Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 augustus 2008, 15:39
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Standaard Titel, wel of niet gebruiken bij sollicitatie?

Ik begin weer eens met solliciteren!

Gisteren kwam ik een leuke vacature tegen en de persoon aan wie de brief moet richten staat aangegeven met een Drs. titel.
Ik mag Ing. voor mijn naam zetten, maar dat doe ik nooit. (In het verleden wel toen ik nog in het wetenschappelijke wereldje werkzaam was, maar daar was het ook min of meer verplicht. Ik hou d'r niet zo van.)
Maar ik neig ernaar om het dit keer wel te doen, omdat die persoon in de advertentie ook aangeduid wordt met een titel. Voor de functie vragen ze wel HBO/WO niveau, maar verder lijkt het me niet relevant.

Het zal vast weinig verschil maken of ik die titel nou wel of niet gebruik, maar toch ben ik wel benieuwd naar jullie meningen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 augustus 2008, 17:49
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Titel, wel of niet gebruiken bij sollicitatie?

Ik vind een titel vaak erg afstandelijk en formeel overkomen. Ouderwets. Kennelijk hangt jouw contactpersoon er wel aan. Wat nu als je in je cv naam met titels vermeldt en jouw brief onderschrijft met voornaam en achternaam? Dat zou een aardig compromis kunnen zijn?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 augustus 2008, 19:12
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Standaard Re: Titel, wel of niet gebruiken bij sollicitatie?

Dat lijkt mij een goed compromis inderdaad. Maar ik denk dat ik toch, net als anders, mijn titel achterwege laat.
Ik ben er met een beetje googlen achtergekomen dat een extern bedrijf de werving en selectie verzorgt. Bij het bedrijf zelf werken veel jonge mensen en mijn eerste indruk is dat het er niet heel formeel aan toe gaat.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 augustus 2008, 19:19
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Titel, wel of niet gebruiken bij sollicitatie?

Prima keuze, lijkt me.
Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 augustus 2008, 23:34
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Titel, wel of niet gebruiken bij sollicitatie?

In heel veel sectoren (accountancy, advies, rijksoverheid, onderzoek, wetenschap, HBO/WO) zijn titels juist erg belangrijk. Er is daarom niets mis met het gebruik daarvan in een omgeving waar dit je toegang geeft.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 september 2008, 10:48
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: Titel, wel of niet gebruiken bij sollicitatie?

Wij zijn in NL wat bekrompen in de zin dat wij niet erg trots zijn op onze behaalde resultaten. In het buitenland ben je gestoord als je een academische graad/titel hebt, en die niet vermeld. In NL vinden ze je gestoord als je de titel op je kaartje zet.
Van Kooten en de Bie maakten ooit de prachtige parodie met Proffessor Doctor Ingenieur Akkermans

Hangt van de functie af. Als er expliciet om een academicus wordt gevraagd, of om een functie die voor de uitvoering een titel vereist zoals registeraccountant of notaris, dan jazeker, gewoon er bij zetten. Anders, als je ten minste in NL solliciteert is het misschien beter van niet.

Ik heb 2 academische titels en een post-academische maar gebruik het nooit.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Open sollicitatie, wel of niet eerst bellen? starling Sollicitatiebrief en cv 6 10 maart 2011 20:25
Open Sollicitatie stage bij een bank, dringend. Soloman Sollicitatiebrief en cv 4 22 juli 2008 19:22
uitnodiging gesprek.. wel of niet doen? dk1978 Sollicitatiebrief en cv 6 7 juni 2007 10:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon