Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 mei 2013, 18:18
Vangiffen Vangiffen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Berichten: 1
Vangiffen is on a distinguished road
Standaard Ervaring, of toch niet?

Beste forumbezoekers,

Allereerst een korte uitleg van mijn situatie. Ik ben momenteel werkzaam in de commerciële archeologie, een bedrijfstak die op de rand van de afgrond balanseert. Vele van mijn studiegenoten, collega's en concurrenten zijn al werkeloos en ook ik sta binnenkort op straat. Ons banenperspectief binnen de sector is nihil en zal de komende (tientalle?) jaren ook niet verbeteren.
Ik ben pragmatisch ingesteld, en zie dan ook in dat ik mijn energie beter kan besteden in het zoeken naar werk buiten de sector. Zelf zie ik mijn huidige situatie als een kans om het roer (drastisch) om te gooien en te zoeken naar een minder avontuurlijke baan met wat meer stabiliteit en zekerheid (zo die er is in tijden van crisis).
In mijn zoektocht naar een nieuwe functie loop ik echter tegen twee vervelende problemen aan, die elkaar helaas ook nog eens versterken. Allereerst is er het (sterk) geromantiseerde beeld dat er bestaat van het beroep archeoloog. Hoewel ik de afgelopen zes jaar op commerciële basis projecten heb uitgevoerd (dus deadlines, budgetbewaking etc.) denken mensen in algemeenheid nog steeds dat het werk van een archeoloog voor 99% uit "spelen met een kwastje" bestaat.
Ten tweede is er de neiging tot zelfredzaamheid binnen de bedrijfstak. Hoewel ik in mijn werk alle facetten van management/ondersteuning/projectbeheer uitvoer heb ik voor al deze taken geen officieel "papiertje". De studie archeologie beperkt zich alleen tot vakinhoudelijke kennis. De rest "doe je er gewoon bij".
Ikzelf zou graag verder willen in een functie als projectmanager of in ieder geval in een functie die ligt in de buurt van alle praktische (niet-archeologische) facetten van mijn huidige baan.
Het ontbreekt mij aan officieel papierwerk en hoewel ik zes jaar ervaring heb in commerciële projecten is het nog maar de vraag of dit als zodanig wordt erkend. Hoe moet ik hierin verder? Een startersfunctie kom ik door mijn leeftijd (32) en werkervaring niet makkelijk voor in aanmerking, maar voor een middenkaderfunctie lijk ik officieel geen relevante ervaring te hebben.

Groet,

Vangiffen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 mei 2013, 19:03
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Als je ervaring hebt in projectmanagement hoeft het papierwerk niet zo'n probleem te zijn. Een cursus Prince2 of een IPMA traject en dat is geregeld.

Misschien is het verstandig om niet de nadruk te leggen archeologie in je CV, maar op het feit dat je commerciele projecten hebt gedraaid en dat je ervaring hebt met projectmanagement?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Baas dreigt met niet betalen loon en nog meer; graag uw hulp Lau0480 Je rechten en plichten als werknemer 1 27 mei 2013 11:04
Ik weet niet wat ik wil! Heleen94 Loopbaanvragen 10 11 januari 2013 20:00
Van baan wisselen.. Of toch niet? Dreetje Loopbaanvragen 3 6 januari 2012 21:25
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46
uitnodiging gesprek.. wel of niet doen? dk1978 Sollicitatiebrief en cv 6 7 juni 2007 10:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon