Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 oktober 2012, 14:30
Aurelie Aurelie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 17
Aurelie is on a distinguished road
Standaard Sollicitatie redactiemedewerker Graag feedback

Hallo allemaal,

Ik wil graag solliciteren naar de functie van redactiemedewerker. Maar omdat ik niet een journalistieke opleiding heb gedaan en geen kilo's ervaring heb vind ik het lastig om een brief te schrijven. Willen jullie mij wat tips geven? Alvast bedankt.
o,ja het is een sollicitatie via email, moeten dan de adresgegevens juist wel of niet bovenaan de brief staan?



De advertentietekst:

Werkzaamheden:
-Herschrijven van ingezonden kopij naar korte, leesbare artikelen
-Essentie uit een tekst kunnen halen om deze om te zetten in een voor de lezer informatief en waardevol artikel
-Affiniteit met efficient plannen en in staat om ingezonden kopij snel te beoordelen
-Je kunt goed presteren onder tijdsdruk en blijft altijd het geheel overzien.

Een journalistieke opleiding is niet vereist, wel affiniteit met tekst en een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal. Je kunt je eigen teksten corrigeren.

Ons team bestaat uit flexibele mensen die weten van aanpakken.
Wil jij bij ons team horen? Reageer dan snel en vertel ons wat jou bijdrage aan ons bedrijf kan zijn.



Hieronder de brief:

Geachte Geachte heer/mevrouw,

Vanmorgen bladerde ik eens rustig door Weekblad X. De grote koppen op de eerste pagina’s, de advertenties en de woonbijlage, tot ik op pagina 51, aan het einde van het blad, jullie advertentie zag staan voor een redactiemedewerker. Als echte taalfanaat ging mijn hart hier sneller van kloppen. Mijn eerste gedachte was: dit is mij op het lijf geschreven.

Van jongs af aan heb ik een passie voor lezen, schrijven en taal. Na het voortgezet onderwijs ben ik Marketing & Communicatie gaan studeren met als doel om de journalistiek in te gaan. Door omstandigheden is dit niet doorgegaan. Ik ben vervolgens een andere weg ingeslagen en heb Pedagogiek gestudeerd. De leukste werkzaamheden tijdens deze studie waren voor mij het schrijven en ontwikkelen van de verslagen, de werkplannen,beleidsrapportages en het uitvoeren van marktonderzoeken. Ik kreeg menigmaal complimenten van studiegenoten en collega’s over mijn heldere en waardevolle (werk)verslagen. Regelmatig kwam de vraag of ik teksten wilde beoordelen en waar nodig corrigeren. Met veel plezier kijk ik met een kritisch oog, beoordeel en herschrijf ik om elke tekst met liefde duidelijk te maken voor een ieder die het lezen wil.

Journalistiek is en blijft mijn grote liefde en naast mijn enthousiasme en toewijding, ben ik een nauwkeurige en adequate planner en hecht ik veel belang aan open communicatie en teamwerk.

Ik zie uw uitnodiging voor een gesprek met veel plezier tegemoet en kijk uit naar de kans mijn enthousiasme over de functie redactiemedewerker persoonlijk toe te lichten.


Met vriendelijke groet,

Aurelie X
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 oktober 2012, 17:00
Kiek Kiek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 16
Kiek is on a distinguished road
Standaard

Beste Aurelie,

Persoonlijk vind ik je eerste zin nogal langdradig. Ik zou er van maken:
In de "weekblad" van week 34 zag ik uw advertentie staan voor ....
In dezelfde alinea: Mijn eerste gedachte was: deze functie is mij op het lijf geschreven.

Tweede alinea
Met als doel om (doel of om verwijderen, het zegt hetzelfde)
"door omstandigheden is dit niet doorgegegaan" weglaten. Het roept alleen maar vragen op over "de omstandigheden".
Je laatste zin klopt naar mijn mening niet. Ik zou schrijven:
Met veel passie, plezier en een kritisch oog beoordeel en herschrijf ik teksten zodat deze voor iedereen leesbaar zijn.

Succes met je sollicitatie!
Groetjes, Kiek
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 oktober 2012, 18:01
Aurelie Aurelie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 17
Aurelie is on a distinguished road
Standaard

@ Kiek bedankt voor je feedback. Je hebt gelijk. De eerste zin was idd wat lang. Ik heb hem wat ingekort en het stuk over op welke pagina verwijderd
De andere wijzigingen heb ik ook doorgevoerd. Nogmaals bedankt
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 oktober 2012, 18:35
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hallo Aurelie, ik heb er ook even naar gekeken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurelie Bekijk bericht
Hieronder de brief:

Geachte Geachte (tweemaal "geachte" is wat veel, maar dat had je zelf natuurlijk ook al gezien) heer/mevrouw,

Vanmorgen bladerde ik eens rustig door Weekblad X. De grote koppen op de eerste pagina’s, de advertenties en de woonbijlage, tot ik op pagina 51, aan het einde van het blad, jullie advertentie zag staan voor een redactiemedewerker. Dat deze zin wat langdradig is had je al gezien, maar de volgende is geen goed Nederlands: Als echte taalfanaat ging mijn hart hier sneller van kloppen. Het is namelijk niet je hart dat een taalfanaat is, maar jijzelf. Beter is misschien: "Mijn hart ging hier sneller van kloppen: ik ben namelijk een echte taalfanaat."Mijn eerste gedachte was: dit is mij op het lijf geschreven.

Van jongs af aan heb ik een passie voor lezen, schrijven en taal. Na het voortgezet onderwijs ben ik Marketing & Communicatie gaan studeren met als doel om de journalistiek in te gaan. Door omstandigheden is dit niet doorgegaan. Ik ben vervolgens een andere weg ingeslagen en heb Pedagogiek gestudeerd. Ook ik zou je aanraden de "omstandigheden"weg te laten.De leukste werkzaamheden tijdens deze studie waren voor mij het schrijven en ontwikkelen van de verslagen, de werkplannen,beleidsrapportages en het uitvoeren van marktonderzoeken. Ik kreeg menigmaal complimenten van studiegenoten en collega’s over mijn heldere en waardevolle (werk)verslagen. Regelmatig kwam de vraag of ik teksten wilde beoordelen en waar nodig corrigeren. Met veel plezier kijk ik met een kritisch oog, beoordeel en herschrijf ik om elke tekst met liefde duidelijk te maken Dit stuk van de zin komt wat vreemd over. "Een tekst duidelijk maken", dat zeg je niet zo gauw. Ik zou iets zeggen in de trant van "duidelijk weer te geven"voor een ieder die hem lezen wil.

De Journalistiek is en blijft mijn grote liefde en naast mijn enthousiasme en toewijding, ben ik deze samenstelling klopt niet helemaal, je "bent"namelijk niet enthousiasme en toewijding. Herschrijf dat, want het klopt niet met elkaar. een nauwkeurige en adequate planner en hecht ik veel belang aan open communicatie en teamwerk.

Ik zie uw uitnodiging voor een gesprek met veel plezier tegemoet en kijk uit naar de kans mijn enthousiasme over de functie van redactiemedewerker persoonlijk toe te lichten.


Met vriendelijke groet,

Aurelie X
Nou, Aurelie, dit is mijn feedback, ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je in de toekomst de kans krijgt om veel te schrijven.

Vriendelijke groeten van

Beewee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 oktober 2012, 22:40
crow crow is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 3 september 2011
Berichten: 37
crow is on a distinguished road
Standaard

Kiek en Beewee hebben het zo'n beetje allemaal opgenoemd. In het kader van tips: ik zou geen datum etc. bij de mail zetten, ze moeten toch kunnen zien wanneer het verstuurd is. Misschien is het wat om de brief in een apart document zetten met een mooie opmaak en als pdf-bijlage toe te voegen?

Ook kun je eraan denken om teksten die je herschreven/geschreven hebt mee te nemen. Als ze willen kun je die gelijk laten zien.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 oktober 2012, 10:30
Aurelie Aurelie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 17
Aurelie is on a distinguished road
Standaard

@ beewee bedankt voor je feedback, ik heb er aan gesleuteld
@Crow bedankt voor de tip om herschreven teksten mee te nemen, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, hopelijk krijg ik de kans om op gesprek te komen.

De tekst is nu als volgt:

Geachte heer/mevrouw,

Vanmorgen bladerde ik eens rustig door Weekblad X. De grote koppen op de eerste pagina’s, de advertenties en de woonbijlage, tot ik jullie advertentie zag staan voor een redactiemedewerker. Mijn hart ging hier sneller van kloppen: ik ben namelijk een echte taalfanaat. Mijn eerste gedachte was: deze functie is mij op het lijf geschreven.

Van jongs af aan heb ik een passie voor lezen, schrijven en taal. Na het voortgezet onderwijs ben ik Marketing & Communicatie gaan studeren met als doel de journalistiek in te gaan. Ik ben vervolgens een andere weg ingeslagen en heb Pedagogiek gestudeerd. De leukste werkzaamheden tijdens deze studie waren voor mij het schrijven en ontwikkelen van de verslagen, de werkplannen,beleidsrapportages en het uitvoeren van marktonderzoeken. Ik kreeg menigmaal complimenten van studiegenoten en collega’s over mijn heldere en waardevolle (werk)verslagen. Regelmatig kwam de vraag of ik teksten wilde beoordelen en waar nodig corrigeren. Met veel passie, plezier en een kritisch oog beoordeel en herschrijf ik teksten zodat deze voor iedereen leesbaar zijn.

De journalistiek is en blijft mijn grote liefde. Naast enthousiast en toegewijd, ben ik een nauwkeurige en adequate planner en hecht ik veel belang aan open communicatie en teamwerk.

Ik zie uw uitnodiging voor een gesprek met veel plezier tegemoet en kijk uit naar de kans mijn enthousiasme over de functie van redactiemedewerker persoonlijk toe te lichten.

Met vriendelijke groet,

Aurelie
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 oktober 2012, 11:04
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hallo Aurelie,

Dat is al veel, veel beter! Mooi zo! Ik heb nog wel een aantal aandachtspuntjes.

Ten eerste zou ik ervoor zorgen om de brief aan een specifiek persoon te richten. Staat dat er in de advertentie niet bij, bel het blad dan op, of mail het. Nog mooier is het om de betreffende persoon eerst even zelf aan de lijn te krijgen, dan kun je de brief beginnen met een korte verwijzing naar dat gesprek.

De eerste zin vind ik nog steeds onnodig lang, ik zou gewoon schrijven: Vanmorgen vond ik in weekblad X jullie advertentie voor een redactiemedewerker.

Verder: Ik zou niet zo uitvoerig zijn over het feit dat je de journalistiek in wilde maar een andere weg bent ingeslagen, tenzij je hier vragen over wilt krijgen (en die krijg je) die jou de gelegenheid bieden om met een positief en voor deze functie voordelig verhaal te komen. Is dat niet zo, dan kun je beter zeggen: Na het voortgezet onderwijs ben ik eerst Marketing & Communicatie gaan studeren, en daarna Pedagogiek. Dat roept veel minder vragen op, vooral omdat je doorgaat met te vertellen dat je zo blij was met je schrijfactiviteiten tijdens de studie. Vind je dit niet helemaal bevredigend dan zou je eens kunnen nadenken of je twee of drie dingen kunt noemen die je tijdens je eerste studie hebt geleerd en die bij deze baan passen. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn bij deze studie. Wees zo gericht mogelijk, net als je bij de andere voorbeelden doet. O ja, en zoals het er nu staat lijkt het alsof je al die schrijfactiviteiten alleen bij Pedagogiek deed. Is dat zo, kun je het laten staan, is dat niet zo, zorg dan dat duidelijk is dat je hier bij beide studies ervaring mee hebt opgedaan.

De laatste zin van die alinea vind ik prachtig! Heel mooi herschreven!

Aurelie, ik wens je succes! Vriendelijke groeten van

Beewee
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 oktober 2012, 14:12
Aurelie Aurelie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 17
Aurelie is on a distinguished road
Standaard

@ Beewee: Fijn dat je zo met me meedenkt en tips geeft, dat waardeer ik enorm
Je hebt gelijk wat betreft voorbeelden van mn eerste studie. deze studie ligt immers veel dichter bij journalistiek.
ik richt de brief persoonlijk maar hier houd ik t even op meneer/mevrouw ivm privacy
De eerste zin ben ik nog niet over uit, ik wil nml ook graag wat origineel zijn en niet te standaard overkomen.

Hieronder de aanpassing:

Van jongs af aan heb ik een passie voor lezen, schrijven en taal. Na het voortgezet onderwijs ben ik Marketing & Communicatie gaan studeren. Ik ervaring heb opgedaan in het schrijven van teksten voor folders, interviews en het grafisch vormgeven van brochures en artikelen. Daarna ben ik Pedagogiek gaan studeren.

@beewee ik hoor je denken: de voorbeelden moeten gerichter, ik heb alleen even geen idee hoe
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 oktober 2012, 16:32
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hoi Aurelie,

Gedachtenlezen is niet je sterkste punt! Ik vind die laatste aanpassing die je weergeeft juist prima! Denk er alleen om dat je twee woorden hebt omgedraaid (ik ervaring heb opgedaan). Mooi ook dat je de brief aan een specifiek iemand gaat richten. Heel goed. Dat je met je opening origineel wilt zijn begrijp ik, daar worstelen ook velen mee. Maar misschien dat daar niet een hele goede oplossing voor is. Je kunt het houden op wat je nu hebt, of schrijven: Vanmorgen vond ik in weekblad X jullie advertentie voor een redactiemedewerker. Meteen ging mijn hart hier sneller van kloppen enz. enz. Dan ben je heel snel bij jouw gevoel over deze vacature, en daar gaat het immers om.

Kijk maar wat je ervan vindt. Het is immers ook belangrijk dat het echt jouw brief is, en uiteindelijk moet je zelf zien welke tips je volgt en welke niet.
Vriendelijke groeten!

Beewee
Met citaat reageren
  #10  
Oud 5 oktober 2012, 17:35
Aurelie Aurelie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 17
Aurelie is on a distinguished road
Standaard

@Beewee nogmaals bedankt voor al je tips en aandachtspuntjes. Ik ben blij dat jij nog zo scherp was met ervaring heb, ipv heb ervaring
Ik heb de sollicitatiebrief inmiddels verstuurd en nu dus maar duimen op succes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatie Verkoopmedewerkster, graag feedback! niliaaa Sollicitatiebrief en cv 4 19 oktober 2011 09:34
Sollicitatie projectadministrateur, graag jullie feedback ook Peterrr Sollicitatiebrief en cv 2 29 maart 2011 10:21
Sollicitatie consultant, graag jullie feedback LianneN Sollicitatiebrief en cv 2 11 mei 2010 17:14
interne sollicitatie pedagogisch medewerker A, graag feedback en advies sannelba Sollicitatiebrief en cv 5 9 december 2008 15:01
Sollicitatie als CEH verpleegkundige, graag feedback! Debbus Sollicitatiebrief en cv 3 7 oktober 2007 15:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon