Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 januari 2013, 21:41
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard Bedankbrief na sollicitatie

Beste allemaal,

Eindelijk heb ik eens een sollicitatiegesprek voor een marketingfunctie gehad (na vele brieven). Dit gesprek ging wel goed, maar was nog erg oppervlakkig; ik had mijzelf veel 'dieper' voorbereid.

Nu lees ik op vele (carrière)sites dat het een goed idee is om een bedankmail te sturen, zeker in de huidige economische tijd. Ik vond ook het artikel over een bedankmail van deze site en weet zodoende ook de mening van Rens , toch ben ik van plan een dergelijke bedankmail te gaan sturen.

De mail zoals ik hem nu heb:


Geachte heer XXX en mevrouw XXX,

Langs deze weg wil ik u bedanken voor het prettige gesprek van 21 januari jl. Bedankt dat u tijd voor mij heeft uitgetrokken. Het was voor beide partijen een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Mijn interesse in de functie van content schrijver bij [naam bedrijf] is door het gesprek versterkt.

Mijn afstudeerscriptie, die ik uiteraard geheel buiten werktijd ga schrijven, spits ik graag toe op de wensen en interesses van [naam bedrijf]. Ik ben ervan overtuigd dat ik een trend, ontwikkeling, kans of bedreiging binnen [naam bedrijf] kan onderzoeken, die ons beiden ten volle interesseert. Zodoende kunt u naast een gemotiveerde medewerker, ook een voor u relevant gedegen onderzoeksrapport in de nabije toekomst tot uw beschikking krijgen. In een tweede gesprek ga ik hier graag verder op in.

Met mijn gedreven en enthousiaste instelling, gecombineerd met mijn goede communicatieve vaardigheden, mijn werkervaring en het vakdiploma drogist dat ik in mijn bezit heb, ben ik ervan overtuigd een goede invulling te kunnen geven aan genoemde functie. Mijn energie en enthousiasme ga ik graag inzetten binnen [naam bedrijf]. Voor meer informatie over mijn persoonlijkheid en professionele interesses, verwijs ik u naar mijn Linkedin-pagina.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,


Richard XXX





Het feit dat ik zo uitgebreid in ga op die afstudeerscriptie is ten eerste omdat er kennelijk onduidelijkheid bestond dat dit van de werktijd af zou (kunnen)gaan (stond naar mijn mening wel duidelijk in mijn mail, maar goed). Ik heb gekozen dit in de bedankmail nog eens duidelijk te ontkrachten. Doe ik daar goed aan?
Ten tweede dat er, zoals bij bijna alle bedrijven, enkel als last naar die eindscriptie wordt gekeken, terwijl een goed uitgevoerde eindscriptie natuurlijk ook een meerwaarde voor een bedrijf kan zijn. Zeker voor een dergelijk relatief klein bedrijf, als waar ik nu gesolliciteerd heb. Deze meerwaarde kwam niet echt tot uiting in het gesprek. Doe ik hier goed aan dit in de bedankmail op deze manier te benadrukken of is dit too much??

Verder vind ik zelf de eerste zin van de derde alinea ("met mijn instelling .... invulling te kunnen geven aan genoemde functie"), wat overdreven. In de tips op internet wordt echter gesteld dat ik in de bedankmail de andere partij moet herinneren aan mijn belangrijkste vaardigheden. Wat vinden jullie?? Het toeval wil dat ik niet een 'echte' brief heb verstuurd (het was een intromailtje met daarbij een uitgebreid cv, maar zonder brief dus). Hierdoor, heb ik die vaardigheden nog niet op een dergelijke opsommende manier gecommuniceerd aan hen. Maar ja, ik ben wel op basis hiervan uitgenodigd geweest. Is het nou handig deze vaardigheden alsnog expliciet te vermelden, of is dit overdreven?

Tot slot wordt er geaviseerd om een zin als: "Ik kijk uit naar een uitnodiging voor een tweede gesprek", of iets dergelijks op te nemen. Maar, dit vind ik eigelijk iets te direct. Wat vinden jullie? Moet ik zo'n soort zin opnemen? En wat vinden jullie van mijn huidige invulling hiervan?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Alle feedback is welkom .

Alvast bedankt!

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 januari 2013, 13:44
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi RichWes,

Tja, lastig hè. Dat je bent uitgenodigd op basis van summiere informatie is een goed teken, je hebt zelfs geen echte brief nodig gehad om de interesse te trekken. Ik kan me je huidige dilemma wel voorstellen. Je wilt niet pushen, maar wel een aantal zaken rechtzetten of verduidelijken. Je behoefte aan verdieping is ook duidelijk.

Vragen om een tweede gesprek zou ik, op gevoel, afraden. Die beslissing is aan hen, dus zelf zou ik het als opdringerig ervaren.

Al met al ervaar ik deze brief niet als een bedankje. Ik zou zeggen, denk er nog eens goed over na wat je precies wilt bereiken.
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 januari 2013, 22:29
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

@Bewee: dank voor je reactie.

Die bedankmail heb ik nog steeds niet verstuurd, omdat ik er nog te veel over zat te twijfelen. Áls ik die bedankmail nog wil sturen, moet ik dat uiteraard wel vandaag of morgen doen, anders heeft het weinig zin meer denk ik .

De versie die ik nu heb:


Geachte heer XXX en mevrouw XXX,

Graag bedank ik u voor het prettige gesprek van 21 januari jl. Ik waardeer het dat u tijd voor mij heeft uitgetrokken. Mijn interesse in de functie van content schrijver bij [naam bedrijf] is door het gesprek versterkt.

Mijn afstudeerscriptie, die ik uiteraard geheel buiten werktijd ga schrijven, spits ik graag toe op de wensen en interesses van [naam bedrijf]. Ik ben ervan overtuigd dat ik een trend, ontwikkeling, kans of bedreiging kan onderzoeken, die ons beiden ten volle interesseert. Zodoende vertrouw ik erop dat een dergelijk onderzoek ons beiden ten goede komt.
[of 'kan komen' wat vinden jullie? Of die zin helemaal weg? (Zie mij eerste post).]

Mijn energie en enthousiasme ga ik graag inzetten binnen [naam bedrijf]. Voor meer informatie over mijn persoonlijkheid en professionele interesses, verwijs ik u naar mijn Linkedin-pagina.

Ik kijk uit naar uw reactie en wil uiteraard mijn motivatie en enthousiasme voor genoemde functie verder uiteenzetten in een volgend gesprek.

Met vriendelijke groet,


Richard [achternaam]



Ieders feedback blijft van harte welkom.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,



Richard
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 januari 2013, 15:48
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi Richwes,

Mag ik nog een keer? Ik ga even weergeven hoe ik het zou doen als ik in jouw schoenen stond, wie weet heb je daar wat aan. De situatie zoals ik me die voorstel is dat ik op gesprek ben geweest maar dat het bij mij toch nog een beetje wringt, met name wat betreft mijn afstudeerscriptie. Ik voel sterk de behoefte om daar toch nog even de aandacht op te vestigen. Ik zou het zo doen:


Geachte heer XXX en mevrouw XXX,

Graag bedank ik u voor het prettige gesprek van 21 januari jl. Ik waardeer het dat u tijd voor mij heeft uitgetrokken. Mijn interesse in de functie van content schrijver bij [naam bedrijf] is door het gesprek versterkt.

Met name zie ik ernaar uit om met u te overleggen op welk gebied ik onderzoek voor u zou mogen doen; juist het feit dat mijn afstuderen nuttig zal zijn voor uw bedrijf trekt mij aan. Ten overvloede wil ik nogmaals benadrukken dat ik mijn scriptie buiten werktijd zal schrijven, mocht dit nog niet geheel duidelijk zijn geworden.

Bijzonder graag zou ik de kans krijgen om u wat uitgebreider te vertellen op welke manieren ik mijn competenties voor *naam bedrijf* wil inzetten.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,


Richard [achternaam]
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 februari 2013, 15:25
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi RichWes,

Ik ben wel benieuwd welke keuze je hebt gemaakt!
Laat je even weten of je een bedankje hebt verstuurd?
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 februari 2013, 15:33
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

@Bewee:

Ook dank voor je tweede reactie. Ik ben niet met je meegegaan. Ik vond jouw tekstje iets te nederig en niet aansluiten bij mijn persoonlijkheid (marketingboy hè, dus in de regel redelijk extravert ingesteld ).

Uiteindelijk heb ik als bedankmail ongeveer de tekst van mijn tweede post gebruikt. Ik heb er nog een alinea aan toegevoegd, waarin ik verwijs naar een proefartikel dat ik geschreven heb (en als bijlage aan de mail heb toegevoegd). De functie houdt namelijk voor een groot deel in het schrijven van tekststukken en door het schrijven van zo'n tekststuk, met relevante content, hoop ik mijn motivatie (en schrijfvaardigheid) voor de functie verder uiteen te hebben gezet.

De mail is inmiddels verstuurd en ben nu in afwachting van antwoord. Hoe het uiteindelijk afloopt, zal ik hier nog melden .

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 februari 2013, 12:27
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi Richard,

Fijn dat je even reageert. Mooi ook dat je een eigen positie hebt ingenomen, dan sta je sowieso het sterkst, ook als je er in eerste instantie niet mee bereikt wat je graag wilt. Op de lange duur gaat dat heus wel lukken, je hebt zoveel in huis.

Overigens, heb jij weleens overwogen om voor jezelf te beginnen? Daar lijk je me bij uitstek het type voor, namelijk.
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 februari 2013, 12:33
Guzman Guzman is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2013
Berichten: 19
Guzman is on a distinguished road
Standaard goed idee

Hallo ik wil even kort zeggen dat een goed idee is om een bedanktbrief op te sturen.

Verder geeft ik geen feedback aangezien dat ik niet genoeg de taal beheerst

Maar het idee is zeker goed

GRT Guzman
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 februari 2013, 21:55
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Zoals beloofd zou ik nog even melden hoe het is afgelopen:

Op de bedankmail reageerde ze zeer positief en ze vonden het prijzenswaardig dat ik proactief een proefartikel had geschreven....., maar ben het uiteindelijk toch net niet geworden.

Aangezien de functie veel schrijven, redigeren etc. in zich heeft, gaven ze toch de voorkeur aan iemand met een communicatie-opleiding i.p.v. een marketingopleiding zoals ik heb gevolgd.

Jammer! Heb nog wel een pakketje met een aantal producten die zij verkopen thuisgestuurd gekregen .
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 februari 2013, 14:07
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi RichWes,


Nou, hartstikke mooi dat er een positieve reactie kwam, dan weet je ook weer hoe zo'n mail wordt opgevat. Wel jammer dat je het niet bent geworden. Succes met je verdere sollicitaties en met het afronden van je studie!
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bedankmail

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatie Grafisch vormgever, webdesigner reginn Sollicitatiebrief en cv 4 7 juni 2011 00:40
Open Sollicitatie Endemol (graag op- en aanmerkingen!) Girl3 Sollicitatiebrief en cv 9 23 februari 2010 22:53
Open sollicitatie verpleegkundige, graag commentaar Carola Sollicitatiebrief en cv 2 30 november 2009 11:00
Open sollicitatie verpleegkundige. Graag commentaar HvdB Sollicitatiebrief en cv 1 13 juni 2009 23:04
Feedback gevraagd open sollicitatie plotiemoos Sollicitatiebrief en cv 4 11 mei 2009 10:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon