Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 oktober 2011, 20:32
gi4nt gi4nt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 8
gi4nt is on a distinguished road
Standaard Stage Sollicitatiebrief, Graag commentaar/tips/aanvullingen of -wijzingen

Hallo!

Zou u zo vriendelijk willen zijn mijn brief door te lezen en te voorzien van commentaar? Ik ben niet helemaal zeker van de schrijfstijl en de lengte van de brief, hoewel deze gericht is op niet-commerciele televisie. Wellicht dat ie dan ook iets langer kan zijn?

Alvast enorm bedankt!

Geachte heer/mevrouw,

Al van jongs af aan ben ik erg geïnteresseerd in media; met name radio en televisie.
Wie ik ben? Mister x: een 23 jarige student International Media and Entertainment Management. Inmiddels zit ik alweer in het vierde en laatste jaar van deze opleiding op het NHTV in Breda.

Ondanks ik het erg jammer vind dat er een einde komt aan deze leuke en leerzame periode, is het nu tijd om mijn dromen eindelijk te gaan realiseren. De leukste en grootste uitdaging die me nu te wachten staat voordat ik de arbeidsmarkt op kan, is het voltooien van mijn afstudeerstage. Ik kijk hier erg naar uit, maar daar heb ik natuurlijk wel een leuk stage bedrijf bij nodig! Gelukkig hoefde ik hier niet lang over na te denken.

Al geruime tijd loop ik met de wens om stage te lopen bij X. Naast dat ik het idee heb dat het een klein en gezellig bedrijf is waar ik veel kan leren, sluit X erg aan op mijn visie met betrekking tot televisie. Naar mijn mening is televisie een uitermate geschikt medium om van te leren. Door middel van visualisatie kunnen dingen zeer helder en duidelijk uitgelegd worden en X benut dit optimaal. Een gouden match dus!

Gedurende mijn opleiding en afgelopen stage is mijn interesse in televisie met een maatschappelijk karakter/doel erg gegroeid. Entertainment is hierbij secundair, hoewel het een belangrijke functie heeft. Dit maakt het laagdrempelig en leuk om naar te kijken; iets dat voor X al jarenlang een succesformule blijkt.

Mijn ervaring in de televisiewereld is divers, maar nog niet heel uitgebreid. Naast een dag meegedraaid te hebben met het Brabant 10 nieuwsteam, een live TV Workshop te hebben gevolgd op de Northern Arizona University (US), projecten op school en uiteraard mijn vorige stage, hoop ik nu deze ervaringen te kunnen uitdiepen en naar een hoger niveau te tillen.

Tijdens mijn vorige stage was de voornaamste taak de productie van een nieuwe Talkshow, welke ik tijdelijk ook geregisseerd heb. Het bijzondere hieraan is dat ik dit gedaan heb bij Cape Town TV in Kaapstad, Zuid-Afrika. Een totaal andere manier van werken en ik kreeg hier erg veel verantwoordelijkheid. Dat beviel me goed, hoewel de gehele productie erg zwaar was. Dit kwam vooral omdat het erg lastig bleek afspraken te maken waar daadwerkelijk aan gehouden werd. Tijdens de stage en de Live TV Workshop heb ik ingezien dat ik regie ook heel erg leuk vind. Gelukkig kreeg ik daar de kans om hiermee te experimenteren. Iets waarvan ik me realiseer dat dat behoorlijk uniek is.

Ondanks ik het hier goed naar mijn zin heb gehad, hoop ik nu bij een professioneler bedrijf terecht te komen. Onder meer zodat ik in kan zien hoe dingen in Nederland aangepakt worden. Ik zou u graag meer over mezelf willen vertellen en te weten komen hoe uw organisatie in elkaar steekt. Wellicht is het daarom mogelijk een afspraak te maken zodat we elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten?

Tot slot heb ik mijn C.V. toegevoegd. Momenteel ben ik bezig met het bouwen van mijn portfolio. Ik nodig u dan ook van harte uit een kijkje te nemen op: website.nl


Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,

Mister X
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 oktober 2011, 00:38
Xxx Xxx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 53
Xxx is on a distinguished road
Standaard

De brief is aan de lange kant. Met rood wat vragen/suggesties, heb her en der woorden weggehaald. (je mag het uiteraard oneens zijn )

Als je de stageeisen van je opleiding weet, maak hier dan een 'stagebedrijf-infoblaadje' van (1 A4, had het zelf indertijd onderaan mijn CV geplakt, bijv. met de periode en of de stagebegeleider een bepaald niveau/bepaalde functie moet hebben).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gi4nt Bekijk bericht
Hallo!

Geachte heer/mevrouw,

Al van jongs af aan ben ik erg geïnteresseerd in media; met name radio en televisie.
[Wie ik ben? Mister x: een 23 jarige student International Media and Entertainment Management. Inmiddels zit ik alweer in het vierde en laatste jaar van deze opleiding op het NHTV in Breda. ] Dit staat in je CV, kan wellicht iets korter met de tweede alinea gecombineerd worden.

Nu is het tijd om mijn dromen eindelijk te gaan realiseren. Iets als; Voor de periode .... zoek ik een afstudeerstage en X lijkt me hier een heel leuk/geschikt bedrijf voor omdat.... ... Naast dat ik het idee heb dat het een klein en gezellig bedrijf is waar ik veel kan leren, sluit X erg aan op mijn visie met betrekking tot televisie. Naar mijn mening is televisie een uitermate geschikt medium om van te leren. Door middel van visualisatie kunnen dingen zeer helder en duidelijk uitgelegd worden en X benut dit optimaal. Een gouden match dus!

Gedurende mijn opleiding en afgelopen stage is mijn interesse in televisie met een maatschappelijk karakter/doel erg gegroeid. Entertainment is hierbij secundair, hoewel het een belangrijke functie heeft. Dit maakt het laagdrempelig en leuk om naar te kijken; iets dat voor X al jarenlang een succesformule blijkt.

Zou dit (deels!) weglaten, komt op mij een beetje over alsof je vertelt waarom je niet geschikt bent. Je kunt dit wel uitwerken in je CVMijn ervaring in de televisiewereld is divers, maar nog niet heel uitgebreid. Naast een dag meegedraaid te hebben met het Brabant 10 nieuwsteam, een live TV Workshop te hebben gevolgd op de Northern Arizona University (US), projecten op school en uiteraard mijn vorige stage, hoop ik nu deze ervaringen te kunnen uitdiepen en naar een hoger niveau te tillen.

Tijdens mijn vorige stage, bij Cape Town TV in Kaapstad, was mijn voornaamste taak de productie van een nieuwe Talkshow, welke ik tijdelijk ook geregisseerd heb. Het bijzondere hieraan is dat ik dit gedaan heb. [Dit kan korter: houd het positief en ga ervan uit dat er bij het gesprek naar gevraagd wordt dus dan kun je de positieve en 'negatieve' ervaringen vertellen (vertaal die negatieve dingen naar leerpunten!)]Een totaal andere manier van werken en ik kreeg hier erg veel verantwoordelijkheid. Dat beviel me goed, hoewel de gehele productie erg zwaar was. Dit kwam vooral omdat het erg lastig bleek afspraken te maken waar daadwerkelijk aan gehouden werd. Tijdens de stage heb ik ingezien dat ik regie ook heel erg leuk vind. Gelukkig kreeg ik daar de kans om hiermee te experimenteren. Iets waarvan ik me realiseer dat dat behoorlijk uniek is.

Kraak je vorige stagebedrijf niet af! (deze en de volgende alinea kun je m.i. samenvoegen en inkorten Ondanks ik het hier goed naar mijn zin heb gehad, hoop ik nu bij een professioneler bedrijf terecht te komen. Onder meer zodat ik in kan zien hoe dingen in Nederland aangepakt worden. Ik zou u graag meer over mezelf willen vertellen en te weten komen hoe uw organisatie in elkaar steekt. Wellicht is het daarom mogelijk een afspraak te maken zodat we elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten?

Tot slot heb ik mijn C.V. toegevoegd. Momenteel ben ik bezig met het bouwen van mijn portfolio. Ik nodig u dan ook van harte uit een kijkje te nemen op: website.nl


Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,

Mister X
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 oktober 2011, 16:55
Xxx Xxx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 53
Xxx is on a distinguished road
Standaard

Even wat duidelijker mijn tweede opmerking/vragen bij deze alinea ook gekleurd (en uitgebreid). Het klinkt wel als een hele leuke ervaring in Z-A

Citaat:
Tijdens mijn vorige stage, bij Cape Town TV in Kaapstad, was mijn voornaamste taak de productie van een nieuwe Talkshow, welke ik tijdelijk ook geregisseerd heb. [Vervolggedeelte kan korter: houd het positief (je zult voor x periode ingehuurd zijn , niet voor x periode gehuurd en voortijdig ontslagen) en ga ervan uit dat er bij het gesprek naar gevraagd wordt dus dan kun je de positieve en 'negatieve' ervaringen vertellen (vertaal die negatieve dingen naar leerpunten!)]Het bijzondere hieraan is dat ik dit gedaan heb. .. Een totaal andere manier van werken en ik kreeg hier erg veel verantwoordelijkheid. Dat beviel me goed, hoewel de gehele productie erg zwaar was. Dit kwam vooral omdat het erg lastig bleek afspraken te maken waar daadwerkelijk aan gehouden werd. Tijdens de stage heb ik ingezien dat ik regie ook heel erg leuk vind. Gelukkig kreeg ik daar de kans om hiermee te experimenteren. Iets waarvan ik me realiseer dat dat behoorlijk uniek is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 oktober 2011, 17:03
Danjel's schermafbeelding
Danjel Danjel is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 november 2008
Berichten: 342
Danjel is on a distinguished road
Standaard

Ik vind het een leuke brief om te lezen en met de in rood aangegeven punten is de brief nog beter.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 oktober 2011, 21:26
gi4nt gi4nt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 8
gi4nt is on a distinguished road
Standaard Stage sollicitatie revisie

Beiden erg bedankt voor jullie reacties. Xxx, ben met jouw suggesties aan de slag gegaan en ben meteen een stuk zekerder over de brief!
Hieronder mijn revisie. Wel twijfel ik vooral over het volgende zinnetje: "ben ik nu erg benieuwd naar de Nederlandse aanpak van televisie productie" Zal ik het hierbij houden op aanpak of juist met het "van televisie productie" erbij?

Groeten en bedankt!

Geachte heer/mevrouw,

Al van jongs af aan ben ik erg geïnteresseerd in media; met name radio en televisie.
Wie ik ben? Mister X: een 23 jarige, 4e jaars student International Media and Entertainment Management.

Ondanks dat ik het erg jammer vind dat er een einde komt aan deze leuke en leerzame periode, is het nu tijd om mijn dromen eindelijk te gaan realiseren. Daarom ben ik voor de periode van januari tot en met mei 2012 (20 weken) op zoek naar een leuk stage bedrijf. Over deze keuze hoefde ik gelukkig niet lang na te denken.

Al geruime tijd loop ik met de wens om stage te lopen bij X. Naast dat ik het idee heb dat het een klein en gezellig bedrijf is waar ik veel kan leren, sluit X erg aan op mijn visie met betrekking tot televisie. Naar mijn mening is televisie een uitermate geschikt medium om van te leren. Door middel van visualisatie kunnen dingen zeer helder en duidelijk uitgelegd worden en X benut dit optimaal. Een gouden match dus!

Gedurende mijn opleiding en afgelopen stage is mijn interesse in televisie met een maatschappelijk karakter/doel erg gegroeid. Entertainment is hierbij secundair, hoewel het een belangrijke functie heeft. Dit maakt het laagdrempelig en leuk om naar te kijken; iets dat voor X al jarenlang een succesformule blijkt.

Mijn ervaring in de media is divers. Zo heb ik onder andere een dag meegedraaid met het Brabant 10 nieuwsteam, een live TV Workshop gevolgd op de Northern Arizona University (US), veel projecten op school gedaan en uiteraard mijn vorige stage. Nu hoop ik deze ervaringen te kunnen uitdiepen en naar een hoger niveau te tillen.

Tijdens mijn vorige stage, bij Cape Town TV in Kaapstad, was mijn voornaamste taak de productie van een nieuwe talkshow: Een bijzondere ervaring! Hierbij had ik veel verantwoordelijkheid daar de gehele productie in mijn handen lag. Dat beviel me goed, al was het zwaar en soms moeilijk, vooral omdat ik erg moest wennen aan de (bedrijfs)cultuur. Ook heb ik de show tijdelijk geregisseerd, iets waarvan ik tijdens de Live TV Workshop al merkte dat ik dat erg leuk vind.

Ondanks ik het hier goed naar mijn zin heb gehad, ben ik nu erg benieuwd naar de Nederlandse aanpak van televisie productie. Ik zou u graag meer over mezelf willen vertellen en te weten komen hoe uw organisatie in elkaar steekt. Wellicht is het daarom mogelijk een afspraak te maken zodat we elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten?

Tot slot heb ik mijn C.V. toegevoegd. Momenteel ben ik tevens bezig met het bouwen van mijn portfolio. Ik nodig u dan ook van harte uit een kijkje te nemen op: website.nl


Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,

Mister X
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 oktober 2011, 23:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gi4nt Bekijk bericht
stage bedrijf
stagebedrijf

Citaat:
Al geruime tijd loop ik met de wens om stage te lopen bij X. Naast dat ik het idee heb dat het een klein en gezellig bedrijf is waar ik veel kan leren, sluit X erg aan op mijn visie met betrekking tot televisie. Naar mijn mening is televisie een uitermate geschikt medium om van te leren. Door middel van visualisatie kunnen dingen zeer helder en duidelijk uitgelegd worden en X benut dit optimaal. Een gouden match dus!
Je legt hier uit waarom het stagebedrijf interessant is voor jou. Probeer het eens om te draaien: waarom ben jij interessant voor het stagebedrijf.

Citaat:
Hierbij had ik veel verantwoordelijkheid daar de gehele productie in mijn handen lag.
Hier was ik verantwoordeijk voor de gehele productie.

Dat is een interessante ervaring, ik zou die nog wat uitdiepen.

Citaat:
televisie productie
televisieproductie
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 oktober 2011, 14:16
gi4nt gi4nt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 8
gi4nt is on a distinguished road
Standaard Cv

Hartelijk dank voor uw bericht, Rene! Ik ga er weer mee aan de slag.

Bij deze plaats ik ook mijn cv. Ik heb gekozen voor een vaardigheden CV. Wel twijfel ik over een aantal dingen:

1 De indeling. Is deze goed/duidelijk/overzichtelijk zo?
2 Wel of geen werkervaring noemen (eigenlijk is alleen de eerste enigzins relevant)
3 Bij personalia het rijbewijs en de talen erbij zetten?

Alle opmerkingen/aanwijzingen zijn uiteraard meer dan welkom!

Alvast enorm bedankt!!
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc Curriculum_Vitae carrieretijgert.doc‎ (48,5 KB, 61x gelezen)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 oktober 2011, 15:03
Xxx Xxx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 53
Xxx is on a distinguished road
Standaard

Curricullum vitae (misschien ook kleine c als je het midden in een zin noemt?)
Foto op cv zijn de meningen over verdeeld, deze foto is wel prima. Geen idee of het stagebedrijf een foto op zich een plus- of minpunt vindt.

Rijbewijs B zou ik noemen bij personalia. Talenkennis een apart kopje, niet ook nog bij personalia.
Weet niet wat er qua talen het handigste is, laatste keer had ik er een tabelletje van gemaakt. Dan kun je aangeven dat je schrijven/spreken/luisteren in verschillende mates beheerst.

De zin over dat je irrelevante stages niet noemt zou ik weglaten.
Telde Cape Town voor twee (orienterend + beroepsvoorbereidend) stages of heb je nog een andere gedaan tijdens je huidige studie?

Overige ervaringen zou ik een datum bij noemen. Eventueel alleen jaar (en maand). Meest recente ervaring bovenaan.

Diploma's en certificaten zou ik onder studies plaatsen. (uitgezonderd rijbewijs en de twee opleidingen die je bij studies noemt)

Welke versies van Windows/Linux/Apple, Flash/Dreamweaver/Photoshop Word/Excel/Powerpoint ken je? En vele anderen zou ik niet zo opschrijven, of nog enkele ervaringen noemen of weglaten. Bedenk voor het gesprek ook wat je precies kunt met het Word/Excel/Powerpoint. Kun je bij Excel bijvoorbeeld wel/niet diagrammen tevoorschijn goochelen of is het meer een registratieprogramma en kun je daar e.e.a. mee (titelregel vastzetten, berekeningen doen, ..)
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 oktober 2011, 22:24
gi4nt gi4nt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 8
gi4nt is on a distinguished road
Standaard Cv

Hoi Xxx,

Bedankt voor je snelle reactie! Eigenlijk altijd vanuit gegaan dat cv met hoofdletter geschreven wordt. Ik was even aan het twijfelen over de talen, maar een tabel is wellicht de oplossing! Bedankt hiervoor.

Tijdens mijn huidige studie heb ik maar 1 stage gelopen, bij mijn vorige studie heb ik 3 maal stage gelopen.

Zou je verder nog vermelden in het cv hoe anderen mij zien of omschrijven? Dit werd ons op school geleerd (evenals de foto), echter heb ik hier mijn twijfels over. Het komt misschien te verkopend of zelfs wat arrogant over?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 oktober 2011, 00:33
Xxx Xxx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 53
Xxx is on a distinguished road
Standaard

Je moet jezelf wel verkopen maar je kunt het ook onthouden voor tijdens het gesprek.
Hier ergens is wel een topic over wel/niet profiel in je cv en hoe dan geloof ik.

Fototrend heb ik net gemist, maar dat kan ook aan de branche liggen. Voor de tv-wereld is het geen verkeerd idee denk ik.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief stage verpleegkundige: graag commentaar Daisy Sollicitatiebrief en cv 10 13 maart 2012 16:23
Sollicitatiebrief stage Administratief medewerker, graag commentaar Student1994 Sollicitatiebrief en cv 7 11 oktober 2011 14:13
Sollicitatiebrief stage, graag hulp Nulleke Sollicitatiebrief en cv 1 20 oktober 2010 15:01
Sollicitatiebrief stage, graag feedback Lientje Sollicitatiebrief en cv 1 9 augustus 2010 13:21
Open Sollicitatiebrief Stage Kapsalon. Graag Commentaar. Dnewby Sollicitatiebrief en cv 0 18 februari 2010 11:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon