Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juli 2009, 15:40
Sanne2009
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Kiezen tussen slechte opties

Hallo iedereen,

Graag zou ik jullie advies vragen bij een vervelende keuze die ik moet maken. Even heel snel de achtergrond: ik heb twee universitaire studies gedaan en ben daarna eigenlijk per toeval gaan werken in de communicatiesector. Na diverse tijdelijke projectbanen ben ik begin dit jaar werkloos geworden en het is mij niet meer gelukt om werk te vinden. Wel had ik een WW-uitkering en ik ben voor mijn CV zeer relevant vrijwilligerswerk gaan doen, wat me zelfs tot een goed gewaardeerde functie (maar wel vrijwillig!) heeft gebracht. Volgende week loopt mijn WW-uitkering af en dit levert natuurlijk allerlei moeilijkheden op. Mijn opties op een rijtje:

1.
Het UWV heeft mij naar Paswerk gestuurd. Ik moet hier vanaf volgende week iedere dag van 8 tot 5 spullen in dozen stoppen aan de lopende band. Omdat ik zo'n relevante vrijwillige functie heb zijn ze zo vriendelijk geweest mij hiervoor één dag per week vrij te geven. Ik lig al nachten wakker bij het idee zoveel uur aan de lopende band te moeten staan en zie de situatie erg somber in. Toch heeft Paswerk ook voordelen. Zo mag ik onder werktijd solliciteren en naar een loopbaancoach. Ook gaan ze proberen binnen de aankomende paar maanden een stage voor me te regelen op communicatiegebied, desnoods binnen hun eigen organisatie. Omdat het een betaalde stage wordt heb ik na de maximale 9 maanden die hiervoor staan weer opnieuw recht op een WW-uitkering. Helaas ben ik bang dat ik het niet lang genoeg ga volhouden om dit nog mee te maken, na twee dagen dozen inpakken verwacht ik gillend naar huis te rennen.

2.
Dan hebben we het uitzendbureau nog, alleen zijn dit dezelfde soort lopende band- of callcenter banen. Een administratief rotbaantje lijkt me beter dan de lopende band, alleen heb ik dan dus geen loopbaanbegeleiding of stagemogelijkheden. Met daardoor waarschijnijk het risico dat ik (te) lang blijf hangen in een rottig uitzendbaantje.

3.
Uit medelijden heeft mijn vader mij aangeboden bij hem in zijn eigen bedrijf te komen. Hij kan wel een communicatiemedewerker gebruiken maar kan mij maar 500 euro per maand betalen. Ik zou hiervoor twee dagen per week komen werken. Hierbij heb ik dus duidelijk nog een baantje voor een paar dagen en een paarhonderd euro nodig en die kan ik momenteel nergens vinden. Omdat het freelance werk zou zijn kan ik geen aanvulling krijgen.

Heeft iemand nog tips voor me? Eigen ervaringen? Een mening hierover? In ieder geval ben ik blij dat ik even mijn verhaal kon doen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 juli 2009, 16:49
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen tussen slechte opties

In mijn optiek hoeft dit niet een kwestie te zijn van of - of.

De optie om voor een deel bij je vader te werken als communicatiemedewerker is op het oog erg aantrekkelijk. Je doet relevante ervaring op en niemand hoeft te weten dat het in het bedrijf van jouw vader is.

Wanneer je dat kunt combineren met een "stom administratief baantje" via een uitzendbureau, dan ben je aan de slag en doe je ervaring op. Je laat daarmee ook karakter zien. Onderschat overigens niet hoeveel je van een "stom administratief baantje" kunt opsteken. Niet perse van het werk zelf, maar van het bedrijf, de mensen en de processen.

Daarnaast is het helemaal niet slecht om via Paswerk toegang te hebben tot een professionele jobcoach en middelen om werk te zoeken.

Oftewel, het een sluit het ander niet uit. Je moet ergens beginnen en in deze arbeidsmarkt liggen de startersfuncties niet voor het oprapen. Zelfs niet met een dubbele universitaire studie. Ga voor en - en.

Succes.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 juli 2009, 16:58
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen tussen slechte opties

Hoi Sanne,

Hoe komt het dat je nog geen werk hebt kunnen vinden?

#opendeur #kredietcrisis ....
ja, ik weet het, het is een moeilijke markt, maar als je jezelf goed profileert en verkoopt moet het voor een starter met enige ervaring zoals jij, best lukken.

Wil je echt in de communicatie blijven werken? Je zegt dat je er toevallig in terecht bent gekomen, maar ligt daar ook je passie en ambitie?
Weet je dus al zeker wat je wilt? Als je hier nl. over twijfelt kom je niet krachtig over in sollicitaties?

Weet je wat je sterke punten en talenten zijn?

Wat denk je dat een loopbaancoach voor je zou kunnen doen?

Waarom zou je zonder loopbaanbegeleiding blijven hangen in een rottig baantje?

Wat heb je gedaan om aan de wereld te laten zien wie jij bent en wat voor goede communicatiemedewerker jij bent? Zeker in deze branche geldt namelijk dat je erg vindbaar moet zijn!!

Heb je blindelings de adviezen van het UWV gevolgd of heb je ook je eigen initiatieven ontplooid, zoals het maken van een echt goed CV?

Wat voor vrijwilligerswerk doe je nu?

Ja, zoals je ziet ben ik beroepsgedeformeerd, ik stel veel vragen, maar ik kan uit je posting nog niet verfijnen wat je eigenlijk al precies hebt gedaan.

Kiezen uit 3 "slechte" alternatieven is nooit goed... heb je al bedacht hoe jij zelf een geweldig 4e alternatief kan regelen?

Ik wil je best op weg helpen, maar dan zou ik graag nog wat meer van je willen weten....

Succes alvast met het beantwoorden van de vragen.... daar begint het namelijk: you can't get what you want, till you know what you want...

inspirerende groetjes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 juli 2009, 16:18
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen tussen slechte opties

Hallo,

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor optie 1. Ze gaan in de komende maanden misschien een stage voor je regelen, als dat al lukt. Het dozen vullen hou je toch geen maanden vol.

Ik zou voor optie 3 gaan in combi met optie 2. Zoals iemand anders al opmerkte: niemand hoeft te weten dat het bedrijf van je vader is. Dan heb je in ieder geval betaalde baan op je CV en hou je je kennis bij. Daarnaast zoek je via uitzendbureau baan een baan, evt. administratief of callcenter.

Callcenter is ook communicatief (ver gezocht misschien, weet ik). Het voordeel van zo'n tijdelijke baan is dat je bij een bedrijf binnen bent, inzicht krijgt in mogelijke interne vacatures op gebied communicatie en je steekt van iedere baan wat op. Om te voorkomen dat je blijft hangen, moet je wel bijven solliciteren op banen op je niveau. Je nieuwe werkgever hoeft niet eens te weten dat je callcenterwerk hebt gedaan (als je dat niet wilt). Je zet part-time baan bij bedrijf van je vader als werkervaring op je CV.

Daarnaast, zoals MakingSense ook al zei, moet je jezelf wel afvragen of je in communicatiebranche wilt blijven werken.

Succes ermee!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 augustus 2009, 11:11
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen tussen slechte opties

Paswerk schijnt tegenwoordig ook een traject voor hoger opgeleiden te doen..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 augustus 2009, 11:20
Sanne2009
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kiezen tussen slechte opties

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Om te pogen enkele vragen te beantwoorden: communicatie is wel iets waarvoor ik warm loop. Mijn vrijwilligerswerk is in het bestuur van Rover met portefeuille communicatie, ik heb hier dus al enige jaren ervaring in maar ik heb een universitaire studie gedaan ipv hbo communicatie. Het is mij verteld dat ik steeds hierop word afgewezen. De universiteit blijkt uiteindelijk de slechtste keuze van mijn leven te zijn. Ik kreeg door het MKB zelfs een stage(!) als vakkenvuller aangeboden en later een baan bij een betonverwerkingsbedrijf, toen ik nee zei kreeg ik een grote mond over dat ik niet zulke hoge eisen moet stellen als ik alleen maar papieren heb waar toch niemand iets mee kan.. Vandaar dat ik denk dat ik het in een andere sector moet zoeken, maar aangezien je dus inderdaad weinig aan praktische vaardigheden leert op zo'n universiteit weet ik nu niet wat ik kan of wat mijn mogelijkheden zijn - vandaar dat ik wel hulp van een loopbaancoach zie zitten.

Maar voorlopig zijn mijn mogelijkheden beperkt. Ik ben bij Paswerk geweest en ik mag gelukkig de lopende band overslaan! Ze willen me detacheren maar inhoudelijk is daar nog niets over bekend, dat hoor ik maandag. Intussen heb ik mezelf bij een stapel uitzendbureaus ingeschreven om iets te zoeken om met werk bij mijn vader te combineren, vooralsnog zonder succes trouwens omdat ik zelfs bij deze lagere uitzendbaantjes word verslagen door kandidaten met een profiel dat beter aansluit bij de functie.. Het is toch om moedeloos van te worden!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 augustus 2009, 16:18
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen tussen slechte opties

Als het je op opleiding en ervaring niet lukt om aan de bak te komen dan moet je voor jezelf heel goed gaan definieren wat je verder als persoon te bieden hebt Sanne.

Onlangs heb ik ook iemand begeleid die maar liefst 3 totaal uiteenlopende WO studies had gedaan, tegelijk.... met gemak.
Maar het bedrijfsleven kijkt daar (soms terecht, soms niet) wat huiverig tegen aan, al die theoretische kennis...

Maak voor jezelf dus een mooi profiel waaruit vooral je professionele vaardigheden en talenten blijken en benadruk die in je CV.

Zorg dat uit alle elementen van je CV jouw toegevoegde waarde blijkt.

Niet alleen je professionele cq functionele vaardigheden zijn belangrijk, maar ook de minder tastbare dingen. Bijvoorbeeld je visie, missie en ambities. Wat zijn je passies en voor welke kernwaarden sta jij. Laat jezelf zien en maak duidelijk wat voor vlees men in de kuip heeft.

Dit zijn allemaal dingen waar een loopbaancoach je bij kan helpen om dat te ontdekken en uit te drukken in je sollicitatie-proces (oftewel je job marketing!)

Je moet eerst voor jezelf helder op een rijtje hebben waar jij staat, voordat je verder kunt.

Als je wilt, wil ik je best een keer laten zien hoe je CV er uit zou kunnen zien.

succes!
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Keuze tussen twee banen claudia1980 Loopbaanvragen 6 6 juli 2009 21:53
Keuze maken tussen twee werkgevers Jayjay Loopbaanvragen 3 29 mei 2009 17:22
Profiel kiezen in 3 vwo marissie Opleiding kiezen en volgen 3 25 mei 2009 16:51
Kiezen tussen 2 banen Bobby Loopbaanvragen 6 27 juni 2007 22:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon