Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 mei 2010, 11:05
cajun cajun is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2010
Berichten: 2
cajun is on a distinguished road
Post Wie wil/kan mij adviseren bij mijn 1ste Sollicitatiebrief na reorganisatie.

Hallo.

Na 20 jaar gewerkt te hebben voor 1 bedrijf ben ik helaas wegens een reorganisatie boventallig verklaard en ben nu op zoek naar een nieuwe baan.
Ik heb nog nooit een sollicitatiebrief hoeven te schrijven en heb werkelijk geen idee wat ik wel en niet moet vermelden.
Aangezien er weinig vacatures in de krant en op internet staan welke aansluiten bij mijn werkervaring, wilde ik beginnen om een paar open sollicitatie brieven te versturen naar diverse organisaties/bedrijven/instellingen/overheid/gemeente.

Daarom heb ik getracht een brief op te stellen welke ik wil gebruiken als standaard open sollicitatiebrief.

Alle commentaar en tips zijn welkom zodat ik mijn brief hierop kan aanpassen.

Daar komt ie:

Naam Organisatie/ Bedrijf / Instelling / Overheid / Gemeente
Afdeling : Personeel & Organisatie
Adres
Postcode
Plaatsnaam

Betreft: Open Sollicitatie.

Plaatsnaam en datum


Geachte mevrouw / heer ,

Graag wil ik met deze brief mijn belangstelling uiten voor een administratieve functie binnen uw organisatie.

Ik heb 20 jaar met veel plezier en inzet bij een multinational gewerkt maar door een reorganisatie zit ik nu in een situatie dat ik op zoek ben naar een nieuwe baan en zie dit als de kans om iets anders te doen.
Daarom ben ik nu op zoek naar een nieuwe functie en zou graag als administratief medewerkster binnen uw organisatie willen werken.

Binnen het bedrijf heb ik voornamelijk commerciële werkzaamheden gedaan en daarnaast
de bijbehorende administratieve werkzaamheden.
Mijn ervaring heeft me geleerd, dat ik voldoening haal uit het telefonisch opbouwen en onderhouden van relaties met klanten. Collegialiteit is één van mijn eigenschappen, die maken dat ik het prettig vind om te functioneren binnen een team.
Daar accuratesse, stress bestendig, plichtsbesef, geen 9 tot 5 mentaliteit en procesmatig werken sterke punten zijn die mij kenmerken, zorg ik er altijd voor dat mijn werkzaamheden tot een goed resultaat komen en daarnaast behaalde ik altijd de beoogde verkoopdoelstellingen door mijn resultaatgerichtheid.
Persoonlijke eigenschappen die kenmerkend zijn voor mij zijn : sportief, integer, serieus, geordend en rustig.

Ondanks het feit dat mijn recente werkervaring op het commerciële vlak ligt, gaat mijn voorkeur toch uit naar een administratieve functie aangezien mijn competenties naar mijn idee grotendeels overéénkomen met die nodig zijn voor een administratieve functie.

In het bijgesloten curriculum vitae heb ik getracht een goede beschrijving te geven van mijn achtergrond en werkervaring. Indien zich in uw organisatie nu of in de nabije toekomst een mogelijkheid voordoet, welke past bij mijn profiel en werkervaring, dan zou ik hiervoor graag in aanmerking komen.
Met veel interesse zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Naam
Bijlage : CV
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 mei 2010, 18:58
Fatima
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wie wil/kan mij adviseren bij mijn 1ste Sollicitatiebrief na reorganisatie.

1: Begin eerst met een sollicitatie cursus (online, via een trainingsbureau, via het internet).
2: Lees een aantal boeken / websites over solliciteren en sollicitatiebrieven en CVs.
3: Er zitten namelijk al een flink aantal fouten in je brief:
- Begin nooit met "ik";
- Begin je met geachte dan eindig je met hoogachtend;
- Eigenschappen moeten worden onderbouwd met voorbeelden;
- Enzovoorts.
4: Open sollicitaties zijn gevaarlijk, richt je vooral op concrete vacatures;
5: Bouw via LinkedIn je profiel op en ga netwerken.
Succes!
Fatima


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cajun Bekijk bericht
Hallo.

Na 20 jaar gewerkt te hebben voor 1 bedrijf ben ik helaas wegens een reorganisatie boventallig verklaard en ben nu op zoek naar een nieuwe baan.
Ik heb nog nooit een sollicitatiebrief hoeven te schrijven en heb werkelijk geen idee wat ik wel en niet moet vermelden.
Aangezien er weinig vacatures in de krant en op internet staan welke aansluiten bij mijn werkervaring, wilde ik beginnen om een paar open sollicitatie brieven te versturen naar diverse organisaties/bedrijven/instellingen/overheid/gemeente.

Daarom heb ik getracht een brief op te stellen welke ik wil gebruiken als standaard open sollicitatiebrief.

Alle commentaar en tips zijn welkom zodat ik mijn brief hierop kan aanpassen.

Daar komt ie:

Naam Organisatie/ Bedrijf / Instelling / Overheid / Gemeente
Afdeling : Personeel & Organisatie
Adres
Postcode
Plaatsnaam

Betreft: Open Sollicitatie.

Plaatsnaam en datum


Geachte mevrouw / heer ,

Graag wil ik met deze brief mijn belangstelling uiten voor een administratieve functie binnen uw organisatie.

Ik heb 20 jaar met veel plezier en inzet bij een multinational gewerkt maar door een reorganisatie zit ik nu in een situatie dat ik op zoek ben naar een nieuwe baan en zie dit als de kans om iets anders te doen.
Daarom ben ik nu op zoek naar een nieuwe functie en zou graag als administratief medewerkster binnen uw organisatie willen werken.

Binnen het bedrijf heb ik voornamelijk commerciële werkzaamheden gedaan en daarnaast
de bijbehorende administratieve werkzaamheden.
Mijn ervaring heeft me geleerd, dat ik voldoening haal uit het telefonisch opbouwen en onderhouden van relaties met klanten. Collegialiteit is één van mijn eigenschappen, die maken dat ik het prettig vind om te functioneren binnen een team.
Daar accuratesse, stress bestendig, plichtsbesef, geen 9 tot 5 mentaliteit en procesmatig werken sterke punten zijn die mij kenmerken, zorg ik er altijd voor dat mijn werkzaamheden tot een goed resultaat komen en daarnaast behaalde ik altijd de beoogde verkoopdoelstellingen door mijn resultaatgerichtheid.
Persoonlijke eigenschappen die kenmerkend zijn voor mij zijn : sportief, integer, serieus, geordend en rustig.

Ondanks het feit dat mijn recente werkervaring op het commerciële vlak ligt, gaat mijn voorkeur toch uit naar een administratieve functie aangezien mijn competenties naar mijn idee grotendeels overéénkomen met die nodig zijn voor een administratieve functie.

In het bijgesloten curriculum vitae heb ik getracht een goede beschrijving te geven van mijn achtergrond en werkervaring. Indien zich in uw organisatie nu of in de nabije toekomst een mogelijkheid voordoet, welke past bij mijn profiel en werkervaring, dan zou ik hiervoor graag in aanmerking komen.
Met veel interesse zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Naam
Bijlage : CV
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 mei 2010, 19:55
cajun cajun is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2010
Berichten: 2
cajun is on a distinguished road
Standaard Re: Wie wil/kan mij adviseren bij mijn 1ste Sollicitatiebrief na reorganisatie.

Hallo Fatima,

Bedankt voor je tips en commentaar.

Via mijn bemiddelingsbureau heb ik een Workshop CV-maken gedaan en deze laten corrigeren door mijn consultant.
Uit mijn CV heb ik een aantal aspecten overgenomen in mijn begeleidende brief want anders wordt het wel een heel kort briefje.

Wellicht is het verstandiger om mijn persoonlijke eigenschappen niet te benoemen in de brief, want als ik die moet onderbouwen met voorbeelden, wordt de brief weer veel te lang.

Volgens mij heb ik een aantal competenties wel onderbouwd met voorbeelden en ben ik maar 1 x in de brief met "ik" begonnen.

Met vriendelijke groet gaat uiteraard Hoogachtend worden.
Mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar gericht solliciteren, maar helaas heb ik tot nu toe weinig gevonden, vandaar dat ik het eerst ga proberen via een open sollicitatie.

Ik ga zeker volgende week even naar de bieb om nog wat meer info te zoeken.
Nogmaals bedankt en ik zie graag uit naar vervolg commentaar en Tips.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 mei 2010, 11:55
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: Wie wil/kan mij adviseren bij mijn 1ste Sollicitatiebrief na reorganisatie.

Citaat:
Ik ga zeker volgende week even naar de bieb om nog wat meer info te zoeken.
Op carrieretijger.nl vind je ook heel veel informatie over het schrijven van een goede sollicitatiebrief!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief leraar biologie. Wie wil mijn brief controleren? Peter26 Sollicitatiebrief en cv 7 8 februari 2010 13:53
Wie wil mijn sollicitatiebrief voor Assistent-Manager controleren? Inge87 Sollicitatiebrief en cv 8 25 november 2009 21:04
Wie wil er naar mijn sollicitatiebrief kijken? Software consultant Don Juan Sollicitatiebrief en cv 0 25 maart 2009 13:06
Sollicitatiebrief junior stylist. Wie helpt? stylist in de dop Sollicitatiebrief en cv 5 3 maart 2009 11:23
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon