Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2012, 12:47
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 131
Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard Wanneer moet werkgever aangeven of hij tijdelijk contract wil verlengen?

Mijn contract loopt op 18 juli af. Voor wanneer moet de werkgever laten weten of het mijn contract verlengt?

Ik lees in mijn contract het volgende:
In geval de onderhevige arbeidsovereenkomst tussentijds wordt opgezegd anders dan om dringende redenen die onmiddelijke beëindiging zonder voorafgaande opzegging rechtvaardigen, nemen partijen de volgende opzeggingstermijnen in acht:
opzegging door de werkgeefster aan werknemer bij minder dan 5 jaar dienstverband: 1 maand.

Ik denk niet dat bovenstaand van toepassing is.

Wat ik me afvraag is voor wanneer de werkgever mij moet laten weten of ze het contract verlengen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2012, 13:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Ik meen te weten dat de werkgever formeel gezien tot op je laatste werkdag kan laten weten dat hij het contract niet wil verlengen. Dat zou niet netjes zijn natuurlijk, maar het contract zou dan gewoon op de einddatum eindigen.

Ik lees zelfs in deze juridische analyse dat als je na de einddatum doorwerkt en het contract stilzwijgend lijkt te worden verlengd, de werkgever dat nog kan voorkomen door alsnog (normaliter voor het eind van de eerste werkdag) te laten weten dat hij het contract niet wil verlengen.

De vraag is meer voor de werkgever: wil hij het risico nemen dat jij al een andere baan hebt gevonden tegen de tijd dat hij wil verlengen?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2012, 13:41
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Volgens mij is het zo (maar ben geen deskundige) dat het contract eindigt op de aangegeven dag, tenzij de werkgever en werknemer overeenkomen om een nieuw contract aan te gaan of te verlengen.

Formeel gezien hoeft je werkgever je niet te laten weten of er verlengd wordt. Het contract stopt immers vanzelf en dat is dan ook je laatste dag. Alleen in geval van verlenging is het natuurlijk wel handig dat'ie het laat weten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 maart 2012, 13:42
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 131
Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard

Op 20 april heb ik het volgende beoordelingsgesprek en dan hoop ik uitsluitsel te krijgen. Ik acht de kans zeer groot dat het niet verlengd wordt. Maar ik wil het wel graag 20 april weten zodat ik dan 100% duidelijkheid heb. Dan heb ik tenminste nog 3 maanden om iets anders te zoeken.

Merkwaardig trouwens dat er geen wettelijke bepalingen zijn ten aanzien van het laten weten of het contract verlengd wordt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 maart 2012, 13:50
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roque Santa Cruz Bekijk bericht
Merkwaardig trouwens dat er geen wettelijke bepalingen zijn ten aanzien van het laten weten of het contract verlengd wordt.
Niet echt. Een contract is wettelijk gezien eindig op de datum die overeengekomen wordt. Er hoeft dan niet specifiek opgezegd te worden, dat gebeurt automatisch. Het lijkt misschien wat raar voor een arbeidscontract, maar wettelijk gezien is dat ook maar een gewoon contract.

Een uitzondering zijn die contracten waarbij geen einddatum is afgesproken. Die zijn in feite een categorie apart.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
tijdelijke arbeidsovereenkomst

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Contract nog niet getekend Shane Je rechten en plichten als werknemer 3 9 oktober 2014 09:44
Van detacheerder naar eindklant, zonder arbeidscontract itsme Je rechten en plichten als werknemer 7 14 juli 2011 21:26
Onmin met baas, wil ontslag nemen, moet ik slechte referentie vrezen? Monvier Loopbaanvragen 3 6 augustus 2009 17:21
Studieovereenkomst: wil ontslag nemen maar moet nog 2 jaar bij werkgever blijven jhero Je rechten en plichten als werknemer 5 1 juli 2009 14:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon