Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 november 2019, 16:06
slimmerik slimmerik is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 november 2019
Berichten: 1
slimmerik is on a distinguished road
Post Propedeuse halen of niet

Hallo allemaal,

Ik heb het VWO afgerond en ben dit jaar begonnen met een HBO opleiding. Ik dacht dat ik het HBO fijn zou vinden vanwege het praktijkgerichte onderwijs, meer les met je klas ipv het zitten met alle studenten in een grote collegezaal. Daarnaast leek deze opleiding me erg interessant en was er niet echt een vergelijkbare studie op universitair niveau, anders had ik die wel overwogen.

Ik volg de studie nu voor 2 maanden en tot mijn grote spijt bevalt het totaal niet. De inhoud van de opleiding vind ik eigenlijk niet echt zo interessant als gedacht en daarnaast vind ik het schoolse karakter van het HBO niet bij me passen. Ik ben erachter gekomen dat de universiteit toch beter bij mij past. Dit is jammer natuurlijk, maar niet het einde van de wereld. Ik heb voor mezelf besloten dat ik volgend schooljaar toch ga beginnen op de universiteit.

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen: binnenkort stoppen met deze opleiding, gaan werken tot volgend schooljaar en dan met een frisse start op de uni beginnen of dit jaar afmaken met als doel het behalen van mijn propedeuse. Ik vraag me echter alleen af hoe waardevol deze HBO-propedeuse is als ik later een universitaire bachelor en master heb afgerond (waar ik natuurlijk vanuit ga ). Zouden werkgevers hier echt op letten en zou het een verschil maken? Het behalen van je propedeuse is natuurlijk vereist als je naar de universiteit wil en geen VWO diploma hebt, maar dat is bij mij niet aan de orde.

Heeft iemand hier misschien een idee over?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 november 2019, 23:30
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Een propedeuse laat zien, dat je gemotiveerd bent om te studeren. Dus dat staat beter op je CV, dan een studie zonder propedeuse.

En door te blijven studeren, leer je nieuwe dingen. Dingen die je mogelijk kunt gebruiken in een baan en/of in je persoonlijke leven. Ze kunnen ook een opstap zijn voor een stageplek of bijvoorbeeld uitzendwerk.

Jammer dat de studie niet aan je wensen voldoet, maar ik zou er wel gebruik van maken. Je hebt er voor betaald en overal leer je wat van

Succes met het maken van een keuze en met je nieuwe studie!

Groeten van Hetty Dalsheim
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 november 2019, 15:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Een hbo-propedeuse betekent niets meer als je eenmaal je universitaire bachelor en master hebt gehaald, maar een studiejaar besteden aan het halen van je hbo-propedeuse is beter dan een verloren jaar op je cv. Het is later altijd goed uit te leggen dat je na het halen van een hbo-propedeuse verder bent gegaan op de universiteit. Dat is een positieve voorwaartse stap.

Je zou daarnaast vast wat kunnen studeren uit studieboeken die je volgend jaar gaat tegenkomen, dan gaat het aan de uni straks beter en vlotter en heb je dit jaar wat meer uitdaging.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo, propedeuse, studiekeuze, universiteit

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het niet meer willen koekenbakker Loopbaanvragen 5 24 januari 2015 16:53
Niet gelukkig met mijn werk als secretaresse linda1979 Loopbaanvragen 6 9 oktober 2013 23:53
HBO-P halen voor beginnen aan (droom)studie, tips? Doc Opleiding kiezen en volgen 5 3 september 2013 23:39
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon