV

17-02-2011

Betreft: vacature aankomend Neuroprofessional voor de afdeling neurologie in het ziekenhuis

Geachte Dhr Voorbeeld,

Mijn eerste ervaring op het gebied van neurorevalidatie was de hersenbloeding van mijn opa. Ik vond het verschrikkelijk, maar ondertussen erg interessant. Door het volgen van mijn opleiding fysiotherapie ben ik nog enthousiaster geraakt op het gebied van neurorevalidatie. Ik weet nu zeker dat ik in de neurorevalidatie verder wil leren en wil gaan werken en als aankomend professional lijkt deze vacature uitermate geschikt voor mij.

Ik heb van dichtbij ervaren hoe beperkt en invalide iemand plotseling kan worden als hij een niet aangeboren hersenaandoening heeft gekregen. Ik denk dat vaak onderschat wordt wat voor een ingrijpende verandering dit is voor iemand en wat dit met de kwaliteit van leven van de betreffende persoon doet. Deze mensen kunnen zeer beperkt en geïsoleerd raken wanneer zij niet voldoende zorg krijgen. Daarom is het belangrijk de ernst in te zien van de gevolgen van een niet aangeboren hersenaandoening en hier wat aan te doen. Daarnaast zal deze doelgroep in de toekomst steeds groter worden door de vergrijzing en slechte eetgewoonten van mensen. Ik wil deze mensen helpen en met hun de kwaliteit van leven weer terug brengen. Werken in de neurorevalidatie geeft mij voldoening omdat ik mensen stapje voor stapje kan helpen weer beter te worden en ze weer terug kan brengen in de maatschappij.

Tijdens mijn opleiding fysiotherapie aan de Hogeschool van xxx heb ik op verscheidene manieren ervaring opgedaan met betrekking tot de doelgroep. Mijn tweede stage heb ik gelopen op de revalidatieafdeling van het verpleeghuis xxx te xxx. Hier heb ik met name Parkinson- en CVA-patienten behandeld in de 1e lijn en 2e lijn, zowel klinisch als poliklinisch. Wat ik ontzettend leuk vond om te doen is het geven van groepslessen op verschillende niveaus. Het gaf me ook erg veel voldoening omdat mensen zo dankbaar kunnen zijn om kleine dingen, juist als je iets ernstigs hebt meegemaakt. Tijdens de verdiepende minor ‘Neurorevalidatie’ die ik heb gevolgd bij de Hogeschool van xxx heb ik meer ervaring op kunnen doen op het gebied van hulpverlenen bij patiënten met niet aangeboren hersenletsel. Door het maken van een voorlichtingsmap heb ik mijn kennis verder ontwikkeld, en door het meelopen in verschillende instellingen ben ik nu breder ontwikkeld en heb ik op diverse vlakken ervaring opgedaan.

Tijdens mijn opleiding fysiotherapie en in het werkveld heb ik kennis kunnen maken met het multidisciplinair samenwerken. Ik denk dat het multidisciplinair samenwerken bij deze doelgroep onmisbaar is. Als fysiotherapeut alleen kun je nooit de doelstellingen behalen die nodig zijn, maar als ergotherapeut alleen geldt dit net zo. Goede samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig om tot een evenwichtige behandeling te komen.

Ik denk dat ik als fysiotherapeut een belangrijke rol speel in het revalidatieproces. Mijn visie hierop is dat ik als fysiotherapeut voorwaarden kan creëren voor de patiënt en zijn omgeving en voor andere neuroprofessionals. Ik kan een grote rol spelen op het gebied van stoornis-, activiteiten en participatieniveau. In het ziekenhuis hebben we ook zowel een signalerende als monitorende functie.

Hopelijk heb ik u een duidelijk beeld kunnen geven van mijn interesse in deze vacature. Wat ik in deze brief niet specifiek heb genoemd zijn mijn sterke en zwakke punten, en kansen en bedreigingen met betrekking tot mijn ontwikkelingen in deze doelgroep. Voor een duidelijk overzicht hiervan verwijs ik naar mijn bijgevoegd SWOT. In mijn bijgevoegde c.v is een overzicht te vinden met mijn leer- en werkervaring en gevolgde cursussen. Met mijn ambitieuze en gemotiveerde instelling weet ik zeker dat ik een positieve bijdrage kan leveren in jullie organisatie. Graag licht ik dan ook mijn brief, SWOT en en c.v. toe in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groet,

Xx
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc Cv.doc‎ (40,5 KB, 107x gelezen)
Bestandstype: doc SWOT minor Neurorevalidatie.doc‎ (30,5 KB, 202x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 februari 2011, 17:16
theo theo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2011
Berichten: 15
theo is on a distinguished road
Standaard

Beste Xx,

1. Je laatste zin van de eerste alinea bevat foutieve samentrekkingen (of er mist iets). Daarom beter te schrijven: "Ik weet nu zeker dat ik in de neurorevalidatie verder wil. Als aankomend professional lijkt deze vacature uitermate geschikt voor mij."
2. Maak de brief korter: 600 woorden is echt te veel. Maximaal 400 woorden gebruiken en alles op 1 A4'tje passend. (Bedenk dat er vele brieven binnenkomen die allemaal gelezen moeten worden.) 'Ervaring met de doelgroep' zegt niets, verwijs daarom naar je cv voor waar je niet op in gaat. Evenmin vermelden in de brief wat je niet schrijft, maar benoemen wat je juist wel kwijt wilt.
3. Het geheel komt mij te breedsprakig over. Ik haak daardoor al te gauw af. Dat is zonde, want dat doet geen recht aan wat je wilt/kunt.

Houd bij het herschrijven het volgende in acht:
1. Inleiding (pakkende, onderscheidende zin die uitnodigt tot verder lezen. Interesse opwekken.)
2. Middendeel (1 of hooguit 2 alinea's): wat is je drijfveer. Waarom moeten wij jou uitnodigen voor een gesprek?
3. Afsluiting. Verwijzen naar bijlagen en je verwachting t.a.v. het vervolg.

Ten aanzien van de SWOT-analyse: Deze is overzichtelijker met steekwoorden of hooguit zinnen in telegramstijl. Er moet nog wat te vragen over blijven tijdens je gesprek. Bovendien zou ik dit beperken tot 1 A4'tje - wellicht in een schematisch overzicht met vier kwadranten.

Veel succes met je brief.

groet, Theo
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 februari 2011, 19:05
IrisvanLeeuwen IrisvanLeeuwen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2011
Berichten: 8
IrisvanLeeuwen is on a distinguished road
Standaard

Hoi Theo,

Ontzettend bedankt voor je feedback! Hier heb ik zeker wat aan!
Ik wilde m'n nieuwe versie erop zetten, maar dit is me niet gelukt helaas.

Groetjes,
Iris
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2011, 22:20
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Geachte Dhr Voorbeeld,

Mijn eerste ervaring op het gebied van neurorevalidatie was de hersenbloeding van mijn opa Je valt hier wel met de deur in huis en voor mij is dit net wat te persoonlijk.. Ik vond het verschrikkelijk, maar ondertussen erg interessant. Door het volgen van mijn opleiding fysiotherapie ben ik nog enthousiaster geraakt op het gebied van neurorevalidatie. Ik weet nu zeker dat ik in de neurorevalidatie verder wil leren en wil gaan werken en als aankomend professional lijkt deze vacature uitermate geschikt voor mij.

Ik heb van dichtbij ervaren hoe beperkt en invalide iemand plotseling kan worden als hij een niet aangeboren hersenaandoening heeft gekregen Dit is een betere uitleg. Je beschrijft dat je persoonlijke ervaring hebt met het thema en dat dit ook je interesse voor de studie heeft gewekt. Ik zou dit gebruiken en niet de eerste zin in je brief. Ik denk dat vaak onderschat wordt wat voor een ingrijpende verandering dit is voor iemand en wat dit met de kwaliteit van leven van de betreffende persoon doet. Deze mensen kunnen zeer beperkt en geïsoleerd raken wanneer zij niet voldoende zorg krijgen.Hier ben je mij al kwijt omdat je eigenlijk in twee zinnen hetzelfde zegt Daarom is het belangrijk de ernst in te zien van de gevolgen van een niet aangeboren hersenaandoening en hier wat aan te doen. Daarnaast zal deze doelgroep in de toekomst steeds groter worden door de vergrijzing en slechte eetgewoonten van mensen. Ik wil deze mensen helpen en met hun de kwaliteit van leven weer terug brengen. Werken in de neurorevalidatie geeft mij voldoening omdat ik mensen stapje voor stapje kan helpen weer beter te worden en ze weer terug kan brengen in de maatschappij. Hier zeg je ook twee keer hetzelfde. Je wilt deze mensen helpen en het geeft je voldoening omdat je mensen kan helpen. Probeer dit in een zin te zeggen.

Tijdens mijn opleiding fysiotherapie aan de Hogeschool van xxx heb ik op verscheidene manieren ervaring opgedaan met betrekking tot de doelgroep. Mijn tweede stage heb ik gelopen op de revalidatieafdeling van het verpleeghuis xxx te xxx. Hier heb ik met name Parkinson- en CVA-patienten behandeld in de 1e lijn en 2e lijn, zowel klinisch als poliklinisch. Wat ik ontzettend leuk vond om te doen is het geven van groepslessen op verschillende niveaus. Het gaf me ook erg veel voldoening omdat mensen zo dankbaar kunnen zijn om kleine dingen, juist als je iets ernstigs hebt meegemaakt. Tijdens de verdiepende minor ‘Neurorevalidatie’ die ik heb gevolgd bij de Hogeschool van xxx heb ik meer ervaring op kunnen doen op het gebied van hulpverlenen bij patiënten met niet aangeboren hersenletsel. Door het maken van een voorlichtingsmap heb ik mijn kennis verder ontwikkeld, en door het meelopen in verschillende instellingen ben ik nu breder ontwikkeld en heb ik op diverse vlakken ervaring opgedaan.

Tijdens mijn opleiding fysiotherapie en in het werkveld heb ik kennis kunnen maken met het multidisciplinair samenwerken. Ik denk dat het multidisciplinair samenwerken bij deze doelgroep onmisbaar is. Als fysiotherapeut alleen kun je nooit de doelstellingen behalen die nodig zijn, maar als ergotherapeut alleen geldt dit net zo.Ook hier teveel uitbreiding. De laatste zin (als fysiotherapeut enz.) zou ik weglaten. Het woord multidisciplinair zegt immers als dat meerdere professies met elkaar samenwerken in het belang van de patient Goede samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig om tot een evenwichtige behandeling te komen.

Ik denk dat ik als fysiotherapeut een belangrijke rol speel in het revalidatieproces. Mijn visie hierop is dat ik als fysiotherapeut voorwaarden kan creëren voor de patiënt en zijn omgeving en voor andere neuroprofessionals. Ik kan een grote rol spelen op het gebied van stoornis-, activiteiten en participatieniveau. In het ziekenhuis hebben we ook zoweldubbel, ook en zowel een signalerende als monitorende functie.

Hopelijk heb ik u een duidelijk beeld kunnen geven van mijn interesse in deze vacature. Wat ik in deze brief niet specifiek heb genoemd zijn mijn sterke en zwakke punten, en kansen en bedreigingen met betrekking tot mijn ontwikkelingen in deze doelgroep. Voor een duidelijk overzicht hiervan verwijs ik naar mijn bijgevoegd SWOT. In mijn bijgevoegde c.v is een overzicht te vinden met mijn leer- en werkervaring en gevolgde cursussen. Met mijn ambitieuze en gemotiveerde instelling weet ik zeker dat ik een positieve bijdrage kan leveren in jullie organisatie. Graag licht ik dan ook mijn brief, SWOT en en c.v. toe in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groet,

In het kort is deze brief te lang en dat is jammer. Probeer het kort maar krachtig te omschrijven. De bewoording is prima en laat bij mij de indruk achter dat je professioneel bent. Je verliest mijn aandacht echter door te veel herhaling en dat is jammer.

Hopelijk heb je nog iets aan mijn feedback,
Groetjes Eveline
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 februari 2011, 13:16
IrisvanLeeuwen IrisvanLeeuwen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2011
Berichten: 8
IrisvanLeeuwen is on a distinguished road
Standaard

Hoi Eveline,

Ontzettend bedankt voor je feedback! Mijn valkuil is inderdaad dat ik teveel wil vertellen en daardoor onsamenhangend wordt. Bedankt dat je me hierop gewezen hebt! =)

Groetjes,
Iris
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon