Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 augustus 2009, 21:12
Monvier Monvier is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2009
Berichten: 1
Monvier is on a distinguished road
Question Onmin met baas, wil ontslag nemen, moet ik slechte referentie vrezen?

Hallo,

Ik ben momenteel 17, en ben al sinds mijn 15de in dienst bij een videotheek in regio Brabant. Na hier tweeënhalf jaar met plezier gewerkt te hebben, zijn de irritaties hoog opgelopen tussen mij en mijn werkgever.

Het zit zo; ik heb altijd een nulurencontract gehad, en daarvan stonden 7,5 uur 'vast' gepland. Ook was eventuele inval in het weekend altijd bespreekbaar. Deze vakantie heb ik echter een vakantiebaan elders aangenomen, en daarbij ook nog verhuisd, en toen hebben ik en mijn werkgever afgesproken dat ik de zomermaanden niet werk, omdat ik mijn structuele uren (die 7,5) niet meer beschikbaar was (ma, di, do) en druk was/ben met de verhuizing. Ook zijn er diensten van 2,5 uur, en ik krijg geen reiskostenvergoeding. Met een tocht tussen de videotheek en mijn nieuwe huis ben ik 5 euro aan treinkaartjes kwijt, en dat is dus niet rendabel met een salaris van 3,20 per uur. Echter, ik zou eind augustus/begin september de zaterdag (dienst van 8 uur) overnemen van een collega van mij die gaat stoppen, dus dat hebben mijn werkgever en ik afgesproken, juli en augustus 'vrij', waarbij in september het werk weer wordt hervat met een structuele zaterdag.

Het probleem wordt nu echter dat ik sinds deze afspraak als voetveeg wordt behandeld. Invaluren (die ik in overleg best wil maken, ondanks de afspraak) worden niet doorgeven, of per sms (!) zonder bevestiging ingepland. Het gaat hier dan vooral op diensten van de zondag, een dag dat ik nooit ben ingepland, en waar ook nooit een beschikbaarheid van is doorgegeven.

Ook is mijn baas, wanneer ik hem dan opbel naar aanleiding van de smsjes, erg negatief over mijn werkhouding/bereikbaarheid (ik heb deze maand niet gewerkt, en dus geen telefoontjes gehad van hem of collega's dus dat is me helemaal een raadsel) en ronduit denigrerend naar mijn kant toe.

Door deze slechte behandeling, de afstand en het naar mijn mening foutieve contact (per sms) naar werknemers toe zie ik mij nu genoodzaakt per direct ontslag te nemen en werk te zoeken in mijn nieuwe woonplaats.

Mijn vraag dan nu (eindelijk ) is, moet ik vrezen voor een slechte referentie? Ik heb tweeënhalf jaar stipt, prettig en allround gewerkt in deze videotheek, en heb ook veel goede reacties gehad van verschillende klanten. Ik ben bang dat echter mijn goede inzet van de afgelopen jaren echter niet vermeld gaat worden door mijn oude werknemer en hij slechts gaat terugkomen op het feit dat ik per direct ben opgestapt, terwijl dit toch echt komt door onredelijk en onacceptabel gedrag van zijn kant af.

Gaat mijn (eventuele) nieuwe werkgever alleen af op zijn verhaal of kan ik ook mijn verhaal doen? Is er eventueel een instantie die voor mij zwart op wit kan zetten dat ik stipt heb gewerkt en het contract wordt verbroken dankzij een slechte werkgever? Ik ben bang dat ik namelijk zonder zoiets geen kans maak met mijn (jongere) stem tegenover mijn huidige werknemer.

Bedankt voor het lezen, en ik wacht op goede tips. Ik heb overigens een nulurencontract.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 augustus 2009, 09:58
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Angst voor referentie

ik zou me hier niet zo'n zorgen over maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een nieuwe werkgever een referentie heeft gebeld, ook niet bij de klanten die ik begeleid.
Je hebt een goede reden om een andere baan te zoeken (namelijk de verhuizing). Als je dat opgeeft als motivatie voor je baanwisseling bij je nieuwe werkgever zullen ze zeer waarschijnlijk niet naar je vorige werkgever bellen.

veel succes
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 augustus 2009, 13:37
_mirjam_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Angst voor referentie

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat mijn vorige werkgevers werden nagebeld, hoor! Zou me er niet teveel zorgen over maken.

Desnoods kun je in een sollicitatiegesprek aangeven dat je oude werkgever niet als referentie wil dienen. Ook weer opgelost :-)

Overigens zou ik wel even goed kijken hoe het zit met ontslag nemen. Ik weet niet wat er in je contract staat over een eventuele opzegtermijn? Daar moet je je wel gewoon aan houden, denk ik, anders krijg je er nog meer gezeur bij. Daar zit je vast niet op te wachten ;-)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 augustus 2009, 17:21
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Angst voor referentie

Hallo,

Ik denk dat in jouw branche niet zo gauw referenties worden
nagebeld. Zou me dus niet al te veel zorgen maken.

Is het misschien wel idee om gesprek met je werkgever aan te
gaan? Er leven bij hem blijkbaar ook irritaties. Voorheen was het contact volgens mij goed. Dan kan je er misschien op een prettiger manier weg.

Vervelend dat je baas zo doet, zeker als het je eerste baan is.

Succes met je nieuwe baan!

Rosina
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ontslag nemen, referenties

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
26 jaar en onzeker over wat ik met mijn leven aan moet Rudolf84 Loopbaanvragen 50 17 november 2020 15:41
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Zelf ontslag nemen tijdens half jaar contract Alexandra Je rechten en plichten als werknemer 3 27 september 2010 14:54
Studieovereenkomst: wil ontslag nemen maar moet nog 2 jaar bij werkgever blijven jhero Je rechten en plichten als werknemer 5 1 juli 2009 14:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon