Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 juni 2010, 17:48
TommyN TommyN is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 31 mei 2010
Berichten: 25
TommyN is on a distinguished road
Standaard Rustiger een gesprek in gaan

Afgelopen 2 maanden ben ik 5 keer op gesprek uitgenodigd, alleen geen enkele keer doorgekomen naar de volgende ronde. Meestal lag het commentaar in de richting van :andere kandidaat past beter bij het profiel.

Na het laatste gesprek heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn interviewer gevraagd wat de reden was dat ze voor niet voor mij, maar voor een ander kozen. Antwoord was dat ze vonden dat ik communicatief wat steken liet vallen en onzeker/nerveus overkwam.

Eigenlijk was ik vrij verbaast over dit antwoord, aangezien ik zelf het gevoel had dat ik vrij relaxed in het gesprek zat en was er vol van overtuigd dat ik de functie aan zou kunnen.

Wat kan ik hier nog verder mee doen? Een gesprek probeer ik zo goed mogelijk voor te bereiden, maar ervaring leert me dat een te uitgebreide voorbereiding mij nog nerveuzer maakt. Qua persoon heb ik echter nog wel de neiging om van de hak op de tak te springen, ik twijfel er niet aan dat ik dit in het gesprek ook een paar keer heb gedaan.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 juni 2010, 16:19
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Rustiger een gesprek in gaan.

Misschien dat je inderdaad door je enthousiasme over je woorden struikelt en b.v. snel praat.

Wellicht komt dat dan inderdaad onzeker e.d. over.

Sollicitatiegesprek oefenen met een vriend of partner? Probeer dan langzaam te praten. Als je voor je gevoel heel langzaam praat, zal het goed zijn. :-)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 juni 2010, 11:12
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Rustiger een gesprek in gaan.

TommyN,

Ik krijg altijd hetzelfde te horen als jij. Terwijl ik zelf ook het gevoel heb tijdens gesprekken relax te zijn. Ik vraag dan ook altijd waaruit zijn dan concluderen dat ik nerveus/onzeker overkwam. Of ze concreet een voorbeeld kunnen geven. Nou, dan hebben/kunnen ze niet.

Ook vraag is of ze een concrete voorbeeld kunnen geven waarom de andere kandidaat past beter bij het profiel dan ik. Ook geen antwoord op mijn vraag.

Er is zefs een keertje tijdens een gesprek gezegd dat ik enthousiast overkwam over de functie en ze waren heel blij ermee. Maar werd toch afgewezen.
Toen ik vroeg waarom zeiden ze letterlijk: "Tja, is moeilijk te verwoorden".

Ook zie ik vaak op Linkedin profielen van mensen die op een functie zijn aangenomen, waarop ik ooit had gesolliciteerd en toen afgewezen. De degene die aangenomen waren voldoet totaal niet aan de functie-eisen qua opleiding en ervaring blijkt uit hun profiel. Tja, zo kan ik uren doorgaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rosina Bekijk bericht
Probeer dan langzaam te praten. Als je voor je gevoel heel langzaam praat, zal het goed zijn. :-)
Als je langzaam praat kan ook als onzeker overkomen. Ervaring spreekt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 juni 2010, 11:42
MentalCoachAmsterdam MentalCoachAmsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 april 2010
Berichten: 18
MentalCoachAmsterdam is on a distinguished road
Standaard Re: Rustiger een gesprek in gaan

Beste TommyN,

Is het zo dat je je tijdens het gesprek druk maakt over wat zij van je vinden? Probeer je je te bewijzen? Waarom doe je dat als je weet dat je geschikt bent voor de functie?

Baukje Westerlaken
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mijn passie is om mensen te helpen hun doelen te bereiken. Mijn eerste vraag is: WAT WIL JIJ IN JE CARRIÈRE (of je leven) BEREIKEN?
Kom je er alleen niet uit? Dan kun je de hulp van een mental coach inroepen.
www. mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 juni 2010, 20:47
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Rustiger een gesprek in gaan

Herkenbaar frustrerend. Soms moet je gewoon stoppen met naar je eigen aandeel kijken. Je raakt teveel gericht op de juiste antwoorden, terwijl het alleen maar om chemie gaat. Vandaar ook dat er inderdaad heel vaak anderen die helemaal niet voldoen aan de criteria aangenomen worden.
Voelt heel fout als jij zelf wel aan die criteria voldeed. Waarom ben ik dan niet aangenomen? Kunnen ze zeggen dat je ter nerveus was, of te druk, of te slecht in het team paste. Of gewoon zeggen dat ze het niet uit kunnen leggen.

Chemie ontbrak, dat is het. Dus altijd zoeken naar chemie. Die kun je maken. Focus je daarop in het gesprek.

Sprak degene die ook ervaren is in het afgewezen zijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 juni 2010, 14:29
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Rustiger een gesprek in gaan

Heel herkenbaar! Ook ik ben zo'n zenuwpees die te snel praat en aan het haar plukt zonder dit zelf te weten. Zelfs bij die banen die ik zelf niet zo nodig wil hebben en waar ik dus geen ruk nerveus voor ben. Ik weiger ook in alle vormen iets van aanpassing te doen, mensen zullen wel moeten wennen aan me maar ik vind het ook heel belangrijk dat mensen mij accepteren en niet gaan lopen zeuren als ik zenuwachtig over kom tijdens een belangrijk gesprek. Trouwens, kan zoiets niet juist positief zijn?

Wat ik wel doe is bv vooraf zeggen dat ze me rustig mogen onderbreken als ik te snel praat omdat ik soms wat erg enthousiast kan zijn. Van alle sollicitatiegesprekken die ik heb gehad ben ik nog maar twee keer afgewezen, en één keer daarvan was mijn concurrent iemand die daar al eerder gewerkt had. Ondanks dit commentaar van mijn werkgevers wilde ze me dus gewoon alsnog hebben. Zou het dan niet kunnen dat ze bij jou echt vinden dat een ander er gewoon beter bij past?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 juni 2010, 09:56
MentalCoachAmsterdam MentalCoachAmsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 april 2010
Berichten: 18
MentalCoachAmsterdam is on a distinguished road
Standaard Re: Rustiger een gesprek in gaan

Ik denk dat onze gast gelijk heeft, chemie is het allerbelangrijkste tijdens een sollicitatiegesprek. Je bent jezelf aan het verkopen en van verkopers hoor ik ook dat veel belangrijker dan het product is de chemie tijdens het gesprek, aansluiten bij de ander, echt luisteren.

Wat mij helpt bij dit soort belangrijke gesprekken is me van te voren, (daar begin ik soms wel 3 weken van tevoren mee) me voor te stellen hoe leuk het gesprek is, hoe geïnteresseerd de mensen zijn in mij. Als ik me dat kan voorstellen, me echt gevoelsmatig kan inleven, dan gaat het echte gesprek ook goed.

Probeer het maar eens!

Groet,

Baukje Westerlaken
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mijn passie is om mensen te helpen hun doelen te bereiken. Mijn eerste vraag is: WAT WIL JIJ IN JE CARRIÈRE (of je leven) BEREIKEN?
Kom je er alleen niet uit? Dan kun je de hulp van een mental coach inroepen.
www. mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 september 2010, 15:11
rose21 rose21 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 september 2010
Berichten: 14
rose21 is on a distinguished road
Standaard

Bah! Ik heb daar zelf ook last van. Ik ben nog steeds werkzoekend en wordt ook altijd op gesprek uitgenodigd en ik denk altijd dat ik het ben geworden. Maar dan krijg je dat mailtje waarin ze aangeven dat jij het niet bent geworden. Reden je past niet binnen het profiel en je bent te onzeker. Klopt ook ik ben door al die afwijzingen alleen maar nerveuzer geworden hoor. Niks aan te doen hoe meer gesprekken hoe beter je kan oefenen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Idee voor tweede gesprek: slim of een afknapper? JoyceW Sollicitatiegesprek 5 5 oktober 2009 09:48
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Reis Siebrich Loopbaanvragen 20 19 oktober 2006 16:39
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon