Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 december 2009, 14:45
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Probleem door deels eigen woede en omstandigheden

Af en toe...
Gister moest ik invallen voor een collega in een klas. Op zich was dit al bekend (zij wilde eerder met vakantie) dus geen stress, dacht ik. Totdat ik daadwerkelijk aan de slag ging.
Binnen ons 'bedrijf' gelden vele regels en afspraken, maar deze collega heeft daar wat moeite mee. Dat houdt in dat ik tegen een muur van onbegrip van de kinderen aan liep (dat hoeven we nooit te doen), er een aantal zaken slecht was geregeld (tegen alle regels in) waardoor ik onder meer zelf nauwelijks tijd had en niet eens kon eten. Tel daarbij op dat er een aantal kinderen nogal brutaal waren door bijvoorbeeld op mijn vraag :' Jongens, luister even!' te antwoorden met 'Ik ben nog niet uitgepraat' om vervolgens even door te kletsen en hupla. De stop sloeg door. In mijn geval wordt ik dan verbaal nogal krachtig en gebruik woorden die niet helemaal gepast zijn. Overigens zijn het woorden die door de kinderen wel gebruikt worden, maar daar moeten leerkrachten dan maar even niet naar luisteren dan wel aangeven dat dat niet zo fijn is.
Kort gezegd zei ik uiteindelijk tegen de groep in het algemeen (en niet tegen een kind in het bijzonder) dat iets me op dat moment geen 'f*ck' uitmaakte. Had ik daar een ander woord gebruikt, niets aan de hand. Maar nu was er een kind dat dit vervolgens thuis aan de tafel meldde, het ging een eigen leven leiden en hop, de directeur zat vanochtend met een lid van het bestuur en een ouder.
Na het aanhoren hoe slecht en fout ik was kreeg ik het weer op mijn heupen en gaf aan dat er in het verleden bij dezelfde collega ook al iets was voorgevallen. De collega volgt de afspraken niet, wat bij invallers voor erg veel onrust zorgt. De directeur vond dat allemaal wat overdreven leek mij zo, want het lag toch echt aan mij. Toen ik vervolgens wat voorbeelden gaf, werden die wel aangehoord maar was de enige reactie ' ik zal het in de gaten houden', alsof dat werkt vanuit een kantoor en door een minuut door het raam naar binnen te kijken. Na wat heen en weer gekibbel gaf de directeur ook aan dat het hem was opgevallen dat ik niet echt lekker in mijn vel zat. 'Gek he,' zei ik,' ik ben aangenomen voor ander werk in de ICT wat mij totaal niet uitdaagt, ik wordt te pas en te onpas ergens neergezet als vliegende keep. Tel daarbij op dat ik in deze organisatie totaal vast zit ondanks wat andere opleidingen'.
'Nou, er zijn anders voldoende andere werkplekken te vinden, is die andere grote stichting in onze stad niet wat voor jou?', was de respons.
Grappig punt is dat de collega in kwestie ook druk bezig is...om iets anders te gaan doen. Die heeft dus nog maar weinig interesse in onze organisatie of hoe het met de afspraken gaat. Ze is overigens wel erg goed met de kinderen, die mogen erg veel van haar en vinden haar dan ook heel tof.
Ik zit nu thuis, ben niet naar het team-etentje gegaan na een heerlijke kerst-uitbrander (brief met een waarschuwing van het bestuur is al onderweg, als ik het goed begrijp) en twijfel ernstig of de fout nou bij mij ligt (moet ik een anger-management cursus of iets gaan volgen?) of bij de organisatie (en dan?), en of ik dan maar weer eens op zoek ga naar iets naders, iets nieuws waarbij ik met wat oudere kinderen te maken heb, die niet zouden kunnen schrikken van een 'stout' woordje. Tel daarbij op dat ik voor deze organisatie vrijwillig in mijn vakantie terug kom om alles wat mijn collega heeft laten liggen, na te gaan kijken, het lokaal schoon te gaan maken en (let op...) nog 'even' een halve gang ga verbouwen 'want dat kan ik zo goed' en je begrijpt, dat ik er nu even totaal geen zin in heb om nog leuk tegen collega's te gaan zitten doen...

Hebben jullie een idee om dit aan te pakken? Kennen jullie een cursus of training of iets om mij te leren hiermee om te gaan?

T.

Laatst gewijzigd door thor2002; 18 december 2009 om 14:47 Reden: typefoutje verbeterd
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 december 2009, 17:15
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: probleem door deels eigen woede en omstandigheden

Hallo Thor,

Begrijp ik het goed dat je geen docent bent, maar wel als docent ingezet wordt? Of lees ik dat verkeerd?

Graag je reactie, want dan ik je mogelijk advies geven.

Groeten van Hetty

P.S. Ik heb als docent in het voortgezetonderwijs voor de klas gestaan, dus ik kan mij het gedrag van leerlingen, docenten en directieleden voorstellen.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 december 2009, 18:29
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: probleem door deels eigen woede en omstandigheden

Hai Hetty,

niet helemaal...ik ben als ICT-er aangenomen, de school wilde graag/liever een leerkracht dus heb ik aangeboden de Pabo te volgen (zodat er geen problemen met het aantal fte's kwamen) en sta momenteel als co-teacher (een soort extra handen in de klas) in een groep. Daarnaast ben ik, zoals gezegd, een soort vliegende keep en wordt inmiddels van groep1 tot en met 8 ingezet bij zieke collegae.

In de pijplijn zit een aantal opties voor de toekomst, waaronder een opleiding om in het MO / VO les te gaan geven, wat mij inmiddels meer aan spreekt. Maar ook daar geldt dat er liever iemand met papieren wordt aangenomen. Het liefst zou ik daar alvast aan de slag gaan om in de avonduren een bijpassende opleiding te volgen!

T.

Heb inmiddels een mailtje van de baas. Ik heb een ideetje gelanceerd en dit wordt naar het bestuur gecommuniceerd...

Laatst gewijzigd door thor2002; 18 december 2009 om 18:31 Reden: aanvulling
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 december 2009, 18:47
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: probleem door deels eigen woede en omstandigheden

Hallo Thor,

Mogelijk kom je dezelfde problemen tegen in het voortgezetonderwijs. Daar heb je ook gevoelige leerlingen, die op alles reageren wat je zegt.

Het zou volgens mij handiger zijn dat je een eigen klas zou krijgen en dat je de leerlingen vanaf het begin van het schooljaar hebt. En dan bedoel ik op een basisschool en niet in het voortgezetonderwijs. Je kunt dan je eigen regels maken en de leerlingen leren je goed kennen. Nu ben je altijd de persoon die het anders doet dan de docent die ze kennen. Dat geeft verzet. Ik heb jaren als invaller gewerkt, dus ik ben dat ook tegengekomen. In het begin vergeleken ze mij met hun andere docent en ze probeerden mij helemaal uit. Na een tijdje veranderde dit en zagen ze mij als hun docent. Als hun eigen docent dan weer terugkwam, dan moest die weer zijn/haar best doen om de leerlingen voor zich te winnen.

Ik hoop dat het goed overkomt wat ik schrijf, want ik kan mij voorstellen dat jij je nu rot voelt. Hopelijk heb je iets aan mijn schrijven.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 december 2009, 19:00
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: probleem door deels eigen woede en omstandigheden

Hetty,

ik kan het je nog erger vertellen; dit roep ik al jaren bij de grote baas en die geloofde er eerst niets van. Totdat ook andere 'invallers' en vakleerkrachten (handvaardigheid, gym etc.) aangaven dat er bij deze specifieke leeftijdsgroep (lees: collega) altijd, na een maand of 3, problemen ontstaan. Vooral 'vaste' regeltjes als luisteren, vingertje opsteken als je iets wilt vertellen, respect....Ver te zoeken.
En inderdaad, een vaste groep zou mooi zijn. Je moet in het onderwijs werken om dit ook te merken en nog beter, als invaller een tijdje in het circuit werken om dit te ervaren...


Wellicht dat ik gewoon een vaste groep in het VO zoek! Richting techniek of natuurkunde lijkt me mooi. Ik besef me terdege dat ook daar kinderen soms minder leuk en aardig zijn, maar gelukkig zijn ze niet zo 'gevoelig' als de leeftijdscategorie waar ik nu mee werk. Ik snap ook wel dat dit wat raar / gek over kan komen, maar ik snap wat je bedoelt!

T.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 december 2009, 19:09
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: probleem door deels eigen woede en omstandigheden

Helaas heb je in het voortgezet onderwijs geen vaste groepen, maar steeds wisselende klassen die je lesgeeft. Behalve als je in het speciaal onderwijs gaat werken. Dat kan volgens mij met een Pabo opleiding. Daar heb je wel vaste groepen, maar deze doelgroep moet je wel aanspreken. Je moet er ook heel consequent voor zijn en je moet heel veel geduld hebben.

In het voortgezet onderwijs heb je ook gevoelige kinderen. Kinderen met ADHD, dyslexie, autisme, enz. en die zitten in een “gewone” klas. Je hebt dan zo’n 30 leerlingen per les en elke les duurt zo’n 50 minuten. Dat is heel wat klassen per week.

Als je Nederlands geeft, dan heb je meer uren per week dezelfde klas. Mogelijk ook als je techniek geeft, maar volgens mij hebben ze dan het liefst een praktijkdocent met ervaring. Dus een docent met een technische achtergrond.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 december 2009, 19:14
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: probleem door deels eigen woede en omstandigheden

Deze link vond ik net http://www.carrieretijger.nl/beroep/...ezet-onderwijs
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon