Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 mei 2016, 21:52
regenboog. regenboog. is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2016
Berichten: 2
regenboog. is on a distinguished road
Standaard ik weet niet waar ik goed aan doe

Hoi allemaal,

Jullie reactie gevraagd;
Ik weet niet goed wat ik moet doen.
Op dit moment volg ik de pabo, nu in het tweede jaar. Qua toetsen en opdrachten gaat dat echt goed.
De stage loopt op dit moment minder. Ik heb al een onvoldoende gehaald. Ik ben vaak gespannen als ik naar stage ga. Eenmaal op stage wordt dat vaak wel wat minder. Ik vind het leuk om te doen, maar het kost me erg veel inspanning.

Ik twijfel of ik moet stoppen of doorgaan met deze opleiding. Doorgaan omdat ik denk of hoop dat ik het ergens wel kan. Ik zou graag als juf op een ZML-school willen werken. Verder zou ik niet goed weten wat ik anders moet gaan doen.

Stoppen, omdat ik me nu telkens gespannen voel. Als het op stage niet lekker loopt, wordt ik daar onzeker van. Ik heb het gevoel dat ik ook echt niks goed kan doen.

Herkent iemand dit?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juni 2016, 14:05
Klavertje Klavertje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2016
Berichten: 2
Klavertje is on a distinguished road
Standaard

Dag regenboog. Wat een lastige situatie.

Ik lees eigenlijk een paar belangrijke dingen in je stukje:
  • - Qua toetsen en opdrachten gaat de opleiding goed.
  • - De stage gaat niet zoals gepland, verwacht en/of gehoopt.
Het komt op mij over dat je nu overweegt om misschien te stoppen met je opleiding omdat de stage zoveel spanning en stress oplevert. Dit terwijl je anderzijds wél vertrouwen hebt dat je de toetsen en opdrachten kunt maken. En je weet duidelijk wat je hierna wilt: juf op een ZML-school. En daarvoor zul je de opleiding moeten afmaken.

Je stage is een belangrijk onderdeel en het is erg vervelend dat dit niet loopt zoals je had gehoopt. Heb je dit al besproken met een (onafhankelijk) contactpersoon die met je inzichtelijk maakt: wat er fout gaat, wat mogelijke oplossingen zijn en wat jij nodig hebt om weer plezier en vertrouwen te krijgen in je stage?

Citaat:
Stoppen, omdat ik me nu telkens gespannen voel. Als het op stage niet lekker loopt, wordt ik daar onzeker van. Ik heb het gevoel dat ik ook echt niks goed kan doen.
Je laat duidelijk doorschemeren dat je last hebt van onzekerheid. Het is heel belangrijk dat je dit probeert te bespreken met je stagebegeleider of contactpersoon.

Hoelang duurt je stage nog?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juni 2016, 11:23
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Laat het er inderdaad niet bij zitten door te stoppen, maar schakel hulp in om je te helpen met de spanning die je tijdens stage voelt. Vraag hiervoor advies bij je begeleider(s) of ga naar een professional.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 juni 2016, 21:52
regenboog. regenboog. is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2016
Berichten: 2
regenboog. is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor jullie reacties.

Ergens weet ik ook wel dat ik niet moet stoppen!

Positief denken en weer lol krijgen in het lesgeven, dat is belangrijk, dat zie ik nu wel in. Ik merk dat dat soms wel even lukt.

Met mijn begeleider zou ik er wel over kunnen praten, maar dat blijf ik echt zo lastig vinden. Die begeleider moet me ook beoordelen weet je.

Ik hoef nog maar een paar daagjes naar stage, 't is al bijna vakantie natuurlijk.

Ik hoop dat de beoordeling van deze periode wel goed is en dat ik met een positief advies naar het volgende jaar kan. Dat is nog wel even spannend. Ik vind het zelf nu wel aardig gaan, maar wat begeleiders ervan vinden is uiteindelijk doorslaggevend.

Met een extern persoon praten zou natuurlijk kunnen helpen. Met wat voor soort persoon (met kennis van zake) zou ik nou kunnen praten zonder dat die persoon meteen een oordeel klaar heeft (wat ik bij begeleiders vaak zo voel)?

fijn dat jullie meedenken!
Ik heb het idee dat ik er uit ga komen...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 juni 2016, 09:19
Filou Filou is offline
Banned
 
Geregistreerd: 13 juni 2016
Berichten: 4
Filou is on a distinguished road
Standaard

Hoi Regenboog,

Heb je goed zicht op welke dingen er op je stage minder goed lopen? Misschien kun je hier een concreet plan over uitwerken met hoe je dat kan aanpakken? Zo'n plan geeft je misschien houvast en laat naar je begeleiding ook zien dat je blijft doorzetten en het probeert aan te pakken.

Ontvang je ook tussentijdse feedback?
Als ik je verhaal lees, heb ik namelijk het idee dat je nu niet echt een idee hebt over hoe je begeleiders over je denken. Zou je het zelf kunnen vragen?

Wat betreft je laatste vraag, zijn er geen mensen op je opleiding? Ik weet dat er bij mij op het HBO altijd studentencoaches waren en dat elke student ook een trajectbegeleider had. Hoe zit dat bij jou?

Groetjes,
Filou
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 juni 2016, 11:38
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regenboog. Bekijk bericht
Met een extern persoon praten zou natuurlijk kunnen helpen. Met wat voor soort persoon (met kennis van zake) zou ik nou kunnen praten zonder dat die persoon meteen een oordeel klaar heeft (wat ik bij begeleiders vaak zo voel)?
Wat dacht je van een psycholoog? Die hebben weinig oordelen klaar staan en kan juist van een buitenstaanderspersepectief meekijken en je verder helpen.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
pabo, stoppen of doorgaan

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik weet niet wat ik wil Semmm Loopbaanvragen 3 6 april 2021 00:10
Ik wist het toen niet en ik weet het nu nog steeds niet Hoogniels Loopbaanvragen 1 29 september 2014 19:12
Dilemma, solliciteren om de verkeerde redenen? NotWhoIwantToBe Loopbaanvragen 4 19 april 2012 22:48
Help, ik weet niet wat ik moet doen Kimberly Loopbaanvragen 3 17 februari 2010 15:05
Wetenschap of bedrijfsleven? Tosca81 Loopbaanvragen 4 21 oktober 2009 21:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon