Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 november 2015, 20:35
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Wat is een Besloten Vennootschap (bv)?

even een vraagje. Ik ben van plan een eigen onderneming later op te zetten met als rechtsvorm een bv. Maar wat houdt een bv eigenlijk precies in? En waarom is het een 'rechtspersoon' en ben je aandeelhouder? Het lijkt mij juist dat je baas bemt van een pand dat je huurt/koopt waarom dan in aandelen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 november 2015, 21:04
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mikee_1998 Bekijk bericht
even een vraagje. Ik ben van plan een eigen onderneming later op te zetten met als rechtsvorm een bv. Maar wat houdt een bv eigenlijk precies in? En waarom is het een 'rechtspersoon' en ben je aandeelhouder? Het lijkt mij juist dat je baas bemt van een pand dat je huurt/koopt waarom dan in aandelen?
Dat soort vragen kan je beter stellen op het forum van de kvk.

Maar om even antwoord te geven, zo uit het hoofd:

BV ( besloten vennootschap) - Het bedrijf is opgezet met geldstromen van investeerders. Deze hoeven geen directeur te zijn maar hebben wel zeggenschap over het bedrijf aangezien hun geld voor investeringen gebruikt wordt. Aandelen worden op naam uitgeschreven en geregistreerd. Deze aandelen kun je niet zomaar verkopen (niet vrij overdraagbaar) vanwege het feit dat ze op naam staan.
NV ( naamloos vennootschap) - Ongeveer hetzelfde als een BV, echter zijn de aandeelhouders vaak anoniem of onbekend en deze worden ook niet op iemands naam geregistreerd. Deze aandelen kun je makkelijker verkopen en zijn dus vrij overdraagbaar omdat ze niet op iemands naam staan.
VOF- vennootschap onder firma - bedrijf wat is ingeschreven met meerdere personen als eigenaar ( vaak theater groepen of bekende bands)
Eenmanszaak - bedrijf wat bestaat uit een persoon, vaak freelancers of zzp'ers maar ook webshops of winkels die gerund worden door een persoon.

Dit zijn de meest voorkomende bedrijfsvormen, je hebt er natuurlijk nog meer.

Laatst gewijzigd door Verwijderd account; 4 november 2015 om 21:18 Reden: omschrijvingen aangepast
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 november 2015, 14:28
MLB MLB is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 mei 2015
Berichten: 73
MLB is on a distinguished road
Standaard

Een groot voordeel van een BV is ook dat je niet hoofdelijk aansprakelijk bent voor schulden. Als jij je schulden niet kan betalen dan kunnen je privéspullen niet in beslag worden genomen, want jij 'bent' niet de BV. Bij de VOF is er wel hoofdelijke aansprakelijkheid. Als er bijvoorbeeld drie vennoten zijn en door toedoen van vennoot 1 ontstaan er grote schulden, dan kunnen de schuldeisers vennoot 2 en 3 afzonderlijk vragen om de gehele som te betalen of beslag op hun spullen leggen. Het risico bij de BV is dus een stuk minder groot. Een ander voordeel is dat je niet langer een bepaalde som geld nodig hebt om een BV te kunnen beginnen (een startkapitaal).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 november 2015, 12:11
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Als je de KvK belt, kunnen ze je ook een heel mooi overzicht sturen over alle rechtsvormen die er zijn. Deze heb ik zelf ook gekregen en is erg handig als je alle informatie overzichtelijk op een rijtje wilt hebben.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 november 2015, 14:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online hulp Bekijk bericht
Als je de KvK belt, kunnen ze je ook een heel mooi overzicht sturen
Bellen om informatie op te vragen, is dat niet een beetje heel erg jaren 90 (de eerste helft)? De info van de KvK is opgegaan in het Ondernemersplein en daar staat veel informatie over rechtsvormen.

Overigens Mikee_1998, wat betreft ondernemerschap kun je beter terecht op zustersite Lancelots en het forum daar.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 november 2015, 17:57
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Bellen om informatie op te vragen, is dat niet een beetje heel erg jaren 90 (de eerste helft)?
Och, ik vind het altijd wel fijn om even iemand persoonlijk gesproken te hebben.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Terugkomadvies KPN negatief, wat kan ik doen? Timothy Je rechten en plichten als werknemer 1 4 december 2014 10:59
Zonder TomTom gestrand in carrièreland... Zooft Loopbaanvragen 10 28 oktober 2012 18:09
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 17:33
Sollicitatie projectadministrateur, graag jullie feedback ook Peterrr Sollicitatiebrief en cv 2 29 maart 2011 10:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon