Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Bekijk resultaten enquête: Ik print mijn sollicitatiebrief en cv op zwaarder papier
Ja! 1 9,09%
Nee, ik geloof niet dat dat effect heeft 1 9,09%
Nee, want ik solliciteer alleen digitaal 9 81,82%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 november 2011, 14:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Print je sollicitatiebrief en cv op zwaar papier

Onderzoekers van MIT hebben uitgevogeld dat een cv op een zwaar klembord beter wordt beoordeeld dan hetzelfde cv op een lichter klembord.

Nu kun je het gewicht van het klembord van de selecteur niet direct beïnvloeden, maar wel het gewicht van je papier. Ik zou zeggen, op naar de kantoorboekwinkel en koop extra zwaar papier voor je sollicitatiebrief en cv. Wel even checken dat je printer het aankan.

Citaat:
The experience of weight, exemplified by heaviness and lightness, is metaphorically associated with concepts of seriousness and importance. This is exemplified in the idioms “thinking about weighty matters” and “gravity of the situation.” In our first study, testing influences of weight on impression formation, we had 54 passersby evaluate a job candidate by reviewing resumes on either light (340.2 g) or heavy (2041.2 g) clipboards.

Participants using heavy clipboards rated the candidate as better overall and specifically as displaying more serious interest in the position. However, the candidate was not rated as more likely to “get along” with co-workers, suggesting that the weight cue affected impressions of the candidate’s performance and seriousness, consistent with a “heavy” metaphor, but not the metaphorically irrelevant trait of social likeability.
Bron: Incidental Haptic Sensations Influence Social Judgments, and Decisions, MIT, 25 juni 2010

Hier past wel een Diederik Stapel-waarschuwing bij: het onderzoek bestaat uit één enkele bevraging van enkele tientallen mensen. Je kunt je afvragen hoe betrouwbaar de algemene conclusie is.

Dat gezegd hebbende, kan ik me er gevoelsmatig wel iets bij voorstellen. Contracten, diploma's en andere officiële documenten worden niet voor niets op zwaarder papier geprint. Waarom zou je dat met je sollicitatiebrief en cv ook niet doen?
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2011, 15:27
Rope Rope is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2011
Berichten: 13
Rope is on a distinguished road
Standaard

Als het een betere presentatie geeft waarom niet? Hetzelfde geldt voor de printkwaliteit, ga voor de hoogste.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 september 2012, 18:36
joop1969
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard solliciteren op A0 papier

Als dat werkt ga ik solliciteren met a0 papier. haha

ben het thuiszitten helemaal zat en werk in de grafische branch dus a0 papier is daar ook nog toepasselijk
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 september 2012, 22:18
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Natuurlijk moet je er alles aan doen om ergens aan tafel te komen.Ik ben ervan overtuigd dat formele papieren, zoals diploma's, op zwaarder papier thuis horen.

Waar ik ook zeker van overtuigd ben is van de MVO gedachte. Daarom ben ik zwaar voorstander van digitaal solliciteren. De selecteur kan dan zelf bepalen of/hoe hij jouw documenten afdrukt.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 september 2012, 00:59
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Solliciteren op briefpapier is wel erg 20ste eeuw. Ik gebruik alleen nog papier (inderdaad net iets zwaarder dan standaard) wanneer de functie daarom vraagt of het een 'twist' geeft aan de sollicitatiebrief.

Maarten
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 september 2012, 11:25
boompje boompje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2012
Berichten: 16
boompje is on a distinguished road
Standaard

Eens met Maarten W. De meeste brieven die ik verstuur moeten naar een emailadres verzonden worden. Je moet dan maar afwachten op wat voor papier het wordt afgedrukt, voordeel is dat het papier dus niets meer uitmaakt. :-)

Nog wel een vraag hieropvolgend: ik ben bezig met een sollicitatie naar een gerenommeerd bedrijf, de verwachting is dat er heel veel sollicitaties binnen gaan komen. Maak je je dan extra opvallend om toch het adres van internet te plukken en een ouderwetse brief te versturen (uiteraard op zwaar papier), of toch via het opgegeven emailadres?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Boompje
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 september 2012, 13:01
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Nee, dat kan zelfs negatief overkomen (Weet ze niet hoe ze mail moet versturen?). Als het bedrijf duidelijk aangeeft dat je je brief en cv naar een bepaald e-mailadres kunt sturen, dan hebben ze ook graag dat je dit doet. Alle brieven komen dan op een centraal punt binnen en kunnen zo gemakkelijk verwerkt worden.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Sollicitatiebrief en cv per email verzenden? karimzeg Sollicitatiebrief en cv 2 17 april 2010 19:03
Sollicitatiebrief en cv voor leerkracht AnneliesVD Sollicitatiebrief en cv 2 1 juni 2008 18:17
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 17:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon