Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 21 juni 2008, 16:47
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Zo, een weekje op vakantie geweest en meteen zoveel nieuwe reacties!. Bedankt daarvoor! Inmiddels heb ik een 'voortgangsgesprek' gehad en mijn contract wordt verlengd. Mocht ik in de komende week (want zolang duurt mijn huidige contract nog) misschien nog iets anders vinden dan is dat misschien nog wel bespreekbaar omdat ik mijn nieuwe contract nog niet heb getekend, al zijn de meningen hierover zeer verdeelt begrijp ik. En anders zit ik vast aan een opzegtermijn van 2 maanden, het moet te doen zijn voor mij om een andere baan te vinden, of een werkgever dan 2 maanden op mij wil wachten, wie weet........... Niets is zeker in het leven en als ik van te voren wist dat ik snel een andere baan waar ik snel zou kunnen beginnen zou vinden dan zou ik zowiezo hebben gezegd dat ikzelf mijn contract niet wou verlengen. Iedereen in ieder geval bedankt voor de reactie's !!
  #12  
Oud 21 juni 2008, 17:26
TumTummm's schermafbeelding
TumTummm TumTummm is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 170
TumTummm is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shorty27 Bekijk bericht
Waar haal je dit vandaan?
Bijlage bij de arbeidsovereenkomst (blz 8): http://www.omo.nl/FilesPage/1002267/cao%20bureau.pdf

A2 Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd

1. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan worden overeengekomen bij eerste indiensttreding. De duur van die arbeidsovereenkomst bedraagt ten hoogste 12 maanden. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan niet opgevolgd worden door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.

2. In bijzondere gevallen kan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd als bedoeld in het vorige lid eenmalig voor de duur van ten hoogste 1 jaar worden voortgezet, als de beoordeling daartoe aanleiding geeft, danwel omdat redelijkerwijs het functioneren niet kon worden beoordeeld.

3. Tenminste twee maanden voor de einddatum van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd als bedoeld in het eerste lid beslist de werkgever of hij de werknemer met ingang van bedoelde einddatum een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, nog één maal een nieuwe (verlengde) arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd dan wel geen arbeidsovereenkomst zal aanbieden. Van deze beslissing ontvangt de werknemer schriftelijk bericht.

4. Indien de werkgever nalaat de in lid 3 bedoelde beslissing tijdig te nemen, wordt de arbeidsovereenkomst geacht te zijn voortgezet voor dezelfde tijd en onder dezelfde voorwaarden als de voorgaande arbeidsovereenkomst.

5. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan voorts worden overeengekomen:
a. bij vervanging van een tijdelijk afwezige werknemer telkens voor ten hoogste één jaar;
b. als voorziening in een tijdelijke vacature voor ten hoogste één jaar;
c. indien de werknemer uitsluitend is belast met werkzaamheden in het kader van projecten.

6. De totale duur van elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bedraagt ten hoogste drie jaar. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd zullen ten hoogste 3 maal achtereen worden overeengekomen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:668a lid 1 sub b van het BW. Wordt de arbeidsovereenkomst nadien voortgezet dan geschiedt dit voor onbepaalde tijd.

Hier heb ik het vandaan, dus zeg niet dat het onzin is...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shorty27 Bekijk bericht
Wat een complete onzin.
Dit is een site om van elkaar te leren en om elkaar aan te vullen of corriceren, maar wel op een ' beleefde' manier! Wat schiet jij (of de topicopener) er mee op om zo te reageren op een andere gebruiker?
__________________
Leef met de dag, pluk een bloempje...
Vandaag is morgen gisteren...
Gewoon in het diepe springen, anders val je nooit omhoog...!
  #13  
Oud 21 juni 2008, 17:35
TumTummm's schermafbeelding
TumTummm TumTummm is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 170
TumTummm is on a distinguished road
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anoniempje Bekijk bericht
Zo, een weekje op vakantie geweest en meteen zoveel nieuwe reacties!. Bedankt daarvoor! Inmiddels heb ik een 'voortgangsgesprek' gehad en mijn contract wordt verlengd. Mocht ik in de komende week (want zolang duurt mijn huidige contract nog) misschien nog iets anders vinden dan is dat misschien nog wel bespreekbaar omdat ik mijn nieuwe contract nog niet heb getekend, al zijn de meningen hierover zeer verdeelt begrijp ik. En anders zit ik vast aan een opzegtermijn van 2 maanden, het moet te doen zijn voor mij om een andere baan te vinden, of een werkgever dan 2 maanden op mij wil wachten, wie weet........... Niets is zeker in het leven en als ik van te voren wist dat ik snel een andere baan waar ik snel zou kunnen beginnen zou vinden dan zou ik zowiezo hebben gezegd dat ikzelf mijn contract niet wou verlengen. Iedereen in ieder geval bedankt voor de reactie's !!
Heb je in dat gesprek ook gevraagd 'hoe' je contract wordt verlengt? Met een half jaar? 1 jaar? Of krijg je een onbepaald contract?

Want als het verlengt wordt met een half jaar, moet je toch ff je huidige contract overlezen. Volgens mij hebben halfjaarcontracten meestal maar 1 maand opzegtermijn. (bij al mijn halfjaarcontracten was dat het geval...)

Ik hoop dat je snel iets anders vindt, zodat je helemaal niet hoeft te tekenen!
__________________
Leef met de dag, pluk een bloempje...
Vandaag is morgen gisteren...
Gewoon in het diepe springen, anders val je nooit omhoog...!
  #14  
Oud 23 juni 2008, 08:45
Amber9 Amber9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Berichten: 24
Amber9 is on a distinguished road
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TumTummm Bekijk bericht
Want als het verlengt wordt met een half jaar, moet je toch ff je huidige contract overlezen. Volgens mij hebben halfjaarcontracten meestal maar 1 maand opzegtermijn. (bij al mijn halfjaarcontracten was dat het geval...)
Volgens mij is het zelfs ergens wettelijk vastgelegd dat bij een half jaar contract maar maximaal een maand uitgewerkt hoeft te worden. Ik zal eens zoeken, als ik iets vind, laat ik het wel horen.

Maar idd, hopelijk vind je snel iets anders, zodat je niet eens hoeft te tekenen.
  #15  
Oud 23 juni 2008, 16:30
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Wat deze materie moeilijk maakt is dat er aanvullende CAO-regels *kunnen* gelden. De regeling van Tum Tummm komt uit een CAO, als ik de link goed interpreteer. Het is niet de wettelijke regeling. Die luidt (in samenvatting) als volgt:
  • Een arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd eindigt van rechtswege zonder opzegtermijn. Dat kan stilzwijgend; er hoeft niet eens opgezegd te worden.
  • Wanneer er gewoon wordt doorgewerkt dan wordt ervan uitgegaan dat het contract met dezelfde tijd verlengd wordt.
  • In een arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd is er alleen een tussentijdse opzegmogelijkheid als dat in het contract staat opgenomen. Anders is voor beide partijen tussentijds opzeggen niet mogelijk.
  • Voor het opzeggen gelden de wettelijke termijnen (veelal een maand). Wanneer er een afwijkende opzegtermijn in het contract staat, dan dient de opzegtermijn van een werkgever 2 keer zo lang te zijn als die van een werknemer.
Let op! In de CAO kunnen afwijkende bepalingen staan. Zijn die er niet, dan geldt het bovenstaande.
  #16  
Oud 23 juni 2008, 20:56
TumTummm's schermafbeelding
TumTummm TumTummm is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 170
TumTummm is on a distinguished road
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Wat deze materie moeilijk maakt is...
Eigenlijk gewoon die materie zelf en de 'rare' wetsteksten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
De regeling van Tum Tummm komt uit een CAO
Ja, die komt uit de CAO van het Voortgezet onderwijs.... Je hebt gelijk: er zijn veel CAO's (te veel....) en daar nog eens boven; de WET. Die heb je wel goed opgeschreven! (denk ik, heb er niet denderd veel verstand van...)

P.S. Thnx voor je aanvulling!
__________________
Leef met de dag, pluk een bloempje...
Vandaag is morgen gisteren...
Gewoon in het diepe springen, anders val je nooit omhoog...!
  #17  
Oud 30 juni 2008, 18:05
Leena
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TumTummm Bekijk bericht
Bijlage bij de arbeidsovereenkomst (blz 8): http://www.omo.nl/FilesPage/1002267/cao%20bureau.pdf

A2 Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd

1. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan worden overeengekomen bij eerste indiensttreding. De duur van die arbeidsovereenkomst bedraagt ten hoogste 12 maanden. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan niet opgevolgd worden door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.

2. In bijzondere gevallen kan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd als bedoeld in het vorige lid eenmalig voor de duur van ten hoogste 1 jaar worden voortgezet, als de beoordeling daartoe aanleiding geeft, danwel omdat redelijkerwijs het functioneren niet kon worden beoordeeld.

3. Tenminste twee maanden voor de einddatum van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd als bedoeld in het eerste lid beslist de werkgever of hij de werknemer met ingang van bedoelde einddatum een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, nog één maal een nieuwe (verlengde) arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd dan wel geen arbeidsovereenkomst zal aanbieden. Van deze beslissing ontvangt de werknemer schriftelijk bericht.

4. Indien de werkgever nalaat de in lid 3 bedoelde beslissing tijdig te nemen, wordt de arbeidsovereenkomst geacht te zijn voortgezet voor dezelfde tijd en onder dezelfde voorwaarden als de voorgaande arbeidsovereenkomst.

5. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan voorts worden overeengekomen:
a. bij vervanging van een tijdelijk afwezige werknemer telkens voor ten hoogste één jaar;
b. als voorziening in een tijdelijke vacature voor ten hoogste één jaar;
c. indien de werknemer uitsluitend is belast met werkzaamheden in het kader van projecten.

6. De totale duur van elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bedraagt ten hoogste drie jaar. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd zullen ten hoogste 3 maal achtereen worden overeengekomen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:668a lid 1 sub b van het BW. Wordt de arbeidsovereenkomst nadien voortgezet dan geschiedt dit voor onbepaalde tijd.

Hier heb ik het vandaan, dus zeg niet dat het onzin is...
Dit is een site om van elkaar te leren en om elkaar aan te vullen of corriceren, maar wel op een ' beleefde' manier! Wat schiet jij (of de topicopener) er mee op om zo te reageren op een andere gebruiker?


Tum Tummm,

Dit is een bijlage, zoals ik kan opmaken uit het document is dit een CAO.

Dat betekent dus dat dit afwijkt van de wettelijke regelingen, en dus niet voor iedereen geldt. Toch?
  #18  
Oud 1 juli 2008, 17:15
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Dat klopt!
  #19  
Oud 25 juli 2008, 13:26
Markovv
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Ik heb ook een vraagje,

Mijn contract van een jaar wordt niet verlengd. Echter ik heb 3 weken geleden aan de HR afdeling een werknemersverklaring laten ondertekenen waarin staat dat er geen aanleiding is dat mijn contract niet zal worden verlengd. Daarbij komt ook nog dat ik een mondelinge afspraak met mijn Manager en diens manager heb dat ik eind augustus in Managementcursus
mocht gaan doen en daarna als manager van een team binnen ons bedrijf aan de slag kon gaan, daar ik had aangegeven een andere functie binnen ons bedrijf te ambieren. Dit is mij later via email van de managers bevestigd.

Echter nu er een kleine reorganisatie gaande is hebben ze besloten om mij te laten gaan, aangezien ik de enige was wiens contract eind van deze maand zou worden verlengd en het dus vrij makkelijk is om mij te laten gaan. Ik ben een van de meest ervaren werknemers van dit bedrijf op dit moment. Kan dit zomaar?

Het andere probleem is, dat ik nog 20 vakantie dagen heb open staan, wat betekend dat volgende week mijn laatste dag zou zijn, maar mijn manager zegt dat ik die niet mag opnemen omdat ze anders onderbezet zijn, maar ik heb geen zin om 40% aan de belasting af te staan. Kunnen ze mij mijn vakantie weigeren, aangezien ze mij dwingen het bedrijf te verlaten?

graag hoor ik van jullie,
Mark
  #20  
Oud 25 juli 2008, 13:45
forumbeheerder forumbeheerder is offline
Administrator
 
Geregistreerd: 8 augustus 2005
Berichten: 74
forumbeheerder heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markovv Bekijk bericht
Ik heb ook een vraagje,
Dan moet je je even als lid registreren van dit forum en daar je eigen discussie over beginnen. Een oude afgesloten discussie overnemen is niet de bedoeling. Ik sluit deze nu af.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Contract nog niet getekend Shane Je rechten en plichten als werknemer 3 9 oktober 2014 09:44
Maandag starten maar nog geen contract gezien Noel Je rechten en plichten als werknemer 10 6 september 2011 11:08
Tijdelijke arbeidsovereenkomst verlengd, maar contract niet getekend baggio Je rechten en plichten als werknemer 2 20 juni 2008 18:04
Contract bepaalde tijd Bright Je rechten en plichten als werknemer 9 15 oktober 2007 00:30
Contract voor bepaalde tijd is verlopen. Wat is nu mijn opzegtermijn? NickJ Je rechten en plichten als werknemer 3 12 augustus 2007 12:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon