Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 september 2012, 21:28
Burk Burk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 september 2012
Berichten: 2
Burk is on a distinguished road
Standaard Hoveniersopleiding

Hallo,

Ik doe nu al drie jaar MBO-3 Hoveniers opleiding om vakbekwaam hovenier te worden. Nu heb ik het derde jaar niet gehaald. En heb tot 21 september eigenlijk om alles in te leveren. (En met alles, bedoel ik ook alle opdrachten)
Nu is mijn motivatie ver te zoeken. Omdat we totaal geen les kregen, en ik het totaal niet meer interressant vind. Dat zelfs in deze laatste drie weken dat ik eigenlijk zou moeten bikkelen. Ik het liever op zou geven. En iets anders zoeken. Maar dit is ook weer zonde van de drie jaar die ik kwijt ben.
Zijn er mensen die weten hoe je jezelf weer opnieuw kan inspireren voor motivatie. Behalve salaris, want dat is een van de redenen waarom ik voor iets anders zou kiezen uiteindelijk.

Gegroet,

Burk
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 september 2012, 22:07
Tigress Tigress is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2011
Berichten: 28
Tigress is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burk Bekijk bericht
Hallo,

Ik doe nu al drie jaar MBO-3 Hoveniers opleiding om vakbekwaam hovenier te worden. Nu heb ik het derde jaar niet gehaald. En heb tot 21 september eigenlijk om alles in te leveren. (En met alles, bedoel ik ook alle opdrachten)
Nu is mijn motivatie ver te zoeken. Omdat we totaal geen les kregen, en ik het totaal niet meer interressant vind. Dat zelfs in deze laatste drie weken dat ik eigenlijk zou moeten bikkelen. Ik het liever op zou geven. En iets anders zoeken. Maar dit is ook weer zonde van de drie jaar die ik kwijt ben.
Zijn er mensen die weten hoe je jezelf weer opnieuw kan inspireren voor motivatie. Behalve salaris, want dat is een van de redenen waarom ik voor iets anders zou kiezen uiteindelijk.

Gegroet,

Burk
Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft. Als je nu stopt en switch naar een andere opleiding, moet je helemaal opnieuw beginnen. Je hebt dan geen diploma als basis en zult weer 3 jaar aan de slag moeten om op hetzelfde punt uit te komen waar je nu staat. Ik zou je adviseren om echt even te bikkelen zoals jij het noemt, het is toch eeuwig zonde als je 3 hele jaren weggooit omdat je er geen zin meer in hebt? Ik kan het me overigens goed voorstellen hoor, dat de motivatie ver te zoeken is. Als je nu je diploma haalt heb je in ieder geval iets, ook al zou je er misschien niet in verder willen. Stel dat je een andere opleiding begint en dat je er daar halverwege achterkomt dat het niks voor jou is (of je kunt het niet aan, of ... verzin maar wat) dan heb je niks om op terug te vallen, terwijl als je nu even bikkelt en je diploma haalt (hij is zo dichtbij!) dan kun je alsnog een andere opleiding gaan doen maar heb je in ieder geval dat papiertje.

Succes ermee!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 september 2012, 17:20
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Opleiding gewoon afmaken. Staat beter op je CV en is beter voor je gevoel van eigenwaarde. Even door bikkelen!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 september 2012, 10:33
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Uit jouw stukje tekst kan ik niet opmaken hoe erg je er op dit moment doorheen zit, maar geloof me: iedere scholier/student heeft tijdens zijn opleiding wel een of meerdere momenten dat-ie het echt niet meer ziet zitten. Het is de kunst om dan toch vol te houden en jezelf te blijven motiveren. Je kunt nu de handdoek in de ring gooien en ermee stoppen, maar dat is de gemakkelijkste weg die je kunt kiezen. Je kunt deze dip ook zien als een leermoment, een manier om jezelf beter te leren kennen. Je schrijft bijvoorbeeld dat je het totaal niet meer interessant vindt. Maar wat is 'het'? Heb je het dan over het werken in het groen, het beroep van hovenier of is het de manier waarop het onderwijs op school is geregeld? Je schrijft dat het salaris een van de redenen is waarom je uiteindelijk voor iets anders zou kiezen. Wat zijn die andere redenen dan? Als je echt twijfelt of dit de juiste sector is, is het verstandig om een gesprek aan te vragen met je mentor of de studieloopbaanbegeleider van je school.

In je werkende leven zul je deze momenten ook kennen - echt waar, ja echt waar . Als jij jezelf nu heel goed door deze dip loodst, zul je daar later echt profijt van hebben. Je weet dan van jezelf dat je in staat bent om door te zetten wanneer het even tegenzit en je weet wat je wel en niet wilt.

Nog even terugkomend op je vraag 'Zijn er mensen die weten hoe je jezelf weer opnieuw kan inspireren voor motivatie?'

Het gaat er nu om dat je dat derde jaar gaat halen. Kijk wat je nog moet doen en maak een realistische planning. Kom je hier niet uit, vraag dan hulp van je mentor of een docent. Beloon jezelf wanneer je een taak hebt afgerond. Het maakt niet uit wat: een zak snoep, een goede film of een nieuwe blouse, als jij er maar gelukkig van wordt. En de klapper bewaar je voor de 21ste: een etentje in je favoriete restaurant, een dagje pretpark. Vul zelf maar in. Je zult zien dat je het leuk gaat vinden om je doelen te halen en het allerbelangrijkste: trots bent op jezelf!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 september 2012, 21:13
Burk Burk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 september 2012
Berichten: 2
Burk is on a distinguished road
Standaard

Hallo!

Allereerste sorry voor de late reactie, ik zit bijna nooit op de computer. Dus ben uit eindelijk ook niet verder met mijn opdrachten.

Marieke, ik zie heel de leswijze. (Voor zover je uberhaupt kan zeggen dat die er is) Niet zitten, Ik heb het afgelopen jaar 0,0% iets geleerd van mijn vak. Tuinen aanleggen vind ik zelf opzich leuk werk. Maar voor school opdrachten op de computer maken. Bah, dat ligt mij totaal niet. Ik hou meer van lekker bezig zijn, dan een tuin begroten achter een computer dus.

Ik weet ook wel dat ik hier later profijt van heb. Maar het probleem is juist dat dit allemaal niet doordringt tot doorzetting. En dat komt dus weer dat ik eigenlijk een jaar heb weggegooid en niks geleerd heb.

Met mezelf belonen kom ik er niet. Ik verdien al vier jaar een salaris. Dus mezelf op leuke dingen belonen heeft niet echt nut meer.

Maar ik ga volgende week donderdag wel een gesprek op school beginnen, om iets voor elkaar te krijgen.

Bedankt voor de reacties mensen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon