Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 februari 2013, 23:52
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard Goede redenen voor salarisonderhandeling?

Ik oefen alvast voor een mogelijk arbeidsvoorwaardengesprek. Wat vinden jullie van onderstaande redenen voor tijdens de salarisonderhandeling (er is een CAO) en kunnen we eventueel aanvullen?

- Onderaan de schaal beginnen is gewoon flauw, dus daar wil je sowieso iets bovenop. Flauw is natuurlijk geen echte reden, maar als de mening over het geboden salaris wordt gevraagd voldoet een instapschaal natuurlijk niet en zeg je gewoon dat je het daar niet voor zou doen.

- De functieschaal voor de baan is vooraf onbekend bij de sollicitant. Na onderzoek op internet blijkt een soortgelijke functie in twee schalen te kunnen vallen, afhankelijk van gevraagde opleiding. Als je eigen opleiding dichter bij die van de hogere schaal in de buurt zit geef je aan dat je een salaris verwacht overeenkomstig die schaal.

- Je vooropleiding is hoger dan de gevraagde opleiding. Op basis daarvan kan je gewoon al een stap in de schaal meer vragen.

- Het gaat om een eerste echte baan na de studie. Dus in principe 0 jaar ervaring. Wel heb je de afgelopen 5 jaren ervaring door vrijwilligerswerk (betreft relevante ervaring voor de functie). Hiermee kan je ook een stap in de schaal meer vragen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 februari 2013, 11:25
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Even voor mijn beeldvorming: heb je gesolliciteerd en zit er een kans in dat het bedrijf met je verder wil of ben je gewoon een beetje aan het freewheelen voor als je mogelijk in de toekomst een keer een arbeidsvoorwaardengesprek hebt?

Je hebt het over redenen, maar volgens mij bedoel je argumenten. Om goed te kunnen onderhandelen, is het belangrijk dat je argumenten concreet zijn en toegespitst op de situatie. Daarnaast is het belangrijk dat je bij een onderhandeling goed in de gaten hebt wat je boven- en ondergrens is en wat je als wisselgeld in de strijd wilt gooien.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 februari 2013, 12:02
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Hoi marieke, dank voor je reactie

Ik heb binnenkort een gesprek, maar wilde het eigenlijk breder trekken in de hoop iets algemeens te ontdekken waar ook anderen iets mee kunnen. Ik heb nog nooit arbeidsvoorwaarden en salaris besproken. Dus het is voor mij heel nieuw allemaal. En ik bedoel inderdaad argumenten ipv redenen.

In de vacature werd MBO-4/HBO gevraagd en ik heb een WO opleiding gevolgd (plus de nodige registraties voor een WO functie in bezit). Is hoogte opleiding dan bijvoorbeeld een goed argument?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 februari 2013, 19:11
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Ja, dat helpt zeker. Maar het hangt er ook van af wat de concurrentie te bieden heeft. Verder is het de vraag wat de concurrentie kan. Als je concurrenten sneller inzetbaar zijn is dat een nadeel voor jou. Dus bedenk goed argumenten voor een snelle inzetbaarheid ondanks je gebrek aan ervaring.

Het is en blijft een spel waarin je goed aan moet voelen waar de grenzen liggen. Bedenk dat je samen verder moet als het tot een baan komt. Het is geven en nemen. Daarnaast is het opdoen van ervaring en verdere scholing soms waardevoller dan het salaris dat je ontvangt. Zeker in de eerste jaren.

Als laatste: een arrogante houding van een net afgestudeerde is vrijwel zeker aanleiding voor het mislukken van zo'n gesprek. Vertel waarom jij degene bent die ze moeten hebben, niet dat het 'flauw' is om onderaan te beginnen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 maart 2013, 13:02
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
In de vacature werd MBO-4/HBO gevraagd en ik heb een WO opleiding gevolgd (plus de nodige registraties voor een WO functie in bezit). Is hoogte opleiding dan bijvoorbeeld een goed argument?
Een functie wordt meestal op basis van taken en verantwoordelijkheden in een bepaalde salarisschaal ingedeeld en niet op het opleidingsniveau van de sollicitant. Je kunt dus wel een hogere opleiding gevolgd hebben, maar in principe is dit voor de functie niet nodig en dus kan het zijn dat de werkgever hier geen boodschap aan heeft. Even cru gezegd is het in principe jouw keuze om te solliciteren op een functie die onder je niveau ligt.

Wil dit nu zeggen dat je je hogere opleiding nu niet als argument moet gebruiken? Nee, je kunt het zeker gebruiken, maar zet dit argument strategisch in. Door er te veel de nadruk op te leggen, kun je jezelf ook de markt uitprijzen, want wellicht hebben ze nog een andere kandidaat die 'gewoon' mbo4/hbo-niveau heeft en niet moeilijk doet over het salaris. Zoals ajhoff al aangeeft, gaat het bij een arbeidsvoorwaardengesprek niet om het salaris alleen, maar spelen secundaire arbeidsvoorwaarden ook een rol. Welke argumenten heb je eigenlijk nog meer? Zoals ik al eerder aangaf, zijn goede argumenten toegespitst op de situatie.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 maart 2013, 14:55
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Dank voor jullie reacties, ik heb komende week een gesprek. Wisselgeld bepalen, Heb in mijn omgeving het een en ander nagevraagd, maar word er niet wijzer van. Je wordt ingedeeld in een CAO schaal en that's it. En zeggen dat je een paar jaar ervaring hebt, maar concrete tips nee hoor haha.

Ik heb geen concurrenten voor de baan. Dan moeten ze een hele nieuwe sollicitatieprocedure starten. Over de opleiding als reden is het me nu wel duidelijk dat ik het voorzichtig moet gebruiken.

Ik zal een combinatie maken met kennis en de ervaring die ik heb en waar zij dus van profiteren als ik er kom werken.

Plus ik ben dus inderdaad snel inzetbaar (direct en ze hebben heel hard iemand nodig)

Als secundaire arbeidsvoorwaarde vind ik scholing wel een belangrijke. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen. Maar hoe wordt zoiets in een contract opgenomen?

Is onregelmatigheidstoeslag ook een secundaire arbeidsvoorwaarde? Deze zal ook wel CAO bepaald zijn en vaststaan? En zo ook reiskostenvergoeding?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 maart 2013, 12:08
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Leuk dat je op gesprek mag komen!

Citaat:
Is onregelmatigheidstoeslag ook een secundaire arbeidsvoorwaarde? Deze zal ook wel CAO bepaald zijn en vaststaan? En zo ook reiskostenvergoeding?
Ja, dat klopt.

Citaat:
Als secundaire arbeidsvoorwaarde vind ik scholing wel een belangrijke. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen. Maar hoe wordt zoiets in een contract opgenomen?
Doorgaans staat dit ook in een cao. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald opleidingsbudget per persoon. Soms worden er concrete afspraken opgenomen in het contract, bijvoorbeeld als bepaalde kwalificaties nodig zijn om een functie uit te kunnen (blijven) oefenen (verpleegkundige bijvoorbeeld). Om wat voor functie gaat het bij jou en om wat voor soort organisatie?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 maart 2013, 17:44
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Ik heb het gesprek gehad en zal nog even vertellen hoe het gegaan is. Ik was wat ziek tijdens het gesprek maar heb mijn best gedaan. Achteraf vraag ik me echt af "was dit het nou?"

Ik heb alleen mijn persoonlijke gegevens ondertekend. De overige informatie (# uren voor mijn aanstelling, loonschaal en tot wanneer het contract loopt) zijn alleen ondertekend door de leidinggevende. Waarom hoefde ik dat niet te ondertekenen? Apart.

Salarisonderhandeling ging goed, ik ben voorzichtig niet ingegaan op het eerste bod maar heb aangegeven dat ik meer had verwacht door onderzoek naar andere gelijksoortige vacatures die in een schaal hoger vallen. En dat ik daar mijn bedrag op heb gebaseerd, passend bij opleiding en ervaring. Dit vond hij redelijk en toen hebben we gemiddeld :-)

Maar... nu kom ik thuis en zie ik dat hij schalen heeft gehanteerd uit een ander jaar! (gewoon eerste pagina salaris CAO). De schalen per 2013 zijn anders opgebouwd. Ik heb in het gesprek ook aangegeven dat ik zijn schalen niet herkende, maar goed er verder niet op doorgevraagd omdat ik zelf ook niet wist of ik zelf goed had gezocht.

Nu heb ik maar even gemaild met de vraag waarom we die schalen hebben gebruikt. Aangezien de volgnummers per 2013 flink zijn aangepast. Ben benieuwd naar zijn antwoord en of we er iets in moeten aanpassen.


Over andere zaken hebben we het niet meer gehad. "Allemaal CAO". Ik ga er met deze baan sowieso op vooruit, dus heb het gelaten (ook omdat ik echt niet fit was) maar het voelt wel wat knullig georganiseerd aan....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 maart 2013, 11:21
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Leuk dat je nog even laat weten hoe het gesprek is verlopen.

Citaat:
Ik heb alleen mijn persoonlijke gegevens ondertekend. De overige informatie (# uren voor mijn aanstelling, loonschaal en tot wanneer het contract loopt) zijn alleen ondertekend door de leidinggevende. Waarom hoefde ik dat niet te ondertekenen? Apart.
Dat is niet zo apart. Jij hebt moeten bevestigen dat je daadwerkelijk bent wie je bent, de leidinggevende heeft het zakelijke gedeelte ondertekend en nu kan alles door P&O verwerkt worden in een contract. Dit krijg je thuisgestuurd met de vraag het door te lezen en bij akkoord ondertekend terug te sturen. Jouw handtekening komt dus nog .

Goed van je dat je niet bent ingegaan op het eerste bod en elkaar in het midden hebt kunnen vinden. Heb je al een antwoord gehad op je vraag over die salarisschalen van 2013?

Citaat:
Over andere zaken hebben we het niet meer gehad. "Allemaal CAO". Ik ga er met deze baan sowieso op vooruit, dus heb het gelaten (ook omdat ik echt niet fit was) maar het voelt wel wat knullig georganiseerd aan....
Wat bedoel je precies met die laatste zin? Die begrijp ik niet zo goed.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 8 april 2013, 14:43
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Inmiddels 3 weken aan het werk en het bevalt erg goed :-)
Alleen mijn contract moet nog ondertekend worden. Ik heb inmiddels wel al een contract gekregen, maar nog niet ondertekend.

Reden dat ik nog niet ondertekend heb is dat ik nog een document (gedragscode) niet heb ontvangen en met mijn contract daar wel voor teken.

Daarnaast staat in mijn contract geen hoogte van de reiskostenvergoeding vermeld. Dit hebben we tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek ook niet besproken (wel dat ik een vergoeding zou krijgen). Nu heb ik de CAO gelezen en (als ik het goed begrijp) geldt dus dat als er geen regeling wordt getroffen er een minimale vergoeding geldt van 8ct de km. Nu vind ik dat wel erg zuinig, dus ik heb bij mijn leidinggevende gemeld dat ik nog geen voorstel reiskostenvergoeding heb ontvangen. Nu valt of staat het voor mij niet meer met de hoogte van de vergoeding, maar ik denk dat als ik niets van me laat horen ik sowieso niet meer krijg dan die 8 ct. Andere collega's geven aan dat ook maar te krijgen.

@Marieke,

Mbt salaris ben ik er uiteindelijk nog op vooruit gegaan omdat we inderdaad de schalen van 2013 moeten hanteren. Dus ik ben daardoor nog een tree hoger ingeschaald door P&O, heel prettig!

met 'knullig georganiseerd' bedoelde ik dat ik niet het gevoel kreeg dat mijn gesprekspartner bevoegd was om buiten salaris andere arbeidsvoorwaarden met mij te bespreken. Hij bleef maar verwijzen naar CAO. En daardoor weet ik nu nog niets concreet over de reiskosten bijvoorbeeld. Maar het is voor mij ook de eerste keer geweest dat ik zo'n gesprek heb gehad en misschien heb ik het mezelf ook spannender voorgesteld dan dat het in werkelijkheid is
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Goede motivatiebrief voor vacature verkoper? Silvano.H Sollicitatiebrief en cv 5 8 februari 2013 16:46
Dilemma, solliciteren om de verkeerde redenen? NotWhoIwantToBe Loopbaanvragen 4 19 april 2012 22:48
Goede Loopbaancoach(es) in Noord-Brabant? Elle Alle andere carrièreonderwerpen 1 28 september 2009 19:36
ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop! spoenk Sollicitatiebrief en cv 8 25 augustus 2008 21:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon