Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 25 augustus 2010, 18:27
urnfiller urnfiller is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 35
urnfiller is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marius Bekijk bericht
Maar ik moet toegeven, het is wel stoer als je BA mag zetten voor je naam...
Fout!

Als je een hbo-bachelorstudie (richting ICT) afrond mag je achter je naam zetten: BICT (Bachelor of ICT). Dit is een graad, geen titel.
Voor je naam mag je dan de titel zetten: ing (ingenieur).

Als je een wo-bachelorstudie (richting ICT) afrond mag je achter je naam zetten: BSc (Bachelor of Science). Bij deze studie hoort geen titel

Als je verder gaat met een wo-masterstudie (richting ICT) mag je MSc (Master of Science) achter je naam zetten. Voor je naam krijg je dan de titel ir. (ingenieur) of drs. (doctorandus), afhankelijk van de studierichting.

BA heb je dus nooit voor je naam. BA is de afkorting van Bachelor Arts, een wo-bachelorgraad.

De BA/BSc/LLB en MA/MSc/LLM graden worden uitsluitend verleend door universiteiten, met de bijbehorende titels: drs. ir. en mr.

Hogescholen verlenen de volgende graden voor bachelors en masters:
Bachelor of [vakgebied]
Master of [vakgebied]

Met de volgende titels: bc. en ing.
__________________
Sue me.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 26 augustus 2010, 01:55
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door urnfiller Bekijk bericht
Fout!

Als je een hbo-bachelorstudie (richting ICT) afrond mag je achter je naam zetten: BICT (Bachelor of ICT). Dit is een graad, geen titel.
Voor je naam mag je dan de titel zetten: ing (ingenieur).

Als je een wo-bachelorstudie (richting ICT) afrond mag je achter je naam zetten: BSc (Bachelor of Science). Bij deze studie hoort geen titel

Als je verder gaat met een wo-masterstudie (richting ICT) mag je MSc (Master of Science) achter je naam zetten. Voor je naam krijg je dan de titel ir. (ingenieur) of drs. (doctorandus), afhankelijk van de studierichting.

BA heb je dus nooit voor je naam. BA is de afkorting van Bachelor Arts, een wo-bachelorgraad.

De BA/BSc/LLB en MA/MSc/LLM graden worden uitsluitend verleend door universiteiten, met de bijbehorende titels: drs. ir. en mr.

Hogescholen verlenen de volgende graden voor bachelors en masters:
Bachelor of [vakgebied]
Master of [vakgebied]

Met de volgende titels: bc. en ing.
dank je wel voor de les in titels en dergelijke ;-)
Eerlijk gezegd... ing voor de naam vind ik NOG stoerder als ba!
Ik dacht eigenlijk dat je TH gedaan moest hebben voordat je dat mocht doen, en dat was toch NA de HBO?
Anyway.. toen ik erg jong was, was dat mijn plan, na de LTS de MTS doen, daarna de HTS, en dan de TH, en dan als ingenieur een flink salaris verdienen.
Ik ben gestrand in de eerste jaar MTS. Waar het precies mis ging weet ik niet. Voor alle elektrotechnische vakken had ik wel een voldoende, maar ik faalde voor de overige vakken, zoals scheikunde en duits en dergelijke. Mijn allerbeste vak was computerkunde. Meestal een 10. Ik heb het gevoel dat ik de hersens wel had, maar het lag waarschijnlijk aan mijn interesses. En misschien ook gewoon te lui, huiswerk deed ik in de pauzes, en dat is gewoon niet genoeg voor elk vak.
Daarna ging ik een meer praktijkgerichte kant uit, een elektrotechnische opleiding van de VEV, deels werken, deels school. Probleem is dat ik mijn baan verloor halverwege het jaar, ik kon dus de praktijkdiploma's niet doen. (P1 en P2). Ik heb wel dat jaar afgemaakt, en mijn certificaat behaald, ATSI-1. Toen zag ik ergens een advertentie waarin student meet en regelmonteurs gevraagd werden, voor in de industrie. Wist niet eens wat het was, maar reageerde. Van een stuk of 100 kandidaten werden er enkele uitgekozen, waaronder ik. (na intelligentietests en dergelijke). De iets minder bollebozen mochten Vapro gaan doen, en de meest intelligentste mochten opgeleid worden tot meet en regelmonteur. Opleiding van een ton, 2 jaar lang. Dat heb ik afgemaakt, maar echt mijn hart vond ik er niet in. Het bedrijf moest trouwens ook inkrimpen na die 2 jaar, de helft van de mensen verdween, en ik kreeg uiteraard geen baan aangeboden. Heb ook geen moeite meer gedaan om ergens anders aan de slag te gaan. Ik vond de industrie niet zo leuk, en besloot mijn sterkstroomopleiding af te maken. ATSI-2.
Daarna hier en daar als elektromonteur gewerkt, meest via uitzendbureaus. In principe illegaal, want als je de praktijkdiploma's niet heb, ben je officieel niet eens elektromonteur maar assistent elektromonteur! Kom je van de LTS, dan mag je je assistent elektromonteur noemen. Maar niemand die er naar vraagt, ik heb zelden mijn diploma's moeten laten zien. Of ik liet alleen mijn theoriecertificaten zien, en dat was meestal voldoende. Die ATSI-1 en ATSI-2 duren normaal veel langer heb ik me laten vertellen, maar ik heb toen de versnelde opleiding gedaan. (kmbo).
Op een gegeven moment heb ik het zelfs voor elkaar gekregen dat ik als 1e monteur uitgezonden werd. Maar heel eerlijk gezegd... meestal word ik na dagen, weken, hooguit enkele maanden ontslagen of weggestuurd, omdat ik niet productief genoeg ben. In de elektro, en vooral in de bouw, draait het om meters maken. Meters, meters, meters.. 2 huizen per dag. Als je 3 seconden erover doet om een draad af te strippen, in plaats van 2 seconden, word je al weggestuurd. En ik overdrijf NIET. Dat haalde al mijn plezier weg.
Dus computers, dat bleef me wel trekken. Ik wist niet eens dat daar ook scholen in waren.. of in ieder geval, ik overwoog het nooit. Ik weet niet waarom. Tot iemand me er op ees, en ik ging zoeken. Ik kwam uiteindelijk terecht bij een opleiding van de Ecabo. Die hadden 3 keuzes: opleiding gebruiker, applicatiebeheerder en programmeur.
Aan de hand van mijn vooropleiding kwam ik in aanmerking voor de opleiding applicatiebeheerder. Die opleiding heb ik bijna slapend gedaan, zo makkelijk. Je had computerkunde 1 en 2, economie 1 en 2, dBase 3+, Wordperfect 4.1, Lotus 1.2.3. 2.1 en MS-dos 3.3 en 4.0. Je had enkele dagen school, en enkele dagen in een beschermde praktijkomgeving. En in het tweede jaar had je ook een stageplek. Of was het maar een 1-jarige opleiding, en was het in het 2e halfjaar? Ik weet het niet meer.. ik word al oud.
In de praktijkbeschermde omgeving deed ik vrijwel niets, ik hielp een beetje de anderen met hun opdrachten. En de beste kopieerde ik dan, en paste het aan om die voor mezelf in te leveren.
Naderhand kwam ik er achter dat er studenten waren die nog minder vooropleiding hadden als ik, en die de programmeursopleiding deden. WTF? Bleek dat de gevraagde vooropleiding slechts ter indicatie was. Dus ik had het ook kunnen doen! Baalde ik wel van. Hadden ze me niet verteld.
Dat was de laatste opleiding die ik genoten heb. Ik heb dus zowel administatief, als m+R, als een elektroopleiding, maar het is heel erg moeilijk om ergens vast werk te vinden, dus meestal ga ik aan de slag via een uitzendbureau. Maar ik hoef niet te solliciteren voor een administatieve functie, want zodra ze zien dat ik elektromonteur ben geweest, is het van: AH! elektromonteur! Ja, daar heb ik wel werk in! Echt, altijd exact dezelfde reactie. Laatst nog, ik reageerde voor een simpel administratieve functie waarbij je geen diploma voor nodig had, stond in de etalage.. vroegen ze toch mijn CV. Ik zeg, waarom? Je hebt daar toch niets voor nodig? Ja, maar, we hebben je CV nodig om je in te schrijven. ok, vooruit maar.. en weer was het, AH! elektromonteur, DAT gaan we doen! (ik citeer, exact die woorden).
Maar ik ben er echt op uitgekeken, de werkdruk, de werkgevers, de smerige en rommelige containers waar je lunchpauze hebt enzo...
Van de laatste 15 jaar heb ik de helft doorgebracht in de sociale dienst, en van de resterende helft heb ik de helft van de tijd geprobeerd om als zelfstandige aan het werk te gaan. Eerst groothandel, daarna winkel. Beide keren geen succes. Laatste 2 jaar zit in in de ziektewet, en dat loopt in December af. (maximaal 2 jaar). Voor de WIA zal ik wel niet in aanmerking komen, omdat je daarvoor 35% minder moet kunnen verdienen als je laatste salaris, maar dan zou ik minder als minimumloon krijgen, en dat krijg je altijd, dus WIA krijg ik niet. Bijstand mag ik momenteel niet in, omdat ik anders mijn europese rechten verlies. (don't ask ;-))
Wat zijn de opties... van weer de ene na de andere uitzendbureau reizen, om weer ergens van de ene op de andere bouwplek te belanden, elke dag weer om 5 uur opstaan voor de file, 6 uur 's avonds weer thuis, daar ga ik NIET gelukkig van worden.
Dus het word eindelijk eens tijd, op mijn 40e, om te beslissen wat ik later ga worden, als ik groot ben, denk ik.
Ik vraag me af waarom ik nooit een CITO toets gedaan heb, anders had ik wellicht veel eerder geweten waar mijn hart lag...
Anyway.. ik heb constant het gevoel dat ik mijn hele leven tussen wal en schip val. Ik wilde carrière maken door een lange studie, want iedereen zei, ik heb de hersens... en dat klopt ook wel. Ben zelfs toegelaten tot de mensa. Maar ik heb niet de slimste weg gekozen. Achteraf denk ik, had ik na mijn LTS maar gewoon werk gezocht.. vanuit je baan kan je net zo goed carrière maken, en dan van ik nu, na 24 jaar, vast en zeker wel een goedbetaalde leidinggevende geweest.. dat kan bijna niet anders. Of ik had meteen WO moeten doen. Want dingen als research, wetenschap, analyses maken, dat ligt me heel erg. Was ik nog eerder klaar geweest ook met mijn opleidingen. En zoals ik al zei, 1 hbo opleiding is meer waard als 10 mbo opleidingen, ook al weet je als mens nog niet veel, en heb je totaal geen levenservaring, bijna elke werkgever vraagt tegenwoordig een HBO opleiding. En keer op keer, als ik dan ergens ben, bij een instantie, bij een mokkel van 25 met een HBO opleiding, die weer zit te stoeien met een PC, zit IK hun weer te vertellen hoe het werkt! Echt gebeurt verhaal: Ik kwam een keer bij een sollicitatie voor een administratieve functie, en ik zag ze stoeien met een PC. Ze kwamen er niet echt uit. Ik zeg, geef me even een schroevendraaier en binnen 5 minuten was het probleem opgelost. Daarna stelde ik me pas voor ;-) Ik werd overigens wel aangenomen, maar het was een tijdelijke administratieve functie in Engeland waar ik bijna 2 jaar lang was.

Maar nu.. wat zijn mijn opties? Het trekt me echt heel erg om ing voor mijn naam te hebben, maar het is in mijn situatie even niet iets waar ik aan hoeft te denken, want op je 40e moet je toch alle opleidingen zelf betalen.. geen subsidies meer, geen kinderbijslag meer... (ik heb nu zelf een gezin). Vanuit de bijstand leren is even geen optie, dus, het is OF de bouw weer in, waar ik geen zin in heb na mijn ongeluk 2 jaar geleden (ik sta heel onstabiel op een ladder), OF ik ga even snel 1 of een paar certificaten halen, en kijk of ze ergens een beginnend IT-er zoeken.
Wat me wel deprimeert, ik zie zulke functies gewoon nergens! Echt.. in elke ICT advertentie zie ik toch weer staan, 3 tot 5 jaar werkervaring, en ervaring met systemen waar ik meestal niet eens van gehoord heb!
Beginnen zonder werkervaring kan wel, als je net van school kom, en niet als 40 jarige.
Toch wil ik mijn hoop niet verliezen.. ik blijf zoeken naar een vacature waar ze iemand zoeken waar ze minder eisen stellen.. en mijn CV kan ik wel wat creatief invullen.. Het is DAT, of ik ga gewoon weer ergens voor 6 maanden werken en weer de ziektewet in ofzo.
Maar ik prefereer de eerste. Ik voel me nog steeds jong en voel me niet afgeschreven.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 26 augustus 2010, 02:18
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Heb ook niet gezegd dat certificaten geen oplossing zijn

Het punt is dat je een werkgever moet kunnen tonen dat er enig beleid in je pad zit. Door willekeurig enkele losse certificaten te gaan halen maak je een rommelige indruk. Door een gericht traject te gaan volgen toon je initiatief en vermogen tot plannen. Een I-Tracks traject lijkt mij heel geschikt omdat het losse modulen betreft die toch een afgeronde opleiding vormen. Bovendien is het een bekende en erkende opleiding in de ICT. Even kijken op exin.nl en je vindt alle info.

Wat betreft het aantonen van niveau is een hele lastige waarmee heel veel mensen (ondergetekende incluis) worstelen. Ben zelf bezig met een academische studie (Open Universiteit) om mijn werk- denkniveau (heb afgerond HAVO met tal van HBO-niveau certificaten) op papier aan te kunnen tonen. Gezien het gemak waarmee ik de studie bedrijfskunde doe, heb ik het niveau wel, maar aantonen is iets heel anders en dat lukt me blijkbaar alléén door het papier te gaan halen.

Voor zover het een troost is, je bent dus niet de enige die met dit probleem worstelt
Beleid in je pad. Dat is mijn probleem ook.. ;-)
Als je mijn CV ziet, dan weet je meteen, die weet nog niet wat hij wilt!
Is trouwens niet helemaal waar, ik weet wel wat ik wil, maar als je niet al heel jong de juiste pad gekozen heb, dan kom je daar heel moeilijk van af! Ben je 25, dan word het nog van je geaccepteerd dat je een beetje gedwaald hebt, maar niet als je 40 bent.
Mijn oplossing is, dat je je CV een beetje creatief moet invullen. Ik heb nu verschillende CV's voor verschillende functies. Voor elk soort werk kijk ik wat relevant is, en wat niet relevant is, dat schrap ik, en probeer de gaten met andere dingen te vullen.
Ik moet zeggen, die tactiek werkt redelijk goed, tot je op een gegeven moment gewoon TE oud bent, en TE veel gaten hebt.. en helaas, heb ik die tactiek nooit toegepast op een functie in de ICT. Maar dat komt doordat ik mezelf sowieso geen kans gaf met een antiek ICT diploma en omdat ik gewoon nooit een ICT vacature zie waarvan ik denk, ok, die functie kan ik aan! Het zijn altijd functies waar ze iemand zoeken die meteen in het bedrijf kan rollen en kan beginnen. Werkgevers willen niet meer investeren in interne opleidingen, en als het kan willen ze het inwerken zelfs overslaan. En als 40 jarige zal het wel helemaal moeilijk zijn om een functie te vinden als assistent ofzo..
Maja, ik heb geen keuze. Na veel slechte keuzen in mijn carrière, weet ik toch dat hier mijn hart ligt, en.. beter laat dan nooit, toch?
Ik heb gekeken naar zo'n i-track, maar dat blijkt een 4-jarige opleiding te zijn, en niet eens een officiële titel? Dan heb ik toch liever een HBO-opleiding ;-)
i-track is trouwens geen opleiding, want exin is een examenorgaan, en geen opleidingsinstituut.. maar je hebt gelijk, het is geen losse flodders die bij elkaar geraapt is, maar een op elkaar afgestemd programma, voor iemand die weet wat hij wil.
Nu, ik weet wel wat ik wil, ik wil systeembeheerder worden. Zo beetje wat mijn zwager doet, die is ing op een Eindhovense hogeschool, zit een beetje spelletjes te spelen daar met een salaris van 4000 euro per maand, en weet nauwelijks meer als ik. Sterker nog, van veel dingen weet ik meer als hij! Van bepaalde dingen weet hij wel meer... hij kent Windows beter als ik, waar alle instellingen staan b.v.
Maar dan denk ik, als ik gewoon een Windows certificaat haal... zo'n cursus kan ik in een week, misschien een paar weken halen? Echt, als ik een boek lees, en ik doe daarbij een paar oefenen, dan slaag ik voor elk examen, serieus. Maar toch... ik ben bang dat ik toch niet met zo'n certificaat aangenomen word voor zo'n functie. Dan denk ik echt van, wat heeft hij met zijn opleidingen geleerd, wat hij nu gebruikt in de praktijk, wat ik niet in een week kan leren?
Ik vind intelligentie zwaar onderschat in het praktijkleven. Ik bedoel, als je op je CV zet wat je IQ is, word je uitgelachen, en ben je arrogant.
Ze hebben liever iemand die 4 jaar met moeite een HBO opleiding heeft gedaan, en daarna alles vergeten is, als iemand die alles binnen een paar weken kan leren wat nodig is.
Dat is jammer.
Maar ik kom hier niet om te klagen. Maar voor tips voor mijn carrière ;-).
1 taktiek is natuurlijk om te zoeken naar een functie die me ligt. (applicatiebeheerder of systeembeheerder), en te kijken welke papiertjes ze vragen, en dan te kijken wat de kortste weg is hiernaartoe. Vandaag kwam ik er dichtbij, kwam een vacature tegen voor functioneel applicatiebeheerder, en het enigste wat ze eisten wat ik niet had, buiten 3 jaar werkervaring, was aantoonbare kennis van CMS-systemen. Dus ga ik eens op zoek naar zo'n opleiding, denk ik.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 26 augustus 2010, 02:40
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Het punt is dat je een werkgever moet kunnen tonen dat er enig beleid in je pad zit. Door willekeurig enkele losse certificaten te gaan halen maak je een rommelige indruk.
Dat probleem kan ik misschien oplossen door bv alle certificaten te halen van 1 aanbieder?
Bijvoorbeeld als ik alle Comptia certificaten haal die ik ken? (A+, network+, server enzo).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Wat betreft het aantonen van niveau is een hele lastige waarmee heel veel mensen (ondergetekende incluis) worstelen. Ben zelf bezig met een academische studie (Open Universiteit) om mijn werk- denkniveau (heb afgerond HAVO met tal van HBO-niveau certificaten) op papier aan te kunnen tonen.
Maar dat zoek ik zelf dus ook, certificaten op HBO-niveau. Welke zijn dat? Comptia? Microsoft certificaten?
Je zegt zelf, je kan het niet vergelijken met een HBO-opleiding, maar je bent het blijkbaar wel met me eens dat certificaten genoeg moeten kunnen zijn om een HBO werk- en denkniveau aan te kunnen tonen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Gezien het gemak waarmee ik de studie bedrijfskunde doe, heb ik het niveau wel, maar aantonen is iets heel anders en dat lukt me blijkbaar alléén door het papier te gaan halen.
Overigens is dat dus niet de enigste manier, als je 1 van mijn vorige berichten bekijk, dan zie je dat het aantonen van zelfstandigheid en initiatief voldoende is om HBO werk en denkniveau aan te tonen, en dat kan ik nu al, in feite.

Toen ik jaren geleden een tijdje in de bijstand zat, kreeg ik een reintegratieopleiding, en daar heb ik geleerd om een goede CV te maken. Daar werd me verteld dat je, in plaats van werkervaring, beter heel specifiek in je CV kan zetten welke problemen je allemaal al bent tegengekomen en hoe je die hebt opgelost. Heel concreet dus.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 26 augustus 2010, 15:00
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marius Bekijk bericht
Dat probleem kan ik misschien oplossen door bv alle certificaten te halen van 1 aanbieder?
Bijvoorbeeld als ik alle Comptia certificaten haal die ik ken? (A+, network+, server enzo).
Vandaar dat ik ook I-Tracks noemde. Comptia valt daar volgens mij ook onder. I-Tracks is bovendien op HBO niveau.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marius Bekijk bericht
Overigens is dat dus niet de enigste manier, als je 1 van mijn vorige berichten bekijk, dan zie je dat het aantonen van zelfstandigheid en initiatief voldoende is om HBO werk en denkniveau aan te tonen, en dat kan ik nu al, in feite.
Ja, dat kan ik ook als ik eenmaal binnen ben bij een klant. Maar om binnen te komen zijn de papiertjes je toegangsbewijs.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 26 augustus 2010, 15:26
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Vandaar dat ik ook I-Tracks noemde. Comptia valt daar volgens mij ook onder. I-Tracks is bovendien op HBO niveau.



Ja, dat kan ik ook als ik eenmaal binnen ben bij een klant. Maar om binnen te komen zijn de papiertjes je toegangsbewijs.
Ben ik niet met je eens. Meestal stuur je een CV, in plaats van papiertjes. (papiertjes vragen ze alleen als ze je CV niet geloven
En in je CV kan je prima je werkervaring zetten, zoals, ik heb een puntjepuntjepuntje-systeem uitgerold bij die en dat organisatie, en ze zijn daar erg tevreden over etc. Dan ben je EN concreet bezig, EN je geeft (controleerbare) referenties op.
Of heb je nog geen werkervaring?

Zonee.. ik dus ook niet. Misschien is een oplossing om gewoon iemand te kennen die dat doet bij bedrijven en aan te bieden om gratis met ze mee te lopen als hulpje?
Of jezelf aan te melden bij zo'n bedrijf waar je je bedoelingen kenbaar maak voor zulk vrijwilligerswerk.
Ik verzin het hier ter plekke, maar ik vind het wel een goed idee die ik waarschijnlijk zelf wel ga toepassen, zolang ik er tijd voor heb.
Op een CV hoef je niet te vermelden dat het vrijwilligerswerk was, en dat je officieel niet eens in dienst was, en dat je misschien alleen maar hielp bij het kabeltrekken.

Tsja.. ik moet IETS verzinnen om aan mijn werkervaring te komen... en volgens mij heb ik wel een vriend die dat doet. met een autootje die zelfstandig langs allerlei klanten gaat om netwerken aan te leggen en apparatuur te installeren.
Ik ga het hem eens vragen ;-)
Met citaat reageren
  #27  
Oud 26 augustus 2010, 16:09
Marius
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Vandaag zag ik weer een leuke vacature.. en er werd niet eens om een HBO gevraagd! Dus het kan dus wel... Het enigste wat ze vragen zijn enkele recente microsoft certificaten waarvan we weten dat je die zo kan halen in maximaal een paar maanden.. en... helaas.. weer die werkervaring.
Pff...
Hoe kom je aan werkervaring als ELKE werkgever dat eist?

Citaat:
De Support Engineer die wij zoeken is communicatief vaardig

Een van de belangrijkste eisen is dat je de gestelde doelen ook waarmaakt, je bent resultaatgericht en communicatief vaardig. Je beschikt over minimaal MBO-niveau 4 opleiding en hebt al eerder ervaring opgedaan als Support Engineer. Je hebt minimaal 3 jaar als Support Engineer of gelijkwaardig gewerkt. Je hebt daarnaast enkele recente Microsoft certificaten behaald en je bent bereid om door te ontwikkelen.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 26 augustus 2010, 16:09
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marius Bekijk bericht
Ben ik niet met je eens. Meestal stuur je een CV, in plaats van papiertjes. (papiertjes vragen ze alleen als ze je CV niet geloven
Je CV is je ingangsticket waarmee je je onderscheid ten opzichte van de rest. Als de rest meer te bieden heeft is het einde oefening en verdwijnt je CV in de papierbak. Sad but true.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marius Bekijk bericht
En in je CV kan je prima je werkervaring zetten, zoals, ik heb een puntjepuntjepuntje-systeem uitgerold bij die en dat organisatie, en ze zijn daar erg tevreden over etc. Dan ben je EN concreet bezig, EN je geeft (controleerbare) referenties op.
Of heb je nog geen werkervaring?
Ruim 20 jaar in de ICT genoeg?

Ben begonnen als (junior) programmeur, daarna doorgegroeid. Ik richt me nu op functies als business analyst en business consultant. Om daarop binnen te komen bij de grote organisaties in Nederland als zelfstandige heb je simpelweg een WO opleiding (liefst meer) nodig om de eerste schifting te overleven. Je hebt maar te voldoen aan het competentieprofiel dat zij opstellen. Of je het er mee eens bent doet niet ter zake. Bovendien, er zijn momenteel veel te veel kandidaten voor te veel te weinig opdrachten. Je moet nummer 1 of 2 van de 10 (of misschien wel 50) zijn om binnen te komen. Een juiste opleiding helpt daarbij, naast het feit dat de theoretische kennis met praktijk ervaring een harde voorwaarde is voor dit soort functies.

Mijn situatie is dus ietsjes anders dan die van jou

Wat ik grappig vind om te lezen is dat veel mensen zich richten op waarom zij specifiek aangenomen zouden moeten worden, ondanks dat ze niet helemaal voldoen aan de eisen. Bekijk het eens van de andere kant! De werkgevers hebben het momenteel voor het zeggen. Hun doel is de beste kandidaat in te huren. Zij definiëren wat in hun ogen "het beste" (=profiel) is, en alles wat niet direct voldoet aan de eisen (=profiel) voldoet niet. Ongeacht wat de kandidaat er zelf van vindt. Niet eerlijk misschien, maar zo ligt het nu wel.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 26 augustus 2010, 21:28
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

tsja.. als 20 jaar niet eens meer genoeg is.. wat dan nog wel. Dan kan ik wel helemaal naar huis gaan gelijk..

Maar ok.. zoals je zegt, jouw situatie is wat anders, en je wilt het gewoon wat hoger gaan gooien. Begrijp ik.
Hoe oud ben je eigenlijk? Ik had 1 of ander student in mijn achterhoofd ;-)

Maar ik begrijp niet dat je zegt dat de werkgever kan kiezen uit zoveel kandidaten (de voor jou 10 anderen cliche), terwijl ik alleen maar links en rechts hoor dat er te weinig ICT-ers zijn? Dat is niet alleen wat ik 10 jaar geleden al hoorde, maar lees ik nu nu nog altijd op internet. Of is dat een hardnekkig sprookje waar ik in geloof?

Ik wil graag de harde waarheid weten voor ik tijd, geld en moeite ga investeren in een carrierechange.. WAAR is behoefte aan?
Met citaat reageren
  #30  
Oud 27 augustus 2010, 15:00
urnfiller urnfiller is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 35
urnfiller is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
dank je wel voor de les in titels en dergelijke ;-)
Eerlijk gezegd... ing voor de naam vind ik NOG stoerder als ba!
Ik dacht eigenlijk dat je TH gedaan moest hebben voordat je dat mocht doen, en dat was toch NA de HBO?
Anyway.. toen ik erg jong was, was dat mijn plan, na de LTS de MTS doen, daarna de HTS, en dan de TH, en dan als ingenieur een flink salaris verdienen.
TH = HTS. Tegenwoordig valt dit allemaal onder de noemer hbo (evenals heao). Als je een 4-jarige technische hbo-bachelor opleiding volgt krijg je de titel ing. Bij een niet technische hbo-bachelor krijg je de titel bc.

Je kan beginnen aan een hbo-bachelor met een havo, vwo of mbo niveau 4 diploma. Als je geen vereiste vooropleiding hebt, kan je vanaf je 21e een toelatingstest doen, als je deze haalt kan je ook met een hbo-bachelor opleiding beginnen.

Waarom start je niet met een deeltijd hbo-bachelor opleiding, bijvoorbeeld Informatica? Dit kan je doen naast een baan. Voor het eerste jaar heb je nog geen relevant werk nodig en je kan dit in de avonduren volgen naast een baan. Op deze manier kan je sowieso al je propedeuse halen en vanaf die positie naar relevant werken zoeken zodat je je studie verder af kan ronden in deeltijd.
__________________
Sue me.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo informatica

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opleiding HBO Toeristisch management judithhuizinga Opleiding kiezen en volgen 15 25 mei 2012 19:11
Opleiding Niveau 4 ICT Problemen :( bonecrusher Opleiding kiezen en volgen 6 8 juni 2011 12:57
Fotografie opleiding HBO Sharonnnetjee Opleiding kiezen en volgen 4 27 oktober 2009 17:49
21+ Motivatiefbrief Opleiding HBO Informatica naga87 Sollicitatiebrief en cv 0 17 september 2008 23:52
HBO opleiding Informatica of Bedrijfsinformatica: school of LOI/NTI? thompsonR Opleiding kiezen en volgen 6 1 juni 2008 21:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon