Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 februari 2010, 21:54
Ferryr Ferryr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2009
Berichten: 10
Ferryr is on a distinguished road
Standaard Studiekeuze aansluitend op mijn ambities

Beste carričretijgers,

Zoals de titel al zegt, ben ik opzoek naar opleidingen aansluitend op mijn ambities.

Mijn ambitie is om uiteindelijk een middel/groot internationaal bedrijf te runnen en misschien later uit te groeien tot een nationaal bedrijf. Om dat voor elkaar te krijgen moet ik uiteraard klein beginnen. Het is voor mij een droom, die ik wil laten uitkomen. Lukt het uiteindelijk niet? Pech gehad. Maar ik heb het in ieder geval geprobeerd en kan dan waarschijnlijk nog genoeg andere leuke dingen doen met mijn toekomstige opleiding.

Nu heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en kwam uit op minimaal opleidingsdoel van "HBO Small Business & Retail Management", van daar uit kijk ik later verder. Nu vroeg ik mij af of deze opleiding überhaupt al goed aansluit op mijn ambities.


Om dat doel te behalen zou ik eerst een MBO Niveau 4 opleiding moeten doen. Nu heb ik al verschillende MBO opleidingen, bij verschillende scholen gezien. Maar ik kan hier geen keuze uit maken. Mijn voorkeur gaat uit naar een bedrijfskundig/marketing gerichte opleidingsinstituut. De opleidingen waar mijn oog op is gevallen, zijn:


MBO Marketing Management Niveau 4 | 24 Maanden
Een opleiding bij de Notenboom Business School.
De reden waarom dit het waarschijnlijk niet gaat worden, zijn de studiekosten. Deze bedragen +/- €10.000 per jaar, gerekend over een opleiding van 2 jaar. Dit zou betekenen dat ik een lening bij IB-Groep moet aanvragen van minimaal €20.000. Op zich niet zo'n probleem. Maar als ik na ga dat ik hierna een HBO opleiding ga doen bij een andere opleidingsinstituut en deze opleiding dan in het niet valt, dan vind ik het erg zonde van het geld.


Basis Opleiding Bedrijfskunde en Management | 4 Maanden
MBO Bedrijfskunde | 12 Maanden
MHBO Bedrijfskundig Management | 10 Maanden

Enkele interessante opleidingen bij het NCOI.
Indien dit het wordt, zou ik waarschijnlijk twee van de drie opleidingen gaan volgen (ik weet alleen nog niet welke). Niet alleen omdat het niet perse nodig is om deze drie opleidingen te volgen. Maar ook omdat het kosten en tijd besparend is. Ik twijfel echter heel erg aan deze opleiding, als ik alle negatieve reacties over het NCOI lees. Ook weet ik niet of dat ik met deze opleiding(en) zonder problemen kan doorstromen naar het HBO.


Ik vroeg mij af jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen. En eventueel mijn eigen conclusies over de opleidingen in twijfel kunnen trekken of bevestigen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 februari 2010, 23:17
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Studiekeuze aansluitend op mijn ambities

1: Wat is je leeftijd?
2: Was is je vooropleiding?
3: Moet je voltijds werken naast je studie?
4: Moet je deeltijds werken naast je studie?
5: Kun je voltijds studeren?
6: Was is je werkervaring?
7: Wat was je CITO niveau?

1: Als je jonger bent dan 30 dan kun je via een reguliere MBO of HBO via voltijd studiefinanciering realiseren.
2: Als je nog geen 21 bent zul je voor HBO een MBO/HAVO/VWO moeten hebben.
3: Indien ja, dan is alleen avondstudie/zelfstudie een optie.
4: Indien ja, dan moet je op zoek naar een flexibel model.
5: Indien ja, ga dan voor regulier onderwijs.
7: Bij VMBO kun je beter eerst MBO doen en daarna eventueel HBO. Bij HAVO kun je HBO doen en bij VWO kun je het beste WO doen.

Verder is algemeen directeur van een bestaande onderneming worden vrijwel uitgesloten als je niet al vanaf het begin van je loopbaan het management in bent gegaan.

Een eigen zaak beginnen staat los van een opleiding en de kansen daarop zijn ook zeer klein. Daarvoor kun je het beste via www.kvk.nl cursussen volgen en vervolgens marktonderzoek doen naar een product of dienst waar je affiniteit mee hebt (of verkrijgt) om zo een zaak op te starten.

Hoe dan ook: met MBO4 algemeen directeur worden van een MKB onderneming zit er beslist niet in normaal gesproken. Tenzij je zelf iets start na je MBO4. Let wel: de meeste MBO4 ondernemers starten in de bouw (MTS), detailhandel en groeien nooit uit tot een middelgrote of zelfs nationale onderneming. Maar daarover kan ik een heel boek schrijven.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 februari 2010, 01:04
Ferryr Ferryr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2009
Berichten: 10
Ferryr is on a distinguished road
Standaard Re: Studiekeuze aansluitend op mijn ambities

Bedankt voor je reactie!

1: Mijn leeftijd is 18 jaar.

2: VMBO-T. Niet omdat ik niet hoger kon, maar omdat ik mijn eerste drie schooljaren had verpest. Pas rond het examenjaar heb ik ambities gekregen en die zijn sinds die tijd gigantisch geroeid.

3&4: Voltijds of deeltijds maakt me niet zoveel uit. Ik ben momenteel iets langer als een half jaar werkzaam bij een telecom bedrijf als verkoper en mijn werkzaamheden zijn zeer uitlopend. Dit is een franchise winkel met weinig werknemers en echt doorgroei mogelijkheden zijn er niet. Mocht ik uiteindelijk kiezen voor deeltijd (waar het NCOI ook onder valt). Dan zou ik moeten kiezen voor een andere baan, hier heb ik dan ook geen problemen mee. Mocht ik kiezen voor voltijd, dan weet ik niet of mijn werkgever me voor die weinig tal uren nodig heeft.

5: Ik kan voltijds studeren. Vanuit financieel oogpunt zou mijn voorkeur naar deeltijd gaan. Voor de rest heb ik geen motivatie om voor deeltijd of voltijds te kiezen.

6: Mijn werkervaring is op het moment nog erg laag gezien mijn leeftijd. Mijn werkzaamheden zijn administratie, verkopen van abonnementen op (mobiele-)telefonie, energieleveranciers, internet etc., nieuwe werknemers begeleiden, presentatie van de winkel/winkel beeld onderhouden.

7: Mijn CITO Niveau was op dat moment havo.


1:N.v.t
2: Hiervan ben ik op de hoogte, de bedoeling is dan ook om een MBO opleiding te gaan doen.
3: Ik werk momenteel meestal een voltijds aantal week uren met een deeltijd contract, ik ga ook minder uren werken of van baan switchen als ik start met mijn studie.
4: N.v.t.
5: Hier ben ik nog niet over uit.
7: N.v.t.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Een eigen zaak beginnen staat los van een opleiding en de kansen daarop zijn ook zeer klein. Daarvoor kun je het beste via www.kvk.nl cursussen volgen en vervolgens marktonderzoek doen naar een product of dienst waar je affiniteit mee hebt (of verkrijgt) om zo een zaak op te starten.
Ik denk dat een goede opleiding wel degelijk invloed heeft op de kans van slagen op een goede onderneming. Zeker de HBO opleiding die ik nu op het oog heb (HBO Small Business & Retail Management). Misschien heb ik dit wel helemaal fout, heb hier dan ook geen ervaring mee. Ook wil ik een opleiding als reserve houden, mocht de onderneming later niet goed uitpakken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Hoe dan ook: met MBO4 algemeen directeur worden van een MKB onderneming zit er beslist niet in normaal gesproken. Tenzij je zelf iets start na je MBO4. Let wel: de meeste MBO4 ondernemers starten in de bouw (MTS), detailhandel en groeien nooit uit tot een middelgrote of zelfs nationale onderneming. Maar daarover kan ik een heel boek schrijven.
Mijn planning is ook niet om het bij MBO4 te laten. En ik zie ook in dat die kans minimaal tot uitgesloten is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 februari 2010, 18:33
Ferryr Ferryr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2009
Berichten: 10
Ferryr is on a distinguished road
Standaard Re: Studiekeuze aansluitend op mijn ambities

Ik zie net pas dat ik twee dingen door elkaar heb gehaald. Maar kan nergens vinden hoe ik mijn bericht kan editten. Maar om misvattingen te voorkomen, doe ik het toch maar via deze weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferryr Bekijk bericht
...uiteindelijk een middel/groot internationaal bedrijf te runnen en misschien later uit te groeien tot een nationaal bedrijf...
Internationaal en nationaal moeten in deze zin natuurlijk andersom staan.

P.s. Is er eventueel een moderator/admin die dit bericht kan verwijderen en de typfout kan aanpassen. Staat wel zo overzichtelijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Studiekeuze aan de hand van mijn 'compententies' Ekennaj Opleiding kiezen en volgen 7 10 december 2009 13:48
Motivatieprobleem en twijfels over beroep Interaction Designer en opleiding CMD topTijgertje Loopbaanvragen 4 15 juni 2009 11:40
Na full-time werken weer full-time studeren? Faithy Opleiding kiezen en volgen 26 5 mei 2009 21:17
Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit? Niekie Je rechten en plichten als werknemer 4 23 september 2008 11:38
van mijn passie mijn werk maken, een reëel plan? Amber9 Loopbaanvragen 3 11 juli 2008 10:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon