Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2009, 09:42
biebelbons biebelbons is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2009
Berichten: 13
biebelbons is on a distinguished road
Standaard Studiebaan - HBO Rechten

Omdat ik 'maar' 2 discussies heb kunnen vinden over Studiebaan en omdat die inmiddels al verouderd zijn, open ik een nieuwe discussie.

Ik ben 26 jaar, werk al bijna 7 jaar in de incasso-wereld met alleen een HAVO-diploma (oude stijl). Ik heb mezelf binnen deze branche behoorlijk ontwikkeld, maar ik zit nu tegen mijn plafond. Ik wil doorgroeien, maar zonder diploma kom ik daar niet.

Ik heb de optie MBO overwogen, maar omdat ik nu op een functie zit waarvoor je veelal MBO afgerond moet hebben, zit ik met een MBO-diploma wederom tot het plafond.

Ik weet dat ik HBO kan doen, het is meer de bekende kwestie: tijd en geld.
Ik heb vorig jaar getracht HBO Sociaal-Juridisch te doen aan Hogeschool Inholland. Daar ben ik snel op afgeknapt. Slecht georganiseerd en veel groepjes-werk wat veel meer tijd kostte dan zou hoeven, teveel afhankelijk van groepjes. Met een fulltime baan en een huishouden was dat net TE. Ik ben er toen uitgestapt.
Wat ik zocht en zoek in een opleiding is: 1 avond of 1 zaterdag per week, daarbija 4,5 dag werken. En minder groepswerk en meer thuisstudie. Dat werkt voor mijzelf het meest praktisch en haalbare (ik ken mezelf).
Goed, dat vond ik dus bij het NCOI.

Aangezien NCOI een particuliere instelling is, zijn de opleidingen veel duurder dan de normale hogescholen. Ik kan zelf een dergelijke opleiding niet ophoesten op korte termijn. Ik kwam daardoor uit bij Studiebaan en daar heb ikgister een gesprek gehad.

Het gesprek zelf duurde bijna 2 uur. Ik had het met een studieadviseur.

Er zijn 3 opties bij Studiebaan:
- Studiebaan heeft direct een project klaar staan waar je kunt instromen: je 'krijgt' dan een nieuwe baan, bij een nieuwe werkgever en de werkgever betaalt je opleiding.
Helaas valt dit momenteel af omdat er op dit moment geen project is wat voor MIJ van toepassing is
- je hebt al een werkgever die bereid is te betalen. In dat geval vervalt studiebaan en is het eigenlijk gewoon een reguliere studie via NCOI
- Studiebaan schiet je de opleiding voor. Je mag dus beginnen met studeren. Hier zitten 2 regels aan verbonden: binnen 2 jaar moet je een werkgever gevonden hebben die de studie alsnog overneemt en betaalt. Om te laten zien dat je daar hard mee bezig bent moet je per maand 2 sollicitaties aantonen. Mocht je binnen 2 jaar geen werkgever gevonden hebben, dan mag je het 3e en laatste jaar niet doen en moet je van de 2 jaar die je dan gedaan hebt 1 jaar terug betalen. Het andere jaar wordt dan kwijtgescholden.

Financieel is het plaatje als volgt. De volledige opleiding kost iets minder dan E 12.000,- Als een werkgever dit aan de belastingdienst opgeeft, dan krijgt deze ong E 5000,-- terug. Dat betekent dat het de werkgever dus E 7000,-- aan investering in mij kost. Ong E 200,-- per maand gedurende 3 jaar.

Nu heb ik 2 opties:
- ik werk nu in de detachering. Ik heb in januari mijn functioneringsgesprek en ik weet dat ze een opleiding wel toejuichen, of ze NCOI toejuichen, dat weet ik niet. Waar ik aan zit te denken is: ik kan ze voorstellen dat zij de opleiding op zich nemen op voorwaarde dat ik dus minimaal 3 jaar uitzit en dat zij mij gedurende 3 jaar géén loonsverhoging geven, behalve de inflatie (3% geloof ik?) per jaar. Ik denk namelijk dat als zij mij in januari een nieuw bod gaan doen, dat dit ong E 150,- bruto meer is dan wat ik nu verdien, dus als ze dat NIET zouden doen, verdienen ze op die manier de studie terug.

- of ik ga op zoek naar een andere baan. Bij bijv een woningcorporatie, energieleverancier of een overheidsinstelling of gemeentelijke instelling zullen ze sneller een studie betalen dan een kleiner bedrijf, maar ja, dan is de vraag: hoe kom je binnen op een functie waarbij je HBO rechten kunt toepassen, zonder dat het direct HBO-niveau is?!

Wat ik nu met dit ellenlange verhaal wil vragen is simpel: hoe denken jullie over dit hele verhaal, en dan met name over het werk-gedeelte.
Ik ga sowieso dit hele verhaal opperen bij mijn baas, maar ik vind het altijd wel fijn meningen te horen/zien

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2009, 14:22
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Studiebaan - HBO Rechten

Overleg met je huidige werkgever voor een studietraject via NCOI. Als dat niet lukt ga je op zoek naar een nieuwe werkgever. Hoe dan ook zou ik geen contracten met NCOI afsluiten. Dan ligt het risico bij u.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 februari 2009, 18:25
biebelbons biebelbons is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2009
Berichten: 13
biebelbons is on a distinguished road
Standaard Re: Studiebaan - HBO Rechten

heb ik uiteindelijk ook niet gedaan, durfde het risico niet aan te gaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hbo Rechten in deeltijd caroline Opleiding kiezen en volgen 40 7 februari 2010 01:55
MBO-plus hospitality management, deeltijd HBO Facility management Lady86 Opleiding kiezen en volgen 1 7 november 2008 13:50
HBO Rechten, kans op een baan? Randy Opleiding kiezen en volgen 0 7 juli 2008 17:25
HBO Rechten LOI of NTI? Caupo Opleiding kiezen en volgen 3 30 juli 2007 21:46
HBO rechten deeltijd vs. aansluitende baan marry Alle andere carričreonderwerpen 1 21 april 2007 22:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon