Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 april 2011, 14:27
Linda1985 Linda1985 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 april 2011
Berichten: 71
Linda1985 is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief, per post of per e-mail?

Hallo allemaal!!

Momenteel ben ik druk aan het solliciteren, in juni zal ik afstuderen (mbo niv 4) en daarna wil ik zo snel mogelijk aan de slag. Omdat ik er mijn branche zo goed als geen werk is, zoek ik het in andere richtingen die mij ook interessant lijken.

Nou had ik het laatst met mijn vriend over solliciteren en alles wat er bij komt kijken, en mijn vriend gaf aan dat hij van iemand hoorde dat zij sollicitaties die per post binnenkomen (dus echte papieren brieven) belangrijker vinden en serieuzer nemen dan sollicitaties die per mail zijn verzonden. De reden hiervoor zou zijn dat mensen die verplicht moeten solliciteren vanwege een uitkering meestal per internet solliciteren, en dat mensen die écht geinteresseerd in de functie zijn wél de moeite willen nemen om een echte brief te sturen.

Wat is jullie ervaring/mening hierin? Tot nu toe heb ik alleen nog maar sollicitaties per internet gedaan, maar nu heb ik een functie gevonden waar ik echt erg in geinteresseerd ben, zou het volgens jullie slim zijn om dan maar per post te reageren?? Op zich is het de moeite wel waard denk ik, als het echt zo werkt als die kennis van mijn vriend zegt!

Groetjes!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2011, 15:04
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Heeft de firma een website via welke je kunt reageren? Zo niet zou ik per post een brief sturen. Als een firma (vaak de grotere) via hun website de mogelijkheid geeft om te solliciteren zou ik daar altijd de voorkeur aan geven. Zo laat je de firma zelf aangeven hoe ze het liefste sollicitaties willen ontvangen. Een sollicitatie per mail zou ik alleen doen als de firma aangeeft je brief graag via d email te willen ontvangen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2011, 15:14
Linda1985 Linda1985 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 april 2011
Berichten: 71
Linda1985 is on a distinguished road
Standaard

Bij de vacature waar het nu om gaat staat het volgende:

Schrijf een sollicitatiebrief (o.v.v. functie) met curriculum vitae voor 27 april 2011 naar ....
Of via de mail: werk@***.nl



Ze geven dus niet aan wat zij prefereren.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2011, 16:50
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

In dat geval doen wat voor jouw het handigste is. Als zij geen voorkeur hebben is het verder geen probleem. Persoonlijk zou ik in dit geval voor mail kiezen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 april 2011, 14:50
Linda1985 Linda1985 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 april 2011
Berichten: 71
Linda1985 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je reactie.

Ik heb besloten om het deze keer toch maar via de reguliere post te proberen, gewoon om eens te kijken of dat beter gaat (hoewel je natuurlijk nooit kunt weten of je uit wordt genodigd door je brief en cv of doordat je per post hebt gesolliciteerd..).

Ik denk dat het via post wel makkelijker is om op te vallen, al is het maar door een envelop met een (licht) kleurtje te kiezen, of om briefpapier met een leuk randje ofzo te gebruiken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 april 2011, 15:43
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi Linda,

Ik kreeg onlangs de tip om je brief zowel per mail als per post te verzenden. In je email zet je dat je de brief eveneens per reguliere post zult verzenden. Hoe vaak zal een bedrijf nog een sollicitatie per post ontvangen? Hierdoor val je in positieve zin op. Een toekomstig werkgever ziet zo dat je extra moeite doet voor die baan. (je moet naar de brievenbus)

Ik heb het nog niet op deze wijze gedaan omdat ik nu 2 uitnodigingen heb op sollicitaties via de digitale weg. De volgende sollicitaties stuur ik wel op beide wijzes.

Succes in ieder geval.
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 april 2011, 15:50
Linda1985 Linda1985 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 april 2011
Berichten: 71
Linda1985 is on a distinguished road
Standaard

Hoi Rens,
bedankt voor je reactie.

Degene die mijn vriend de tip gaf dat sollicitaties per reguliere post serieuzer worden genomen noemde inderdaad als reden dat de extra moeite van een postzegel plakken en het naar de brievenbus gaan als positief wordt gezien. Daarom kies ik er bij deze sollicitatie ook voor om het eens per post te proberen.

Goed idee om de brief ook via mail te verzenden, ik zal dan inderdaad benoemen dat ik de brief ook via post verzend.

Jij ook succes met je gesprekken!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 april 2011, 20:56
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Per mail of per digitale post maakt echt niet uit. Vaak komen de sollicitatiebrieven op 1 stapel/in hetzelfde mapje terecht en ziet degene die ze uiteindelijk leest echt niet of de brief nu per postduif of fietskoerier is gebracht.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 april 2011, 09:35
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik denk inderdaad echt niet of het uitmaakt. De mensen waar je brief binnenkomt selecteren die brieven vaak niet en leggen ze klaar op een stapeltje. Maw ze scheuren je enveloppe open en halen de brief eruit. Ik zou het als bedrijf juist raar vinden wanneer ik dan 2 brieven zou vinden van iemand ipv 1. Bovendien kan het ook nog eens extra werk voor een bedrijf betekenen. Zij zien jouw e-mail en sturen een bevestiging van ontvangst en vervolgens komt je brief ook nog eens binnen. Ik zie echt geen verschil tussen het plakken van een postzegel en het verzenden van een formulier per e-mail. Ik doe namelijk de extra moeite in de brieven per e-mail dat ik ze allemaal netjes omzet in een pdf-je. Tenzij je solliciteert voor een creatieve functie en je brief en cv een creatieve expressie zijn van wat je kan, zou ik het niet doen.

Groetjes Eveline
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 april 2011, 10:26
Linda1985 Linda1985 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 april 2011
Berichten: 71
Linda1985 is on a distinguished road
Standaard

Hmm, nu ga ik weer twijfelen....

Ik zal het dan toch maar gewoon via e-mail doen denk ik.

Veel extra werk zal het niet zijn trouwens voor het bedrijf als ik het per mail en post doe, want via post krijg je helemaal geen bevestiging en via mail enkel een automatische ontvangstbevestiging.


Eveline, stuur jij je brief en CV altijd mee in pdf dan? Ik doe het normaal in Word, maar pdf ziet er wel netter uit inderdaad. Soms doe ik ook in de e-mail zelf de brief, en in bijlage alleen m'n CV. Maar misschien is dat niet handig, zou het beter zijn om in de e-mail zelf alleen een begeleidend kort briefje te doen waar je naar solliciteert, en dan in bijlage (pdf of word dus) je échte brief en cv?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief verkoopmedewerker/weekendhulp in modezaak SkylerWhite Sollicitatiebrief en cv 7 5 april 2011 18:13
Open sollicitatie beter via de post of via de mail? verkoopster Sollicitatiebrief en cv 2 8 juni 2009 22:18
Sollicitatiebrief per e-mail én per post? Sleepingsun Sollicitatiebrief en cv 2 26 mei 2007 22:34
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 17:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon