Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 april 2012, 14:05
xxhello xxhello is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 januari 2012
Berichten: 1
xxhello is on a distinguished road
Standaard Welk lettertype voor sollicitatiebrief?

Hallo,

Als jullie een sollicitatiebrief schrijven, welke lettertype gebruiken jullie dan?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 april 2012, 14:34
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik heb voor al mijn documenten, maar ook voor mijn email Calibri 12pt als lettertype. Ik doe hier geen consessie aan.

Ik vind het mooi dat wanneer je de mail met sollicitatiebrief en CV verstuurt, dat de ontvanger een gangbaar lettertype ontvangt dat door alle printers gewoon geaccpeteerd wordt, en dat al mijn documenten in dezelfde stijl zijn.
Ik vind het slordig om een mail met arial te versturen, een brief met Times new Roman en een CV met ........ noem maar iets.

Waarom Cailbri? Omdat dit type niet zo vaak gebruikt wordt, ik het een mooi lettertype vind en de twee voorgaande redenen ervoor zorgen dat je hierdoor ook laat zien dat je aandacht aan je sollicitatiedocumenten geeft.

Ik ben benieuwd wat anderen op dit forum aan lettertype gebruiken en waarom?

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 april 2012, 14:47
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Tenzij anders voorgeschreven maak ik gebruik van Verdana. De reden is een heel praktische: het is een lettertype wat geoptimaliseerd is voor beeldschermen. Aangezien het feit dat er steeds minder geprint en meer van het scherm gelezen wordt vind ik dat belangrijk.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 april 2012, 16:57
drrm drrm is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 1
drrm is on a distinguished road
Standaard

Ik gebruik voor zowel mijn brief als mijn CV het lettertype Cambria 10,5pt, daarnaast vul ik de tekst uit zodat het helder en overzichtelijk wordt. Ik denk dat over het algemeen elk leesbaar lettertype volstaat (mits de grote krulletters etc.). De essentie is en blijft natuurlijk de inhoud ervan!

Ps. Mocht je solliciteren binnen de vormgeving, DTP etc dan spreek het natuurlijk voor zich dat je wat meer werk besteed aan het uitzoeken van een helder lettertype, je kan dan natuurlijk niet aankomen met COMIC SANS MS =)!
Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 juli 2012, 01:24
Binz
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Cambria en Calibri

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drrm Bekijk bericht
Ik gebruik voor zowel mijn brief als mijn CV het lettertype Cambria 10,5pt, daarnaast vul ik de tekst uit zodat het helder en overzichtelijk wordt.
Bedankt voor de tip! Cambria is inderdaad erg verzorgd, zeker als je daarenboven anderhalve interlinie gebruikt.

Het nadeel van Calibri (belangrijk!) is dat het enkel door Microsoft Office-versies 2007 of recenter ondersteund wordt. Voorzichtig dus met beweren dat het courant is: gebruikers van Apple of Linux, Windowsgebruikers zonder MS Office (ikzelf gebruik bijvoorbeeld LibreOffice), of Windowsgebruikers met MS Officeversies 2003 of ouder kunnen geen Calibri lezen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 juli 2012, 01:51
Geery Geery is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 14
Geery is on a distinguished road
Standaard

Hallo ik gebruik meestal Calibri

Groetjes Geery
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 juli 2012, 02:34
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Zorg er in ieder geval voor dat je sollicitatiebrief en cv in hetzelfde lettertype worden verstuurd. Geldt trouwens niet alleen voor het lettertype, maar ook voor pagina-afstanden, marges, soort uitlijning, regelafstand, etc. etc.

In een sollicitatietraining is mij verteld dat Times New Roman en eigenlijk ook Arial not done zijn als lettertype voor een sollicitatiebrief en cv. Het advies was om Verdana te gebruiken, juist om de reden die ik hier al voorbij heb zien komen: geoptimaliseerd voor lezen vanaf een beeldscherm.

Ik stuur trouwens mijn sollicitatiebrieven altijd als PDF-bestand op en dus niet als Word-bestand. Los van het feit dat bij andere Word-versies (dan wel opensource equivalenten), de lay-out van je brief totaal ontregeld kan raken, voorkomt het ook problemen met niet leesbare lettertypes, zoals hierboven is benoemd. Deze informatie was mij trouwens onbekend, dus ik vind het zeker wel nuttige informatie .

Laatste tip: onderteken je brief met je handtekening! Je handtekening kan je zetten d.m.v. je muis op de computer, bijvoorbeeld met het programmaatje MyLiveSignature. Of met je smatphone/tablet, met bijvoorbeeld de apps SketchPad (iPhone) of Signature Saver (Android).

Groet,


Richard
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welk havo-profiel om artiestenmanager te worden? IsabelleStone Opleiding kiezen en volgen 0 10 april 2012 20:47
In welk beroep kun je met je handen werken op hbo-niveau? Nico Loopbaanvragen 5 26 januari 2012 23:24
Criminologie welk niveau? Randy Opleiding kiezen en volgen 1 11 augustus 2010 22:09
Welk salaris is redelijk? AMN1983 Sollicitatiegesprek 4 31 januari 2010 22:02
Welk beroep past bij mij? NiKa44 Sollicitatiebrief en cv 1 13 augustus 2009 00:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon