Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 juli 2015, 12:18
Serendipiteit Serendipiteit is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 2
Serendipiteit is on a distinguished road
Standaard vermeld ik "bewust geen kinderen" wel of niet in CV en/of brief

Wellicht een wat ongebruikelijke vraag, maar ik stel hem toch:
is het verstandig om (in bepaalde gevallen) in je CV en/of brief te melden dat je bewust geen kinderen hebt?

Ik wil solliciteren op een baan en ik krijg van 2 mensen (die beide ook bewust geen kinderen hebben) een tegengesteld advies.

De een zegt: niets over burgerlijke staat en wel/geen kinderen op je cv. Is geen issue voor een baan: het gaat erom of jij die baan aankunt en dat is het.

De ander zegt: juist wel vermelden dat je geen kinderen hebt, want:
- het 1e risico is: jij bent 50, dus je zou oma kunnen zijn en bedrijven willen geen oma-type die een paar uurtjes willen opvullen als ze niet op de kleinkinderen passen, die willen iemand die ervoor gaat en dat moet je in je CV en brief vermelden.
- het 2e risico: straks zit je bij de HRM medewerker aan tafel en ontstaat er een vervelende sfeer waarin de HRM medewerker zich onprettig voelt omdat hij/zij ontdekt dat hij/zij onterecht heeft aangenomen dat jij kinderen hebt en dus ook kleinkinderen. (ik ben 50 en zou dus oma kunnen zijn). Mensen snappen vaak niet dat je bewust geen kinderen hebt en daar weten ze vaak niet mee om te gaan, gesprekken stokken ineens of je krijgt allerlei vragen waarin je moet verantwoorden waarom je geen kinderen hebt (dit kan ik beamen, het gaat helaas vaak zo in het dagelijks leven). Als zo'n lastige situatie ontstaat zal de HRM medewerker zich jouw sollicitatie vooral herinneren als het gesprek waarin de HRM medewerker ineens merkte dat hij/zij een onterechte aanname heeft gedaan waardoor HRM negatief terugdenkt aan het gesprek en krijg jij dus die baan niet.

Ter info:
- Ik heb al 8 jaar niet meer gesolliciteerd, dus ik heb geen idee hoe het momenteel zit met dit soort zaken bij sollicitaties.
- ik zoek naast mijn ZZP-werk een kleine bijbaan en heb er nu 1 gezien van 12 uur per week. Persoon 2 zegt dat ik ook bij het solliciteren op die 12-uurs bijbaan moet vermelden in CV en brief dat ik bewust kindervrij ben om vooringenomenheid bij de papieren selectie en ongemakkelijke situaties en sfeer in het evt. sollicitatie gesprek te voorkomen.

Ik hoor graag jullie visie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juli 2015, 13:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Ik vind dit niet thuishoren in een cv of sollicitatiebrief. Het maakt een onprofessionele indruk en als je op voorhand en ongevraagd kinderloosheid meldt, dan zou de lezer kunnen denken dat daar om de een of andere reden een probleem mee verbonden is.

Iets anders is hoe je ermee omgaat als een HRM-medewerker in een sollicitatiegesprek vraagt of je (klein)kinderen hebt en zo nee waarom niet. Je hoeft niet op dat soort persoonlijke vragen te antwoorden, maar je kunt ervoor kiezen om er gewoon op in te gaan en het rustig en weloverwogen te vertellen.

Ik ben het dus eens met "de een" en niet met "de ander"

Vraag je ook eens af wat je moet met het tweede risico van "de ander". Je kunt toch niet 1001 dingen in je cv zetten, omdat je vreest dat de HRM-medewerker zich anders misschien onprettig voelt vanwege een verkeerde aanname? Dat vind ik problemen verzinnen die er niet zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juli 2015, 09:51
Serendipiteit Serendipiteit is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 2
Serendipiteit is on a distinguished road
Standaard

Dank voor je reactie Rene.
De visie van de "een" spreekt mij ook meer aan dan van de "ander", dus ik ben blij dat jij daar ook zo over denkt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juli 2015, 10:18
knibbel053@gmail.com knibbel053@gmail.com is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2015
Berichten: 21
knibbel053@gmail.com is on a distinguished road
Standaard

goede morgen
Ik zou dat ook niet vermelden, volgens mij is het niet van belang. Ik denk dat je het in een later stadium altijd nog kunt bespreken hoewel ik me afvraag of het dan van belang is.
Ik vind dit persoonlijk meer zaken die je met je vrienden en familie bespreekt en niet met je toekomstig werkgever.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Is mijn CV wel interessant genoeg? Alathariel Sollicitatiebrief en cv 14 13 juli 2012 15:01
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Niet voltooide studie wel op CV vermelden? Optimus Sollicitatiebrief en cv 1 7 augustus 2011 13:23
uitnodiging gesprek.. wel of niet doen? dk1978 Sollicitatiebrief en cv 6 7 juni 2007 10:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon