Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #61  
Oud 23 oktober 2011, 14:21
Pamo Pamo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2011
Berichten: 8
Pamo is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Dat je bepaalde vaardigheden niet leert vind ik een wat beperkte kijk op zaken. Veel mensen die afstandsonderwijs volgen zijn ervaren in hun vak en willen die ervaring certificeren. Goed afstandsonderwijs houdt daar rekening. Met name in de zin dat ze die mensen niet als "leerlingen" zien maar als "collega's" waarmee ze samen een traject doen en waar men van elkaar kan leren.

Hoe het bij LOI e.d. zit weet ik niet, maar de Open Universiteit hangt zeer duidelijk deze stelling aan. Er wordt zonder meer vanuit gegaan, bij vrijwel alle opleidingen, dat je werkzaam bent in het vakgebied en dat je in staat bent te reflecteren op je ervaring. Dit houdt ook gelijk in dat mensen die weinig tot geen ervaring hebben snel vast zullen lopen in een dergelijk traject, omdat je bepaalde vaardigheden al moet bezitten voordat je start met de studie.

Wat je kiest en waarom hangt sterk samen met waar je staat en wat je wil in je leven. Er is geen goed of fout in dat opzicht, maar slechts betere en mindere keuzes.
Algemeen mee eens, alleen welke specifieke vaardigheden dien je dan te bezitten?
Met citaat reageren
  #62  
Oud 23 oktober 2011, 15:22
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

In het algemeen: het helpt als je een goed verhaal op papier kunt zetten. Ervaring als adviseur/manager is dus eigenlijk wel gewenst. Juist het vermogen om conceptueel te kunnen denken is essentieel. Als je dat al getraind hebt is dat een voordeel.

Verder hangt het van de gekozen richting af. In mijn specifieke geval (bedrijfskunde) helpt het om in diverse organisaties in de keuken te hebben gekeken. Het is handig om b.v. management theorieën te herkennen in de praktijk (b.v. overheid vs. commercie). Ook helpt het als projectervaring hebt, kennis van automatisering, kennis van AO, kennis van praktische psychologie/sociologie, etc., etc.

Ik heb heel veel aan 20 jaar werkervaring als business consultant/analist. Zonder die ervaring zou het voor mij heel moeilijk zijn om de theorie echt te doorgronden, laat staan er op te reflecteren vanuit je eigen praktijk. Het zou meer theorie stampen worden dan echt begrijpen en kunnen toepassen.
Met citaat reageren
  #63  
Oud 23 oktober 2011, 16:22
Pamo Pamo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2011
Berichten: 8
Pamo is on a distinguished road
Standaard

On topic: Heb je zelf bedrijfskunde gestudeerd bij NCOI? en wat is je persoonlijke ervaring, Graag hoor ik je mening hierover.

OU hoger niveau dan de NCOI master?
Met citaat reageren
  #64  
Oud 23 oktober 2011, 16:26
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Geen ervaring met NCOI, maar studie is studie. De NCOI master is vermoed ik een HBO master. Niet lager, wel anders (beroepsgericht).
Met citaat reageren
  #65  
Oud 23 oktober 2011, 17:26
Pamo Pamo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2011
Berichten: 8
Pamo is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Geen ervaring met NCOI, maar studie is studie. De NCOI master is vermoed ik een HBO master. Niet lager, wel anders (beroepsgericht).
HBO master is toch geen WO master?? niveau is dan toch lager?
Studie kan toch verschillend zijn bij de verschillende onderwijs organisaties?
Met citaat reageren
  #66  
Oud 23 oktober 2011, 17:49
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Een WO master is 4 jaar, een HBO master 5 jaar (4 jaar bachelor en 1 jaar master). Je kunt zelfs promoveren vanuit een HBO master opleiding. Wat is dan lager?

De inhoud van de huidige HBO en WO studies is anders, maar in mijn ogen niet lager of hoger (al wordt dat wel zo ervaren door de samenleving). Je zult zien dat in de komende jaren het verschil HBO en WO gaat verdwijnen en dat er slechts bachelor en master opleidingen over blijven conform het angelsaksische model.
Met citaat reageren
  #67  
Oud 23 oktober 2011, 18:01
Pamo Pamo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2011
Berichten: 8
Pamo is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Een WO master is 4 jaar, een HBO master 5 jaar (4 jaar bachelor en 1 jaar master). Je kunt zelfs promoveren vanuit een HBO master opleiding. Wat is dan lager?

De inhoud van de huidige HBO en WO studies is anders, maar in mijn ogen niet lager of hoger (al wordt dat wel zo ervaren door de samenleving). Je zult zien dat in de komende jaren het verschil HBO en WO gaat verdwijnen en dat er slechts bachelor en master opleidingen over blijven conform het angelsaksische model.
Bij mijn weten is een HBO master een professionele master dus meer op de praktijk gericht dan een tradionele WO master die meer onderzoeks gericht is.
Denk niet dat het onderscheid tussen HBO en WO gaat verdwijnen. Ik denk juist dat het verschil groter wordt en HBO meer en meer verschuift richting MBO.
HBO is de laatste jaren sterk gedaald in niveau en kwaliteit vergeleken met vroeger. HBO is tegenwoordig de standaard norm, wat vroeger MBO was. Je iet nu 1001 HBO opleiding wat het niveau natuurlijk niet ten goede komt.
Met citaat reageren
  #68  
Oud 23 oktober 2011, 18:13
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pamo Bekijk bericht
Bij mijn weten is een HBO master een professionele master dus meer op de praktijk gericht dan een tradionele WO master die meer onderzoeks gericht is.
Eens, dat bedoelde ik met anders. Dat is m.i. niet per definitie hoger of lager.

Het verdwijnen van het onderscheid zie ik vooral in het ineenschuiven tot één stelsel van bachelor en master. HBO en WO is een typisch Nederlands iets. Over het HBO niveau durf ik geen uitspraken te doen
Met citaat reageren
  #69  
Oud 24 oktober 2011, 20:24
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Eens, dat bedoelde ik met anders. Dat is m.i. niet per definitie hoger of lager.

Het verdwijnen van het onderscheid zie ik vooral in het ineenschuiven tot één stelsel van bachelor en master. HBO en WO is een typisch Nederlands iets. Over het HBO niveau durf ik geen uitspraken te doen
HBO en WO zijn niet per definitie een NL verschijnsel. Hogeschool versus universiteit zie je ook in Scandinavië en Duitsland maar ook in Zuid-Afrika (technikon versus universiteit).

In de beleving van werkgevers is er nog altijd een onderscheid tussen een HBO- of WO-master. Dat zie je ook in de titelatuur: een MSc / MA / LLM is in NL voorbehouden aan een universiteit.

Iemand met een initiële-WO-master krijgt meer kansen en heeft vaker een beter salaris dan iemand met een post-initiële-HBO-master. Er bestaan overigens geen initiële-HBO-masters, die zijn er definitie post-initieel. Er bestaan naast initiële-WO-master ook post-initiële-WO-masters. Voorbeelden daarvan zijn de RA-, RE-, RO en RC-opleidingen binnen de accountancy / controlling.
Met citaat reageren
  #70  
Oud 24 oktober 2011, 20:27
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Een WO master is 4 jaar, een HBO master 5 jaar (4 jaar bachelor en 1 jaar master). Je kunt zelfs promoveren vanuit een HBO master opleiding. Wat is dan lager?

De inhoud van de huidige HBO en WO studies is anders, maar in mijn ogen niet lager of hoger (al wordt dat wel zo ervaren door de samenleving). Je zult zien dat in de komende jaren het verschil HBO en WO gaat verdwijnen en dat er slechts bachelor en master opleidingen over blijven conform het angelsaksische model.
Dat zullen we niet zien. HBO en WO blijven strikt gescheiden. Wat we wel steeds meer zullen zien is dat mensen minder door kunnen studeren door de beperkingen die nu door de overheid worden ingevoerd en de hoge kosten die in de toekomst met stapelen onvermijdbaar worden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ncoi


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HU HBO Personeel & Arbeid of NCOI Personeelsmanagement? Barry464 Opleiding kiezen en volgen 10 15 november 2011 06:54
NCOI Bestuurskunde I Anita Opleiding kiezen en volgen 12 13 juni 2008 14:54
NCOI HBO schriftelijke comm. + redactie - goed?? Fieder Opleiding kiezen en volgen 3 10 maart 2008 14:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon