Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 19 augustus 2008, 18:43
Remco Remco is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 38
Remco is on a distinguished road
Red face Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica

Ik heb trouwens nog niet met studenten etc gepraat wel erg als je weet hoelang dat opleiding zoeken al duurt bij mij .
Wat kreeg je over het algemeen zoal te horen van ze over de opleiding ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 19 augustus 2008, 21:56
thompsonR
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica

Ik was in het begin hetzelfde als jij en dat is voor mij herkenbaar.
In het begin twijfelde ik enorm en stelde mij de vraag of ik dit wel aan kan.
Nu is dat stukken minder. IK heb research gedaan, internet, naar open dagen geweest, met studenten gepraat (dit raad ik je erg aan).
Ik heb trouwens dezelfde opeiding als jij gedaan (MBO plus BA).

Wat ik je afraad is om een studiekeuzetest/beroepen test te doen.
Ik spreek voor mij zelf laat dat duidelijk zijn voordat er hier oorlog uitbreekt. Maar zo'n studiekeuzetest stelt simpelweg een x aantal vragen wat jou leuk, minder leuk, erg leuk en helemaal niet leuk lijkt. Op basis daarvan rolt dan een opleiding/beroep uit.
Bij mij kwam er maatschappelijk werker, leraar lichamelijke opvoeding en muzikant uit als top 3 uit. En dat omdat ik erg van muziek houdt, ik 3x per week sport en graag mensen adviseer, zoals ik jou dat doe. Dit zegt genoeg en daarom neem ik de testen (ook betaaltesten) niet serieus. Je moet niet op basis van een test je carriere laten afhangen maar op gevoel afgaan.

Met mijn manager moet ik het nog over hebben of ik deze studie kan en mag doen omdat ik niet in de ICT wereld zit, en ook net als jij geen affineit daarmee heb. Ik zit in de bankwereld en doe administratief werk.

De namen die jij allemaal noemde zeggen mij ook niets.
Ik weet niet waar jij woonachtig bent, maar ook bijvoorbeeld even in een boekenwinkel gaan waar ze studieboeken verkopen kan je even proeven wat het allemaal inhoudt. Ben je ook naar de open dagen geweest?

Van de onbekende en nieuwe stof is schrikken nergens voor nodig, je zit niet tussen de schoolbanken. Ik heb ook bijvoorbeeld Cisco gekeken (weet trouwens niet of dat bij BI hoort) en dat was een erg dik boek vol met onbekende materie en dacht zoiets van yeah whatever.
Aan de andere kant Prince2 en Itil vond ik leuk om even door te bladeren, terwijl het mij niets zegt. Deze krijg je wél in BI. In de boeken wordt alles uitgelegd wat het is en wat je ermee kunt doen (toepassen in de praktijk) etc.

Staar ook niet blind op één website dat aangeeft welke vakken er bij BI worden gegeven. Elke school hanteert haar eigen lessen, boeken etc.

Wat betreft vooropleiding. Ik ben naar de open dag geweest ergens in mei en op internet kan je het ook vinden. Een MBO nivo 4 opleiding (richting niet relevant) voldoet aan de eisen om met deze opleiding te beginnen.
Je begint van vooraf aan en een ICT freak te zijn is geen vereiste.

Een vraag die je jezelf moet stellen;
Waarom lijkt mij BI/Bestuurskunde/financiele opleiding (BE misschien?) leuk?
Ik weet dat het moeilijk is om jezelf de vraag te stellen, ,,wat wil ik hiermee bereiken?'' Die vraag heb ik ook aan mijzelf gesteld.
Vergelijk de opleidingen eens naast elkaar. Wat trekt je meer en juist helemaal niet aan.

Is het niet binnen het bedrijf waar je werkt de mogelijkheid om over te stappen naar een ICT baan? Elk bedrijf heeft zijn eigen ICT crew, alleen is het niet altijd in dezelfde locatie.

De recessie komt er aan in NL en lees dat ICT de snelste klappen gaat krijgen. Whatever, dit is wel overdreven. Als dat zo is, is er in NL dalijk geen ICT meer, maar is alles naar India, Polen, Kazachstan. En als het weer opkrabbelt haalt men alles terug in NL omdat de kwaliteit daar veel minder is.
Naar ICT zal altijd vraag zijn, omdat dit erg breed is en zelfs een tekort aan is en zal zijn de komende jaren. Zonder de Information Technology kan een bedrijf niet funcioneren.

Mij trekt het omdat dat werkgebied erg breed is. Eigenlijk is Bedrijfseconomie voor mij een logische vervolgopleiding vanwege BA achtergrond, maar dat trekt mij niet zo. Halffabrikaten, afvalstoffen 50%, aan indirecte kosten, directe lonen. Allemaal leuk en aardig als je een carriere wilt maken bij AH, Bas van der Heijden gaat werken als hoofd financien / financieel mw.

Ik ben trouwens 27 jaar.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 augustus 2008, 17:41
Remco Remco is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 38
Remco is on a distinguished road
Standaard Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica

Jouw verhaal klinkt voor mij inderdaad ook heel bekend ik heb dan ook zelf weinig aan de beroepskeuze/studie keuze testjes gehad. Het is maar net hoe je stemming is heb ik het idee , de ene keer komt eruit dat administratie helemaal je ding is de andere keer ben je ineens weer geschikt voor een technische opleiding.
Daar ben ik dan ook mee gestopt om daar naar te kijken probeer voor mezelf realistisch te ordenen wat vind ik leuk welke richting wil ik op en hoe kan ik dat min of meer verwezenlijken vanuit het werk wat ik nu doe.
Het is natuurlijk een grote stap om van bijvoorbeeld administratie naar werk in de verzorging over te stappen. Maar aangezien ik op het werk veel met systemen te maken heb en zie wat er mis gaat en hoe het beter kan en me dat ook interesseert is de BI opleiding wat meer naar voren gekomen.
ICT heeft me altijd wel geinteresseerd het is alleen even de juiste opleiding erbij zien te vinden. Technische informatica valt voor mij al af omdat dat me niet echt aanspreekt. Er zijn ook genoeg MBO opleidingen maar ik weet uit ervaring dat dat met het oog op toekomstige sollicitaties vaak problemen geeft.
Dat heb ik al ondervonden met mijn huidige baan ik heb namelijk zelf HBO gedaan en vaak begijpt een werkgever dan niet dat je op een MBO (4) functie solliciteert.
Voor mij is een struikelblok vaak de angst een opleiding wel te halen maar dat er geen werk in is te vinden maar dit lijkt me bij deze opleiding niet echt het geval. Denk dat er als MBO ICT-er van mijn leeftijd minder snel iets te vinden is als HBO-er.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 29 september 2008, 16:40
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remco Bekijk bericht
Nou dan hoor ik het al deze opleiding wordt het dus niet , mijn wiskunde is niet echt best en dat was ook al iets waarvoor ik bang was op het moment dat ik een dergelijke opleiding als BI zag staan. En ik kan mezelf wel voor de gek houden door eraan te beginnen en maar hopen dat ik het wel snap maar goed ik ken mezelf het beste.
Er blijft denk ik dan weinig HBO opleiding over voor mij bijna alles is rekenwerk etc en ik ben echt geen ster in wiskunde natuurkunde etc.
Plus ik wil wel een opleiding die echt te doen is in deeltijd en dan is dit toch wat te hoog gegrepen vraag me af of HBO zowiezo wel te doen is in deeltijd dat lijkt er namelijk niet op......

Nu was ik ooit wel een ster in natuurkunde op de havo, die Hogere Informatica lui zeiden ook dat kun jij makkelijk, maar ik kon er echt helemaal niks en dan ook niks nada van, ik denk dat BI mischien iets simpeler is maar, ik heb er een computer fobie aan over gehouden en nu ben ik postbezorger geworden
Met citaat reageren
  #15  
Oud 29 september 2008, 21:06
Remco Remco is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 38
Remco is on a distinguished road
Standaard Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Nu was ik ooit wel een ster in natuurkunde op de havo, die Hogere Informatica lui zeiden ook dat kun jij makkelijk, maar ik kon er echt helemaal niks en dan ook niks nada van, ik denk dat BI mischien iets simpeler is maar, ik heb er een computer fobie aan over gehouden en nu ben ik postbezorger geworden
Ik bedoel maar daarom word ik weleens gek van die mensen die zeggen als je maar wil dan lukt het wel maar af en toe moet je je er maar bij neerleggen dat sommige dingen niet binnen je bereik liggen vind ik. Niet iedereen kan wiskunde net zo goed als niet iedereen goed Engels kan. Ik denk dat ik mezelf een hoop geld tijd en moeite bespaar door niet aan een HBO ICT opleiding te gaan beginnen ook al lijkt het me interessant soms moet je je grenzen kennen.
Het is alleen de vraag wat dan wel ? ik ben erg ongelukkig met mijn huidige werk maar moet me er maar bij neerleggen dat dat wel het gene is wat ik de rest van mijn leven zal moeten blijven doen denk ik......
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 oktober 2008, 17:43
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Talking Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remco Bekijk bericht
Ik bedoel maar daarom word ik weleens gek van die mensen die zeggen als je maar wil dan lukt het wel maar af en toe moet je je er maar bij neerleggen dat sommige dingen niet binnen je bereik liggen vind ik. Niet iedereen kan wiskunde net zo goed als niet iedereen goed Engels kan. Ik denk dat ik mezelf een hoop geld tijd en moeite bespaar door niet aan een HBO ICT opleiding te gaan beginnen ook al lijkt het me interessant soms moet je je grenzen kennen.
Het is alleen de vraag wat dan wel ? ik ben erg ongelukkig met mijn huidige werk maar moet me er maar bij neerleggen dat dat wel het gene is wat ik de rest van mijn leven zal moeten blijven doen denk ik......
Je moet maar denken "alles is in zekere zin KUT"

en ik zal je zeggen dat ik en velen met mij zeer ongelukkig waren op die HBO, je kunt net zo goed naar die school van Harry Potter gaan, alles maar dan ook alles lijkt acadabra. Op zich zijn de losse vakken soms best te doen, doordat je de hele vakantie zoveel mogelijk in je hoofd probeert te rammen. Maar dan heb je ook nooit meer vakantie. Ik weet bij mezelf best dat ik dat wat ik een maand geleden in mijn hoofd heb gestampt nooit zou kunnen toepassen(ook omdat het me eigenlijk niet echt interesseert, interesse en talent zijn sterk met elkaar verbonden). Als je ergens echt geen talent voor hebt lukt het je in de praktijk toch niet om het eruit te halen. Probeer gewoon lekker een HEAO opleiding die bij je past. Daar lopen ook veel vrouwen rond dus dat kan nooit echt heel moeilijk zijn.

Diegenen die daar thuishoorden waren al beter in computeren dan sommige leraren, je moet maar denken bij informatica in het bijzonder geld, je hebt alles wat je op die opleiding gaat leren allang gedaan, deze opleiding is er alleen maar om jou te leren om die dingen die je doet op een officelere manier te toen heb ik later begrepen.
een aantal vwo ers die beweerden het makkelijk te kunnen zijn later intern overgestapt naar Mens en informatica. Kun je icoontjes ontwerpen ofzo, maar zou jij zin hebben om de rest van je leven jezelf beter voor te doen dan je eigenlijk bent alleen maar om een ing titel te hebben

in het kort: mensen die op een TU of Hbo thuishoren zijn gewoon verschrikkelijk slim
Met citaat reageren
  #17  
Oud 30 oktober 2008, 22:43
Dennisvdk Dennisvdk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 1
Dennisvdk is on a distinguished road
Standaard Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica

Mischien niet helemaal gepast hier maar ik zit ook te twijfelen om deze opleiding te volgens maar ik vroeg mij af of er mischien een cursus is of een kleine vooropleiding te volgen is om te kijken of deze opleiding wat voor mij is?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bedrijfskundige informatica


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO informatica opleiding racoon Opleiding kiezen en volgen 9 18 september 2009 07:51
HBO Informatica - Studiebelasting & mogelijkheden Technische Informatica? Stefan Opleiding kiezen en volgen 7 24 juni 2009 11:11
HBO bedrijfskundige informatica bijna klaar.. welk beroep?! Frenkpie Loopbaanvragen 3 3 december 2008 11:09
21+ Motivatiefbrief Opleiding HBO Informatica naga87 Sollicitatiebrief en cv 0 17 september 2008 22:52
HBO opleiding Informatica of Bedrijfsinformatica: school of LOI/NTI? thompsonR Opleiding kiezen en volgen 6 1 juni 2008 20:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon