Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2011, 17:42
Peterrr Peterrr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2011
Berichten: 5
Peterrr is on a distinguished road
Smile Sollicitatie projectadministrateur, graag jullie feedback ook

Ik heb een sollicitatiebrief geschreven voor de functie van projectadministrateur. Daarbij een korte inleiding:

Ik ben onlangs gestopt met mijn (tweede, ja helaas wel) hbo-opleiding in een economische richting en wil nu werkervaring op gaan doen in een administratieve functie. Een (gevraagd) mbo-diploma heb ik helaas niet. Ook heb ik nog geen ervaring met administratief werk, vandaar dat ik de gevraagde kwaliteiten heb vergeleken met ervaringen uit een vorig baantje.

De functie-eisen zijn nogal kort en bondig en daardoor wist ik ook niet goed waar ik op in moest spelen. Ik heb vrijdag gebeld naar het bedrijf, maar de contactpersoon was er niet en is anders 'heel druk'. Voor vragen zou ik kunnen mailen. Maar bij het afwegen vind ik een degelijke sollicitatie snel de deur uit hebben zwaarder wegen dan enkele vragen over de telefoon stellen.
Goed, tot zover genoeg inleiding.

Hier de functie-eisen:
Citaat:
Wie heeft
- de belangstelling-
- het gevoel voor het voeren van een projectadministratie
- minimaal een afgeronde mbo-opleiding
- het geordende denk- en werkniveau om de uitdaging aan te gaan voor de functie van

Projectadministrateur (m/v)

bij de bedrijven van (onderhoudsbedrijf: schilderwerken en bouwwerkzaamheden) met in totaal ruim 200 medewerk(st)ers.

Wij bieden onze nieuwe collega:
- een goed intern opleidings- en begeleidingstraject;
- een opbouw naar een zeer gevarieerd takenpakket;
- ruimte voor eigen initiatieven en de ontplooiing van persoonlijke kwaliteiten;
- uitstekende arbeidsvoorwaarden en een goede salariëring;
- samenwerking in een professioneel team met goede en gemotiveerde collega's.

Graag jullie feedback over:

- De wijze van uitleg betreffende het stoppen met mijn studie (waren deels motivatieproblemen, maar dat ga ik er niet inzetten natuurlijk. Grotendeels wel waar ook wat er staat);
- De wijze van gevraagde kwaliteiten aan de orde stellen d.m.v. vergelijk vorige baantje;
- De opbouw van de brief qua onderwerpen als zowel de zinsopbouw.

De brief:

Citaat:
Eigen NAW-gegevens

Gegevens bedrijf

(woonplaats), (datum)

Betreft: vacature projectadministrateur


Geachte mevrouw X,

U zoekt een geordende projectadministrateur en dat is exact de functie waar ik naar zoek. Ik zal u er in deze brief van overtuigen waarom ik denk dat ik die belangstellende projectadministrateur ben waarnaar u zoekt.

Ik ben een aanpakker met oog voor overzicht over verschillende projecten, voor prioriteiten en voor de mensen met wie ik samenwerk. Graag zou ik mijn enthousiasme in een maatschappelijk relevante organisatie inzetten en verder ontplooien. Daarom solliciteer ik bij uw organisatie.

Na een paar keer een opleiding in het hbo te zijn gestart, bleek toch dat ik meer praktisch ingesteld ben dan theoretisch. Vooral in mijn laatste opleiding kwam dat tot uiting: ook daar miste ik binding met een werkelijke werkomgeving. Tevens was de grote nadruk op marketing niet wat ik had verwacht, ik verwachtte dat de nadruk zou liggen op het opstarten van een organisatie. Na een aantal maanden heb ik een gesprek aangevraagd met mijn studieloopbaanbegeleider. Uit dat gesprek bleek dat de nadruk op marketing de gehele opleiding aanwezig zou blijven. Op basis van dit gesprek, in combinatie met het gebrek aan binding met een werkelijke werkomgeving, heb ik besloten om te stoppen met de opleiding.

Vervolgens ben ik gaan werken bij (een horecagelegenheid in een warenhuis). Ik begon op de afdeling broodverkoop. De werkzaamheden bestonden uit het inpakken van verse brood- en bakproducten (indien nodig), de producten in de winkel leggen, verkoop van de producten alsmede kassawerkzaamheden verzorgen.

Na een aantal maanden werd mij de mogelijkheid geboden om op de afdeling van de ‘paninishop’ te gaan werken. Hier was ik verantwoordelijk voor het bereiden van verse producten, het maken van salades, bakken van vers brood en ook de verkoop van dit alles.
In deze baan heb ik ervaren hoe ik mijn vooruitziende blik kan inzetten in mijn werk.

Mijns inziens is het belangrijk om een goed overzicht te bewaren over de uit te voeren taken en te beseffen hoeveel tijd je voor elke taak nodig hebt, om in te zien waar de ruimtes liggen om, bijvoorbeeld, voorbereidingen te treffen voor een volgende dag.

Vanwege het feit dat ik ook werkzaam was geweest op de afdeling broodverkoop, was ik multifunctioneel inzetbaar. Hierdoor was mijn takenpakket uitgebreid en gevarieerd, wat me erg aansprak. Bij ziekte van een collega kon ik deze lege plek moeiteloos opvullen.

Optimale klantenservice ontstond door de gegeven ruimte voor eigen inbreng. Zo was het mogelijk om na kort en bondig overleg met gemotiveerde leidinggevenden de inrichting van de winkel te veranderen. Mijn collega’s waardeerden mij vooral vanwege mijn resultaatgerichte instelling, mijn verantwoordelijkheidsgevoel en mijn organisatorisch vermogen.

Wat me ten slotte aantrekt in de door u geboden baan is het interne opleidings- en begeleidingstraject. Zoals u ziet heb ik nog geen administratieve ervaring. Gelukkig ben ik een snelle leerling. Dat maakte het ook mogelijk dat ik bij 'bedrijf x' bij een tweede afdeling, waar tempo en gevoel voor prioriteiten nóg belangrijker waren, aan de slag kon. Ook een interne opleiding spreekt tot mijn ambitieuze geest.

Ik zou graag een keer langskomen voor een gesprek waarin ik mijn enthousiasme over deze baan verder kan toelichten.


Met hartelijke groet,

X


Bijlage: curriculum vitae
Voor zover mijn hele lap tekst. Als er vragen zijn, hoor ik dat graag.

Alvast hartelijk bedankt voor ieder commentaar!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 maart 2011, 12:15
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Dag Peter,

Het eerste dat mij opvalt is het aantal alinea's. Deze zou ik echt verminderen. Het zijn nu allemaal losse stukjes en dat is niet uitnodigend om te lezen.

Dan dit gedeelte:
Tevens was de grote nadruk op marketing niet wat ik had verwacht, ik verwachtte dat de nadruk zou liggen op het opstarten van een organisatie. Na een aantal maanden heb ik een gesprek aangevraagd met mijn studieloopbaanbegeleider. Uit dat gesprek bleek dat de nadruk op marketing de gehele opleiding aanwezig zou blijven. Op basis van dit gesprek, in combinatie met het gebrek aan binding met een werkelijke werkomgeving, heb ik besloten om te stoppen met de opleiding.


Is dit relevant? Dit is iets dat je zou kunnen uitleggen tijdens een gesprek. Maar als screener van sollicitanten zou ik dit niet helemaal lezen. Je bent naar een studieadviseur gegaan en je hebt iets anders verwacht van de opleiding. Is dit echt relevant voor je sollicitatie? Het gebrek met de werkomgeving heb je in vrijwel alle opleidingen, totdat je aan een stage begint. Doel van opleiding is vaak: eerst theoretische basis en vervolgens kennis en ervaring in praktijk.

Je maakt wel goed gebruik van wat collega's van vorige banen hebben gezegd of ervaren. Dit zou ik dan ook zeker laten staan. Het is mij echter nog niet geheel duidelijk waarom je graag bij dat bedrijf wil werken? Maw heb je affiniteit met het bedrijf en zijn projecten (schilder/bouw projecten)?

Groetjes Eveline
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2011, 10:21
Peterrr Peterrr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 maart 2011
Berichten: 5
Peterrr is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je goede reactie Eveline. Ik heb je advies ter harte genomen en de brief inmiddels verstuurd.

Wat mij betreft mag dit topic dan ook op slot.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief kinderopvang, graag feedback emkooij Sollicitatiebrief en cv 3 11 april 2011 19:21
Sollicitatie consultant, graag jullie feedback LianneN Sollicitatiebrief en cv 2 11 mei 2010 17:14
Sollicitatie Centralist meldkamer dierenbescherming, graag nog wat feedback! helga1983 Sollicitatiebrief en cv 0 1 april 2010 16:40
Sollicitatie voor Intercedente. Graag jullie mening! LianneN Sollicitatiebrief en cv 3 11 maart 2010 21:33
Graag jullie feedback; sollicitatie leerling doktersassistente Paty Sollicitatiebrief en cv 4 2 januari 2009 21:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon