Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 oktober 2017, 09:11
marco26 marco26 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2017
Berichten: 2
marco26 is on a distinguished road
Standaard Van HBO techniek naar een vak in de praktijk?

Beste lezers,

Ik ben 26 jaar. Na mijn vmbo heb ik MBO Scheeps-enjacht bouwkunde gevolgd. Omdat ik dacht dat ik meer kon dan dat heb ik daar achteraan de HBO opleiding Maritieme techniek gedaan. Voordat ik hieraan begon wist ik niet of ik dat niveau zou redden, dus ik was erg blij dat ik dit gehaald heb.

Ik heb twee jaar lang een goede baan op mijn niveau als design engineer gehad bij een grote scheepsbouwer. Na verloop van tijd begon het achter een computer zitten me steeds meer tegen te staan. Na een lange tijd in twijfel te hebben gezeten heb ik het er met mijn vrienden en familie over gehad en heb ik besloten om iets te doen wat praktischer is.

Nu werk ik bijna een half jaar bij een kleine jachtbouwer als tekenaar/werkvoorbereider. Dit voelde al als een stapje terug omdat hier toch vaak MBO voor wordt gevraagd. In het begin is alles nieuw en leuk, en het staat een stuk dichter bij de praktijk dan mijn vorige baan. maar na verloop van tijd krijg ik hetzelfde gevoel als bij mijn vorige baan.

Mij bekruipt steeds het idee dat ik eigenlijk echt iets met mijn handen wil gaan doen. Dat is ook waarom ik ooit een technisch vak ben gaan studeren. Alleen heb ik geen idee wat. Na wat rondsnuffelen denk ik dat ik meer voldoening kan halen uit mijn loopbaan in bijvoorbeeld een vak als monteur. Alleen ben ik hier niet voor opgeleid, en binnen de scheepsbouw/maritieme techniek valt hier niks op HBO niveau voor te vinden. Wel kan ik buiten mijn branche genoeg vinden op MBO niveau.

Nu vind ik het heel lastig om dit te bespreken in mijn omgeving, omdat ik mijn ouders misschien teleurstel, die mijn opleidingen betaald hebben. Elke keer als ik het gesprek aanga begin ik te twijfelen of dit wel de juiste stap is, en als dit niet de juiste stap is, is er dan nog wel een weg terug?

Ik hoop dat jullie mij hier wat raad in kunnen geven, wat zouden jullie hiermee doen? Zijn er mensen die hier ervaring in hebben?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 oktober 2017, 10:04
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Wat doe je eigenlijk in je vrije tijd? Werk je in je vrije tijd wel eens met je handen? Sleutel je aan een oude auto? Heb je zelf een boot die opgeknapt moet worden? Misschien is dat de uitlaatklep die genoeg voor je is. Anders zul je toch een keuze voor jezelf moeten maken, voor het werk je zo tegenstaat dat het ten koste gaat van jouw gezondheid. Natuurlijk heb je je ouders wel iets uit te leggen en misschien is dat even slikken voor hun. Uiteindelijk is het jouw leven en jouw geluk. Daarnaast - niets mis met een baan als uitvoerend technicus. We krijgen een enorm tekort aan mensen die daadwerkelijk iets kunnen maken. En dan heb ik het niet over een beleidsstuk of een communicatieplan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 oktober 2017, 16:35
marco26 marco26 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2017
Berichten: 2
marco26 is on a distinguished road
Standaard

Ik heb altijd al graag met mijn handen gewerkt. Vroeger sleutelde ik aan radiografische autootjes. Tegenwoordig ben ik bezig met bier brouwen. Waarbij ik zelf een semi-automatische installatie heb gebouwd. Ik vind het heerlijk om ermee bezig te zijn, maar des te zwaarder is het voor me om maandag weer de motivatie te kunnen vinden als ik weer op kantoor zit.

Soms heb ik het idee dat ik naar iets zoek wat er helemaal niet is, maar als ik om me heen kijk lijken mensen veel gelukkiger met hun baan dan hoe ik me op dit moment voel.
Ik ben nu nog jong en nu kan ik nog relatief eenvoudig zulke keuzes maken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2017, 17:39
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Ik hoop dat je ervoor gaat, Marco!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vacatures basisschool Ghana NLIA Ghana Vacatures 0 4 april 2015 22:40
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
CV, grondig verbouwd, niet zeker of het goed is aafje87 Sollicitatiebrief en cv 1 2 mei 2011 16:32
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Reis Siebrich Loopbaanvragen 20 19 oktober 2006 16:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon