Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 november 2010, 15:22
Klaus Klaus is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 november 2010
Berichten: 7
Klaus is on a distinguished road
Standaard Sollictitatie naar de functie "verkoper scheepsbenodigdheden"

Geachte mede-leden,

Graag leg ik mijn sollicitatiebrief even aan u voor, dit omdat ik niet al te zeker ben van de overtuigingskracht die er van uitgaat. Mischien heeft u een kritische noot waarmee ik mijn brief echt tot een goed stuk kan laten worden.
Eventuele taal- en tikfouten mag u natuurlijk rustig opmerken, maar dat spreekt voor zich.
Mijn dank is bij voorbaat al groot.

De brief:

<naam bedrijf> B.V.
t.a.v. <N. aam>
<Adres>
<pc + woonplaats>


Heerenveen, 17 november 2010


Betreft: Vacature schipper/verkoper


Geachte heer <naam heer>,

Een paar dagen geleden zag ik in de Schuttevear de vacature schipper/verkoper voor het bunkerstation in Dordrecht. Ik was meteen enthausiast.

Varen heb ik altijd al willen doen. Ik kom uit een schippersgezin. Hierdoor beschik ik al over enige kennis en vaardigheden met betrekking tot het varen. Niet alleen het varen lijkt me leuk, maar ook het contact dat je hebt met de klanten.

Voor meer informatie verwijs ik u naar mijn cv.

Er is alleen één probleem: de afstand. Wellicht kunnen we dit en andere zaken bespreken in een gesprek.


Ik hoop gauw van u te horen.

Hoogachtend,


<Mijn naam>



Bijlage: Curriculum Vitae
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 november 2010, 16:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klaus Bekijk bericht
Ik was meteen enthausiast.
Enthousiast, met 'ou'.

Citaat:
Varen heb ik altijd al willen doen. Ik kom uit een schippersgezin. Hierdoor beschik ik al over enige kennis en vaardigheden met betrekking tot het varen. Niet alleen het varen lijkt me leuk, maar ook het contact dat je hebt met de klanten.
Begrijp ik goed dat je aan schippers gaat verkopen? Dan is het misschien beter om je sociale vaardigheden en goede omgang met deze commerciële doelgroep te benadrukken, in plaats van je vaarvaardigheden.

Citaat:
Er is alleen één probleem: de afstand.
Kweenie, maar een sollicitatiebrief die een probleem op tafel legt, maakt geen sterke indruk. Ziet de werkgever hier een probleem in, of jij?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 november 2010, 16:39
Klaus Klaus is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 november 2010
Berichten: 7
Klaus is on a distinguished road
Standaard

Ah, stom spelfoutje, is gecorrigeerd.

Ik heb van het middelste stuk dit gemaakt:

Werkzaam zijn in de binnenvaart sector is voor mij als een thuiskomen, ik kom uit een schippersgezin. Hierdoor beschik ik reeds over enige kennis en vaardigheden met betrekking tot het varen. Niet alleen het varen lijkt me leuk, maar vooral het contact dat ik met uw klanten zal hebben spreekt mij erg aan.

De afstand is wel iets waar ik bang voor ben, ik woon nu nog best ver bij de werkgever vandaan, maar ik ben van plan om van het noorden naar het westen te verhuizen. Tot dat dit een feit is kan dit voor de werkgever een struikelblok zijn, en dat wil ik wel (eerlijkheidshalve) gemeld hebben, anders komt dit verderop in de procedure als moeilijkheid boven drijven. Niet wenselijk voor alle partijen.

(overigens is het inderdaad zo dat ik aan schippers ga verkopen)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 november 2010, 16:48
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Het is Schuttevaer ipv Schuttevear
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 november 2010, 16:52
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Er komen toch wel wat vragen bij me op:
1) Heb je geen schippers diploma's nodig op een bunkerboot (begrijp ik dat goed?), kun je daar zomaar als schipper op stappen?

2) Heb je geen speciale diploma's nodig voor het varen met gevaarlijke stoffen?

Verder ben ik het met Rene eens, afstand zou ik niet noemen. De werkgever ziet toch wel in je CV waar je woont en zal zijn conclusies al dan niet trekken. Persoonlijk zou ik het zoals je het nu verwoord eerder een reden zijn om he niet uit te nodigen, reden: "hij wil toch niet verhuizen, dus waarom zou ik hem uitnodigen". Ik begreep de context van wat je schreef namelijk pas na uitleg.

In ieder geval succes met het solliciteren!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 november 2010, 17:04
Klaus Klaus is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 november 2010
Berichten: 7
Klaus is on a distinguished road
Standaard

In de advertentie van de werkgever staat dat je bereid moet zijn de benodigde papieren te behalen (dat ben ik, want dat was ik voor ik deze vacature zag al van plan en ik heb de eerste stappen reeds gezet) En het werk is voornamelijk op het bunkerstation zelf. De werkgever geeft mij alle ruimte om mij te ontwikkelen op het gebied van papieren.

Het klopt dus inderdaad dat je voor het varen met een paar ton diesel wel wat papieren dient te hebben.

De opmerking van de afstand haal ik weg, dan kan ik in een eventueel gesprek de bereidheid tot verhuizing aankaart (als het niet bij voorbaat al een breekpunt is voor de werkgever in kwestie)

Ik kan veel met jullie reacties, echt dank daar voor!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 november 2010, 17:53
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

-noem in je brief dat je bereid bent tot het volgen van opleidingen (je mag vacaturetekst best herhalen i.t.t. je cv)
-zet in je cv: bereid te verhuizen (onder het kopje aanvullende informatie ofzo? waar ook hobby/interesse/pc-vaardigheid kan staan)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 november 2010, 17:54
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
-noem in je brief dat je bereid bent tot het volgen van opleidingen
+ welke stappen je al hebt gezet
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 november 2010, 18:18
Klaus Klaus is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 november 2010
Berichten: 7
Klaus is on a distinguished road
Standaard

Na uw reacties heb ik voor mijn gevoel erg veel kunnen verbeteren.
De brief die ik u hier onder laat zien is wat het met uw kritiek in acht genomen is geworden, natuurlijk sta ik wederom open voor verdere opmerkingen.

Ik heb de bereidheid tot verhuizen in mijn cv genoemd, is het nog nodig dit ook in de brief kenbaar te maken?
Voor de oplettende lezer: Ik had mij vergist in de krant, het was niet de Schuttevaer maar de Scheepvaartkrant. Erg slordig van mijn kant, dit is dus aangepast.

De tweede versie van de brief.

Betreft: Vacature schipper/verkoper


Geachte heer <naam heer>,

Een paar dagen geleden zag ik in de Scheepvaartkrant de vacature schipper/
verkoper voor het bunkerstation in Dordrecht. Ik was meteen enthousiast.

Werkzaam zijn in de binnenvaart sector is voor mij als een thuiskomen, ik kom uit een schippersgezin. Hierdoor beschik ik reeds over enige kennis en vaardigheden met betrekking tot het varen. Niet alleen het varen lijkt me leuk, maar vooral het contact dat ik met uw klanten zal hebben spreekt mij erg aan.

De bereidheid tot het behalen van de in de vacature genoemde papieren zoals het groot vaarbewijs en radar diploma en ADNR is aanwezig. Tevens zal ik begin volgend jaar examen afleggen ten einde het basis certificaat marifonie te behalen.

Voor meer informatie verwijs ik u naar mijn cv.


Ik hoop gauw van u te horen.

Hoogachtend,

<mijn naam>


Overigens, is het nu binnenvaart sector of binnenvaartsector?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 november 2010, 20:10
xxx
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou zeggen ook ipv vooral.

Als het je al bekend is: specificeer "begin volgend jaar" (weet je de examendatum al?)
Dan zou die zin ook iets vlotter/actiever kunnen: Op .... doe ik examen marifonie / Op ... doe ik examen voor het certificaat marifonie.
Eerste klinkt beter, maar weet geen officiele benaming van certificaat/cursus
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van Flashdeveloper naar Politie - twijfels Skar Loopbaanvragen 3 17 januari 2010 20:52
Sollicitatie naar Secretaresse shirleydianna Sollicitatiebrief en cv 4 19 augustus 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon