Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2008, 21:21
noek88 noek88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 3
noek88 is on a distinguished road
Standaard Sollicitatie stageplaats ziekenhuis Graag commentaar!

Hallo
Hieronder staat mijn sollicitatie en cv voor een stageplaats op de kinderafdeling in het ziekenhuis. Er wordt televisie voor en door de kinderen gemaakt met als doel het ziek zijn even te vergeten.
Graag uw commentaar wat betreft stijl, algehele indruk en taalfouten. Hoe komt de brief op u over?
alvast bedankt!

xxx
Instelling + Adres

xxx
Eigen gegevens (naam + adres)

Hoensbroek, 10 maart 2008

Betreft: Stageplaats schooljaar 2008-2009

Geachte mevrouw xxx,

Sinds het eerste jaar van mijn hbo-opleiding Social Work is mijn doel om met kinderen te werken. Tijdens de 80-urige werkveldoriëntatie in het eerste jaar van deze opleiding ben ik er achter gekomen dat ik het belangrijk vind dat een kind ook echt een kind kan zijn. Toen ik terecht kwam op de site van xxx sprak mij dit direct aan, vandaar mijn sollicitatie naar een stageplek voor het gehele schooljaar 2008-2009.

In het tweede jaar van mijn opleiding heb ik een keuze moeten maken voor een uitstroomprofiel. Ik heb lang getwijfeld tussen de uitstroomprofielen Sociaal pedagoog en Cultureel maatschappelijk agoog. Ik heb gekozen voor het uitstroomprofiel Sociaal pedagoog, deze keuze heb ik gemaakt omdat ik graag met kinderen wil werken. Op de site van xxx staat vermeld dat jullie opzoek zijn naar een CMV student. Aangezien deze opleiding nu niet meer bestaat en samen met SPH en MW is omgevormd tot Social Work en ik met heel veel enthousiasme stage zou willen lopen bij Bert Buis hoop ik dat dit geen probleem is. Mijn school, Hszuyd faculteit gedrag en maatschappij te Sittard, heeft het goedgekeurd dat ik bij jullie solliciteer, mocht het van jullie kant alsnog een probleem zijn, ben ik bereid te switchen van profiel. Wel denk ik dat door mijn uitstroomprofiel Sociaal pedagoog ik me goed kan inleven en richten op de kinderen.

Ook het werken met vrijwilligers spreekt mij erg aan, zij zijn ook een doelgroep. Een doelgroep die gemotiveerd en enthousiast moet zijn en blijven. Daarnaast lijkt het me erg leuk om bezig te zijn met televisie maken. Ik heb hier geen ervaring in maar ik ben leergierig en laat me niet snel uit het veld slaan. Ook mijn eigenschappen sociaal, creatief en initiatiefvol zijn eigenschappen die goed van pas kunnen komen in deze uitdaging. Veel mensen in mijn omgeving gaven mij een afschrikkende reactie toen ik vertelde dat ik graag op de kinderafdeling in het ziekenhuis wil werken. Ze zien het werken met zieke kinderen alleen als moeilijk en aangrijpend. Natuurlijk is dit zo, maar ikzelf zie het als een uitdaging om juist te kijken naar de goede en de leuke dingen. Een kind is en blijft een kind, of het nu ziek is of niet. Vooral tijdens een onherkenbare en vaak vervelende situatie als in het ziekenhuis vind ik het belangrijk dat er ook leuke momenten voor de kinderen zijn. Ik hoop dat ik mijn positieve instelling en enthousiasme op hen kan overbrengen.

Tijdens de eerste twee jaar van mijn opleiding heb ik veel geleerd, vooral op theoretisch gebied. Ik kijk er daarom naar uit om dit nu in de praktijk te gaan uitvoeren. Dit zou ik graag bij xxx willen doen.

Graag licht ik deze sollicitatiebrief en mijn curriculum vitae in een persoonlijk gesprek toe.


Met vriendelijke groet

xxx


CV
Bijlage bij de sollicitatie voor een stageplek gedurende schooljaar 2008-2009

Personalia
Xxxx

Opleiding

Type opleiding: VWO-Atheneum, profiel Natuur en gezondheid.
Van - tot: September 2000 tot juni 2006
Diploma gehaald: Ja

Type opleiding: hbo Social Work, uitstroomprofiel Sociaal pedagoog.
Van – tot: September 2006 – 2010 (verwacht)
Propedeuse in het eerste jaar behaald.

Werkervaring

2003-heden Verkoopmedewerkster bij C&A
2005-2007 Oppassen bij kinderen in de leeftijd van 6 tot 9 jaar.

Hobby/sport/vereniging

Ik dans graag, streetdance en stijldansen (2 tot 3 keer per week). Daarnaast ga ik twee keer per week naar de sportschool en een keer per week doe ik tea-bo.
In het weekend ben ik graag bij mijn vrienden en gaan we leuke dingen doen. Daarnaast ga ik graag op vakantie en wil ik zoveel mogelijk van de wereld zien.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2008, 22:36
gekkehein gekkehein is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 4
gekkehein is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatie stageplaats ziekenhuis Graag commentaar!

Hoi,

je brief ziet er netjes en duidelijk uit, ik denk dat het wel goed gaat komen, ik vind het wel vreemd om een brief na te kijken van iemand die een hogere opleiding heeft genoten dan ik alleen het woord werkveldorientatie ziet er in mijn ogen een beetje vreemd uit. moet daar geen spatie of streepje tussen?
groetjes Hein
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 maart 2008, 23:30
H@ns's schermafbeelding
H@ns H@ns is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 180
H@ns is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatie stageplaats ziekenhuis Graag commentaar!

Hoi,

Ik heb een aantal op- en aanmerkingen bij je brief geplaatst. Een paar spelfoutjes maar vooral inhoudelijke suggesties die ik je zou willen aanraden, maar ik geen geval wil aandringen. Je bent en blijft uiteraard vrij in de keus of je ook maar iets van mijn suggesties wilt gebruiken

Citaat:
In het tweede jaar van mijn opleiding heb ik een keuze moeten maken voor een uitstroomprofiel. Ik heb lang getwijfeld tussen de uitstroomprofielen Sociaal pedagoog en Cultureel maatschappelijk agoog.
Ik zou de rode zin weglaten, omdat je hiermee iets vrij negatiefs uitdrukt. Het is goed dat je over een keuze nadenkt, maar er teveel over nadenken kan afdoen aan je besluitvaardigheid en je spontaniteit (die je denk ik wel nodig hebt bij deze functie). Het voegt eigenlijk weinig toe aan je brief, die natuurlijk zo promotioneel mogelijk moet zijn

Citaat:
Ik heb gekozen voor het uitstroomprofiel Sociaal pedagoog, deze keuze heb ik gemaakt omdat ik graag met kinderen wil werken. Op de site van xxx staat vermeld dat jullie opzoek zijn naar een CMV student.
opzoek moet zijn op zoek

Citaat:
Aangezien deze opleiding nu niet meer bestaat en samen met SPH en MW is omgevormd tot Social Work en ik met heel veel enthousiasme stage zou willen lopen bij Bert Buis hoop ik dat dit geen probleem is.
Een lange en virj gecompliceerde zin. Ik zou proberen deze zin in twee aparte zinnen op te splitsen, om de duidelijkheid van dit stukje te vergroten.

Citaat:
Mijn school, Hszuyd faculteit gedrag en maatschappij te Sittard, heeft het goedgekeurd dat ik bij jullie solliciteer, mocht het van jullie kant alsnog een probleem zijn, ben ik bereid te switchen van profiel.
Ook deze zin is te lang en te onduidelijk (te veel komma's en uitleg van een uitleg van een uitleg, als je begrijpt wat ik bedoel). Mijn tip: Zin1: Goedkeuring school. Zin2: Bereidheid tot switchen profiel.

Citaat:
Ook het werken met vrijwilligers spreekt mij erg aan, zij zijn ook een doelgroep. Een doelgroep die gemotiveerd en enthousiast moet zijn en blijven.
Deze zinnen zou ik dan weer samenvoegen, want als je eerst de eerste zin leest denk je dat je zin nog verder door zou moeten lopen. Nu klinkt het bijna alsof je wil zeggen "zij zijn ook mensen", in de negatieve zin. Dit wordt wel weer afgedaan door de tweede zin, maar ik zou verwarring voorkomen en dit samenvoegen zodat je iets krijgt als: "Ook het werken met vrijwilligers spreekt mij erg aan, zij zijn ook een doorgroep die gemotiveerd en enthousiast moet zijn en blijven."

Citaat:
Daarnaast lijkt het me erg leuk om bezig te zijn met televisie maken. Ik heb hier geen ervaring in maar ik ben leergierig en laat me niet snel uit het veld slaan.
Niet "ervaring in", maar ervaring mee. Vergeet ook niet de komma hierachter te zetten.

Citaat:
Ook mijn eigenschappen sociaal, creatief en initiatiefvol zijn eigenschappen die goed van pas kunnen komen in deze uitdaging.
Je gebruikt hier twee keer "eigenschappen" in één zin. Ik zou hier een andere zin van proberen te maken. Verras ons met het resultaat!

Citaat:
Veel mensen in mijn omgeving gaven mij een afschrikkende reactie toen ik vertelde dat ik graag op de kinderafdeling in het ziekenhuis wil werken.
"afschrikkende" is hier niet het woord wat ik zou gebruiken. Nu lijkt het alsof ze je bang hebben gemaakt of probeerden te maken. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor "verbaasd" of iets dergelijks.

Citaat:
Ik kijk er daarom naar uit om dit nu in de praktijk te gaan uitvoeren. Dit zou ik graag bij xxx willen doen.
De laatste zin is erg kort en valt daarom negatief op. Ik zou deze twee zinnen samenvoegen tot één zin. Bijvoorbeeld: "Ik kijk er daarom naar uit om dit nu in de praktijk uit te gaan voeren bij xxxx". Hier doe je niet af aan de motivatie voor het bedrijf, want je zegt hier alsnog dat je er naar uitkijkt.


CV
Citaat:
Type opleiding: VWO-Atheneum, profiel Natuur en gezondheid.
Van - tot: September 2000 tot juni 2006
Diploma gehaald: Ja

Type opleiding: hbo Social Work, uitstroomprofiel Sociaal pedagoog.
Van – tot: September 2006 – 2010 (verwacht)
Propedeuse in het eerste jaar behaald.
Een ongebruikelijke constructie die ik je niet aan zou willen raden. Wat wel gebruikelijk (en wellicht leesbaarder) is, is het volgende:

2006-heden HBO Social Work, (...)

2000-2006 VWO-Atheneum, profiel Natuur en Gezondheid. Diploma behaald.
--------------
Zoals je ziet is het a-chronologisch gesorteerd, zodat de meest recente opleiding bovenaan staat. Dit is aantrekkelijker voor een eventuele selecteur die snel door de CV's moet bladeren. Ook zijn details weggelaten die wellicht overbodig zijn (zoals de maanden, die spreken voor zich. Elk schooljaar begint in die maanden, uitzonderingen daargelaten).

Citaat:
Hobby/sport/vereniging

Ik dans graag, streetdance en stijldansen (2 tot 3 keer per week). Daarnaast ga ik twee keer per week naar de sportschool en een keer per week doe ik tea-bo.
In het weekend ben ik graag bij mijn vrienden en gaan we leuke dingen doen. Daarnaast ga ik graag op vakantie en wil ik zoveel mogelijk van de wereld zien.
Het is niet zo interessant voor een selecteur om te weten hoe vaak jij een bepaalde sport per week doet. Dit kan altijd nog in het gesprek naar voren komen en dan kun je er alsnog uitvoerig over praten. Mijn suggestie:

Hobby's en nevenactiviteiten

Hobby"s: Dansen (streetdance en stijldansen), fitness en tae-bo


Hier zou ik het bij laten, want je interesse voor reizen zou misschien negatief begrepen kunnen worden. Een selecteur zal ook kijken naar de beschikbaarheid van toekomstige werknemers. Als blijkt dat je veel reist en daarom lange periodes afwezig kunt zijn, kijkt hij liever uit naar iemand met minder ambities in die richting.
__________________
Puts the tiger in career
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 maart 2008, 16:37
noek88 noek88 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 3
noek88 is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatie stageplaats ziekenhuis Graag commentaar!

hallo allemaal!
Bedankt voor de opmerkingen! Ik heb er veel aan gehad.
natuurlijk ontvang ik graag nog meer feedback wat betreft inhoud en spelling/taal.
Mijn brief ziet er nu zo uit:

Geachte mevrouw xxx,

Sinds het eerste jaar van mijn hbo-opleiding Social Work is mijn doel om met kinderen te werken. Tijdens de 80-urige werkveldoriëntatie in het eerste jaar van deze opleiding ben ik er achter gekomen dat ik het belangrijk vind dat een kind ook echt een kind kan zijn. Toen ik terecht kwam op de site van xxx sprak mij dit direct aan, vandaar mijn sollicitatie naar een stageplek voor het gehele schooljaar 2008-2009.

In het tweede jaar van mijn opleiding heb ik een keuze moeten maken voor een uitstroomprofiel. Ik stond voor de keuze tussen de uitstroomprofielen Sociaal pedagoog en Cultureel maatschappelijk agoog, ze spraken me beide erg aan. Ik heb gekozen voor het uitstroomprofiel Sociaal pedagoog, deze keuze heb ik gemaakt omdat ik graag met kinderen wil werken. Op de site van Bert buis staat vermeld dat jullie op zoek zijn naar een CMV student. Aangezien deze opleiding nu niet meer bestaat en samen met SPH en MW is omgevormd tot Social Work en ik met heel veel enthousiasme stage zou willen lopen bij Bert Buis, hoop ik dat dit geen probleem is. Mijn school, Hszuyd faculteit gedrag en maatschappij te Sittard, heeft het goedgekeurd dat ik bij jullie solliciteer. Natuurlijk ben ik zeker bereid mij te verdiepen in het profiel cultureel maatschappelijk agoog indien dit wenselijk is. Wel denk ik dat door mijn uitstroomprofiel Sociaal pedagoog ik me goed kan inleven en richten op de kinderen. Daarnaast heb ik al veel theorie geleerd over het werken met muzisch-agogische middelen.

Ook het werken met vrijwilligers spreekt mij erg aan, zij zijn ook een doelgroep die gemotiveerd en enthousiast moet zijn en blijven. Daarnaast lijkt het me erg leuk om bezig te zijn met televisie maken. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik ben leergierig en laat me niet snel uit het veld slaan. Ook mijn eigenschappen sociaal, creatief en initiatiefvol zijn karaktertrekken die goed van pas kunnen komen in deze uitdaging. Veel mensen in mijn omgeving gaven mij een afschrikkende reactie toen ik vertelde dat ik graag op de kinderafdeling in het ziekenhuis wil werken. Ze zien het werken met zieke kinderen alleen als moeilijk en aangrijpend. Natuurlijk is dit zo, maar ikzelf zie het als een uitdaging om juist te kijken naar de goede en de leuke dingen. Een kind is en blijft een kind, of het nu ziek is of niet. Vooral tijdens een onherkenbare en vaak vervelende situatie als in het ziekenhuis vind ik het belangrijk dat er ook leuke momenten voor de kinderen zijn. Ik hoop dat ik mijn positieve instelling en enthousiasme op hen kan overbrengen.

Tijdens de eerste twee jaar van mijn opleiding heb ik veel geleerd, vooral op theoretisch gebied. Ik kijk er daarom naar uit om dit nu in de praktijk uit te gaan voeren, het liefst bij Bert Buis kindertelevisie.

Graag licht ik deze sollicitatiebrief en mijn curriculum vitae in een persoonlijk gesprek toe.


Met vriendelijke groet




CV

Bijlage bij de sollicitatie voor een stageplek gedurende schooljaar 2008-2009

Personalia

xxx

Opleiding

• 2006-heden HBO Social Work, uitstroomprofiel Sociaal pedagoog. Propedeuse in het eerste jaar behaald.
• 2000-2006 VWO-Atheneum, profiel Natuur en Gezondheid. Diploma behaald.

Werkervaring

2003-heden Verkoopmedewerkster bij C&A.
2005-2007 Oppassen bij kinderen in de leeftijd van 6 tot 9 jaar.

Hobby's en nevenactiviteiten

Hobby’s: Dansen (streetdance en stijldansen), fitness en tae-bo. Daarnaast ben ik graag bij mijn familie en vrienden en probeer ik zoveel mogelijk van het leven te genieten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 maart 2008, 19:34
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatie stageplaats ziekenhuis Graag commentaar!

Beste Noek,

Uit je brief moet gelijk blijken dat je een stageplek zoekt en ook voor hoeveel uur.

Vervolgens vertel je waarom je graag in dit ziekenhuis wilt werken en wat je het ziekenhuis te bieden hebt.

Dan vraag je om een kennismakingsgesprek.


Ik hoop dat je wat met deze tips kunt. Succes!
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie hulpverlener Graag check mootje Sollicitatiebrief en cv 1 30 oktober 2007 17:22
Open sollicitatie verpleeghuis, eerste in 10 jaar, commentaar graag Devore Sollicitatiebrief en cv 3 23 september 2007 18:58
Sollicitatie afroep verpleegkundige, graag jullie mening Bauk22 Sollicitatiebrief en cv 4 23 juli 2007 21:33
Open sollicitatie stageplek adviesbureau. Graag uw commentaar Dhr.A.Noniem Sollicitatiebrief en cv 0 16 februari 2007 02:26
Open sollicitatie bij ziekenhuis. Graag commentaar Synove Sollicitatiebrief en cv 3 3 september 2006 16:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon