Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2010, 21:03
Berwin1 Berwin1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2010
Berichten: 7
Berwin1 is on a distinguished road
Question Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

Dag mensen,

Mijn naam is Berwin. Ik ben 17 jaar oud. Mijn droom is om een advocaat / rechter te worden. Het liefst zou ik een rechter willen worden.

Wegens prive omstandigheden ging het een tijdje niet goed met mij ( basischool).

Ik kreeg het advies Vmbo Tl ( teoretisch leerweg ). Ik heb deze diploma succesvol behaald. Ik zit nu in mijn 2de jaar van de Mbo 4 opleiding juridische medewerker.

Ik wil mijn grote droom om rechter te worden niet opgeven. Weet iemand of het haalbaar is om na mijn mbo ( dan ben ik 19 ), Hbo te doen.

En om na het Hbo ( dan ben ik 23 ) naar de Universiteit te gaan? En om rechter te worden heb ik begrepen dat dan ook 6 jaar of meer studeren is.

Ik zelf ga er voor de volle 100% voor en vind Mbo erg makkelijk.

Heeft iemand dit ooit gedaan en ben ik niet te oud als ik dit allemaal heb gedaan?

Ik hoop op een antwoord

met vriendelijke groet,

Berwin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juni 2010, 02:31
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

Zie hier de achtergrond informatie:

http://www.werkenbijderechtspraak.nl/FunctieRaio.aspx
http://www.werkenbijderechtspraak.nl...hedenRAIO.aspx

Neem verder contact op met hogescholen en universiteiten en bespreek je wens.

Waar een wil is, is een weg, mits je VWO/WO niveau hebt (hoog IQ). Leeftijd speelt overigens geen rol.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juni 2010, 02:34
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

De advocatuur is wellicht realistischer dan het RAIO traject (er zijn namelijk tienduizenden advocaten terwijl er betrekkelijk weinig rechters/officieren van justitie zijn). Verder zijn er nog veel meer juristen (mr/LLM) dan advocaten.

Meer informatie: http://www.rechtenstudie.nl/page?3,3...oepen/advocaat.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juni 2010, 17:16
Berwin1 Berwin1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2010
Berichten: 7
Berwin1 is on a distinguished road
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

ok bedankt!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2010, 17:18
Berwin1 Berwin1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2010
Berichten: 7
Berwin1 is on a distinguished road
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

Met andere woorden bedoel je volgens mij dat het makkelijker is om advocaat te worden dan rechter?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 juni 2010, 10:15
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

Berwin, ik ken jouw capaciteiten niet, dus ik weet niet of jij de sprong kunt maken tussen mbo en hbo. Die stap is vaak behoorlijk groot. Met name zit dat in de snelheid waarmee je nieuwe stof op moet nemen en om die eigen te maken zodat je gegevens kunt combineren; inzicht. Er zijn er velen die het niet halen, maar evengoed zijn er genoeg die wel kunnen aanpikken. Als je tot de zwakkeren in je klas behoort, dan zou ik het je afraden.

Maar, ervan uitgaand dat dat niet het geval is: Ga voor die droom! Blijf wel open voor andere opties. Je bent pas 17 en door de jaren heen zul je jezelf steeds beter leren kennen. Je zult nog tal van keuzemomenten tegenkomen. Blijf die momenten benutten om jezelf steeds opnieuw te vragen wat je wil en wat haalbaar is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 juni 2010, 16:09
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

De weg kan korter. Als je de hersensen hebt om rechter te worden, dan zeker.

Na je MBO haal je in één jaar aan het HBO je propaedeuse, en ga je daarna gewoon starten op de universiteit.

En wat daar bovenop ook mogelijk is: je begint direct zodra je 18 jaar bent naast je MBO met cursussen aan de Open Universiteit.

Ik zou zeker niet eerst volledig HBO gaan doen. Ook niet vanwege de beperkte duur van de studiefinanciering.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 juni 2010, 08:58
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

Scherp opgemerkt!
In aanvulling hierop: Probeer eerst de sprong van mbo naar hbo te maken en zie dan of je hierna nog een sprong kan maken. Je kan altijd nog beslissen om op het hbo te blijven hangen.
Wat ik met zoveel woorden wil zeggen: Het is goed om een droom te hebben. Ga hard aan de slag om het te verwezenlijken, maar zet geen oogkleppen op. Er is meer in het leven dan die ene droom.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 juli 2010, 23:10
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

Ik studeer zelf rechten...


afgezien van het vennootschapsrecht is het echt een simpele studie vergeleken met economie en andere gamma studies...


Maar je zal wel hard moeten werken om je door al die schoten te knokken knul

Dan kom je er wel, Rechten legt meer nadruk op hard werken dan op enorm slim zijn... want dat hoeft echt niet.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 juli 2010, 17:39
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Rechter/advocaat: MBO-HBO-UNi

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Ik studeer zelf rechten...


afgezien van het vennootschapsrecht is het echt een simpele studie vergeleken met economie en andere gamma studies...


Maar je zal wel hard moeten werken om je door al die schoten te knokken knul

Dan kom je er wel, Rechten legt meer nadruk op hard werken dan op enorm slim zijn... want dat hoeft echt niet.
Een studie afronden wil niet zeggen dat je daarmee in aanmerking komt voor een goed kantoor of voor het RAIO traject. Daarbij spelen meer zaken een rol: toetsing van je intelligentie, psychologisch onderzoek, je cijferlijst, je netwerk en je nevenactiviteiten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
advocaat

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4? krabje Opleiding kiezen en volgen 7 27 april 2013 15:39
Doorstroom van MBO 4 via HBO naar WO Psychologie Pheebe Opleiding kiezen en volgen 9 15 december 2011 16:41
MBO 4 afmaken, of HBO toelatingstest proberen te halen popje Opleiding kiezen en volgen 1 6 april 2010 18:23
Ervaringen (MBO ICT) -> HBO Informatica naar Bedrijfskundige Informatica Jacob Opleiding kiezen en volgen 2 25 januari 2010 00:20
mbo of hbo? Anna1989 Opleiding kiezen en volgen 3 29 juni 2009 11:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon