Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 januari 2008, 17:36
Noel Noel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 6
Noel is on a distinguished road
Standaard Maandag starten maar nog geen contract gezien

Ik zit met een heus dilemma! Na 2 keer op gesprek te zijn geweest heb ik de baan angeboden gekregen. Ik heb alleen geen arbeidsvoorwaardengesprek gehad, dus ben ik erachteraan gaan bellen. Omdat een aantal zaken nogal onduidelijk zijn. Ik heb met iemand van HR gebeld die heeft het een en ander uitgelegd. Verder zijn we het over het sallaris niet helemaal eens zo ook over de reiskostenvergoeding en aantal werkuren.... We hadden afgesproken dat ik aankomende maandag begin en dan zou ik een week van tevoren mijn contract thuis ontvangen. Met de drukke feestdagen is het allemaal langs elkaar heen gegaan en nu zit ik met de gebakken peren. Toen ik de leidinggevende van de afdeling vandaag opbelde met de conlussie dat ik niet begin todat ik mijn contract heb ingezien, vondt ie het jammer dat ik er zo argwanend over denk...... Ik snap het even niet meer en weet niet wat te doen. Wat zouden jullie in mijn situatie doen??
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 januari 2008, 20:25
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Maandag starten maar nog geen contract gezien!!

Even bellen afspreken dat je morgen of vrijdag langs komt om de laatste puntjes op de i te zeggen.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 januari 2008, 15:43
Noel Noel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 6
Noel is on a distinguished road
Standaard Re: Maandag starten maar nog geen contract gezien!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
Even bellen afspreken dat je morgen of vrijdag langs komt om de laatste puntjes op de i te zeggen.

Groet,
Rens
Beste Rens,

Bedankt voor je reactie. Ik heb begrepen dat er nog helemaal geen origineel contract klaarligt. Er is alleen iets als een concept contract. Ik heb afgesproken dat ik nog niet begin. Dat vonden ze erg jammer en waren het eigenlijk niet helemaal mee eens. Wat ik heel brutaal vindt ik dat ze het raar vinden en dat ze aan mij vragen wat het probleem nou is. Wat ik me afvraag is; is het niet zo dat als je nog niets hebt ondertekend dat je dan niet verplicht bent om te beginnen?

Groeten,

Noel
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 januari 2008, 18:01
René's schermafbeelding
René René is nu online
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Maandag starten maar nog geen contract gezien!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noel Bekijk bericht
is het niet zo dat als je nog niets hebt ondertekend dat je dan niet verplicht bent om te beginnen?
In principe is een mondelinge overeenkomst ook bindend. Maar een werkgever is verplicht om een arbeidsovereenkomst op papier te zetten. Zolang hij dat niet gedaan heeft kan hij dus niet claimen dat er een overeenkomst is (lijkt mij).

Ik vind dat je het goed gedaan hebt. Een werkgever die je wil laten werken zonder contract komt erg dubieus over.

De les: sla in onderhandelingen nooit een stap over. De eerste stap is het eens worden, de tweede stap is e.e.a. op papier krijgen en het eens worden over de 'kleine lettertjes' die erbij zijn gekomen, vervolgens ondertekenen beide partijen, dan pas is het dienstverband een feit en ga je aan de slag. Als je bij stap 1 bent, dan moet je dus niet afspreken aan de slag te gaan, maar afspreken de aangeboden arbeidsovereenkomst na ontvangst goed door te lezen en zonodig weer te bespreken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 januari 2008, 18:26
Noel Noel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 6
Noel is on a distinguished road
Angry Re: Maandag starten maar nog geen contract gezien!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
In principe is een mondelinge overeenkomst ook bindend. Maar een werkgever is verplicht om een arbeidsovereenkomst op papier te zetten. Zolang hij dat niet gedaan heeft kan hij dus niet claimen dat er een overeenkomst is (lijkt mij).

Ik vind dat je het goed gedaan hebt. Een werkgever die je wil laten werken zonder contract komt erg dubieus over.

De les: sla in onderhandelingen nooit een stap over. De eerste stap is het eens worden, de tweede stap is e.e.a. op papier krijgen en het eens worden over de 'kleine lettertjes' die erbij zijn gekomen, vervolgens ondertekenen beide partijen, dan pas is het dienstverband een feit en ga je aan de slag. Als je bij stap 1 bent, dan moet je dus niet afspreken aan de slag te gaan, maar afspreken de aangeboden arbeidsovereenkomst na ontvangst goed door te lezen en zonodig weer te bespreken.

Beste René,

Bedankt voor je advies. Dat dacht ik in eerste instantie ook. Ik had mischien ook niet moeten afspreken wanneer ik zou beginnen. Maar ik was in de verondertstelling dat ik het contract ruim voor die tijd zou ontvangen. Althans ik dacht dat dit de gang van zaken is. Volgens deze organisatie komt het vaker voor dat nieuwe medewerkers al aan het werk zijn voordat ze het contract hebben gezien, omdat er geen onenigheden in het contract komen te staan. Hellaas hebben zij mij kenbaar gemaakt dat ik erg argwanend bij hun overkom en dat ze vinden dat ik geen vertrouwen heb in de organisatie.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 januari 2008, 00:08
Ralf Ralf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 december 2007
Berichten: 11
Ralf is on a distinguished road
Standaard Re: Maandag starten maar nog geen contract gezien!!

Het is me wel al een paar maal overkomen dat er in de eerste week nog ondertekend moet worden, maar dan was er wel overeenkomst over periode,salaris,reiskosten e.d. .
Ik begrijp dat dat bij jou nog niet helemaal het geval is. Je staat gewoon in je recht als je daar iets over zegt, en een uitspraak als "ze vinden dat ik geen vertrouwen heb in de organisatie." is ronduit een vorm van intimideren.

Vertrouwen is noodzakelijk, maar dit soort gedrag is niet bepaald fraai. Natuurlijk zit jij nu in de moeilijke positie dat je niet onmiddelijk een andere baan hebt, en dat weten ze. Er valt dus niets meer te onderhandelen, maar je mag er nog van uitgaan dat ze je daadwerkelijk willen hebben. Ze laten je niet voor niets komen.

Ik denk dat je maar het beste vertrouwen in kan houden, en kijken waarmee ze komen. Valt t mee, dan is er geen probleem (vergeven, maar niet vergeten). Valt t tegen, dan kun je iig vanuit een baan opzoek naar iets nieuws, niet leuk, maar ook geen ramp.

ik ben benieuwd
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 januari 2008, 14:40
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Maandag starten maar nog geen contract gezien!!

Ik vind dat je het juist aanpakt, als de afspraken helder waren maar nog niet op papier, dan was 't nog wat anders...

Probeer in je communicatie altijd positief te zijn. Geef aan dat je het jammer vindt dat ze het zo zien, maar dat het voor jouw eigen gemoedsrust belangrijk is te weten waar je aan begint. Dan kun je je 100% inzetten, dat willen jullie toch ook? (laat ze daar maar 'nee' op zeggen). Zo houd je het bij jezelf en beschuldig je niet (en laat je je niet uit de tent lokken)

Groetjes, Olaf
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 september 2011, 23:48
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Mijn advies is om nooit ergens te gaan werken zonder contract. Je kunt wel mondelinge afspraken hebben, maar als puntje bij paaltje komt, heb je geen poot om op te staan. Dit heb ik helaas uit eigen ervaring meegemaakt.

Ik heb vorige maand 8 dagen bij een voedingsfysiologie bedrijf in Heerlen zonder contract gewerkt, waarbij mij werd beloofd dat ik per 1 oktober een contract kon krijgen, maar of ik in de tussentijd maar vooral 40 uur per week kwam werken. De 9e dag ben ik niet gekomen omdat ik het niet vertrouwde. Ik werd opgebeld door een collega met de vraag waarom ik er niet was. Toen heb ik verteld dat ik eerst zwart op wit wil krijgen dat ik betaald krijg voor mijn werk. Vervolgens heeft het bedrijf niet eens de moeite genomen om mij te bellen of om überhaupt contact met mij op te nemen.

Dit was overigens voor de functie Communicatiemanager, waarvoor ik de volledige communicatiestrategie voor het bedrijf zou gaan ontwikkelen. Dus ook voor functies waarbij je dit soort praktijken niet direct zou verwachten, kom je blijkbaar oplichters tegen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 3 september 2011, 00:21
Ralf Ralf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 december 2007
Berichten: 11
Ralf is on a distinguished road
Standaard

Je reageert op een bericht van drie jaar geleden.

Tussen vorige maand en 1 okt zit iig een hoop meer tijd als in het onderwerp van Noel.
Ik snap dat je zenuwachtig wordt, maar vraag me af of niet verschijnen wel zo'n goede oplossing was. Misschien was het een beter idee om voor aanvang een zeer kort contract of een freelance overeenkomst aan te gaan.

Je verteld iig niet wat voor reden ze hiervoor gaven ed, (en of ze je uiteindelijk toch betaald hebben.) Ik kan er niet zo veel over zeggen dus.

Mocht Noel (net als mij) ook een email over deze thread krijgen;
Hoe is het uiteindelijk afgelopen?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 5 september 2011, 15:31
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Had erop gereageerd omdat dit forum heel hoog terugkomt in de zoekresultaten van Google wanneer je zoekt op "werken zonder contract". Dus ook al is het 1e bericht al oud, de kans is groot dat veel mensen hier toch nog terecht komen voor informatie.

Bij het bedrijf waren er nog andere zaken waarvan ik het idee had dat ze niet klopten. Maar het meest wantrouwend was ik over het feit dat ik meerdere malen had verzocht om de zaken op papier vast te leggen, en daar iedere keer moeilijk over werd gedaan. Terwijl ik denk: als je mij echt graag voor die functie wil hebben, dan doe je niet zo moeilijk en dan regel je gewoon een fatsoenlijk contract. Zo wilde het bedrijf mij ook niet vertellen wat mijn loon zou worden. Inmiddels weet ik wat dat loon is: nul euro... Daarom wilde hij het natuurlijk niet zeggen :S

Maar om te laten weten hoe het is afgelopen: het bedrijf heeft niet de moeite genomen om contact met mij op te nemen. In plaats daarvan heeft het bedrijf wel contact opgenomen met het UWV (die in deze situatie tussenpersoon is en zich onpartijdig opstelt in deze kwestie). Het bedrijf heeft bij hen geklaagd over een sleutel en een usb stick die ik in moet leveren want anders ging het bedrijf "de politie bellen".

Nou goed, dat ze de sleutel van de fietsenstalling terug willen kan ik wel begrijpen, maar het bedrijf had mij natuurlijk ook gewoon zelf op kunnen bellen om dat te vragen, dan was ik gelijk even langsgekomen. En wat betreft de usb stick: ik ben natuurlijk ook niet achterlijk, en heb al het werk dat ik heb gedaan, opgeslagen op mijn privé usb stick. Ik snap heel goed dat het bedrijf deze usb stick wil hebben, want daar staan 8 dagen werk van mij op. 8 dagen waarvoor ik niet betaald heb gekregen, en waarover geen schriftelijke afspraken voor een vergoeding zijn gemaakt.

Inmiddels heb ik deze informatie van de usb stick gewist en heb ik besloten het niet als onderpand te gaan gebruiken voor een vergoeding. Dit omdat ik er helemaal klaar mee ben, en me wil richten op een baan waarin wel toekomst zit. En omdat ik weet dat het bedrijf mijn ideeën en inzichten heel goed kan gebruiken, en ik ze dat niet gun, door alles wat er inmiddels gebeurd is.

Maar ik heb wel een wijze les geleerd: ga nooit werken zonder contract!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO MWD Deeltijd maar nog geen passende baan Profox77 Opleiding kiezen en volgen 4 8 augustus 2011 09:51
Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails? ihbaars Loopbaanvragen 10 20 mei 2011 19:29
Mondelinge toezegging verlenging, maar nog geen nieuw contract ontvangen Verwijderd account Je rechten en plichten als werknemer 3 17 maart 2011 14:28
Morgen starten met nieuwe baan, nog geen definitief contract ontvangen jinthie Je rechten en plichten als werknemer 5 6 november 2009 12:17
Nieuwe baan, maar nog geen CAO schaal bekend lightbreeze Je rechten en plichten als werknemer 3 25 juni 2009 22:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon