Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 november 2007, 14:45
nieuwsgierig_persoon nieuwsgierig_persoon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2007
Berichten: 2
nieuwsgierig_persoon is on a distinguished road
Question Zelf een sollicitatie afwijzen

Ik zie veel fora en internet sites met informatie als je afgewezen wordt bij een bedrijf. Maar ik kan nergens een voorbeeld vinden hoe je nu een juiste brief opstelt als je het bedrijf zelf wilt laten weten uiteindelijk niet geinteresseerd te zijn in het bedrijf of de functie, zonder het bedrijf gelijk voor het hoofd te stoten.
Niet op dit moment geinteresseerd zijn, betekent echter niet dat dit in de toekomst anders kan liggen en dan wil je niet dat ze door die ene brief al een slechte indruk hebben.
Nu zou je je af kunnen vragen waarom er dan in de eerste plaats gesolliciteerd is, maar dat is het nu juist. Er is niet gesolliciteerd, maar alleen een cv op een website geplaatst en dit geeft zo veel reacties dat sommige bedrijven toch afgewezen moeten worden....
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2007, 16:01
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

Hoe vind je die?

----------

Hartelijk bedankt voor uw interesse in mijn cv op ...(banensite).
Tot mijn verrassing heb ik heel veel reacties gekregen. Zoveel dat ik niet op alle uitnodigingen in kan gaan.

Inmiddels heb ik al een aantal bedrijven en instellingen gekozen waar ik verder kennis mee wil maken. Indien daar aanleiding voor is, hoop ik tegen die tijd u te mogen ontmoeten.

Nogmaals dank voor uw reactie en veel succes bij het vinden van een nieuwe collega.

Laatst gewijzigd door Catbert; 9 november 2007 om 16:37 Reden: tikfoutje
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 november 2007, 16:23
nieuwsgierig_persoon nieuwsgierig_persoon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2007
Berichten: 2
nieuwsgierig_persoon is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

Erg goed.... ik had voornamelijk problemen om eenzelfde alinea op te stellen zoals die middelste alinea.

Op een of andere manier zag ik bij het overlezen van mijn eigen teksten iedere keer toch weer een negatieve klank.

Maar deze tekst klinkt aan alle kanten juist positief.

Bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 november 2007, 14:24
Puckie Puckie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 2
Puckie is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

En hoe kan je het 't beste formuleren als je al een gesprek hebt gehad en de baan niet ziet zitten? En dat je de baan op de afd ernaast wel zo goed als zeker hebt geaccepteerd?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 november 2007, 14:34
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

Hoi Puckie,

Daar moet je echt een persoonlijk mailtje aan wagen, waarbij je zo open mogelijk bent over de reden waarom je voor het andere bedrijf kiest.
Vermeld de positieve keuze voor het andere bedrijf in plaats van de negatieve keuze tegen het bedrijf waar je niet gaat werken. Uiteraard bedank je ze hartelijk voor voor hun aanbod en wens je ze veel succes.

Succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 november 2007, 14:40
Puckie Puckie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 2
Puckie is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

Wat een snelle reactie!
Ik heb nu iets als dit in een documentje staan:

Geachte mevrouw Janssen, Beste Jannie,

Bij deze wil ik u bedanken voor het gesprek van 8 november. Tot mijn grote spijt wil ik u echter bij deze informeren over het feit dat ik mij terugtrek uit de sollicitatieprocedure.

Ik wil u bedanken voor de interesse die u getoond heeft door mij uit te nodigen voor een gesprek. De reden waarom ik mij wens terug te trekken is omdat ik een ander aanbod heb gekregen waar ik graag op in wil gaan.

Met vriendelijke groet,


Of is dat te kort? Moet ik nog meer uitleg geven? (Jannie Janssen is gefingeerd overigens )

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 november 2007, 14:54
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

Misschien kun je ietsje specifieker zijn:
Dat de baan op afdeling ... beter aansluit op je vooropleiding (of) ... beter aansluit op je ambitie om ... te worden.
Let erop dat je positief kiest voor de andere afdeling en niet op de persoon speelt. Je krijgt nog met ze te maken.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 februari 2008, 18:05
JanNL JanNL is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2006
Berichten: 5
JanNL is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

hallo mensen..

even een behoorlijke schop maar ik zit op het moment met dezelfde situatie en zou graag wat input willen. Vond het zonde om er een nieuw topic voor te openen. Wou het liefst vandaag nog terug mailen maar vind het lastig deze mail op te stellen vandaar jullie hulp.

Dit is wat ik nu heb:
_______________________________

Beste XXX,

Bij deze wil ik jou en XXXX erg bedanken voor de snelle reacties en dat ik gelijk op gesprek kon komen afgelopen maandag. Ook wil ik jullie bedanken voor de interesse die jullie getoond hebben naar mijn werk. Echter tot mijn grote spijt wil ik bij deze informeren over het feit dat ik mij terugtrek uit de stageprocedure. <-- gejat, vond ik wel netjes klinken

De reden waarom ik mij wens terug te trekken is omdat ik deze branche niet (meer) bij mij vind passen. Persoonlijk wil ik de kant van het web-ontwikkelen achter mij laten. Mijn interesse gaat meer uit naar op een grotere schaal met film/beeld etc bezig te zijn. Daarbij komt dat ik voor mijzelf graag het zou willen ervaren hoe het is bij een groot bedrijf mee te lopen. Ik zou ook niet willen dat dit schendt tussen XXXX en de Haagse Hogeschool

Met vriendelijke groet,

_______________

alle tips zijn welkom.

Alvast heel erg bedankt
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 februari 2008, 22:43
H@ns's schermafbeelding
H@ns H@ns is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 180
H@ns is on a distinguished road
Standaard Re: Zelf een sollicitatie afwijzen

Hoi Jan,

Enkele tips:
- afkortingen (etc) voluit schrijven, er een punt achter gebruiken of in dit geval gewoon weglaten.
- ga voor jezelf na of je op het "je/jij-niveau" zit met de personen waar je deze mail naartoe stuurt
- interesse toon je niet naar, maar in
- "Echter tot mijn grote spijt wil ik bij deze informeren over het feit dat ik mij terugtrek uit de stageprocedure. -> Ik griezel van deze zin. Grote spijt is wel erg overdreven en je moet er wel bij vermelden dat je iemand anders informeert over jouw situatie. Nu komt het over alsof jij informatie vraagt naar het feit dat je je terugtrekt. Kortom, dat klopt dus niet. Mijn tip: Herschrijf deze zin zoals je hem zelf geschreven zou hebben. Het stukje met 'terugtrekking uit de stageprocedure' is overigens wel goed.

Citaat:
Mijn interesse gaat meer uit naar op een
"naar op" is geen correcte zinsconstructie. Probeer deze zin eens te herschrijven.

Citaat:
Daarbij komt dat ik voor mijzelf graag het zou willen ervaren
Ook deze zin klopt niet. Probeer het eerst zelf te verbeteren.

Citaat:
Ik zou ook niet willen dat dit schendt tussen XXXX en de Haagse Hogeschool
Het kan niet 'schenden' tussen twee individuen. De relatie kan wèl geschonden worden, als je dit bedoelt

--------

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Je mag een aangepaste versie weer op het forum plaatsen, maar onder de voorwaarde dat je dit een nachtje hebt laten rusten en na een goede nachtrust nog eens overleest. Dit doet vaak wonderen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon