Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 15 mei 2010, 20:26
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: ict-opleiding op hbo-niveau?

Ik wil ook HBO-ICT gaan studeren, zit nu in mijn examenjaar op de havo!

Op deze school ben je toelaatbaar met alle profielen. ik heb zelf het profiel C&M dat houd in dat ik geen wiskunde heb, geen biologie, geen natuur- scheikunde geen van die voor mij raadselachtige vakken!

En ben gewoon toelaatbaar. ik neem aan dat ze bij de opleiding gewoon bij het begin af aan beginnen en echt geen voorkennis vereisen! Dat zou natuurlijk oneerlijk zijn.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 15 mei 2010, 21:28
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard Re: ict-opleiding op hbo-niveau?

Euuh, heb je een vraag of wil je wat meedelen? Je gaat verder met een discussie van 2006!!!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 15 mei 2010, 21:30
Remco Remco is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 38
Remco is on a distinguished road
Standaard Re: ict-opleiding op hbo-niveau?

Tjee is het al zolang geleden dat ik die opmerking plaatste ? kun je nagaan en ik ben nog geen steek verder. Heb nog altijd geen opleiding of iets gekozen
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 augustus 2010, 21:55
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remco Bekijk bericht
Tjee is het al zolang geleden dat ik die opmerking plaatste ? kun je nagaan en ik ben nog geen steek verder. Heb nog altijd geen opleiding of iets gekozen
hehe.. echt snel benje niet, remco.. al 4 jaar lang in een uitzichtloze situatie dat je wat anders wilt/moet gaan doen, en nu nog steeds geen keuze gemaakt?

Ik kwam googlelend op deze pagina uit omdat ik ook een ICT opleiding zoek. En ik ben al een stuk ouder als jou hoor! Ik ben al 40. En ik geef je gelijk, zal moeilijker worden om nog carrierre te maken in de ICT, maar onmogelijk? Ik denk het niet. Ik hoef niet perse in de hoogste loonschaal te duiken, en als ik ergens als junior systeembeheerder aan de slag kan, vind ik het prima. Probleem is, een werkgever zal niet snel een 40-er als hulpje aanstellen voor een 25-jarige, omdat hij wellicht bang is voor onnatuurlijk gezagsoverwicht. Wat dan? Toch maar doorstuderen, en in combinatie met een invalbaan, of deeltijdbaan ergens toch werkervaring opdoen om er zo toch in te rollen. Wellicht mijn CV een beetje overdrijven zodat het lijkt alsof ik al jaren ervaring heb?
Ik heb in 1991 al eens een IT opleiding gedaan (applicatiebeheerder), dan leer je dingen wat nu uiteraard totaal achterhaald is. En verder heb ik 1 jaar voor een computergroothandel gewerkt en heb ik 1 jaar lang een eigen pc winkel gehad.
Grootste fout die ik ooit maakte: ik heb 3 mbo diplomas (elektro, meet enregeltechniek, en applicatiebehherder), terwijl je veel meer hebt aan 1 hbo diploma.
Indertijd toen ik naar school ging, had je aan een LTS diploma genoeg om werk te vinden.. dat veranderde gaanderweg dat je minimaal een MBO moest hebben. Dan zou je zeggen dat met 3 mbo diplomas het een eitje moet zijn. Maar nee.. anno 2010 wil elke werkgever dat je minimaal hbo hebt, zelfs als receptioniste! Nou.. als je ziet hoe stom die mensen af en toe zijn, dan denk ik, ze kunnen de pc niet eens bedienen, maar zij worden wel aangenomen voor 1800 netto per maand, en ik ben te laag opgeleid?
Ik ben momenteel werkloos, na een ongeluk wil ik de elektro niet meer in.. en wil met spoed iets anders gaan doen. Het valt niet mee om vanuit bijstand een HBO opleiding te doen, want dat gaat de soos echt niet betalen. Oplossing lijkt me of gewoon enkele certificaten te halen, dat ligt even goed als een hbo opleiding, en dan heb ik het voornamelijk over de Microsoft erkende certificaten. MSCIT ofzo. Maar voor mij is dat allemaal te hoog gegrepen, je moet echt al een IT vooropleiding hebben die een beetje recent is.
Mijn oplossing is om eerst de Comptia A+ examen te doen. Een Comptia A+ voor dummies koop je al voor 50 euro op Bol.com, en met 1200 paginas weet je alles. Zelf heb ik die boek ergens gedownload, dus is het nog gratis ook. Doordat ik al 30 jaar met computers rommel, weet ik de helft al, dus ik heb wel een voorsprong, ik denk met een week heb ik het boek wel uit en vraag ik een examen aan, kost iets van 150 euro, en ik ben A+ gecertificeerd. (ben nog nooit voor een examen gezakt, dus dat komt wel goed). Boek is alleen in het engels te krijgen, maar dat geeft niet, het is een internationale opleiding, en het examen word ook in het engels afgenomen heb ik begrepen. Het is eigenlijk zo beetje hetzelfde als de 1-jarige Ecabo opleiding die ik eerder gedaan heb, dus ik zie dit meer als een opfriscursus, met het resultaat dat ik dan een diploma heb die recent is, ipv 1 uit 1991. En met mijn voorkennis moet dat echt wel in een week kunnen.
Ok... nu heb ik geen illusies dat ik met zon certificaat een baan krijg aangeboden als systeembeheerder, maar het is een start. Daarna zou ik kunnen kiezen uit een vervolg zoals Comptia network+, omdat ik toch systeembeheerder wil worden, en dan moet je gewoon veel meer weten over netwerken. Of ik sla dat over, en doe meteen 1 van de Microsoft certificaten, want de meeste accepteren wel een Comptia A+ vooropleiding.
Maar ik denk dat ik toch eerst die Comptia network+ ga doen, als tussenstap, omdat ik nu eenmaal geen of nauwelijks werkervaring heb als systeembeheerder, en dan is een Microsoft certificaat gewoon erg pittig. Na de Comptia network+ zou ik ook nog Comptia server+ kunnen doen, en als ik DAARNA 1 of 2 MS-certificaten haal, en ik doe ook nog een beetje zelfstandig thuiswerk (oefenen met netwerken etc), en ik lieg een klein beetje in mijn CV om mijn leeftijd te rechtvaardigen, dan weet ik zeker dat ik wel ergens een baan kan vinden in de IT!
Doe ik dit allemaal via school, dan ben ik 3 of 4 jaar verder... en duizenden euros armer. Dus ik ga het allemaal zelf doen. Met e-books en zelf examens, probeer ik dit allemaal in 3 a 4 maanden te gaan doen, en ben ik nog geen 1000 euro kwijt, en ik ben hetzelfde niveau als een HBO-er.
Lijkt me leuk als we elkaar nog horen in de toekomst, gewoon om te kijken hoe het met die plannen is uitgekomen van ons beiden ;-)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 23 augustus 2010, 22:04
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

oja.
grootste voordeel met een echt ICT HBO diploma (zoals BI), is, buiten het feit dat het 4 jaar duurt, vakken zoals Engels enzo, en, belangrijk, dat je managmentvakken krijgt, omdat je klaargestoomd word als HBO BI-er, om als leidinggevende te gaan fungeren.

Moch.. mocht de werkgever dat willen, dan kan je toch altijd nog een 1-jarig kort HBO opleiding managment doen? ;-)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 augustus 2010, 09:45
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Tsja Marius, ik wens je veel succes. Maar eerlijk gezegd is een volwaardige HBO opleiding toch echt iets anders dan de certificaten die jij noemt.

Een werkgever beschouwt een alléén een echt diploma als een afgeronde HBO opleiding. Zelfs een afgeronde AMBI/I-Tracks opleiding wordt niet als zodanig gezien.

Overigens is het goed van je dat je jezelf verder ontwikkeld! Dat zal altijd van pas komen, maar denken dat je HBO niveau hebt met een paar certificaten die je in een paar maanden haalt is een illusie vrees ik.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 25 augustus 2010, 13:13
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zo'n reactie had ik wel verwacht..

Ok, mijn stelling is misschien net iets te uitdagend geformuleerd, enkele certificaten zal heus niet te vergelijken zijn met een volwaardig 4-jarig HBO diploma. Zoals ik al zei, ik weet dat je met een HBO opleiding klaargestoomd word voor een leidinggevende functie, dus je krijgt veel managersonderricht.
Maar ook aan de technische kant zal er veel verschil zitten. Bij het googlen kom ik er achter dat met een HBO opleiding, dat een groot gedeelte van de HBO opleiding(en) bestaat uit het ontwikkelen van programma's en/of systemen.
Nu... buiten het feit dat een dure en langdurige opleiding voor mij nu even niet is weggelegd (of ik moet een werkgever vinden die dat voor mij betaald), heb ik ook helemaal geen behoefte aan het ontwikkelen van wat dan ook. Wat mij vooral aanspreekt in computers is het onderhouden en het oplossen van problemen. Troubleshooten is wel iets wat ik goed kan. En zoals ik al eerder zei, ik wil best een iets lagere salaris accepteren als van een HBO-er. Zolang ik maar niet minder verdien als het hoogste salaris wat ik verdiende als elektromonteur.
Waar het mij om gaat is vooral de effectiviteit wat betreft de kosten, tijd, moeite en de kansen op een leuke baan.
Ik kan alle geld bij elkaar gaan lenen bij familie en vrienden, 4 jaar naar school gaan voor een Bachelor titel (of 3 jaar voor een WO), maar als ik die genoemde certificaten ga halen, weet ik 99% dat ik wel ergens een baantje kan vinden in de ICT, al is het maar ergens als hulp assistent systeembeheerder ofzo. Als ik er maar tussen kom! Het is vooral werkervaring op mijn CV wat ik nu mis! En zodra ik dat baantje heb, desnoods begin ik met minimumloon, dan kan ik altijd nog doorleren, en misschien betaald de baas dan wel mee! Vanaf dat punt bouw ik ervaring op, en kan ik ondertussen weer verder solliciteren... Waarschijnlijk ben ik dan na 4 jaar even ver als met een HBO diploma. En DAT is wat ik bedoelde met, dat je er evenveel aan hebt.
Maar ik moet toegeven, het is wel stoer als je BA mag zetten voor je naam...
Met citaat reageren
  #18  
Oud 25 augustus 2010, 13:31
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Vaak zie je ook in advertenties dat er niet gevraagd word om een afgerond HBO-opleiding, maar om HBO werk en denkniveau. Omdat de werkgever deze mensen niet meteen wilt gaan uitsluiten voor de functie.

Precies op deze site vind ik een opsomming wat dit dan inhoud:
De functie zelfstandig uit kunt voeren.
Ook ideeën over de uitvoering van de functie kan inbrengen.
Snel overzicht heeft.
Zowel breed als diep ontwikkeld is.
Een goede algemene ontwikkeling heeft.

Dit zijn allemaal dingen wat ik wel in mezelf herken, probleem is natuurlijk dat je dit moet kunnen aantonen ;-)
Zelfstandig kunnen werken kan ik wel makkelijk aantonen, met mijn achtergrond van 1e monteur. Ik heb dus ook al ervaring met leidinggeven wat dat betreft. Met een dergelijke functie moet je ook zelf de uitvoer bepalen.
En met 3 MBO-opleidingen, waaronder 1 in de administratie kan je wel zeggen dat ik breed ontwikkeld ben. Wat dat betreft ben ik echt blij om te kunnen concluderen dat het behalen van die diploma's geen volledige verspilling in mijn leven is geweest...
Een goede algemene ontwikkeling is ook makkelijk aan te tonen. Zeker omdat ik ook actief in de politiek ben geweest. (als adviseur). Dat is zelfs allemaal na te googlen ;-).
Alleen.. hoe toon je aan dat je snel overzicht heb? Dat is niet meteen aan te tonen met je CV, denk ik.
In ieder geval, ik zie in advertenties in kranten en dergelijke bijna net zo vaak staan HBO denk- en werkniveau, als advertenties waar een volledige HBO-diploma word gevraagd. Dus ik blijf ervan overtuigd dat certificaten voor mij de oplossing is.
Hooguit heb ik wat advies nodig welke certificaten het beste zijn.
Ik zal eens gaan kijken naar die certificaat die jij noemde, en wat het beste traject is om die te gaan behalen!
Met citaat reageren
  #19  
Oud 25 augustus 2010, 13:35
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

En misschien dat ik ook mijn Nederlands wat moet bijspijkeren om mezelf succesvol als HBO-denkende.
Ik vermoed een hoop d/dt fouten ;-)
Met citaat reageren
  #20  
Oud 25 augustus 2010, 17:20
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Heb ook niet gezegd dat certificaten geen oplossing zijn

Het punt is dat je een werkgever moet kunnen tonen dat er enig beleid in je pad zit. Door willekeurig enkele losse certificaten te gaan halen maak je een rommelige indruk. Door een gericht traject te gaan volgen toon je initiatief en vermogen tot plannen. Een I-Tracks traject lijkt mij heel geschikt omdat het losse modulen betreft die toch een afgeronde opleiding vormen. Bovendien is het een bekende en erkende opleiding in de ICT. Even kijken op exin.nl en je vindt alle info.

Wat betreft het aantonen van niveau is een hele lastige waarmee heel veel mensen (ondergetekende incluis) worstelen. Ben zelf bezig met een academische studie (Open Universiteit) om mijn werk- denkniveau (heb afgerond HAVO met tal van HBO-niveau certificaten) op papier aan te kunnen tonen. Gezien het gemak waarmee ik de studie bedrijfskunde doe, heb ik het niveau wel, maar aantonen is iets heel anders en dat lukt me blijkbaar alléén door het papier te gaan halen.

Voor zover het een troost is, je bent dus niet de enige die met dit probleem worstelt
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo informatica

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opleiding HBO Toeristisch management judithhuizinga Opleiding kiezen en volgen 15 25 mei 2012 19:11
Opleiding Niveau 4 ICT Problemen :( bonecrusher Opleiding kiezen en volgen 6 8 juni 2011 12:57
Fotografie opleiding HBO Sharonnnetjee Opleiding kiezen en volgen 4 27 oktober 2009 17:49
21+ Motivatiefbrief Opleiding HBO Informatica naga87 Sollicitatiebrief en cv 0 17 september 2008 23:52
HBO opleiding Informatica of Bedrijfsinformatica: school of LOI/NTI? thompsonR Opleiding kiezen en volgen 6 1 juni 2008 21:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon